Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kweken van twa twa Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : kweken van twa twa
pitylus
Website Member
Posts :210

Website Member
2004-01-21 - 18:26:55 send message to pitylus

Ik ben op zoek naar een of andere club waar zangwedstrijden gehouden worden en informatie omtrend het kweken van twa twa en picolet en mogen deze vogels in gevangenschap gehouden worden ? graag reactie aub


safrabi
Oud Lid
Posts :4

Oud Lid
2004-01-25 - 12:01:27 send message to safrabi

Een club voor deze hobby zijn er genoeg, in Amsterdam Bijlmer, Den Haag, Rotterdam en Tilburg.
Adressen bij mij onbekend, wat ik wel weet, straks in het voorjaar of zomer de trainingen op een veldje in Amsterdam Bijlmer, vlak bij het terrein waar het kwakoe festival wordt gehouden en het malieveld te Den Haag. Ik kom hierop terug in je prive mail.
De kweek van deze soorten is niet zo eenvoudig, men moet gigantisch veel geduld hebben, daar deze vogels territorium vogels zijn en daarbij zijn het hele agressive vogels voor soort genoten.
Als je een koppel hebt, wilt niet zeggen dat je al jongen kan bekomen. Je moet ze namelijk eerst aan elkaar wennen en zodra je ziet dat het popje reageert op de zang van de man dan mag je de man in de buurt van de pop plaatsen, zodra de pop voedsel van de man accepteert dan kan je de man bij de pop plaatsen. Eerder niet!!!!
De benodigde kooi ca. 100 x 50 x 50 met twee zitstokken op afstand van ca. 65 cm.
Broed kastje open nestkast (kanarie) of schaaltje.
Zet het broedkooitje op een hoge plek (ca. 150 cm van de grond) zodat ze aan de verzorger kan wennen. Ze wennen heel gauw.
Voeding gevarieerd groffe tropen zaad, in de broedtijd aanvullen met eivoer.
Er worden 3 tot 4 eieren gelegd die door de pop bebroed wordt. De man kan je dan weghalen uit het broedkooitje, maar niet uit de broedruimte. Zet hem in aparte kooi, laat hem zijn hoogste lied zingen, dit kan de pop geruststellen.
Het bekomen van deze soorten is een kostbare zaak, de picolet en twatwa is namelijk zeer geliefd bij de Surinaamse gemeenschap allereerst voor de gigantisch mooie zang. Daar deze vogels niet meer geimporteerd worden zijn ze heel kostbaar.
In Suriname zijn deze vogels beschermd het kan alleen op vergunning het land verlaten, uit de buurlanden als Guyana, Fr.Guyana, Brazillie en Venezuela, komen ze weleens binnen (mondjes maat)
Probeer een in gevangenschap gekweekte vogel te kopen bij een kweker deze zal het eerder doen dan een gesmokkelde vogel.
Een vogel die in aanmerking komt voor de broed moet minimaal drie jaar oud zijn!!!!!Dit kan je zien bij de mannen, ze zijn dan namelijk zwart bij de twatwa en zwart met bruine buik bij de picolet. De poppen blijven bruin en de leefdtijd zul je moeten gokken.De prijs van koppel picolet zal varieren van ca.250 - 600 euro en die van de twatwa ca, 500 - 750 euro.
Weet waar je aan begint, het is duur en het lukt niet altijd.
Deze vogels mag je in Nederland houden binnenkort zullen ze op de citeslijst komen en wel op lijst drie. (meldingsplicht bij binnenkomst europa)
ik wens je veel succes.


sjir23
Website Member
Posts :3

Website Member
2009-03-03 - 01:39:22 send message to sjir23

Tja,van dat broeden enz. kloptallemaalwel.Alleen deprijzendie genoemd zijn behoren toe aan zeer jonge en ongetrainde vogels. Voor eenbeettje twatwa repman ligt de prijs al snel tussen de duizenden tweeduizend euro. Voor een goede pop, ja een goede, betaal je ookal zo`n 600 euri. Goede pop wil zeggen, eentje met temperament, beetje zang en vooral bewezen opvoedster. Vogels die bij kweker vaak met hand gevoed worden en/of jong weggehaald worden bij moeder hebben vaak niet geleerd zelf jongen te voeden. Dit vroegtijdig weghalen gebeurd vaak bij broodkwekers die een nestje jongen per jaar meer willen. Soms zelfs 4 nesten per jaar waarbij het laatste nest natuurlijk zeer zwakke jongen voortbrengt. Ook zulke poppen worden, eenmaal uitgemolken, als bewezen (maar uitgeput) te koop aangeboden bij broodkwekers en zaken die slechte kwaliteit goedkoop opkopen en weer duur te koop aanbieden.sad :(shocked 8O


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2009-03-03 - 12:06:44 send message to Picolet

Ik heb meerdere paren picoletten gehad en verschillende jongen gekweekt. Alle paren waren wildvang vogels.

Bij waren ze gehuisvest in broedkooien van1.50 meter lang bij 60x60.

Het mannetje zingt echt prachtig, en bleef bij gewoon bij het popje zitten tijdens de kweek. Helaas kreeg ik bij elke ronde maar een jong op stok, de nesten van twee jongen viel er altijd een af, soms na enkele dagen en helaas wat extra zuur is vlak voor het uitvliegen.

Het geheim van het goed groot krijgen ligt naar mijn mening aan goede kwaliteit van miereneieren.

Ik heb wel eens een partij gekocht die ontdooid zijn geweest en opnieuw ingevroren. Deze eitjes plakken aan elkaar en worden door de vogels niet een voor een opgepikt en zijn snel uitgedroogd in het bakje.

Toen ik weer goede miereneitjes had kwamen de jongen ook weer op stok.

Het waren wildvang vogels en namen geen eivoer op.

Toen ik er mee stopte met de gele bek en de picolets werd ik door verschillende mensen gebeld, het meest extreme wat ik toen meemaakte was dat ik de vogels snel telefonisch verkocht had en pas een week later zouden worden opgehaald, de surinaamse liefhebbers bijna het dubbele boden als ze meteen konden ophalen. Natuurlijk niet gedaan, wellicht te goedkoop verkocht maar binnen de zangvogelgroep toen wel een bijzonder aspect en wellicht enorme strijd.

Ruud


charles Harto
Website Member
Posts :1

Website Member
2011-05-28 - 04:57:42 send message to charles Harto

Hoi, ik woon in Suriname.Ik kweek al bijna 17jaren vogels,maar nog nooit geprobeerd om te broeden.ik probeer nu picolet te broeden.Heeft u adviezen voor mij. Mischien broedkooi,nestje, voer ofzo?



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 86 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede