Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Voeding edelparkieten en Poicephalussen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Voeding edelparkieten en Poicephalussen
Gie
Website Member
Posts :16

Website Member
2017-09-04 - 18:41:02 send message to Gie

Ik heb deze tekst ook in een ander topic geplaatst maar daar het ook over Poicephalussen gaat was dat misschien niet de juiste plek om dit te posten. Daarom heb ik hier een nieuw topic aangemaakt, de moderators kunnen de andere post dan misschien verwijderen......

Ik heb hoofdzakelijk Poicephalussen en edelparkiten.
Je voedert meer of minder zonnepitten volgens het seizoen schrijf je. Als ik zo lees op internet en in tijdschriften zie ik 2 zaken.
De ene strekking zegt (wat ik ook overigens denk) dat je in de winter de basis legt van je kweek. Daarom pas je best een winter en een zomervoeding toe. Bijvoorbeeld in de winter minder of geen eivoer, geen dierlijke eiwitten volop geven zoals meelwormen, enz enz. In de zomer en bij jongen kan je dat dan terug opvoeren om de ouders een signaal te geven van er is volop voer, volop licht en zon dus kweek gerust. Alleen voor de zonnepitten zit ik in twijfel, de ene zegt in de winter meer want het is kouder en je vogels (mijn vogels dus) zitten buiten dus ze kunnen een vetlaagje gebruiken. Ik zit met een onverwarmde en tochtvrije binnenruimte en kunnen de vogels als ze dat willen steeds naar buiten.
Anderen zeggen dan niet te vet voeren anders paren ze niet goed en heb je minder bevruchte eieren.
Er zijn zelfs kwekers die in de zomer niets van zonnepitten voeren en hun vogels op magere samenstellingen zetten zoals tortelduiven voer. Dit is dan "vetter" voer in de winter en magerder in de zomer.
Omdat er zoals gezegd zeer goede voeders in de handel bestaan en wij niet moeten denken het warm water te gaan uitvinden gaat mijn voorkeur uit naar een parkietenmengeling zonder zonnepitten voor de edelparkieten, en een papegaaienmengeling met zonnepitten voor de Poicephalussen. Maar in de handel zijn geen kweek- en rustperiodemengelingen. Enkel dacht ik Aviseed werkt met een kweeksuplement om extra te geven in de kweek.
Héél anders dan wat Peter De Jongh op zijn site www.poicephalus.nl zet want hij adviseert net als Rosemary Low het hele jaar door vetarm, geen!!! zonnepitten.
Mijn idee was om, alleen weet ik niet of dit in de zomer of de rustperiode moet, aan de edelparkieten een bijna zonnepit-vrije mengeling in de zomer te geven in bv 15 parkiet en 1 papegaaien te mengen en in de winter 10 tegen 6, en voor de Poicephalussen in de winter 15 papegaai samen met 1 parkietenzaad en in de zomer 12 papegaai met 4 parkiet (ik werk met emmers waar 16 maatscheppen in kunnen).
Alleen twijfel ik of ik nu in de winter extra zonnepitten moet geven of in de kweek om de vogels dus een signaal te geven van er is meer voedsel voorradig?
Wat denken jullie van deze 2 verhoudingen voor de parkieten en de papegaaien van mij?
Graag jullie mening.
Overigens, zijn alle meningen en visies van fabrikanten wel wetenschappelijk onderbouwd of is dit deels/puur marketing?




Dit bericht is door moderator Daniel aangepast

parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2017-09-04 - 22:34:29 send message to parrotmaniak

ik heb momenteel alleen halsbandparkieten.
ik voer in de winterperiode een zaadmengsel van Slaats (mengeling de koning) dit is zonder zonnepitten (20kg per zak)
ik vul dit aan met 1 kg zonnepitten en 2 kg P40 duivenkrachtvoer (dit is een geperste korrel)
en 2 kg Teurlings/Tovo opfokvoer .dit is ook een krachtvoermengeling voor duiven en bestaat voor het grootste gedeelte uit een geextrudeerde (of zoiets ) korrel.
ik voer dit omdat ze in de winter weinig eivoer opnemen en ik wil ze niet de hele winter op zaad en een stukje wortel of appel zetten
naar het voorjaar toe voer ik gekiemd zaad , breedmax ,eivoer en universeel bij om de vogels in conditie te brengen .ik begin hiermee in januari
als er jongen zijn volop eivoer en kiemzaad


marc1
Website Member
Posts :413

Website Member
2017-09-05 - 13:15:36 send message to marc1

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik kweek binnen met pruimkoppen en voer grootparkieten mengsel zonder zonnepitten van Himbergen aangevuld met 20% tortelzaad..

Naar de kweek toe begin ik ook met kiemzaden, en eigen gemaakt eivoer, de fabriekseivoer word hier haast niet opgenomen.

De zaadmengeling verander ik in de kweek door een maand voor de kweek ook nog 20% onkruidzaad toe te voegen


marc1
Website Member
Posts :413

Website Member
2017-09-05 - 13:20:10 send message to marc1

Maar ik kan je dilemma heel goed plaatsen..

In de duivensport heb je van allerlei verschillende mengsels waaronder zomer winter kweek vlieg en opfok mengsels


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2017-09-05 - 15:46:47 send message to P.Rooth

Mijn edelparkieten krijgen een grote parkietenmengsel met zonnepitten zomer en winter . Zaad is niks anders dan droog brood met bitter weinig vit mineralen e.d zomer en winter krijgen ze eivoer met in de broedtijd en zomer 1 op 4 universeel erdoor gemengd eivoer met gekiemde zaden voor grote parkieten en papegaaien er zit ook gedroogde en gemalen brandnetels en knoflook van de Imme + extra calcium geraspte winterpeen en een stuk appel . Eivoer kun je ook aanvullen met diverse groenten en fruit zoals rode paprika bessen en rozebottels . Winterperiode 1 op 5 universeel en minder kiemzaden en calcium wel volop grit en maagkiezel hele jaar door tijdens koude periodes extra zonnepitten en tijdens opfok jongen idem ze regelen het zelf hoeveel ze opnemen en op gegeven moment blijven de pitten staan . Ik heb een paar Meyertjes en die krijgen hetzelfde eivoer als de edelparkieten zaad is mengsel grote parkietenzaad en papegaaienvoer van Witte molen ongeveer 50/50 . versnapering als trosgierst dagelijks stukje van een 5 cm per vogel . Waarom toch zoveel pitten is simpel bij mij zitten ze echt koud bij vorst sluit ik ze op i.v.m. mogelijke schade aan teentjes tevens dikke zitstokken in binnen en buitenvoliere . Groenvoer wat er in de tuin als onkruid groeit en kruiden uit eigen tuin takken van de wilg zijn ze ook verzot op maar wel op veilige plaatsen knippen/plukken

Paul


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2017-09-06 - 23:02:20 send message to Rik

Al mijn vogels krijgen:

- ZuPreem fruitblend size M
- Orlux Goldpatee
- gekookt duivenvoer




Gie
Website Member
Posts :16

Website Member
2017-09-07 - 01:03:15 send message to Gie

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo Rik, Kan je het gekookt duivenvoer wat verduidelijken? Merk, hoe je het doet,....

Ik dacht dat pellets normaal alles bevatten wat een vogel nodig heeft, het duivenvoer zou ik kunnen begrijpen als extra bij het opkweken van jongen maar alle of vele pelletmakers claimen toch dat pellets alles hebben en niets moet bijgegeven worden?

Wat en hoe geef je deze voeding juist? Tijd van het jaar, periode van de kweek of rust, méér of minder in bepaalde periodes van een of meerdere van deze 3?

Over welke vogels hebben we het dan?


marc1
Website Member
Posts :413

Website Member
2017-09-07 - 10:11:11 send message to marc1

Word veel gebruikt als aanvullig bij papegaaiachtigen..maar ook edelparkieten nemen dat goed op, vergelijkbaar met kiemzaad.

Het zaad wat ik gebruik om te kiemen is dan ook tortelmengeling van Zoontjes..kiemt perfect!


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2017-09-07 - 18:22:40 send message to jaap van de pol

Mijn duivenvoer is gewoon een standaard mengeling voor duiven. Ik zet dit 's ochtends in het water en 's avonds haal ik het eruit. De volgende ochtend is het dan al iets gekiemd en voer in het aan de papegaaien, gemengd met eivoer. Eventueel kun je het nog langer laten staan zodat de kiem groter wordt maar qua vitamines heeft dit weinig meerwaarde wordt altijd gezegd.

Groet,
Jaap


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2017-09-12 - 00:42:30 send message to Rik

@Gie

ZuPreem fruitblend maat M geef ik aan mijn taranta's, amazones, pionussen en rosé kaketoes het hele jaar door.

Ik geef het in afgepaste hoeveelheden met een maatschep. De vogels eten het allemaal graag.

Van andere merken pellets wil ik niets weten wink :) .




Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 189 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede