Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Commentaar op vogelmarkten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



hj de graaf
Website Member
Posts :382

Website Member
2006-11-05 - 20:54:39 send message to hj de graaf

in geval vogelziekten volgen wij de regels van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).op ook afgelopen markt en vooral voor de febrauri markt was het spannend en was er bijna dagelijks rechtstreeks contact met het ministerie of het door mocht gaan ivm de vogelgriep.

ps ik heb het hier over de markt in de ijsselhallen van de volierevriend te zwolle



vogeltjenieuwpoort
Website Member
Posts :2

Website Member
2006-11-05 - 20:56:09 send message to vogeltjenieuwpoort

Die nep handelaars/kwekers? kan zeker een probleem zijn voor de echte liefhebbers. En het is zeker geen zaak van handelaars onderling.
De toekomst zal het uitwijzen , wees daar maar zeker van ...


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-11-05 - 21:09:12 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Zou Jij dit toe kunnen lichten,want snap niet helemaal wat jij bedoelt

Bedoel Jij dat de kwekers die hun nakweek op zulke markten verkopen op langer termijn voor problemen gaan zorgen?

Mhr De Graaf ik doel op onderstaand virus,

http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=5205

Zolang het geen bedreiging is voor de pluimveeindustrie zal het MLVN er zich niet zo snel druk over maken.

Maar hoe dient een marktorganisatie met zulke zaken om te gaan in het belang van de vogels en hobbyisten?

P.S ik kom nooit op een markt,en koop/verkoop er dus ook nikswink ;)

MVg Rene


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-11-05 - 23:05:31 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

wanneer ik de reacties van HJ de Graaf lees maak ik hier slechts uit op dat deze markt kennelijk te groot is om door de organisatie c.q. de vrijwilligers te behappen.

Let wel, ik open hier beslist geen persoonlijke aanval o.i.d. sterker nog ik heb alle respect voor wat met name vrijwillers allemaal neerzetten voor zo'n dag! Ook twijfel ik niet aan alle goede bedoelingen van de organisatie, maar feit blijft dat een aantal zaken rond zo'n grote vogelmarkt, zoals die o.a. in dit topic al werden genoemd, sterk voor verbetering in aanmerking komen.

Uit de reactie van de Graaf blijkt ook dat binnen de organisatie over een aantal problemen wordt nagedacht en dat ook aan verbeteringen is/wordt gewerkt. Dat is te prijzen.

Toch blijf ik ernstig kritisch t.a.v. vogelmarkten zoals deze in de huidige vorm worden georganiseerd.

P.S. met de opbouw van de markt heb ik bedoeld de tijdspanne waarin de handelaren arriveren, met auto en al naar binnen rijden, hun plaatsen innemen en hun kraam opbouwen. Dan zijn er zeker en ook veel vogels aanwezig!

Enige tijd geleden is er ook veel kritiek geweest op de openingstijd voor het grote publiek.
Terwijl de gewone liefhebbers in dikke rijen voor de kassa(s) staan te wachten hebben letterlijk bussen vol (buitenlandse) liefhebbers in de vroege uren, dus voor de officiële openingstijd al even fijn gewinkeld op de markt!
Tevens blijkt het in zekere zin voor een ieder vrij eenvoudig om welliswaar tegen een meerprijs vroegtijdig binnen te komen!

De gewone man betaald wel gewoon een vol entree en parkeergeld, maar treft voor die prijs per definitie al 'gaten' in de kramen. Beetje jammer!



hj de graaf
Website Member
Posts :382

Website Member
2006-11-06 - 11:57:35 send message to hj de graaf


Wanneer behoorlijke controle op de presentatie en de objectieve conditie van vogels niet mogelijk blijkt te zijn is er kennelijk structureel iets mis binnen de organisatie.
Misschien zijn een aantal vogelmarkten wel te groot gegroeid.

rupicola deze beweringen die je nu maakt verteld dus eingelijk dat jij onze dierenarts en de aid dus niet een goede controle vindt? hoe zou jij het dan willen zien ? liefst zou jij dus geen vogelmarkten meer zien begrijp ik

P.S. met de opbouw van de markt heb ik bedoeld de tijdspanne waarin de handelaren arriveren, met auto en al naar binnen rijden, hun plaatsen innemen en hun kraam opbouwen. Dan zijn er zeker en ook veel vogels aanwezig!

dan zijn ook onze mensen al aan het controleren en moeten dan toch iedereen langs om vakken te controleren en geld te innen

over de entree kan ik kort zijn heb ik al eens uitgelgd lees dat maar is blijkbaar heb je dat niet goed gelezen of begrepen

jij zegt de gewone man betaLd VOL entree die betalen dus minder (3 euro) dan die buitelanders met de bussen! en ook zoals eerde gezegd pakeren hebben wij geen invloed op dat is van de evenmenten hal en ik meen ook nog gemeente zwolle

iedereen kan voor 7 euro naar binnen heeft daarbij recht op 1 meter kraamruimte als die polen en duitser intalianen wel 7 betalen en geen meter nemen dan is dat hun keus. die entree prijs van 4 euro was oorsponkelijk voor mensen die geen vogels aanvoeren en komen kijken als publiek. maar goed dit heb ik dus al eens uitgelegd.

over dat parkieten virus ik weet op dit moment niet hoe we daar mee zouden omgaan er is ook nog niet er veel duidelijkheid over dit virus. er zijn zover mij bekend ook nog geen richtlijnen van de bonden

mvg


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-11-06 - 12:43:02 send message to rupicola

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

[q]Wanneer behoorlijke controle op de presentatie en de objectieve conditie van vogels niet mogelijk blijkt te zijn is er kennelijk structureel iets mis binnen de organisatie.
Misschien zijn een aantal vogelmarkten wel te groot gegroeid.

rupicola deze beweringen die je nu maakt verteld dus eingelijk dat jij onze dierenarts en de aid dus niet een goede controle vindt? hoe zou jij het dan willen zien ? liefst zou jij dus geen vogelmarkten meer zien begrijp ik [/q]

Ik heb me niet uitgesproken over de kwaliteit van een controlerende dierenarts of de AID, hooguit dat de door hen uitgevoerde controle kennelijk niet toereikend is.

Uit diverse reacties van HJ de Graaf maak ik op dat de markt wellicht te groot is om door de organisatie goed te behappen.

Aan wie en onder welke organisatorische omstandigheden het ook ligt, de deuren gaan bij weer en wind open, de autos gaan 2x per (grote) markt naar binnen, de baklucht is overheersend in de hal aanwezig. De luchtafvoer c.q. aanvoer verse lucht is blijkbaar onvoldoende toereikend.

Kortom een klimaat waar ik mijn vogels nooit aan zal blootstellen en waar ik ook geen vogels zal aanschaffen.

Hetzelfde geldt min of meer voor de manier waarop met het grote publiek wordt omgegaan.
Ik klaag niet over de entreeprijs, ook niet over de parkeerprijs, maar wel over het feit dat er al zeer veel vogels (de krenten uit de pap?) zijn verkocht voor dat het publiek wordt toegelaten.

Hoewel het verder niet echt terzake doet geef ik voor de duidelijkheid nog even aan dat ik zeker NIET per definitie tegen iedere vogelmarkt ben!




hj de graaf
Website Member
Posts :382

Website Member
2006-11-06 - 13:21:29 send message to hj de graaf

rupicola

nog ff verder discuseren als je het niet erg vind

jij zegt:
Ik heb me niet uitgesproken over de kwaliteit van een controlerende dierenarts of de AID, hooguit dat de door hen uitgevoerde controle kennelijk niet toereikend is.

waar baseer je dat dan op dat het niet toereikend is? baseer je dat op wat je heb gezien en weeg je dat af tegen de aantallen vogels ? hoe vaak ben je op deze markt geweest? hoe lang ben je er geweest? heb je er een klacht over in gediend? wat was de reactie op die klacht?

dat soort dingen vind ik interersanter om te horen dan dingen die niet deugen van ik heb zieke vogels gezien en ze creperen.

en wat zijn dan die aantallen vogels die volgens jou niet deugen zijn dat er tien vijf of drie of honderd?


en natuurlijk moet iedereen zelf weten waar hij zn vogels mee naar toe neemt.

Hetzelfde geldt min of meer voor de manier waarop met het grote publiek wordt omgegaan.
Ik klaag niet over de entreeprijs, ook niet over de parkeerprijs, maar wel over het feit dat er al zeer veel vogels (de krenten uit de pap?) zijn verkocht voor dat het publiek wordt toegelaten.



jij kan toch ook gewoon om 7 uur naar binnen voor 7 euro net zoals die anderen? het grote publiek blijk er nu dus voor te kiezen om voor 7 euro naar binnen te gaan

je kan het ook anders zien de mensen die echt wat zoeken of wat willen verkope komen eerder betalen 7 euro en de mensen die komen voor de contacten en om benodigheden te kopen of zomaar rond te kijken betalen 4 euro daar is volgens mij niks mis mee eerste rang zitte is nu eenmaal duurder dan plekje achteraan.

mvg


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-11-06 - 15:49:59 send message to rupicola

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Dat is goed hoor.


Over niet toereikende controle:


Om te beginnen een aantal quotes.

‘verder wil ik nog even kwijt dat er zon 5000 bezoekers komen en veel erg veel vogels die niet allemaal te controleren zijn.’

‘over te volle aantallen in lopers dat valt niet te controleren we hebben 2,5 km lengte aan marktruimte 10000m˛ aan oppvlakte de aantallen vogels zijn erg wisselend’


Daarnaast is en blijft het mijns inziens zeer opmerkelijk als de situatie daadwerkelijk zo is dat
de organisatie, de dierenarts noch de AID zich druk maakt om de grote hoeveelheden uitlaatgassen, rook cq. bakluchten en de grote temperatuurwisselingen waar de vogels aan worden blootgesteld.

Ervan uitgaande dat ik anno 2006 niemand hoef uit te leggen of dit goed of slecht voor levende organismen is, gaat dit alle op de markt aanwezige vogels aan en hoeft dit derhalve niet tegen het totaal aantal aanwezige vogels te worden afgezet.

Mijn kritiek behelst dus met name een aantal structurele punten; uitlaatgassen van auto’s, roken bij de vogels, baklucht van catering, grote temperatuurswisselingen.

Ik ben me heel goed bewust dat bij dergelijke grote evenementen niet alles perfect verloopt en
er zullen altijd wel een paar voorvallen plaatsvinden, die eigenlijk niet door de beugel kunnen. Dat is tot op zekere hoogte reëel.
De organisatie kan natuurlijk nooit per definitie aansprakelijk zijn voor alle voorvallen tijdens zo’n evenement. Dat is ook reëel.

Gezien de intentie van mijn kritiek denk ik daarom dat het hier te ver voert om nu met een lijstje van door mij en ook door een aantal andere liefhebbers waargenomen voorvallen te komen.


Voor wat betreft de entree voor het publiek:

Het is maar hoe je het bekijkt en zo is overal wel een draai aan te geven natuurlijk.
De gang van zaken, zoals die in de praktijk plaats vindt, zou al een stuk sympathieker overkomen
wanneer een en ander ook als zodanig alom bekend zou worden gemaakt!
Bijvoorbeeld gelijktijdig met de aankondiging van de markt.




hj de graaf
Website Member
Posts :382

Website Member
2006-11-06 - 18:42:07 send message to hj de graaf

ik vind dat er wel voldoende controle is aangezien we geen klachten hebben gehad van de aid en zelf geen mensen wegestuurd hebben afgelopen markt maar ik geef ook aan dat niet alles te controleren valt dat is nu eenmaal zo en dat zie jij als ontoereikend oke daar kan ik dan verder weinig mee dat is dan een verschil in mening

Daarnaast is en blijft het mijns inziens zeer opmerkelijk als de situatie daadwerkelijk zo is dat
de organisatie, de dierenarts noch de AID zich druk maakt om de grote hoeveelheden uitlaatgassen, rook cq. bakluchten en de grote temperatuurwisselingen waar de vogels aan worden blootgesteld.

Ervan uitgaande dat ik anno 2006 niemand hoef uit te leggen of dit goed of slecht voor levende organismen is, gaat dit alle op de markt aanwezige vogels aan en hoeft dit derhalve niet tegen het totaal aantal aanwezige vogels te worden afgezet.

tuurlijk is dit niet goed voor de vogels maar wat als je midden in een grote stad woont en daar je vogels houd daar is de lucht ook stukken anders dan bij mij in de veluwse bossen? dus is maar net hoe zwaar je dat ziet en maar net wat je mogelijkheden zijn

maar met die stuks bedoel ik van hoeveel vogels heb je gezien die ziek waren was het structureel was er bij een handelaar dat er 50 zieken waren of waren het er vijf op de markt?

en we doen dus wel degelijk wat aan door het regelen van ventilatie heb ik ook al eerder genoemd let maar eens als het aangenaam van temperatuur is gaan de roosters bonven in de hal open .


en over die bezoekers heb al zo vaak uitgeld staat ook op de advertentie hoor dat je als handelaar voor 9:30 binnen moet zijn en die mensen die voor 7 euro naar binne gaan hebben ook een 1 meter te beschikking maar 9 van de 10 neemt deze niet.

wil je geen meter dan 4 euro maar pas vanaf elf uur. dat de handelaren onderling handelen is hun goed recht vind ik zijn ze handelaar voor

en kijk eens op de site staat ook nog meer info over spelregels van handelaren


maar goed ook daarover vershillen we dan in mening om die bezoekers was het mij niet te doen

het ging mij erom dat ik van alle kanten hoor roepen van dit is fout op de markt en dat is niet goed enzovoort zonder dat ik van die mensen hoor van ik heb het bij die en die gemeld. of jullie kunnen het beter zo doen. en ik wou aangeven dat wij er wel van alles aan doen om de markt beter te laten verlopen. ik weet zeker dat hoop mensen niet wisten dat wij een dierenarts inhuren voor kwaliteits controle enzovoort

mvg


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-11-06 - 19:59:06 send message to rupicola

Dat we van mening verschillen is wel duidelijk en daar is op zich ook niets mis mee.

Naar aanleiding van het vorige bericht wil ik toch het volgende opmerken:


De vergelijking van de grote concentratie vervuiling in de hallen (op het moment dat de vogels worden ingebracht en aan het einde van de markt weer opgehaald) met de ‘normale’ vervuiling in een grote stad vind ik gezien het grote verschil in concentratie van vervuiling niet opgaan.
In dit opzicht ben ik benieuwd wie (in de veronderstelling dat dit daadwerkelijk fysiek mogelijk zou zijn) een potentiële koper van vogels met auto en al in zijn of haar vogelverblijf zou toelaten.

De werking van de roosters is mij redelijk bekend. Als de temperatuur op een bepaalde hoogte komt treed de ventilatie in werking.
Dit gebeurt pas als de temperatuur oploopt door de aanwezigheid van b.v. veel bezoekers, maar niet als de deuren openstaan en de auto’s in en uit rijden. M.a.w. de vogels worden hier m.i. onnodig en ook onnodig lang aan blootgesteld. Bovendien blijkt het ventilatiesysteem bij daadwerkelijke inwerkingtreding kennelijk niet opgewassen tegen de blauwe walm van de catering.

In het verleden heb ik hier en daar wel eens iemand van de organisatie aangesproken, maar dat leverde in de regel niet meer op dan een wat onverschillige reactie.

Dat handelaren voor opening onderling handelen is zeker hun goed recht en dat valt dan ook buiten mijn kritiek.
Mijn kritiek is er wel op gericht dat de organisatie toelaat dat ze voor ‘openingstijd’ op grote schaal vogels verkopen aan die tientallen bussen vol vroege (buitenlandse) bezoekers.
Deze bezoekers komen niet zogenaamd als handelaar en hebben ook niet eerst allemaal een kraampje gehuurd om binnen te komen en zetten in de regel ook geen vogels op de markt!

Honderden vogels verlaten op deze manier wel de markt voordat deze voor publiek is geopend!


hj de graaf
Website Member
Posts :382

Website Member
2006-11-07 - 14:07:17 send message to hj de graaf

oke dan vershillen we daarin ook in mening mijn inziens is het voor de vogels net zo slecht of midner goed dan als ze een dag op de markt staan of een hun hele leven in een grote stad met smog en weet ik al niet wat en ik neem aan dat niemand zon groot vogel verblijf heeft als de ijssehal.

en die mensen huren wel een kraampje ze betalen 7 euro voor dus 1 meter ruimte allee gebruiken sommige ongeveer de helft de meter ruimte niet dat is waar maar iedereen heeft dat recht het is dus niet zo dat wij buitenlanders voortrekken zoals er vaak geroepen word

er zijn tussen die grote groep ongveer 1500 mensen die hun meter wel pakken want dit is bijna de gehele achterste hal op de buitenbakken na staat ook vol met die mensen die 7 euro betalen.

mvg



leon k
Website Member
Posts :30

Website Member
2006-11-07 - 18:03:04 send message to leon k

ik vind de markt in zwolle wel redelijk goed.je kan toch niet alles voorblijven.het is alleen jammer dat de prijzen te gek voor woorden zijn,ik huurde ook altijd 15 meter maar tegenwoordig met een meter prijs van 7 euro pas ik daar voor.wat betrefd die meter prijs van 7 euro voor de menssen die dan 1 meter huren en die niet pakken dat moet je beter controleren vind ik want het is zeker niet leuk voor de menssen die in lange rijen staan te wachten en pas later naar binnen mogen.en wat betrefd het roken en de autos daar kan ik wel iets van begrijpen maar ik zou er niet komen als ik niet me de auto naar binnen zou mogen en ik denk heel veel menssen niet.het heefd altijd voor en nadelen dat is bij iedere vogelmarkt maar dat de hr de graaf zijn best doet dat kan ik zeker beamen.gr leon


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-11-08 - 00:13:03 send message to tonnl

Misschien is het probleem van de uitlaatgassen op te lossen door alle handel in een afgeschermd deel van de hal te laten overladen op (bv veiling-)karren.
Op de zwarte markt in Beverwijk is of was dat zo geregeld, de tafel was tegelijk je kar.
Voor zware vrachten een paar electrische trekkarretjes misschien?
Zomaar een idee.
Ton.


hj de graaf
Website Member
Posts :382

Website Member
2006-11-08 - 13:42:41 send message to hj de graaf

wel een mooi idee maar denk niet goed uitvoorbaar

ten eerste kunnen we de hal niet opslitsen is hij te hoog voor meen zo uit mijn hoofd rond de twaalf meter.

ten tweede dan duur het nog lange voordat iedereen binnen is dus nog langer de deuren open en nog langere wachtijden

ook zouden we enorm veel veiling karren moeten huren we hebben 2,5 km aan kramen staan ik werk op tuincentrum en daar zijn de karren ongveer 1,5 meter lang dus reken maar uit dat geeft weer extra kosten is maar de vraag of die karren vooe een dag te rkijgen zijn twee keer per jaar

ook organisatorich is het dan lastig omdat mensen nu vaak dezelfde plek willen hebben
nu wij de plekken indelen kan dit maar al iedereen zijn eigen kartje heb dan word dit lastig

ook zijn karretjes en vogelkooien niet zo handig is mij opgevallen en zeker voor mensen die nu bijvoorbeeld met zn tweeen 10 meter huren hebben dan vijf karretjes

maar iig bedankt voor de reactie


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-11-08 - 23:36:23 send message to dooren

Misschien is het slimmer mensen met veel vogels te verplichten gewoon zelf voor een karretje te laten zorgen.

Ik merk vaak dat dit al door een boel liefhebbers gebeurd, echter er blijft een categorie die natuurlijk altijd lekker met de auto naar binnen wil rijden.

Er rijden trouwens niet verschrikkelijk veel auto's van particulieren of semihandelaren binnen deze kunnen dus gemakkelijk worden geweerd.

De groothandel met allerlei nevenzaken kan natuurlijk vroeger op de dag of daags te voren hun spullen uitstallen.

Je kunt natuurlijk gewoon 2 inkoopprijzen hanteren en dit aan het publiek goed duidelijk maken.

Mensen die opzoek zijn naar iets aparts of speciaals betalen dan vroeg op de dag meer en zijn dus langer binnen.

Dagjes mensen die niks zoeken maar kijken komen dan later binnen en betalen minder en zijn ook korter binnen.
Gert




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 234 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede