Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Beginnersvragen over Bourke parkieten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Beginnersvragen over Bourke parkieten
Bryan
Website Member
Posts :2

Website Member
2015-02-26 - 21:51:21 send message to Bryan

Hallo,

Ik zit er over te denken om een kleine voliere met een koppel Bourke parkieten in mijn achtertuin te zetten. Op internet heb ik mij redelijk kunnen inlezen, maar op een aantal vragen heb ik nog geen duidelijk antwoord (of tegenstrijdige antwoorden) gevonden. Hopelijk kan iemand mij verder adviseren.

De voliere wordt 190 breed x 180 hoog x 75 diep, de achterkant en de rechter zijkant worden dichtgemaakt. Deze kanten staan ook tegen muren. De linker zijkant kan bij slecht weer dichtgezet worden met plexiglas. Het nachthok zit rechtsboven en heeft een plexiglas ruitje. De invliegopening wordt 15 x 15 cm. De voorkant van de voliere ‘kijkt’ naar het oosten. ‘s Avonds en ’s nachts is de tuin verlicht (niet fel), er zal dan ook matig licht in de voliere en het nachthok naar binnen schijnen.

Mijn (beginners)vragen:

- Kan ik in deze voliere een koppel Bourke parkieten houden (zonder andere vogels) of is de ruimte te klein?

- Is één koppel te eenzaam en kan/moet er misschien een tweede koppel bij?

- Of liever een koppel van een andere (rustige) vogelsoort? Welke bijvoorbeeld?

- Ik wil liever niet dat ze jongen krijgen (vind het namelijk moeilijk om die dan weg te moeten doen). Doen ze geen moeite om jongen te krijgen als er geen nestgelegenheid is of werkt dat niet zo? (waarschijnlijk niet)

- Kan ik dan misschien beter kiezen voor alleen Bourkes mannen of alleen poppen (hoeveel?) of worden die niet gelukkig samen?

- Vanaf welke buitentemperatuur moet ik het nachthok verwarmen? Of is verwarmen nooit nodig?

- Weet iemand een betrouwbare Bourke parkieten kweker, liefst in Zuid Holland?

- Is er verder nog iets waar ik speciaal bij Bourke parkieten op moet letten?

Alvast bedankt voor de reactie(s)!


eabe80
Website Member
Posts :297

Website Member
2015-02-27 - 08:48:37 send message to eabe80

Hallo,
Mooie vogels, bourkes. Uw voliere is groot genoeg voor 1 koppel.Ik zou er persoonlijk niets meer bij doen.
Wel zou ik er voor zorgen dat ook de voorkant dicht gezet kan worden. Een echt nachthok hebben ze niet en bij zeer koude en gure winters zal een degelijke beschutting nodig zijn.

Het houden van bv 2 mannen of 2 poppen zal goed gaan tot dat ze in broedstemming komen. In de regel zijn dit rustige en lieve vogels, wel bestaat de kans dat ze in broedstemming minder vrolijk zijn zeg maar.
Als u geen jongen wilt kunt u overwegen om wel een koppel te nemen en zodra ze eieren hebben deze weg te halen en vervangen door kunsteitjes. Na een week of 2/3 is de broeddrift weg.


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2015-02-27 - 14:07:51 send message to P.Rooth

Bourke en Splendid tezamen in deze voliere moet kunnen meerdere broedblokjes van gelijke afmetingen op gelijke hoogte ophangen met invlieg gat richting het oosten .
Bij volle maan en onbewolkt weer zijn de bourkes nog in de voliere bezig dus daar wel rekening mee houden .
Succes

Paul


Bryan
Website Member
Posts :2

Website Member
2015-02-27 - 22:22:59 send message to Bryan

Helemaal duidelijk, dank voor de reacties!



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 140 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede