Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > pyrrhuras Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : pyrrhuras
MARNIS
Website Member
Posts :34

Website Member
2018-03-25 - 11:48:06 send message to MARNIS

mijn pop legt windeieren ( eieren zonder schulp)
wat kan ik best doen in geef nu oesterschelpen wat kan ik nog doen eventueel


kamervoliere
Website Member
Posts :516

Website Member
2018-03-25 - 18:41:18 send message to kamervoliere

misschien is sepia een oplossing je kan eerst ook wel wat over het eivoer schafen


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2018-03-25 - 19:37:47 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

In geval van windeieren wordt doorgaans meteen gewezen op een kalkgebrek, hetgeen de oorzaak inderdaad kan zijn en in dat geval bovendien ook een tamelijk gemakkelijk op te lossen euvel is.

Kalkgebrek hoeft echter niet altijd de oorzaak te zijn!

Zo kan het fokken met jonge- dan wel te jonge vogels gemakkelijk leiden tot vorming van windeieren, maar dit beperkt zich doorgaans tot het eerst ei dan wel het eerste legsel.

Ook zaken als stress, inteelt* of in het ergste geval een virusinfectie behoren tot de mogelijkheden. De productie van windeieren is dan meestal niet incidenteel, maar structureel.

Vervolgens zou ik de genetische kant van onderhavige problematiek dan ook bepaald niet op voorhand durven uitsluiten.
In het verleden heb ik best veel ervaring opgedaan met sierhoenders en daarbij was binnen enkele 'lijnen' beslist sprake van erfelijke overdracht van dit probleem.
In dit laatste geval is het hooguit nog mogelijk om de vogels om te paren, maar beter is het om ze dan uit te sluiten van fok.
Met andere woorden: de problematiek is dus ook middels selectie op te lossen. (en tot op zekere hoogte zelfs te voorkomen)

*) Het is mij niet bekend om welke Pyrrhurasoort het gaat, maar het is al vele jaren bekend dat Zuid-Amerikaanse Papegaaiachtigen, Pyrrhura in het bijzonder, relatief snel nadelige gevolgen kunnen vertonen als gevolg van inteelt/lijnteelt/stamopbouw of hoe men het ook wil noemen. Overmatige productie van windeieren behoort tot die reeks gevolgen.


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2018-03-27 - 11:18:48 send message to rajar

Zou ook een tekort aan magnesium kunnen zijn en vit D3.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 176 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede