Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kweek rode kardinaal Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>


Auteur Onderwerp : kweek rode kardinaal
john-kitty
Website Member
Posts :11

Website Member
2014-05-13 - 17:04:29 send message to john-kitty

Ik heb een super koppel rode kardinalen,wat betreft bevruchten dan !!!
De jonge vogels worden iedre keer goed gevoerd en groeien uitstekend zodat ze na een dag of 12 uitvliegen. Dan begint de ellende,jongen worden steeds minder fit totdat ze op de grond zitten en doodgaan.
Ik voer de vogels pinkys,buffalo's,krekels en wasmotlarven,dit alle bestrooi ik met Kaylee opvokpoeder voor alle babybirds + compleet eivoer en natuurlijk kardinalen zaad.
Ook geef ik meelwormen.En volgens een kennis is dit het probleem,de jongen zouden "verstopt"raken door de meelwormen.
Heeft iemand hier ervaring mee,en zo ja,kan dat kloppen van die meelwormen of doe ik iets anders verkeerd.
GRAAG ADVIES !!! Alvast bedankt


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2014-05-13 - 17:44:34 send message to Rogert

Het is inderdaad een mening die al heel lang de ronde doet. Ik wil hem daarom niet ontkrachten of bevestigen.

Opvallend is dat het de eerste 12 dagen dus goed gaat en daarna niet meer. Vraag ik me af waarom dan na zo'n lange tijd terwijl de jongen de eerste dagen veel kwetsbaarder zijn.

Denk eerder dat het de interesse van de ouders is nadat de jongen uitgevlogen zijn. Dan zou de vader de rol van verzorger op zich moeten nemen terwijl de pop een nieuw nest begint. Misschien kun je bevestigen dat de pop dan al opnieuw begonnen is?

Een eventuele oplossing is om de jongen in een kooi in de volière te doen waar ze gevoerd kunnen worden door de ouders zonder dat ze op de grond komen te zitten. Misschien begeven de ouders zich niet graag op de grond?

Dit is zomaar een idee, is niet gebaseerd op eigen ervaring. Ik heb wel ervaring met kardinalen.

Succes!


john-kitty
Website Member
Posts :11

Website Member
2014-05-13 - 18:43:09 send message to john-kitty

Rogert,bedankt voor je snelle reactie,de pop zit heel vaak op de grond om daar de insekten te pletten daar ligt het dus niet aan.Heb vorig jaar 1x geprobeerd de man terug te zetten,net voordat de jongen uitvlogen.Hij zat constant achter de pop aan zodat deze geen kans meer had om de jongen te voeren.Ik was nog vergeten te vermelden dat ik ook kuur met ESB3 in het drinkwater en over de insekten.


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2014-05-13 - 20:49:59 send message to tropic

mag ik vragen waarom je een kuur Esb3 geeft, en dan nog over de insecten strooit, Als ik het goed begrijp strooi je het poeder zo rechtstreeks op de te voeren insecten?
Volgens mijn bescheiden mening vergiftig je gewoon je jongen.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2014-05-13 - 21:12:23 send message to Rogert

Oke, deze aanvullende informatie is wel essentieel. De ESB3 kuur zorgt voor een zeer lage weerstand bij je vogels. Omdat jongen al zo kwetsbaar zijn en dan ook nog eens hun weerstand verliezen door een ESB3 kuur kan ik mij voorstellen dat de jongen na het uitvliegen veel virussen en bacteriën oplopen. Waarom heb je ze gekuurd?

De man die achter de pop aan jaagt kan de reden zijn waardoor de jongen geen voer meer krijgen van zowel de pop als man. Stop met insecten voeren en geef daarvoor in de plaats Aves-B. Dit is een gehakt mengsel met eieren, beschuitmeel en vitamine. Dit aangevuld met zaden, kruiden, insectenpaté, eivoer en evt. kiemzaden geeft voldoende eiwitten om de jongen groot te krijgen. Door de insecten heb je kans dat je man te agressief is. Hierdoor blijft hij achter de pop jagen zelfs als ze weer op een nieuw nest zit:
http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=14356&recordnum=0


john-kitty
Website Member
Posts :11

Website Member
2014-05-14 - 11:47:08 send message to john-kitty

Omdat vorig jaar ook alle jongen doodgingen ,ben ik gaan zoeken naar allerlei kweekverslagen.In ieder verslag las ik dat standaard ESB3 toegevoegd wordt bij jongen.Dus ging ik dat proberen en de pop blijft er nu ,in tegenstelling tot vorig jaar, perfect uitzien.Ik heb nu van de 3 jongen nog 1 over ,deze laatste lijkt het goed te doen sinds hij vanaf zondag geen meelwormen meer krijgt.Ik weet eigenlijk wel zeker dat ESB3 niet de oorzaak is van de sterfte.


john-kitty
Website Member
Posts :11

Website Member
2014-05-14 - 11:49:35 send message to john-kitty

Voor alle duidelijkheid,vorig jaar geen ESB3 toegediend.De jongen doen het nu (met ESB3) wel een stuk beter.


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2014-05-14 - 12:06:53 send message to tropic

Geloof je helaas niet. Ik kweek al jaren vogels, zonder dat er één drup Esb3 aan te pas komt.
Je gaat nestjongen medicijnen toedienen, gewoon om ze toe te dienen, zonder te weten of het een meerwaarde heeft.
Jijzelf neemt toch ook geen antibiotica als de dokter je er geen voorschrijft, laat staan dat je het aan je pas geborenen zou geven.
Het is volgens mij ONMOGELIJK dat nestjongen beter zouden worden van Esb3, trouwens wat ga je doen als je potje leeg is, want het product is uit de handel genomen.


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2014-05-14 - 12:08:01 send message to tropic

trouwens, als je van de drie jongen jammergenoeg nog één overhoud, zou ik het niet zo een gigantisch succes noemen met ESB3


john-kitty
Website Member
Posts :11

Website Member
2014-05-14 - 12:13:05 send message to john-kitty

Ok,bedankt voor je reacties,ga het bij een volgend broedsel anders doen,geen ESB3.
Maar toch is 1 vd 3 jongen overhouden beter dan vorig jaar 0 vd 13 over.
Jammer dat mijn belangrijkste vraag,nl zorgen meelwormen voor verstopping,niet beantwoord is.Was er erg benieuwd naar,maarja zekere voor het onzekere.
Bedankt allemaal !!


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2014-05-14 - 16:41:05 send message to Rogert

Het is moeilijk om jouw specifieke vraag te beantwoorden als hier nog nooit echt onderzoek naar gedaan is. Als in jouw situatie het weglaten van meelwormen werkt dan kun je dat idd het beste toepassen. Het kan ook onervarenheid zijn van de vogels en dat ze nu eindelijk door hebben dat ze de jongen moeten blijven doorvoeren.

Als alternatief voor ESB3 kan je ook Ropabird geven. Dit is een preparaat gebaseerd op oregano. Dit werkt als een natuurlijke antibiotica zonder resistentie of bijwerkingen.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2014-05-14 - 17:54:28 send message to roodmus

Ik gebruik sinds een maand Ropabird , en ik moet zeggen dat de ontlasting van de vogels er een stuk beter uitziet.

ik vind het een aanrader.

grt.


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2014-05-14 - 19:35:40 send message to tropic

Dat de huid van meelwormen voor verstopping kan zorgen lijkt me aanneembaar. Ik kan er uiteraard geen uitsluitsel over geven, maar het lijkt me meer aangewezen om te experimenteren met of zonder meelwormen dan te experimenteren met allerlei medicijnen en toestanden.
Als je vermoed dat het aan de meelwormen ligt, geef er dan consequent geen meer, en bekijk dan het resultaat.
Al is over nagedacht om een vogel te laten ontleden bij de vogelarts, dan weet je waarschijnlijk sneller een oorzaak. 15 op 16 kardinalen verliezen is niet niks, en vraagt naar een diagnose met oplossing dacht ik zo.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2014-05-14 - 23:09:21 send message to roodmus

Meelwormen kun je beter laten ,buffeltjes zijn beter.

Grt.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2014-05-15 - 09:52:57 send message to Picolet

Als je de vogel op stok krijgt is de koper verplicht om ook zijn collectie of in ieder geval de partner van deze vogel te gaan kuren met esb3.

gewoon kweken en zo de sterkste vogels over te houden is tegenwoordig niet meer de normale gang van zaken.

Wellicht ontstaan door de mentaliteit van de kwekers destijds van putters en goudvinken. Veel vogels kweken in kleine broedkooien en het inschakelen van kanaries om de opbrengst te verhogen.
Esb3 wordt al vele jaren misbruikt bij de kanaries en gaat bij het overleggen gemakkelijk over naar de putters en goudvinken.

Dus je koopt een vogel bij een kweker die veelvuldig kuurt met esb3, veelal kans dat de vogel door stress de bacterie actief maakt en ziek wordt en erger gaat uitscheiden.

Dus vogel ziek en de vogels in de directe omgeving, oplossing alles kuren met esb3 !!!

Overigens tast esb3 de kalkvoorziening aan , dus een gevaar bij de aanmaakvan de eischaal en dus dunne of slechte eieren kan veroorzaken.

Jammer dat de mooie hobby zo letterlijk wordt verziekt.

Groeten ruud


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2014-05-15 - 17:46:07 send message to roodmus

Ruud.

Je hebt ten dele wel gelijk , maar niet alle kwekers van Goudvinken en putters zijn zo natuurlijk.

Ik zelf kweek al jaren Goudvinken en Putters maar nog nooit antibiotica gegeven.

Ook geen pleeg ouders gebruikt , hoewel als het nodig is dat een uitkomst natuurlijk , als de vogel overlijd of andere oorzaak.


grt.



Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 136 bezoekers op de site, waarvan 8 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede