Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Botvink pop legt eitjes zonder man? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



robert
Website Member
Posts :25

Website Member
2015-06-30 - 09:19:49 send message to robert

ik denk en veel liefhebbers ook denk ik,dat er daar een serieuze hoek af is van Medaar,ik zou zeggen gewoon niet meer op reageren


unknown
Website Member
Posts :82

Website Member
2015-06-30 - 11:51:19 send message to unknown

Als vinkenier en West-Vlaming wordt het mij ook een beetje te veel. Hoe we als vinkenier in een slecht daglicht worden gesteld door één persoon, niet te geloven. Wat die allemaal mag uit bazuinen, ongelooflijk, en zeer eigenaardig dat het woord 'pamperkweker' nog niet gevallen is. Ik heb menig ander de revue zien passeren die voor veel minder geroyeerd werden. Maar waarom ons druk maken over iemand die een ganse site op stelten wilt zetten, maar ik vraag me soms af wat er zich in dat koppeke van medaar allemaal afspeelt.
Nu terug naar de essentie van de zaak. Ik heb weet van twee liefhebbers waarvan een popje die ze in een speelkooi hadden gestoken, wegens het vele tjokken, die eieren in de zaadbak hebben gelegd. Hoe zou het dan niet kunnen dat popjes eieren leggen in een kleine ruimte binnenshuis of niet. Om orde op zaken te stellen, nog een vraagje aan SidneyDL zitten de vogels in huis, of is de rubriek verkeerd gekozen en wat zijn de afmetingen van de kooi.
Volgens uw beschrijving van de eierkleur zijn het zeker vinkeneieren.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2015-06-30 - 12:14:35 send message to Karel

Ik begrijp jullie reacties. Het aantal klachten begint idd zo langszamerhand de spuigaten uit te lopen. Ik zal dit probleem aan Jan Brinkers voorleggen. Hij neemt uiteindelijk een beslissing als het om klachten over leden gaat, al dan niet in de vorm van een (tijdelijke of permanente) uitsluiting.



medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2015-06-30 - 21:09:37 send message to medaar

ik ben vinkenier . kweek nr 003043


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2015-06-30 - 23:21:37 send message to medaar

oja: ik ben erkende vinkenkweker .


a.kooyman
Website Member
Posts :74

Website Member
2015-07-01 - 11:54:57 send message to a.kooyman

Advies heer Medaar ; Heb veel plezier met je vinken.
Gaat bij U in de buurt in een praatgroepje.
Hier draagt uw kennis niets bij, inderdaad ras apart mooi dat U het zelf vast stelde.


gerrit1950
Website Member
Posts :785

Website Member
2015-07-01 - 12:57:07 send message to gerrit1950

jaja erkende vinkenkweker bij Avibo (algemene vinkeniers bond) Men is daar erkend als kweker om ringen te kunnen aanvragen, een niet erkende die toch jongen heeft, moet anders via-via aan ringen proberen te geraken. (of lid zijn van andere bond).
Avibo komt wel kijken als je daadwerkelijk kweekvogels en jongen hebt.


unknown
Website Member
Posts :82

Website Member
2015-07-01 - 18:53:00 send message to unknown

Hier dan een beetje juistere informatie.
De kweeknummers zijn al 3 jaar afgeschaft en vervangen door een lidnummer. Met een erkende kweker wordt hier bedoelt een kweker die getrouw enkele jaren na mekaar de kweekformulieren afgeleverd door Avibo zorgvuldig invulde. Dit kweekproject werd helaas enkele jaren terug afgevoerd omdat de geldkraan van de Vlaamse regering dicht gedraaid werd en gans dit project leefde van die subsidie, ook de kweekcongressen zijn sinds verleden jaar verleden tijd.
Kwekers worden tegenwoordig op de zelfde basis beoordeelt en erkende kwekers bestaan echt niet meer.
Ringen kan door elke liefhebber in het najaar aangevraagd worden, enkel wordt er bij een eerste aanvraag van ringen, controle gedaan of je wel oudervogels alsook de plaats hebt om te kweken, jongen worden niet meer gecontroleerd (een tiental jaren terug werden die wel gecontroleerd en werden ringen enkel afgeleverd als er jongen in het nest lagen).
Ringen van zusterfederaties (KBOF, AOB, KEV) worden ook toegelaten en kan er een bondskaart, nodig om vinken te mogen zetten, op aangevraagd worden.


Henk57
Website Member
Posts :332

Website Member
2015-07-03 - 13:41:53 send message to Henk57

Gaat het hier alleen om botvinken of ook om andere soorten.
Met botvinken worden toch ook wedstrijden gespeeld welke vogels de meeste riedels heeft zeg maar ?

Henk


unknown
Website Member
Posts :82

Website Member
2015-07-03 - 15:43:30 send message to unknown

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het gaat hem enkel over botvinken, Henk57. Andere soorten worden niet toegelaten, al zouden ze zingen als een vink. Voor veel botvinkenkwekers is het een must om hun kwekelingen te gaan zetten, andere kwekers daarentegen vertikken het om aan zettingen deel te nemen i.v.m. geen kamplust van hun vinken, geen platte prijs te kunnen spelen en om na de zetting geen schaamrood op de wangen te moeten krijgen alhoewel zij het zijn die bijna overal en altijd het eerste, het hoogste en het laatste woord willen voeren. Zoals je kan lezen zijn weinigen uitverkoren om enkele goede kampers te hebben en mooie getallen op de regel te laten optekenen.


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2015-07-03 - 16:36:25 send message to ineznick

Ben blij dat er wat ondernomen gaat worden tegen medaar! Misschien komen er dan weer bijdrages bij van mensen waar we wel wat aan hebben. Zoals Unknown al schreef iets verder op , je zou haast denken dat alle belgische kwekers zo praten als Medaar. En ook fijn dat Karel schreef dat er veel meer mensen zijn die zich er aan ergeren, dacht altijd dat ik een van de enigen was.


gerrit1950
Website Member
Posts :785

Website Member
2015-07-04 - 00:22:44 send message to gerrit1950

zoals unknown zegt: vele vinkeniers vertikken het om met gekweekte vogels te spelen. Die scoren immers niet zo hoog als wildvang. Maar mocht men met die hoogscorende wildvang kweken en er een kweekstam uit opbouwen, dan moet het aantal slagen per uur toch steeds toenemen. Maar ja, die vogel die zoveel zingt en prijzen pakt laten ze niet kweken op datzelfde moment he. Liever een bloempje en een klein prijsje, maar vooral de ROEM van een kampioen te bezitten.
De oplossing: enkel vinkenzettingen(= zangwedstrijden) met kwekelingen! al de rest bannen. Dan moet er gekweekt worden. Andere kant van de medaille is dan dat de kapitaalkrachtigen ze zullen proberen op te kopen i.p.v. ze zelf te willen kweken.


unknown
Website Member
Posts :82

Website Member
2015-07-04 - 20:32:19 send message to unknown

Wat jij aanhaalt Gerrit1950 is spijkers op laag water zoeken. Ik bedoelde dat uitgelezen? kwekers, zelfs met eigen kweek vinken, het vertikken om hun kweekproducten te zetten en dit om niet te moeten afgaan als een gieter. Je ziet ze nergens , noch in hun eigen maatschappij, noch bij naburige maatschappijen en zeker niet op één of ander kampioenschap, je zou zelfs denken dat dit voor hen verboden terrein is . Een andere reden is waarschijnlijker, hun botvinken zijn 'het zout in de patatten niet waard' en van een prijsje spelen is zeker geen sprake. Suskewiet nooit in de week en zeker 's zondags niet.wink :)


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2015-07-04 - 21:14:52 send message to medaar

oo amaai ze .


gerrit1950
Website Member
Posts :785

Website Member
2015-07-05 - 16:38:41 send message to gerrit1950

@unknown : Dus is het wel zo dat voor velen hun eigen gekweekte vogels te min zijn voor wedstrijden?

Dan is de enige oplossing kweken met zangvogels van 700-800 en meer! de eerste jaarsjongen beschikken over de helft van dat kampioenbloed. Het jaar nadien jonge poppen terugkruisen over vader, levert 75% kampioenenbloed op en dan uit de volgende jongen weer een pop terugkoppelen aan grootvader, geeft al 87,5%... en zo verder.
Dat noemt men een stam opbouwen volgens de patrokliene (vader) lijn uit noodzaak van die enkele goeie vogel. Want hier is de vader zeker de vogel die het dichtst moet benaderd worden in zijn kwaliteiten.
Bij duiven, kanaries, exoten werkt men op precies dezelfde manier: stamopbouw (de duivenmelker noemt men naar zijn "hok", zijn opgebouwde kweek of stam) .
Maar het grootste deel van de vinkeniers beginnen er niet aan want dan kan de kampioen niet meespelen in de wedstrijd op het moment van de kweek. en zouden ze - zoals jij ook zegt- afgaan!

reeksen voor kwekelingen brengt hier dan wel soelaas.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 196 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede