Hallo
Ik heb bij 1 koppeltje catharina ef grijsvleugel
d turquoise x ino turquoise
nu 3 jongen die bijna uitvliegen maar er zit 1 lutino [geel] jong bij
Hoe kan dit bij dit koppel heeft geen andere catharina bijgezeten zitten al 1 jaar samen in de broedkooi.
Het is normaal toch niet mogelijk een lutino te kweken bij deze combinatie?
gr Jan
Heb gelukkig niet verstand van alle mutanten maar waar ik aan denk is dat de man ondanks de kleur die erop zit toch ergens in de verte uit een mutatie gekomen is waar lutino bij voorgekomen is
Ik denk dat Jan inderdaad bedoelt: hoe kan er uit 2 Turquoise vogels een niet-turquoise jong komen/ Da's inderdaad tegen alle regels van de erfelijkheidsleer in lijkt me.....
Nee wanneer beide uiterlijk gelijk zijn maar alllebei split zijn (Recessief)voor dezelfde kleur dan 1 op 4 jongen kleur van de mutant. Andere situatie wanneer ook beide vogels uiterlijk gelijk zijn en de man split Geslachtsgebonden dan krijg je mutante poppen ook 1 op 4 en weer kans split mannen.
Uit twee vogels van de blauwserie kan normaal gesproken geen lutino ( is groenserie) komen. Wel creme-ino. Overigens vererft bij de Catharina de lutino autosomaal geslachtsgebonden.
ino is geslachtsgeb. recessief bij de catharina
lutino is groen bij turquoise x turquoise ino kan normaal geen lutino uitkomen split groen bestaat niet.
kan nog steeds niet verklaren hoe ik een lutino jong in dit nest heb?
heb de fotos in mijn voliere geplaatst van man pop en jongen kan ze hier niet plaatsen
turquoise ino = creme kleurig lichtgeel komt uit turquoise blauw.
lutino = geel komt uit groen
normaal kan je geen lutino uit dit koppel krijgen
dus snap ik het niet ik kweek al jaren catharinas dit heb ik nog nooit meegemaakt