Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Site nieuws > verkoop van eieren Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>


Auteur Onderwerp : verkoop van eieren
Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2015-04-10 - 21:53:02 send message to Daniel

Zoals bekend is het op vogelarena niet toegestaan om niet zelfstandige papegaaiachten aan te bieden of te vragen. Dat wordt redelijk nageleefd en indien nodig grijpen we in. Nu willen we eens vragen wat de gedachtes zijn rond het aanbieden en vragen van eieren? Strikt gezien is het niet verboden, maar van onze kant zijn er wel vraagtekens rond deze advertenties.

Daarom de vraag, wat zijn de gedachtes van de leden?



Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2015-04-11 - 10:36:25 send message to Antonia

Moet verboden blijven.
Het is al erg genoeg dat er nog veel eieren worden uitgebroed in machines...


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2015-04-11 - 12:00:06 send message to henkdelaat

Dit wordt weer zo'n onzin topic waar steeds de voor en tegenstanders over elkaar heen duikelen en de kans op beledigingen groot is.

Laat de wet zijn werk doen en ga niet pionieren.

Brand los zou ik zeggen.

Henk.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2015-04-11 - 12:09:01 send message to molineti

Heeft in mijn ogen niks met liefhebberij of het kweken van vogels te maken.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2015-04-11 - 14:45:57 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Bij handel in broedeieren van specifieke soorten (zoals b.v. Papegaaiachtigen) kun je er gevoegelijk vanuit gaan dat dit slechts een specifiek doel dient en dat doel is bij wet verboden.
De handel in eieren niet en vormt daarmee in feite simpelweg een wetstechnische maas in het net.


In het kader van de maatschappelijke druk op de dierhouderij lijkt het mij verstandig om hieromtrent een duidelijke lijn te trekken en wel een eenduidige met het beleid ten aanzien van niet zelfstandige jonge dieren.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2015-04-11 - 22:18:11 send message to henkdelaat

Je mag baby papegaaien(parkieten) niet dood laten gaan als de ouders ze niet voeren of door andere omstandigheden de jongen verlaten dan ben je verplicht om in te grijpen en zo nodig hand opfok toe te passen.

Als de oudervogels de eieren niet uitbroeden of stuk maken dan mag(moet) je de eieren redden en als dit door middel van verkoop gebeurd is er mijn inziens niets verkeerd aan.

Elke papegaaien(parkieten) kweker weet dat je niet zomaar de samenstelling van koppels kan wijzigen door er een andere partner bij te zoeken(zetten)om de eenvoudige redenen dat die niet zomaar aan te komen zijn en het risico dat het niet klikt is ook erg groot.

Zeker in de duurdere soorten is dit vaak een groot probleem.

Voorbeeld:
Vier jaar ben ik bezig geweest om een broedrijpe raszuivere Solomon Edel papegaai man ergens te kunnen kopen om het ras zuiver te houden en na 4 jaar heb ik in Hamburg(Duitsland)samen met een collega kweker er een op kunnen halen nu blijkt dat mijn Solomon Edel pop de jongen niet voert moet ik nu het koppel volgens sommige hier op VA opruimen omdat deze personen tegen hand opfok zijn.

Ik denk dat deze personen zich eerst eens moeten verdiepen in het kweken met papegaaien en parkieten voordat zij onzinnig reageren op een topic wat bovenstaande betreft.

Het is mij opgevallen dat steeds meer ervaren kwekers hier niet meer reageren op dit forum.

Hoe zou dit toch komen???

Henk.





Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2015-04-12 - 01:31:36 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Bij de beoordeling van advertenties betreffende jonge papegaaien en parkieten, wordt slecht gekeken naar de leeftijd van de aangeboden/gevraagde vogels. Hiervoor hanteren we de lijst zoals opgesteld in bijlage I bij de wet.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0035217/volledig/geldigheidsdatum_27-06-2014#BijlageI

Dus als een vogel jonger is dan het volgens de lijst vereiste minimum aantal dagen, dan wordt de advertentie verwijderd, omdat dan duidelijk is dat de vogel, volgens de wet, te jong van de ouders wordt gescheiden.
Dit betekent echter tegelijkertijd dat vogels die wél oud genoeg zijn automatisch worden toegelaten, omdat wij niet kunnen controleren of deze vogels uit de handopfok komen, dit al dan niet uit medische noodzaak.

Kortom: Om praktische redenen selecteren wij niet op handopfok, maar slechts op leeftijd.

De eiervraag geherformuleerd is dan ook eigenlijk: Moeten we eieren beschouwen als hele jonge vogeltjes die te vroeg van de ouders worden gescheiden of niet?

Wat de koper met de eieren gaat doen is niet te controleren. Handopfok? Mogelijk en zelfs waarschijnlijk. Maar evengoed kan de koper de eieren onderleggen bij een paar vogels van dezelfde soort. Is dat dan wel ok?


vogeltje1000
Website Member
Posts :309

Website Member
2015-04-12 - 14:07:38 send message to vogeltje1000

Vraagstelling is totaal onzinnig.
Dit lijkt op stemming makerij voor iets dat dus niet verboden is.

Als je ieder jaar weer kapotte eieren hebt van een of meerdere soorten dan koop je een broedmachine of je verkoopt de eieren.


meyersam
Website Member
Posts :215

Website Member
2015-04-12 - 14:26:40 send message to meyersam

Dan vraagt men zich af hoe men aan de positieflijst komt? Maakt men de hobby voor zichzelf niet kapot door hier zulke leuke vragen te stellen?


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2015-04-12 - 19:21:03 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Naar mijn mening moeten we wel even enig onderscheid blijven maken tussen incidentele gevallen, waarbij oplossingsgericht te werk wordt gegaan (zie het voorbeeld van Henk de Laat en overigens ook de daarbij geheel terecht opgemerkte zorgplicht) en de handel in eieren in algemene zin.

Bij 'handel in eieren' mag worden uitgegaan van enige regelmaat, gewoonte, structuur ... geeft het maar een naam, waarmee een duidelijk commercieel doel wordt nagestreefd ... en dat is wel even iets anders natuurlijk.

Feitelijk blijft overeind dat de handel in eieren niet wettelijk verboden is gesteld, (en ook al zou dat wel het geval zijn >> volstrekt niet te handhaven >>> tenzij geadverteerd!), maar de gemiddelde doelstelling achter dit soort handel is wel zeer aannemelijk en daarbij is het de vraag of we zoiets gezamenlijk in stand moeten willen houden.






pietsus
Website Member
Posts :198

Website Member
2015-04-12 - 21:10:53 send message to pietsus

Eieren verkopen is een manier om veel discussie te krijgen met de koper of verkoper! Niet alle eieren komen uit en daar begint het al. Beter uw eieren laten uitbroeden en opkweken en zo een prijs af te spreken. Van ei tot broedkast kan er veel verkeerd gaan, temperatuurschommeling, te vochtig, te droog...

Mvg Pieter


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2015-04-12 - 21:47:19 send message to molineti

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

In de natuur is ook niet elk ei een jonge vogel,en ook niet elk jong een uitgevlogen vogel.

Ik voel dus ook geen enkele plicht als liefhebber om bevruchtte eieren via kunstbroed en handopfok te redden om via deze kunstgrepen alsnog jongen op stok te krijgen.

Mss zijn zulke topics wel niet de reden van het ontstaan van de positiefwet,maar juist het niet willlen veranderen van vele liefhebbers.
De massale kweek,handopfok,kunstbroed en niet altijd optimale huisvesting heeft mede gezorgd voor een negatief imago

Het mooiste van de vogelhobby is niet de eventuele opbrengst van de nakweek,maar om jongen na vele tegenslagen en veel proberen en nadenken uiteindelijk naast de ouders op stok te krijgen.
Ik zie dan ook kunstbroed,handopfok en eierhandel als een tekortkoming van de liefhebber,en mag daarom van mij verboden worden.

Laten we elkaar niet wijs maken dat bijvoorbeeld papagaaien of andere kromsnavels moeilijk te kweken zijn,en dit niet kan zonder kunstbroed of handopfok,want dan vragen we pas echt om een positiefwet.



Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2015-04-12 - 22:56:23 send message to Antonia

Uhm henkdelaat, het ging toch om eieren, niet om jongen die niet gevoerd worden ? Dat weet je namelijk pas als de eieren zijn uitgebroed...


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2015-04-13 - 13:21:48 send message to henkdelaat

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

@ Antonia,Uhm henkdelaat, het ging toch om eieren, niet om jongen die niet gevoerd worden ? Dat weet je namelijk pas als de eieren zijn uitgebroed...

Antonia eerst alles goed lezen voordat je commentaar geeft,onderstaand staat in mijn antwoord op de vraagstelling van Daniel.

Als de oudervogels de eieren niet uitbroeden of stuk maken dan mag(moet) je de eieren redden en als dit door middel van verkoop gebeurd is er mijn inziens niets verkeerd aan.

Over de jongen was een voorbeeld van mij naar aanleiding van de opmerking van Molineti.
Heeft in mijn ogen niks met liefhebberij of het kweken van vogels te maken.

Henk.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2015-04-13 - 14:15:59 send message to Antonia

O okee dan, misschien handig om er een naam bij te zetten, hoef ik me niet zomaar aangesproken te voelen :P


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2015-04-13 - 20:44:53 send message to P.Rooth

Heb nog nooit eieren verkocht ook niet als de ouders niet gaan broeden of de eieren kapot maken zie het nut er niet van in gelijk geen niet zelfstandige vogels verkoop no way
Vaak gevraagd om eieren van kaketoes maar begin er niet aan is dan geen hobby vind ik
Gaan ze maar naar appie hein



Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 140 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede