Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > bonaire parkieten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : bonaire parkieten
marti
Website Member
Posts :302

Website Member
2017-03-27 - 16:17:29 send message to marti

Zijn hier kwekers die Bonaire parkieten (Eupsittula pertinax xanthogenia) hebben? Ze moeten in het verleden wel geļmporteerd zijn, maar tot op heden heb ik nog niemand kunnen vinden die ze ook daadwerkelijk in zijn of haar collectie heeft.


Richard V
Website Member
Posts :392

Website Member
2017-03-29 - 12:14:29 send message to Richard V

volgens mij zijn die beter bekend als maisparkieten. Als je daar op zoekt vind je ze misschien wel?


hookbill
Website Member
Posts :108

Website Member
2017-03-29 - 12:56:58 send message to hookbill

Maisparkieten is een algemeen begrip met vele ondersoorten. De Xanthogenia is er denk ik niet meer.


marti
Website Member
Posts :302

Website Member
2017-03-29 - 13:15:06 send message to marti

Ik krijg ook die indruk.. in de VS zijn ze wel te krijgen , dichter bij huis is echter handiger.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2017-03-29 - 22:47:29 send message to Antonia

Er zijn van de Pertinax 10 of 11 ondersoorten dacht ik. Ik had een nominaat, en de andere was van Bonaire of Venezuela, weet niet precies. Maar deze laatste was ook van de Antillen naar hier verhuisd, met mensen die daar lang hebben gewoond.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2017-03-30 - 13:05:56 send message to Picolet

Deze soort is volgens mij maar eenmalig ingevoerd, tesamen met de Sint Thomas parkiet aratinga pertinax pertinax.

Twee liefhebbers uit Bemmel hadden in het midden van de jaren 90 samen een grote collectie vogels, voornamelijk lori's.

Ook veel contacten wereldwijd, en zo op het idee gekomen om vogels te ruilen.

Samen geļnvesteerd in een quarantaine, en zo verschillende soorten hier gekregen.

Ik heb de Bonaire parkieten bij hen gezien, de gele kop is wel variabel en zijn er hele mooie bij maar ook minder gekleurde.

Waar ze nu zijn gebleven weet ik niet, misschien te klein bestand.
Ook de pyrrhura hypoxanta en de pine appel zijn door hen destijds ingevoerd, deze zijn er wel involdoende aantallen.

Het plan was goed opgezet, echter door verscherpte wetgeving mocht de quarantaine niet meer gebruikt worden, jammer.

Overigens had deze verscherping nog een staartje, De grote importeurs Plomp, Borgstein, ATC en Kloeg hebben via een langlopende gerechtelijke procedure een forse schadevergoeding ontvangen.



Het had ook een nadeel, door deze handel zijn er ook soorten, veelal lori's verdwenen.
Het zou toch wel mooi zijn geweest om zo over andere soorten of bloedlijnen te kunnen beschikken.

De nieuwe wetgeving maakt de import echter onbetaalbaar.

Groeten Ruud





marti
Website Member
Posts :302

Website Member
2017-03-30 - 14:50:39 send message to marti

Ruud,

Ze zijn rond 2000 ingevoerd samen met de Pertinax Pertinax , van die soort heb ik 1-1 gehad uit deze import, heb er nu nog nakweek van. Ook deze zijn variabel qua gele kleur. Als je in de berichten kijkt in dit forum zou in 2006 bovendien nog iemand 2 koppels van Bonaire gekregen hebben. Ik heb niemand kunnen achterhalen tot op heden die ze nog heeft, dus waarschijnlijk zijn ze er niet meer. Wel zie je meer steeds meer pertinax met veel geel, maar dat is selectieve kweek volgens mij.

Martijn


marti
Website Member
Posts :302

Website Member
2017-03-30 - 16:40:55 send message to marti

Er is hier niet toevallig iemand die websitemember Hans van de Berg uit De Lier kent en zijn e-mail adres heeft?



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 247 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede