Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > nieuwe lijst Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Frankies
Website Member
Posts :162

Website Member
2015-03-03 - 19:56:52 send message to Frankies

Ik begrijp het echt niet.
Vele jaren geleden heeft men hier en daar wat halsbandparkieten los gelaten. Men heeft nooit echt werk gemaakt om deze populatie in te perken.
Nu is het hek van de dam en gaat men mensen verbieden om deze soort te kweken.
Wat lost dat op ?
De wildpopulatie gaat hierdoor echt niet minder worden.
Geef mensen de toestemming om deze vogels te vangen. Een halsbandparkiet kan je toch makkelijk verkopen voor +/- 25 Euro. Volgens mij zal de wildpopulatie snel zakken.
En mensen die ze in gevangenschap kweken gaan ze echt niet weer massaal loslaten.


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2015-03-03 - 20:38:32 send message to ineznick

Maar zoals het er nu voor staat Frankies, denk ik dat er eind dit jaar ,begin volgend jaar heel veel losgelaten worden.
Dat geldt voor de halsband en ook voor de muisparkiet. Denk niet dat deze wet daarvoor is bedoelt.


Frankies
Website Member
Posts :162

Website Member
2015-03-03 - 21:05:17 send message to Frankies

Inderdaad, op korte termijn wordt het probleem veel erger en op lange termijn is er niets opgelost.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2015-03-03 - 21:38:57 send message to rupicola

Laten we eerst de officiële soortenlijst maar eens afwachten, vervolgens bekijken wat er juridisch van overeind blijft en dan is het vroeg genoeg om als liefhebber een beslissing te nemen wat precies te doen of te laten.

wink ;)


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2015-03-04 - 14:17:45 send message to P.Rooth

Voeren van Halsbanden e.d zou verboden moeten worden zeker in de wintermaanden . Zag filmpjes op YouTube waar grote Alexanders zich tegoed doen aan mezenvoer en dit wordt als leuk ervaren .
Komt zo'n vogel bij mij langs zal ik proberen die te vangen want dat is toegestaan , puttertjes e.d mag niet en deze vogels zijn echt mooi van formaat dus een aanwinst of verkopen al kreeg je er een tientje .


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2015-07-28 - 15:18:49 send message to rupicola

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

Langs mysterieuze weg is mij enig informatie aangereikt, die ik hier graag even wil delen.

Een en ander is overigens wel onder enig voorbehoud, want het gaat om een voorstel van de Europese commissie, waarin de soorten staan vermeld die men voornemens is op de lijst Invasive Alien Species (ongewenste invasieve exoten) te plaatsen:

Voor wat betreft vogels valt de 'schade' vooralsnog wel mee, want er staat slechts 3 soorten vermeld, t.w.

Corvus splendens - de huiskraai

Threskiornis aethiopicus - Heilige Ibis

Oxyura jamaicensis - Argentijnse Stekelstaarteend


Bij acceptatie van het voorstel door Europese parlement mogen deze soorten per ingangsdatum niet langer worden gehouden, gefokt en verhandeld.


opm. Je zou kunnen stellen dat met name Aviornis in deze wordt getroffen.

Enkele soorten papegaaiachtigen zijn naar verluid pittig besproken, maar uiteindelijk onder druk van enkele lidstaten vooralsnog niet in het voorstel meegenomen.

Voor wat betreft de ontwikkelingen op de langere termijn heeft het er alle schijn van dat men -mogelijk in het kader van ontmoedigingsbeleid- een min of meer permanente onzekerheidsfactor heeft ingebouwd, want men houdt steeds de mogelijkheid open om bij latere beschouwing soorten toe te voegen of af te schrijven.
(een tactiek die staatssecretaris Dijksma ten aanzien van de regelgeving rond de positieflijsten overigens ook heeft ingebouwd.)

#

aanvulling:

Een opvallend verschil met de voornemens in een soortgelijke lijst uit 2013 is dat er toen 80 soorten werden genoteerd, hetgeen nu kennelijk (niet persé definitief uiteraard) is teruggebracht naar 37 soorten.


n.b. het nemen van maatregelen tegen invasieve uitheemse soorten is op zich een goede zaak.

Het verbod op het houden/fokken van bepaalde soorten acht ik persoonlijk echter een veel te zwaar en wellicht zelfs ook ongepast middel.

Een en ander niet in de laatste plaats omdat dit in zekere zin een soort overreactie is op situaties, die hoofdzakelijk zijn ontstaan door 'eigen' bureaucratie.
Het tijdig nemen van gepaste maatregelen door de overheid is immers jarenlang bemoeilijkt of zelfs geheel nagelaten!
In sommige gevallen heeft dit zelfs geleid tot onomkeerbare situaties.
(ook het afschotverbod voor zwerf- en verwilderde katten is lastig in te passen in dit verhaal!)

Hoe dan ook, het moment van mosterd na de maaltijd is inmiddels wel aangebroken en nu schroomt men niet om een en ander af te wenden op liefhebbers/houders van betreffende soorten.

Evenals aangaande de positieflijst perikelen wordt hiermee een aanzienlijke kans op dumping en illegaliteit verhoogd, waardoor de problematiek slechts wordt verergerd.

Naar mijn beleving kan veel beter worden ingezet op gerichte (lange termijn) bestrijding van de bestaande problematiek.


#


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2015-07-28 - 21:06:40 send message to parrotmaniak

Helemaal mee eens


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2016-06-13 - 18:28:58 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Er is zowaar een week van de invasieve exoten in het leven geroepen.

men doet een beroep op maatschappelijke organisaties en particulieren om verdelgingsactiviteiten te ontplooien en een breder maatschappelijk draagvlak te verkrijgen voor de gevaren van invasieve exoten.

Vooralsnog zijn de activiteiten beperkt gebleven tot actie tegen daadwerkelijk schadelijke of gevaarlijke soorten.

Soorten als bijvoorbeeld halsbandparkiet staan echter wel op de doelgroep-lijst van de initiatiefnemer.

Kwestie van tijd alvorens er opgeroepen gaat worden tot verdelgingsactiviteiten voor deze soort?

Kwestie van tijd alvorens de vogelhouderij aan de buurt is?

http://www.weekvandeinvasieveexoten.nl/contact/


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2016-10-04 - 13:21:14 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Inmiddels ligt de 2e lijst met (voorstellen) invasieve exoten klaar voor beoordeling in Brussel (februari 2017).
Dit keer staat er ook een kromsnavelsoort op vermeld en wel Psittacula eupatria, ofwel de grote Alexanderparkiet.
Als deze lijst er in de huidige vorm doorkomt, treedt een uitsterfbeleid in werking, mag de Alexander niet langer worden gefokt en vervolgens niet meer worden gehouden.
Mocht dit realiteit worden dan ligt het in de lijn der verwachting dat in een opvolgend stadium de halsbandparkiet op eenzelfde wijze zal worden behandeld.

n.b. een en ander mede met dank aan Stichting AAP.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2016-10-04 - 14:53:48 send message to Daniel

Hans, de Alexander staat nog niet op de lijst voor februari. De enige vogel die op die lijst staat is Alopochen aegyptiacus. De Alexanderparkiet wordt wel overwogen voor het jaar erop.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2016-10-04 - 16:38:40 send message to rupicola

Daniel, je hebt helemaal gelijk!

Mijn vorige bericht heeft inderdaad betrekking op de 3e fase, . . . een vroegtijdige waarschuwing kan maar gedaan zijn!


. . . en voor wie het 1-2-3 zo niet weet:

die voorlopig ene vogelsoort in de 2e fase Unielijst invasieve uitheemse soorten
Alopochen aegyptiacus is de Nijlgans of Egyptian Goose.

wink ;)


Johan Gaas
Website Member
Posts :55

Website Member
2016-10-04 - 21:14:07 send message to Johan Gaas

Niet leuk, een bericht op dierendag dat er weer veel vogels doodgemaakt gaan worden.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2016-10-04 - 21:39:56 send message to P.Rooth

moet je tegen al die stropers(jagers) zeggen die gaan gewoon door voor en na dierendag en verdomd vandaag geen schot gehoord


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2016-10-04 - 21:54:29 send message to parrotmaniak

eerst de alexanders dan de halsbanden dan de rest van de asiaten
leuk voor de mensen die net voor duizenden euros geinvesteerd hebben


Johan Gaas
Website Member
Posts :55

Website Member
2016-10-04 - 23:11:24 send message to Johan Gaas

Je kunt de gewilde kleuren volgens mij nog wel exporteren maar de ongewenste kleuren wacht een trieste toekomst vrees ik.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 138 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede