Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > De grijze roodstaart naar lijst 1 (het werd een keer tijd) Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2016-10-11 - 16:43:26 send message to rupicola

Uit vorenstaande blijkt dus dat het niet onverstandig is om t.a.v. CITES Lijst II soorten met een overdrachtsverklaring te werken.
Dat kunt u in een later stadium, als de spelregels weer eens veranderen, in ieder geval aantonen waar de vogel vandaan is gekomen, dan wel al in uw bezit was alvorens de nieuwe regels in werking werden gesteld.

Wat nu te doen zonder fysieke bewijsmaterialen?


# laat dieren (van voldoende formaat) zonder ID kenmerken/documenten chippen en bewaar de bijbehorende chipcodegegevens.

# maak foto's van dieren met de klassieke methode krant als bewijs van datering.

# maak foto's van je dieren en stuur ze via de post naar jezelf.
Poststempel geldt als bewijs van datering. Brief niet openen, maar gesloten bewaren en in voorkomend geval door controleur laten openen.



surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2016-11-27 - 15:44:07 send message to surveyor

Afgelopen week een belletje gehad van RVO. Het cites verhaal gaat 2 januari van start, vanaf dan is het verplicht om vogels nog te verhandelen met een EU certificaat (16€).

Vogels met open ring of zonder ring kun je laten chippen, na 2 januari goedkeuring van RVO.

Bij ons staan de beschuit met muisjes op tafel, 1e jong is vannacht geboren wink ;).


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2016-11-28 - 14:39:47 send message to henkdelaat

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Kan je nu al cites aanvragen voor Grijzenroodstaarten of ook pas na 2 Januari 2017.

Waar vind ik het telefoon nummer om Cites Formulieren te bestellen,of wie heeft dit al in zijn bezit.

Kan u dat hier plaatsen is makkelijk voor iedereen die deze nu moet gaan aanvragen.





henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2016-12-17 - 13:45:24 send message to henkdelaat

Geachte heer de Laat,

Omdat wij veel vragen ontvangen over de uplisting van de grijze roodstaartpapegaai, werken wij aan een informatie sheet met algemene informatie en veel gestelde vragen.

Deze is bijna af, maar kan ik u helaas nu nog niet doen toekomen.

In de bijlage vindt u alvast wat informatie over EU-certificaten en hoe u deze kunt aanvragen.

Wij komen zo snel mogelijk bij u terug.

Met vriendelijke groet,
--------------------------------------------------

De regelgeving zou op 2 Januari 2017 ingaan en nu op 16 December krijg ik het bovenstaande bericht via E-mail toegezonden.

Hoe kan je nu voor je Grijze Roodstaarten een cites document aanvragen als er nog niets concreets op papier staat en openbaar is gemaakt.

Ik kan e.v.t. de bijlage in deze mail hier plaatsen als er interesse voor is.


pietsus
Website Member
Posts :198

Website Member
2016-12-17 - 16:47:57 send message to pietsus

Hier vind je alle info voor houders van grijze roodstaarten in Belgie

https://www.dropbox.com/s/iwhl7p9oeq6p8v5/CIRCULAIRE%20vogels%20cop17.pdf?dl=0

Mvg Pieter


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2016-12-19 - 17:45:40 send message to henkdelaat

Grijze roodstaartpapegaai.

Algemene informatie.

Vanaf 2 januari 2017 krijgt de grijze roodstaartpapegaai (Psittacus erithacus) een
strengere bescherming.
Dat is besloten tijdens de CITES-conferentie, die van 24 september tot 5 oktober 2016 plaatsvond in Johannesburg, Zuid-Afrika.
De besluiten die zijn genomen tijdens de CoP17 gaan 2 januari 2017 in en worden kort daarna
geïmplementeerd in de Europese verordeningen.
Vanaf 2 januari 2017 wordt de grijze roodstaartpapegaai verplaatst van Appendix II naar
Appendix I van CITES.
Daaropvolgend zal de soort eind januari/begin februari, met de publicatie van de nieuwe Soortenlijst, ook worden opgenomen op Bijlage A van de Basisverordening (CITES-wetgeving geïmplementeerd in de Europese wetgeving).
Invoer en (weder)uitvoer.
Voor de invoer en (weder)uitvoer van deze soort waren al CITES-vergunningen nodig.
Deze vergunningen kunnen vanaf 2 januari enkel voor commerciële doeleinden worden
verleend, als de dieren aantoonbaar in gevangenschap zijn gefokt en geboren.
Daarnaast moet u bij invoer rekening houden met de strengere invoerbepalingen voor
levende vogels, in verband met de vogelgriep.
Binnen de Europese Unie
De beslissing van CITES heeft tot gevolg dat binnen de Europese Unie een EU-certificaat
nodig is voor het overdragen van een grijze roodstaartpapegaai.
Houders kunnen vanaf februari 2017 bij Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) een EU-certificaat aanvragen voorafgaand aan de overdracht van het dier.
Merken
Zodra de grijze roodstaartpapegaai ook is opgenomen op Bijlage A van de Basisverordening moeten houders van grijze roodstaartpapegaaien ervoor zorgen dat de dieren zijn gemerkt met een naadloos gesloten pootring of – als dat niet (meer) mogelijk is – een microchiptransponder.
Administratie
Ook geldt er voor deze soort een administratieplicht, zodra deze soort op Bijlage A is opgenomen.
Aan welke regels een administratie moet voldoen, vindt u op
www.mijn.rvo.nl >> Vergunning en erkenning aanvragen >> CITES-soorten in
Nederland en de EU.
Q&A
Wanneer ben ik verplicht om een EU-certificaat aan te vragen voor mijn grijze roodstaartpapegaai?
Wanneer u een grijze roodstaartpapegaai wilt overdragen aan een ander.
Dit EUcertificaat
moet voorafgaand aan de overdracht worden aangevraagd en zijn afgegeven.
Een EU-certificaat kost €15,- en vraagt u aan via mijn.rvo.nl.
Bij uw aanvraag moet u zoveel mogelijk documentatie voegen waaruit de legale herkomst van de vogel blijkt.
Hoe kan ik aantonen dat ik mijn grijze roodstaartpapegaai al in mijn bezit had, voordat
deze soort werd opgenomen op Appendix I/Bijlage A?
Zodra deze soort is opgenomen op Bijlage A van de Basisverordening, is voor de overdracht van een grijze roodstaartpapegaai een EU-certificaat nodig.
Heeft u de vogel verkregen toen deze soort nog op Bijlage B stond of zelfs daarvoor?
Dan moet u dit kunnen aantonen met bijvoorbeeld een kopie van een door de douane afgetekende
invoervergunning, een aankoopbewijs met datum, een rekening van de dierenarts met
datum, oude foto’s voorzien van datum of andere bewijsstukken waaruit blijkt dat u al in
het bezit was van de vogel voordat de soort op Bijlage A werd opgenomen.
Als uw vogel is voorzien van een naadloos gesloten pootring, is uit het ringnummer
misschien ook het geboortejaar en het land van herkomst te herleiden.
Moet ik mijn ongemerkte grijze roodstaartpapegaai alsnog merken?
Ja.
Als deze vogel niet is voorzien van een naadloos gesloten pootring of microchiptransponder, moet u uw vogel laten chippen door de dierenarts.
Ben ik verplicht jonge grijze roodstaartpapegaaien te voorzien van een naadloos
gesloten pootring?
Zodra de grijze roodstaartpapegaai is opgenomen op Bijlage A van de Basisverordening,
moeten jonge vogels worden voorzien van een naadloos gesloten pootring.
Deze kunt umaanvragen bij één van de volgende aangewezen bonden:
a. Algemene Nederlandse Bond van Vogelhouders, gevestigd te Zutphen;
b. Kleindier Liefhebbers Nederland, gevestigd te Utrecht;
c. Nederlandse Bond van Vogelliefhebbers, gevestigd te Bergen op Zoom;
d. Parkieten Sociëteit, gevestigd te Arnhem;
e. Vereniging Aviornis International Nederland, gevestigd te Wijchen;
f. Vereniging Belangenbehartiging Europese Cultuurvogel, gevestigd te Eindhoven.
De maximale ringmaat is voor de Psittacus erithacus erithacus vastgesteld op 11,0
millimeter en voor de Psittacus erithacus timneh op 10,0 millimeter.
Geef bij uw aanvraag voor ringen duidelijk aan om welke ondersoort het gaat.
De pootringen moeten daarnaast in hetzelfde jaar zijn afgegeven als waarin de jongen zijn uitgebroed.
U mag dus geen ringen uit 2017 gebruiken voor uw nakweek van 2018.
Houdt u er rekening mee dat u de pootringen op tijd aanvraagt.
In Nederland afgegeven ringen voor Bijlage A-soorten, moeten ten minste zijn voorzien
van de letters NL, de aanduiding van de binnendiameter tot in tienden van een
millimeter, de laatste twee cijfers van het jaartal waarin de ring mag worden
aangebracht en, per ringmaat, een uniek nummer bestaande uit de bondscode, een
kweeknummer en een volgnummer.
In afwijking hierop zijn de ringen afgegeven door
Kleindier Liefhebbers Nederland voorzien van bondscode en volgnummer, maar niet van
een kweeknummer.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2016-12-20 - 15:33:42 send message to henkdelaat

Vandaag Cites Formulieren aangevraagd voor mijn Grijzen Roodstaarten,was geen probleem en worden binnen 5 werkdagen opgestuurd.


DimitriD
Website Member
Posts :15

Website Member
2016-12-20 - 16:28:09 send message to DimitriD

Ik ben uit Belgie en heb al een 9-tal jaar een grijze roodstaart. Vogel is niet geringd, niet gechipt en ik heb geen gegevens of documenten. Ik heb ook geen oude foto's. Vogel gekocht op een beurs. Dus vorige eigenaar ook niet bekend.
Dus ik kan niet voldoen aan de voorwaarden om een aanvraag in te dienen.
Kan ik deze vogel nog in orde brengen ?
Ik wil natuurlijk geen risico lopen om de vogel te verliezen, als ik aangifte doe en het blijkt niet in orde te zijn... Dan doe ik liever geen aangifte.


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2016-12-20 - 20:08:16 send message to wiechmann

dimitrie en zo als u zijn er nog heel veel mensen .en ik ben nieuwsgierig hoe dat men hier mee om ga .en dit tel niet alleen voor huiskamer vogles ook voor vogels die bij kwekers zitten .


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2016-12-21 - 00:12:07 send message to henkdelaat

Gewoon voor 2 januari een chip(transponder) laten inplanten bij een dierenarts en een bewijs vragen met datum en stempel en ondertekend dan heeft u bewijs dat u de vogel al in bezit had voordat de wet van kracht wordt.
Een kopie meesturen met het aanvraag formulier voor een Cites bewijs dan moet het goed komen.

Heeft u een seksbewijs met uw naam er op bij uw vogel met een open ring dan geld de datum van het seksbewijs dat u de vogel vanaf deze datum in uw bezit heeft.

Vaak laten mensen een vogel seksen zonder dat hun naam op het seksbewijs staat dat kan wel problemen geven.

Niet aanvragen is een groot risico als ze komen controleren wordt de vogel alsnog in beslag genomen en u krijgt een flinke boette.


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2017-01-04 - 17:18:15 send message to surveyor

En Henk al je EU cites document ontvangen?

Ik heb vandaag Cites aangevraagd, was wel even wennen met al die vragen wink ;).

Ik heb cites nog even gebeld voor mijn tamme grijsjes die echt niet weg gaan, hier is het niet direct noodzakelijk voor om deze documenten voor aan te vragen, mits ik er niet mee ga kweken en ik kan aantonen dat ik ze al had voor de wet van kracht is gegaan. (Dmv sexpapieren en ringnummers + foto's).

We gaan zien wanneer ik een reactie ontvang van de aanvragen.

Gr


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2017-01-04 - 19:54:14 send message to henkdelaat

Nog geen cites gekregen maar ik denk dat veel mensen dit nu aanvragen dus wacht het wel af wanneer ze komen.

Ik zou altijd Cites aanvragen,ook voor jonge vogels al gaan ze niet weg.

Dan hoef je later ook niet te bewijzen dat je ze al in bezit had voordat de wet in werking trad.



nigrigenis13
Website Member
Posts :74

Website Member
2017-01-04 - 20:08:26 send message to nigrigenis13

1.
FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU
DG LEEFMILIEU
Dienst AMSZ - Cel CITES
Victor Hortaplein 40/10
1060 Brussel
CITES: NIEUWE BESCHERMINGSMAATREGELEN
VOGELS
Bestemmelingen: clubs, verenigingen van vogelliefhebbers, kwekers, handelaars en
eigenaars van vogels
Op de 17e Conferentie der Partijen (CoP17) van CITES, die is doorgegaan van 24 september tot 5 oktober 2016 in
Johannesburg, Zuid-Afrika, werd beslist om het beschermingsniveau van een aantal vogels aan te passen. De belangrijkste
beslissing hier is de opname van de grijze roodstaart (Psittacus eritacus) op Bijlage I, waardoor deze vogelsoort het hoogste
niveau van bescherming krijgt.
De grijze roodstaart kent immers een zeer sterke achteruitgang van de wilde populatie in West, Oost en Centraal-Afrika. Deze
soort is zeer gewild als huiskamervogel en wordt daarom zeer veel verhandeld. Er zijn illegale invoeren in bepaalde landen
van de Europese Unie; er worden vervalste vergunningen gebruikt en opgelegde quota worden overschreden, wat een nefast
effect heeft op de wilde populatie. De legale invoer van wilde vogels in Europa werd reeds in 2004 aan banden gelegd
omwille van de vogelgriep.
De grijze roodstaart zal dus opgenomen worden op de internationale bijlage I op 2 januari 2017. De opname op de
Europese Bijlage A zal normaal gezien begin februari van kracht worden (publicatiedatum Europees Staatsblad momenteel
nog niet gekend).
Daarnaast werd de beschermingsgraad van twee vogelsoorten verlaagd : zowel de Lichenostomus melanops cassidix
(Helmhoningeter - Helmeted honeyeater) als de Ninox novaeseelandiae undulata (Norfolk Boeboek) werden van Bijlage
I/Bijlage A naar Bijlage II/Bijlage B overgebracht.
Hieronder volgt de uitleg welke stappen u moet ondernemen om u in orde te brengen met deze nieuwe maatregelen.
GRIJZE ROODSTAART – Psittacus eritacus
1. U heeft één of meerdere grijze roodstaarten in uw bezit als huiskamervogel ? Dan moet u:
- Een inventaris indienen (model te downloaden via www.citesinbelgie.be) waarmee u aangeeft dat u deze vogel(s) in
uw bezit heeft van vòòr deze nieuwe wetgeving van kracht is. Hierbij moet volgende informatie gegeven worden:
o Gegevens van de kweker/winkel/vorige eigenaar van de vogel
o Datum van verwerving
o Ring- of chipnummer indien aanwezig
- Uw bewijs van legale herkomst toevoegen aan deze inventaris (bvb. Overdrachtsverklaring, factuur, referentie naar
invoervergunning, oude foto’s die kunnen aantonen van wanneer de vogel in uw bezit is, …).
Deze inventaris zal afgestempeld worden door de dienst en een kopie zal u teruggezonden worden als bewijs via de
post.
U moet deze documenten indienen ten laatste tegen 1 april 2017.

2. U bent kweker van grijze roodstaartpapegaaien en u verkoopt of ruilt uw nakweek aan derden (andere kwekers,
winkel, via een beurs, aan een particulier, …)? Dan moet u:
- Een Europees certificaat aanvragen via onze online database (www.citesinbelgie.be) voor uw ouderdieren (1
certificaat per vogel), waarbij deze dieren ook door uw dierenarts moeten geïdentificeerd worden met een
microchip indien ze nog niet beschikken over een vaste gesloten pootring. Ter ondersteuning van uw aanvragen
moet u ook uw bewijs van legale herkomst indienen (dit kan in de vorm van een overdrachtsverklaring, factuur,
referentie naar invoervergunning, oude foto’s die kunnen aantonen van wanneer de vogel in uw bezit is).
- Elke vogel die in gevangenschap geboren wordt, moet gemerkt worden met een vaste gesloten pootring, met een
uniek nummer en een diameter aangepast aan deze vogelsoort. Hiervoor raden we aan om u aan te sluiten bij één
van de erkende vogelbonden, zodat u via hen uw ringen kan bestellen;
- Vooraleer u een nakweekvogel verkoopt een Europees certificaat aanvragen via onze online database (zie
hierboven). U dient een verklaring van kweek in waarop u de ouderdieren aangeeft en waarbij u aangeeft hoeveel
jongen u per nest heeft gekweekt;
- Een register van binnenkomst (aankoop en geboorte) en vertrek (verkoop en sterfte) bijhouden.
3. U heeft een winkel waarin u grijze roodstaarten verkoopt?
- Als u al vogels in uw bezit heeft in uw winkel, moet u:
o Een Europees certificaat aanvragen vooraleer u de vogel kan verkopen of te koop kan aanbieden. Deze
aanvraag dient u in via onze online database (www.citesinbelgie.be) en hierbij dient u uw bewijs van legale
herkomst in (overdrachtsverklaring, factuur, referentie naar invoervergunning, oude foto’s die kunnen
aantonen van wanneer de vogel in uw bezit is)
o Nakijken of de vogel reeds geïdentificeerd is: hetzij door een gesloten pootring, hetzij met een microchip.
Indien de vogel nog niet geïdentificeerd is, dient u deze door uw dierenarts te laten microchippen. Het
microchipnummer moet u dan ook vermelden bij het indienen van uw aanvraag voor een Europees
certificaat.
- Als u vogels wilt aankopen moet u:
o Een geldig Europees certificaat eisen van uw leverancier vooraleer u de vogel aankoopt: check hierbij of
het gaat om een certificaat dat geldig is voor commerciële activiteit (bovenaan rechts) zonder enige
beperkingen in transacties (vak 19.b en vak 20 “neen” aangevinkt, en geen speciale opmerkingen in vak 20).
Bij twijfel kan u altijd de dienst CITES contacteren (cites@milieu.belgie.be).
- Een register van binnenkomst (aankoop en geboorte) en vertrek (verkoop en sterfte) bijhouden.
Lichenostomus melanops cassidix (Helmhoningeter) en Ninox novaeseelandiae undulata (Norfolk Boeboek)
Deze soorten kunnen in de toekomst verhandeld worden met een bewijs van legale herkomst in plaats van met een
Europees certificaat. De andere vereisten (register van binnenkomst en vertrek, invoer- en uitvoervergunning)
blijven hetzelfde als voorheen.
--------------------
Model inventaris en toegang online database : www.citesinbelgie.be
Vragen: cites@milieu.belgie
Adres : FOD VVVL, cel CITES, Victor Hortaplein 40/10, 1060 Brussel


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2017-01-04 - 23:16:57 send message to surveyor

Duidelijk Henk,

Mijn aanvragen zijn ingediend, ik hoop spoedig te zien of ze in behandeling zijn en dan maar afwachten.

voor mijn tamme grijsjes vraag ik ze binnen twee weken wel aan, even aankijken hoe dit allemaal werkt.

Voor de vier vogels ben ik nu 60€ kwijt. Het is wel vreemd maar volgens mij kun je op 1 EU certificaat drie specimen kwijt? Echter lijkt mij dit niet echt praktisch, of ik heb het verkeerd geïnterpreteerd vanuit de vragen die gesteld worden!?!


nigrigenis13
Website Member
Posts :74

Website Member
2017-01-04 - 23:42:03 send message to nigrigenis13

Ik wil graag cites aanvragen voor 2 grijze roodstaarten ze hebben een vaste voetring 1 van en heb de gegevens van de vorige eigenaar
Is dit voldoende bewijs om aan te gegeven dat ik deze legaal heb vogels zijn van 2012 en 2014 ik heb wel foto's maar kan geen voetring zien of datum




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 180 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede