Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Site nieuws > verkoop van eieren Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2015-05-22 - 20:13:05 send message to rupicola

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

de nieuwe richtlijnen van VA lijken mij helder en verdedigbaar.


@ Ubernoob:
De term 'handopfok' staat inderdaad niet in de wet genoemd omdat de handeling op zich niet verboden is, maar het vroegtijdig scheiden van een jong -niet zelfstandig- dier van de ouderdieren daarentegen wel.

Voor wat betreft het gelijk stellen van een ei met een jonge vogel ben ik het vooralsnog eens met je commentaar. Hieromtrent is juridisch gezien wellicht nog wel enige discussie mogelijk.
Met andere woorden daartoe zal eerst jurisprudentie moeten worden verkregen.

Een en ander neemt niet weg dat het standpunt van VA, vrij vertaald 'het op voorhand afstand nemen van handel in eieren door dit niet meer toe te staan in advertenties op deze site' -zeker ook in het kader van de maatschappelijke druk waaronder wij ons allen bevinden- een wenselijk besluit mag heten.

#


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2015-05-23 - 11:53:20 send message to Ubernoob

Maatschapppelijke druk! Die kost ons de hobby nog eens! Die hele strijd tegen handopfok is gebaseerd op meningen en aannames en niet op feiten en wetenschappelijk onderzoek.

Over een paar jaar mogen we helemaal niks meer vanwege maatschappelijke druk......


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2015-05-23 - 12:52:10 send message to Karel

Wettelijke voorschriften en "Maatschappelijke druk" spelen uiteraard voor een groot deel mee, maar in dit geval hebben de misstanden die we zelf hebben kunnen constateren op andere forums en facebook-pagina's voor een belangrijk deel bijgedragen aan ons besluit.

Je hoeft echt niet Roomser dan de paus te zijn om het amateuristisch geklungel ten koste van jonge vogeltjes, met alle gevolgen van dien, af te keuren! Dat jonge vogels als levende speelgoedjes over de toonbank gaan, kan een vogelliefhebber toch niet goedkeuren? Daar is geen "Maatschappelijke druk" voor nodig. Dat snappen we zelf toch ook wel?


dundieje
Website Member
Posts :234

Website Member
2015-05-23 - 14:29:43 send message to dundieje

Ik denk niet dat we de mazen van de wet op moeten zoeken om door te kunnen gaan met het gekl**t met baby vogels.
We zouden beter op zoek kunnen gaan naar een "duurzame" manier van het houden en kweken van vogels.


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2015-05-23 - 20:24:07 send message to Ubernoob

@ Karel en Dundieje

De problemen en het geklungel waar jullie naar verwijzen hingen allemaal samen met de verkoop van niet zelfstandige vogels.

Het kind is met het badwater wegggegooid als we nu de hele handopfok verbieden.

Voor het gemak vergeten jullie die kwekers die naar eer en geweten vogels met de hand groot brachten om zo een gezonde, sociale vogel af te leveren voor de huiskamer.

Hoeveel hyacinthara's denken jullie dat er nog gekweekt gaan worden als de eieren de broedmachine niet meer in mogen? Die soort raken we dan gewoon kwijt.

Hoeveel natuurbroed reuzentoekans heeft blijdorp dit jaar gekweekt? Tegen hoeveel uit de broedmachine?

De handel in eieren boeit me geen meter maar ik ken wel degelijk kwekers die zeer zeldzame vogels op eieren hadden die telkens niet uitkwamen. Buitentemperatuur niet goed of problemen met de luchtvochtigheid? Ik ben geen expert maar ik weet wel dat dezelfde eieren in de broedmachine wel uit kwamen en gezonde jongen opleverden. Ik hoop van ganser harte dat deze kwekers hun praktijken gewoon voortzetten.


dundieje
Website Member
Posts :234

Website Member
2015-05-24 - 09:56:04 send message to dundieje

@Ubernoob Handopfok zal wel blijven, de handel in eieren en baby vogels, zal verminderen daar mogen we toch gelukkig mee zijn?
Wat mij betreft horen niet gedomesticeerde vogels niet in de huiskamer.
Ook de manier waarop ze in gevangenschap gehouden worden zou m.i. anders moeten.
Een ieder die meent dat het zijn plicht is om van elk ei of jong kuiken, op wat voor manier dan ook,
een volwassen vogel op stok te krijgen.
Die zouden de vogels beter in hun eigen kwekerij met soortgenoten volwassen laten worden.
en zelf proberen om met deze handopfok vogels , verder te kweken.
Meestal zie je deze vogels ( het liefst zo snel mogelijk ) in de handel terecht komen.

Tijden veranderen veertig jaar geleden was het "normaal" om een ara aan een ketting te hebben
Vijfentwintig jaar geleden dachten we , dat het "normaal"was om papegaaien in kooien van 80x100x1800 op een zolder te kweken.
Als het mij ligt zeggen we over twintig jaar vroeger was het "normaal"dat er een papegaai in de huiskamer zat.


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2015-05-25 - 19:15:50 send message to Ubernoob

Zeker mogen we daar blij mee zijn. Ik ben ook blij met de verbod op de verkoop van nog niet zelfstandige vogels.

Maar waar ik tegen zal blijven ageren is de aversie die tegen handopfok is ontstaan. Handopfok maakt deel uit van de avicultuur.

Ik ben het absoluut niet eens met je dat papegaaien niet in de huiskamer zouden horen. Je bent van harte welkom om hier bij mij thuis te komen kijken hoe mijn vogels het doen. Zij zijn fysiek en mentaal fitter dan welke volierevogel dan ook. Trouwens ik heb hier een voliere waar ze elke dag even inzitten. Tot ze het zat zijn en beginnen te roepen dat ze weer naar binnen willen wink :)

Weet je waar we zo snel mogelijk vanaf moeten. Kortwieken!!!! Dat is pas een raar iets.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2015-05-25 - 20:07:37 send message to Karel

Tja, je kunt ageren wat je wilt, maar de wet verbiedt om jongen vóór een bepaalde leeftijd bij de ouders weg te nemen. Handopfok is daardoor in Nederland geen onderdeel meer van de avicultuur.

Je kunt een andere mening hebben, maar de wet is een feit.


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2015-05-25 - 20:27:51 send message to Ubernoob

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

De wet zegt niets over handopfok!

Er kunnen nog steeds talloze redenen zijn om toch op handopfok terug te vallen.

Ik heb overigens de toelichting bij deze nieuwe wet nog eens doorgespit. Er staat onder andere dat de wet vooral bedoeld is om excessen aan te pakken. Ik denk dus dat het allemaal zo'n vaart niet zal lopen.

Maar jij juicht het dus toe Karel dat bepaalde vogelsoorten die nu hoofdzakelijk met behulp van handopfok gekweekt worden zullen verdwijnen uit de Nederlandse avicultuur?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2015-05-25 - 22:17:26 send message to Karel

Als je mijn mening over iets wilt weten, zal ik die gerust geven, maar leg me geen woorden in de mond svp.


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2015-05-25 - 22:36:53 send message to Ubernoob

Dan zal ik het anders formuleren.

Wat vind jij er van dat bepaalde vogelsoorten, waarbij het merendeel van de kweek handopfok is, als gevolg van de eerder in dit topic genoemde uitleg van de nieuwe wetgeving, dreigen te verdwijnen uit de Nederlandse avicultuur?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2015-05-26 - 00:36:34 send message to Karel

Dat zou ik erg jammer vinden.


johnveraart
Website Member
Posts :77

Website Member
2015-05-26 - 19:59:48 send message to johnveraart

Het is en blijft een moeilijk verhaal hand opfok,maar als het niet zou toegepast worden door bv Het Loropark Tenerife
waren er heel wat meer soorten papegaaien uitgestorven,het is een wetgeving die niet te controleren valt als een koppel stopt met voeren of de jongen verwondt is er weer een andere wetgeving,die bepaalt dat je een zorgplicht hebt voor deze jongen met andere woorden handopfok,dit is weer typisch Nederland wetgeving die niet te controleren valt.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2015-05-26 - 22:09:37 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Een paar opmerkingen:

nogmaals: Handopfok is niet verboden, het scheiden van niet zelfstandige jonge dieren van hun ouders daarentegen wel.

De werkwijze van professionele collecties en die van de gemiddelde particulier verschilt doorgaans nogal op een paar cruciale punten, waardoor vergelijkingen in praktische zin al gauw mank gaan.
In juridische zin gaat het vergelijk zelfs volstrekt niet op, omdat dierentuinen onder een andere regeling vallen.
Verder spreekt het voor zich dat in het buitenland andere wetgeving van kracht is.

Als u een jong dier of een geheel nestje moet redden van een levensbedreigende situatie is dit simpelweg uw plicht als houder/verzorger.
Handopfok toepassen als dat nodig mocht zijn.

MAAR!

als u echter alleen maar probleemnesten voortbrengt, die zogenaamd allemaal werden verlaten en derhalve allemaal met de hand grootgebracht moeten worden, wordt uw situatie minder solide en daarmee juridisch moeilijker om te volharden. Kortom, locaties waar handopfok met grote regelmaat/op grote schaal wordt toegepast lopen risico op een onaangekondigd bezoek.


Hoewel strikt genomen niet wettelijk strafbaar gesteld kan regelmatige handel in broedeieren gekoppeld worden gezien aan productie van jonge dieren met een commercieel oogmerk.
Laten we er niet omheen draaien, met name bij papegaaiachtigen gaat het hierbij om het leveren van zo jong mogelijke dieren aan een eindconsument.
Het verkopen van niet zelfstandige jongen is echter verboden gesteld, dus veel duidelijker kan het niet. . . . Strafbaar dus.

Opgemerkt dient te worden dat deze vorm van handel volstrekt los staat van populatiebehoud in welke vorm dan ook.

Incidentele handel/overdracht van een of enkele broedeieren kan prima binnen eigen netwerk worden gerealiseerd en behoeft geen landelijk of internationaal adverteren.




johnveraart
Website Member
Posts :77

Website Member
2015-05-27 - 15:19:36 send message to johnveraart

Ik blijf er nog steeds bij,dat er teveel mazen in de wet zitten en er voor meerder uitleg gekozen kan worden,waardoor het heel moeilijk is om te handhaven




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 221 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede