Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > grijze kortwieken? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : grijze kortwieken?
R.a.rook
Website Member
Posts :29

Website Member
2006-04-07 - 08:15:30 send message to R.a.rook

wij hebben nu sinds 2 week een grijzeroodstaart.
Dit gaat heel erg goed, is al redelijk tam en begint al goed te praten. nu is het enige probleem, dat wanneer meneer uit zijn kooi is geen zin meer heeft om "op te stappen" hij vliegt weg.bij dat vliegen heeft hij zich eergister (niet ernstig) verwond. om te zorgen dat dit niet weer gebeurt of om erger in de toekomst te voorkomen vroeg ik mij af of het misschien verstandig is om hem te kortwieken.
en zo ja, moet ik dat doen, of is het beter om het iemand anders te laten doen, zodat hij niet bang voor mij wordt?? of heeft iemand een beter idee??



Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-04-07 - 08:37:00 send message to Hawkeye_NL

Ik heb hierover op mijn site een komplete uitleg staan incl. stappen en foto's van hoe je het zelf zonder problemen kunt doen.
Natuurlijk kan je ook bij de betere vogel winkels en dieren speciaalzaken zijn. Of is er iemand in je omgeving die hier ervaring mee heeft?
Als je weet welke veren je moet knippen is het net zo gemakkelijk als je haar knippen!

Voor de uitleg kijk je op mijn site http://www.macawclubholland.nl/ en dan in het "hoofdmenu" onder "verzorging" klikken op "Wieken"

Erwin


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2006-04-07 - 09:58:21 send message to natasja

Hou er overigens wel rekening mee dat ook een gekortwiekte vogel bij geen zin van opstappen ook gewoon een soort 'noodlanding" maakt , ze kunnen best lelijk vallen maar eenmaal op de grond kunnen ze niet meer opstijgen , dalen gaat dus wel wink ;)


R.a.rook
Website Member
Posts :29

Website Member
2006-04-07 - 12:51:59 send message to R.a.rook

zeer duidelijke uitleg.
dank voor de tips.
Nog 1vraagje, als ik het zelf doe,bestaat er dan de kans dat hij, bang voor mij wordt, als gevolg van event.stress situatie?? of valt dit in de praktijk erg mee?


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-04-07 - 16:00:25 send message to Hawkeye_NL

De verzorging van de veren is een onderdeel van een goede binding met je vogel. Het wieken is niets anders dan verzorging van elkaar dus dat is eerder een positief gebeuren dan een negatief iets.

Een vogel mag nooit zo ver gewiekt worden dat vliegen geen mogelijkheid meer is. Een vogel die neerstort en op de borst land is veel te kort gewiekt. Dit kan zware letsel aan de vogel brengen. Wiek altijd in stappen. Test of ze nog kunnen vliegen of dat ze dalen vliegen.

Erwin


R.a.rook
Website Member
Posts :29

Website Member
2006-04-07 - 19:55:39 send message to R.a.rook

andermaal dank!!!

Hier hebben we iets aan


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-04-07 - 20:36:18 send message to rupicola

Wanneer de mens leert lopen valt hij of zij altijd wel een paar keer en een kapotte lip of knie is daarbij niets uitzonderlijks.

Wanneer een vogel leert vliegen gaat dit uiteraard ook niet meteen perfect.

Mijns inziens kun je je vogel beter de tijd gunnen om goed te leren vliegen, zodat deze alle obstakels goed kan ontwijken.

Je houdt er letterlijk en figuurlijk veel stabielere vogel aan over!

Verzorging van veren heeft bij mij een heeeel andere betekenis!


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-04-07 - 20:58:48 send message to molineti

quote
------------------------------------------------
Het wieken is niets anders dan verzorging van elkaar
-------------------------------------------------

Gelukkig denken mijn vogels daar anders overwink ;)

MVG Rene


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-04-07 - 23:49:12 send message to Hawkeye_NL

Ik gaq hier geen discussie beginnen over wel of niet wieken. Dat is een heel ander vraagstuk!
Ik geef gewoon eerlijk antwoord op de vraag die gesteld is.

Als jij niet wilt wieken moet je dat vooral niet doen! wink ;)


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-04-08 - 00:31:08 send message to molineti

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

Discussie hoefd ook niethappy :)
Maar wieken heefd niks met veer verzorging van doen.
Het is niks meer en niks minder dan een vogel belemmeren te vliegen.

Ik Maak er ook soms gebruik van (met witte kakatoes),maar de vogels vinden het zeker niet prettig.(maar in dit geval noodzakelijk kwaad van tijdelijke duurhappy :)

Ik neem aan dat als men een huisdier neemt,men dit uit liefde voor het dier doet?
Een vogel zijn hele leven lang de mogelijkheid tot vliegen ontnemen zie ik niet als liefde voor het dier.

Een mens vind het ook niet prettig om niet meer te kunnen lopen(of beperkingen te hebben met lopen)

Eigenlijk zou men meer in belang van het dier moeten denkenwink ;)

mvg rene



natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2006-04-08 - 09:46:18 send message to natasja

mijn papegaaien zijn ook gekortwiekt ,
ik heb ze beide vanaf een paar weken met de hand groot gebracht en op het moment dat ze echt gingen vliegen en de huiskamer als luchtruim gingen gebruiken heb ik ervoor gekozen ze te kortwieken ( ivm tegen de ramen aanvliegen e.d. ) Ik kortwiek ze eenmalig zodat ze leren dat de ruimte in mijn woonkamer niet bedoeld is om vrijuit te vliegen , mijn edels zitten namelijk dagelijks los op de kooi.
Als ze eenmaal gewend zijn om niet te vliegen hoef je ze in een huiskamer niet zo snel meer te kortwieken,tenzij je naar buiten wil met ze..

Zodra ze gekortwiekt zijn kunnen ze echter nog steeds dalend vliegen en komen indien de ruimte het toelaat vanaf de hoogte van de kooi , ca. 1.50 hoog toch zeker nog zo'n 5 meter ( kan nog verder wezen maar de woonkamer is niet groter vanaf het punt van de kooi gerekend )

Als je ze net gekortwiekt hebt vind ik het persoonlijk een zielig gezicht als ze trachten op te stijgen en weg te vliegen , ze weten dan echt niet wat ze overkomt

Ik betwijfel ook wel of het in dit geval een echte oplossing is omdat een vogel evengoed wegvliegt als deze niet wil opstappen , ga er dus niet vanuit dat de vogel in de toekomst blijft zitten want grote kans dat dit niet zal gebeuren.

Ik ben erg gek op mijn edels maar kortwieken als positief iets zien in de vorm van verenverzorging .. sorry nee maar daar ben ik het ook niet mee eens , ik vind het meer een noodgedwongen stap


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-04-08 - 10:22:44 send message to Hawkeye_NL

Jullie hebben klaarblijkelijk iets gemist. De eerste vraag was al beantwoord door de link naar mijn artikel. Daarna kwam er een tweede vraag:
quote
Nog 1vraagje, als ik het zelf doe,bestaat er dan de kans dat hij, bang voor mij wordt, als gevolg van event.stress situatie?? of valt dit in de praktijk erg mee?

Mijn antwoord daarop:
quote
De verzorging van de veren is een onderdeel van een goede binding met je vogel. Het wieken is niets anders dan verzorging van elkaar dus dat is eerder een positief gebeuren dan een negatief iets.

Persoonlijk ben ik van mening dat je in je spel met je vogel{s} rekening moet kunnen houden met "gedwongen" situaties waar een vogel in kan komen. Denk bijvoorbeeld eens aan artsen bezoek. Ik leer mijn vogels dus altijd spelende wijs dat ze op hun rug moeten liggen en dan "onderzoek" ik ze helemaal. De eerste keren zullen ze dit zekers niet als positief ervaren maar hoe vaker je dit "spel" speelt hoe gemakkelijker het word. Als ik bij de vogelarts kom en er moet onderzoek gedaan worden dan leg ik dus net zo gemakkelijk de vogel op zijn/haar rug en kan de arts zonder problemen de vogel onderzoeken. Dit voorkomt een heel groot stuk extra stress!

Met de vl;eugels doe ik hetzelfde. Ik laat ze de vleugels uitslaan en kom dan ook aan alle veren. Pak de vleugels vast en doe ze omlaag of omhoog. Met het wieken doe ik exact hetzelfde, pak de vogel{s} vraag om de vleugel en pak deze dan ook gewoon. Ga gewoon mijn "spel" doen en controleer dan of wieken of "bijknippen" noodzakelijk is. En als dat zo is dan knip ik de veren die geknipt moeten worden.
De vogel{s} zijn zo gewent eraan geraakt dat er geen stress meer bij komt kijken omdat het een stukje van de gewone "verzorging" is geworden.
quote
Ik neem aan dat als men een huisdier neemt,men dit uit liefde voor het dier doet?
Een vogel zijn hele leven lang de mogelijkheid tot vliegen ontnemen zie ik niet als liefde voor het dier.

Het af en toe in de kamer een beperkt rondje laten vladderen is geen vliegen! Althans niet in mijn boek. Iedereen die een huisdier neemt ontneemt het dier daarmee de vrijheden die het zou hebben als het in het wild geboren zou zijn. Mijn dieren zijn echter op 1 na allemaal in gevangenschap geboren en zouden het niet overleven als ik ze nu de vrijheden geef die jij in jouw zin beoogt.


paddo
Website Member
Posts :115

Website Member
2006-04-08 - 10:29:34 send message to paddo

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Een ongewiekte huiskamervogel zou ook nooit vrij kunnen vliegen.. daarvoor zijn onze huiskamers, ( géén enkele uitzondering daargelaten ) simpelweg veeeeeeels te klein.

De vogel kan wel tegen het raam opknallen.. of gezellig de hele dag op je mooie antiekke kast kauwen, want hij kan er bovenopkomen zonder moeite.

Door het wieken kan mijn vogel zich vrij verplaatsen door het huis, het HELE huis wel te verstaan. de kooi word alléén gebruikt voor de tijden dat er niemand aanwezig is.. Ik hoef me geen zorgen te maken dat Meneer/Mevrouw ergens tegenop vliegt, of zich dusdanig snel uit de voetten kan maken dat hij er een (macht!) spelletje van maakt.

stel jezelf eens de vraag wanneer je eigenlijks je vogel beperkt.. door te wieken en vrij te laten, of door niet vrij te laten omdat het niet gewiekt is?
Door wieken heb je naast de bewegings controle over je vogel ook overmacht in gedrag. Dit is zeker bij de kromsnavels geen overbodige luxe!

Bij mij kunnen de ara's gewoon netjes landen, en als het ECHT moet zelfs rechtdoor vliegen na een ernstige schrikreactie.. Maar over een huis heenvliegen, of op de kast komen.. dat lukt hem niet


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-04-08 - 11:07:13 send message to johanblok

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Wie zijn vogels (zeker ook jonge vogels) in een redelijke voliere een beetje observeert, ziet dat ze het heerlijk vinden om hun vleugels uit te slaan.
Ik kan mij best voorstellen dat bij bepaalde manieren van houden, kortwieken een verantwoorde en goede ingreep is, maar het blijft zoals Natasja stelt een noodgreep in die zin dat je er goede redenen voor moet hebben. Zo'n reden is in ieder geval niet dat ze in de huiskamer toch maar een heel klein stukje kunnen vliegen, of dat ze je kast opeten.

@paddo en @hawkey: je moet de mogelijkheden die je de vogel ontneemt niet bagatelliseren, zoals je nu doet. Alleen omdat je de vogel weer andere mogelijkheden teruggeeft, kan het kortwieken verantwoord zijn. Je moet niet doen alsof de korte afstanden die papegaaien in de huiskamer of voliere kunnen vliegen van geen enkele betekenis zijn. Een dagje observeren bij mijn volieres leert heel anders.

Als je de vogel regelmatig kortwiekt (om de groei van veren bij te houden) is het inderdaad wel heel verstandig om de tamme vogel aan die soort van handelingen te laten wennen en de vogel geregeld op die manier in de hand te nemen. Dan zal het dier ook niet angstig worden of jou een en ander kwalijk nemen.

Overigens, kun je ze heel goed leren dat je niet door een raam kunt vliegen.


paddo
Website Member
Posts :115

Website Member
2006-04-08 - 12:37:08 send message to paddo

klinkt als een heuze uitnodiging.

Maar je zegt het al , volierés.. dat is in mijn ogen iets anders als huiskamervogels.
over bagatelliseren gesproken!


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-04-08 - 12:42:21 send message to Hawkeye_NL

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Johan, wie bagatelliseert er nu? Jij doet net of wij onze vogels de vleugels er helemaal af knippen en dat ze nooit eens de kans hebben de vleugels uit te slaan. Dat terwijl ik al menig maal heel duidelijk heb geschreven dat al mijn vogels nog steeds kunnen vliegen! Ze kunnen alleen niet klimmen in hun vlucht. Jij belemmert de vogels ook in hun beweging namelijk door de tralies van de kooi. Ik door het vermogen van de vlucht in te dammen. Wij doen dus in feite alle twee aan beperking. Kom dus aub eens van je troon en kijk eens iets verder dan alleen het woordje wieken.

Even duidelijker. Ik verplicht geen mensen te wieken. Ik verbied geen mensen te wieken. Ik geef mensen soms het advies het wel en soms juist het niet te doen. Dat ligt aan de vogel en wat ze ermee willen doen. Maar ...
Als mensen wieken dan ben ik persoonlijk van mening dat ze het ook goed moeten doen en weten moeten waarmee ze bezig zijn. Een vogel die zo tam gehouden wordt moet niet het wieken als stressmoment ervaren maar juist dit als normale verzorging zien. Dat heeft dus niets te maken met andere vogels en al helemaal niets met een vogel in de natuur en zijn/haar natuurlijke omgeving. Wij hebben namelijk een vogel die alleen qua vorm gelijk is als aan die van uit de natuur maar met een heel erg andere omgeving!
Dus of je nu kweker bent of juist hkvl, je bent en blijft verantwoordelijk het dier te houden, beschermen, verzorgen naar de situatie waarin deze leeft, dus niet naar de situatie van hoe een andere vogel in een andere situatie het zou hebben of over hoe de vogel het zou hebben gehad als het in het wild was geboren. Als ik in het wild was geboren was ik namelijk een ander beest! Dan was het maar de vraag of ik ooit met deze fantastische dieren had kunnen werken. Misschien was ik dan wel een roofvogel en had ik ze gewoon als middagmaal gevangen.

wink ;)



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 100 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede