Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Ringen pyrrhura Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Ringen pyrrhura
PYRRHURA1976!
Website Member
Posts :4

Website Member
2024-02-26 - 17:23:07 send message to PYRRHURA1976!

goedendag,
Mijn dochter heeft een nestje pyrrhura's molinae molinae. Helaas hebben we pas na een aantal weken de ringen ontvangen en zijn we zelf ook wat laat geweest met aanvragen van de ringen. Moesten eerst een kweeknr etc hebben werd ons verteld. Nu hebben we het probleem dat de ringen niet meer passen. Het zijn 5.4 ringen en deze waren zelfs met olijfolie oid niet meer om te krijgen. De vogelbond heeft geen open ringenen geven aan dat een grotere ring geen optie is omdat dan 1 van de teentjes zou breken. Nu kunnen we alleen ontheffing aanvragen voor de ringen volgens de bond. Het 1e ei is 01-02 uitgekomen en het laatste 07-02.

Nu de vraag: kan iemand ons vertellen welke opties we hebben nu? Klopt het wat de vogelbond zegt? En hoe zit het met de open ringen die online te krijgen zijn?

Alvast bedankt voor de hulp?
Groeten,
Rick


KeesdeJongh
Website Member
Posts :267

Website Member
2024-02-27 - 00:41:25 send message to KeesdeJongh

Beste, ik denk dat je weinig andere opties hebt dan de vogels te laten voorzien van een Micro chip, maar dan heb je nog het probleem dat je een chiplezer nodig hebt om de chip uit te kunnen lezen. Je zou nog wel een knijpring of kleur ring aan kunnen brengen waardoor je de vogel zou kunnen herkennen als je geen chiplezer hebt. Ringen met een 6 mm ring als je die hebt zou voor noodoplossing ook nog kunnen dan hebben ze in elk geval nog wel een ring om. Het blijft maar behelpen natuurlijk maar je moet iets.


marti
Website Member
Posts :303

Website Member
2024-02-27 - 14:44:09 send message to marti

Je had beter online ringen kunnen bestellen dan op levering van de vogelbond te wachten, pyrrhura vallen onder Cites bijlage -B en hiervoor is met uitzondering van de cruentata die op lijst A staat geen ring voorgeschreven. Ik zou er nu een knijpring omdoen en zolang je ze niet verkoopt is dat voldoende.


PYRRHURA1976!
Website Member
Posts :4

Website Member
2024-02-27 - 16:05:55 send message to PYRRHURA1976!

Bedankt voor de reacties! Zo'n chip is dat het zelfde als de honden chip. Ik heb namelijk wel een uitlezer voor een honden chip. Is zo'n chip dan gelijk aan de officiële ring? We hebben 5 eitjes die uit zijn gekomen, dus zijn niet van plan ze allemaal te houden.


KeesdeJongh
Website Member
Posts :267

Website Member
2024-02-27 - 17:16:21 send message to KeesdeJongh

ja,een chiplezer waar je de chip van een hond kunt uitlezen is ook geschikt om de chip bij een vogel uit te lezen, Ik gebruik hem zelf ook voor beide.


KeesdeJongh
Website Member
Posts :267

Website Member
2024-02-27 - 17:25:21 send message to KeesdeJongh

Om je vraag helemaal te beantwoorden, je kunt als je bij de dierenarts een chip laat inbrengen meteen ook vragen om veertjes voor DNA geslacht te laten bepalen op te sturen. Dan kan hij op het aanvraag formulier meteen het chipnummer erbij zetten. Je krijgt dan de uitslag thuis met een chipnummer ipv het ringnummer. Endoscopisch sexen kan eventueel ook maar dit is duurder en niet elke dierenarts kan dit.


PYRRHURA1976!
Website Member
Posts :4

Website Member
2024-02-27 - 21:06:59 send message to PYRRHURA1976!

Bedankt voor de toelichting over het chippen. Ik heb begrepen dat het chippen van pyrrhura (of andere vogels) wel met een roesje moet gebeuren. Bij mijn honden stelde het niks voor, maar is het niet wat ingrijpend bij zo'n vogeltje?


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2024-02-28 - 09:45:40 send message to mreyder

ik zou de ringen die je hebt doorzagen met een klein ijzerzaagje, ff met een klein vijltje de scherpe randjes eraf halen (je kunt ze na t zagen open buigen met een klein schroevendraaiertje oid) en dan om de poten van de vogeltjes doen. Geen probleem. Je kunt ze dan ook gewoon verkopen, bijna elke handelaar maakt er geen probleem van. Makkelijkste oplossing voor jou en veel minder ingrijpend voor de vogels dan chippen met een roes.


PYRRHURA1976!
Website Member
Posts :4

Website Member
2024-02-28 - 22:05:33 send message to PYRRHURA1976!

Doorzagen van de ringen was inderdaad een top tip! Ze zitten helemaal prima en zo kunnen we ook netjes DNA aanvragen. Zelfs de 6.0 ringen passen niet meer


hookbill
Website Member
Posts :108

Website Member
2024-03-08 - 10:19:13 send message to hookbill

Er bestaat geen ringplicht voor Cites2. Wel bestaat de plicht om altijd de legaliteit van de herkomst aan te tonen. (Dus een ringetje maakt dat een stuk eenvoudiger) Die bonden roepen maar wat.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 148 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede