Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > een leefboom maken .. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>


Auteur Onderwerp : een leefboom maken ..
natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-02-01 - 15:44:42 send message to natasja

Ik Wil mijn edel graag laten wennen om op een leefboom te wonen , omdat ik niet een standaard leefboom wil gebruiken willen we er graag zelf eentje gaan maken.

het idee is om een cementton te nemen ,
deze te schilderen in een andere kleur ,
te voorzien van wieltjes zodat de boom verijdbaar blijft ,
een dikke stam in de ton te zetten en
de eerste laag in de ton te vullen met cement , dit te laten drogen zodat de stam de eerste vaste verbinding al heeft ,
dan afvullen met zand ( zodat enig vocht van het cement in het zand kan trekken en er zo voor te zorgen dat de stam niet gaat rotten ) en
de laatste laag weer afvullen met cement.

De keuze van de cementton is om te zorgen dat ze niet te makkelijk van de leefboom af kan komen , maar wie heeft ervaring met papegaaien op een leefboom en wat zijn de problemen waar ik eventueel nog tegen aan kan lopen en rekening mee moet houden ?


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2004-12-22 - 11:39:35 send message to Lennart

Hallo Natasja,
Ik wil je een paar tips geven die je misschien wil of kan gebruiken omtrent het maken van je klim/leefboom. Waarom zo'n lelijke cementton? Waarom niet een grote plantenpot van plastic? Ze zijn voor weinig geld te koop in de grotere tuincentra en waarschijlijk ook in de door jou gewenste kleur! Ik zelf zou de stam niet in het cement en zand zetten en dit omdat het hout dan altijd gaat rotten op den duur! Je kan beter bij de bouwmarkt een stalen anker kopen (voor schuttingpalen bijvoorbeeld) en die in het cement gieten! Later als het allemaal goed gedroogd is dan kan je de boom tussen twee ankers of in het geval van 1 anker (afhankelijk van de grootte van je leefboom)tegen het anker schroeven met het liefst RVS bouten. Hou er rekening mee dat de ankers verzinkt zijn! En het glimmende zink is zwaar giftig voor je vogel! Maar daar is een handig middeltje voor! Dompel het anker of ankers een week lang in schoonmaak azijn en laat het telkens even drogen. Hierdoor gaat die glans er af en wordt het oppervlak dof, dit is de corrosielaag die er op gevormd wordt en deze is niet giftig, wel na het dompelen telkens even afspoelen met water, azijn is nameljk een zuur. Voor de rest blijft het hetzelfde, alleen staat je stam iets boven het cement en dus vrij van welke vochtigheid dan ook en kan je veel meer jaren plezier hebben van je leefboom! Ik zelf was het namelijk ook al van plan....vandaar!

Groetjes, Lennart


timney
Website Member
Posts :66

Website Member
2004-12-22 - 11:55:17 send message to timney

Is zoiets als hieronder niet nog mooier??happy :)



mvg,
Wilbert


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-12-22 - 12:01:42 send message to natasja

heel mooi alleen .. ook erg makkelijk voor Kicah om eraf te stappen en dat willen wij juist voorkomen wink ;)

verder lijkt het me als speelparadijs geweldig maar als vaste woonplaats een crime om schoon te houden/maken maar ik vind het wel een hele mooie klimboom


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-12-22 - 12:02:26 send message to Hawkeye_nl

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Wilbert, heb je deze zelf gemaakt?
Heel erg mooi om te zien!
Misschien wil je wel de bouwtekening en materialen lijst online zetten zodat mensen hiermee zelf ook een dergelijke boom kunnen maken. Persoonlijk lijkt hij mij iets te laag voor mijn vogels maar dat is een simpele ingreep.

In ieder geval een top oplossing.
Erwin


timney
Website Member
Posts :66

Website Member
2004-12-22 - 12:26:44 send message to timney

Sorry, ik heb hem niet zelf gemaakt.
En ik heb ook (nog) niet zo'n leefboom.sad :(

Ik wil geen reclame maken, maar ja dan blijft iedereen vragen. Dus: www.villafilou.nl en kijk dan bij produkten.

Ik heb geen idee wat ze kosten?? Even mailen misschien??

mvg,
Wilbert


Chica
Website Member
Posts :111

Website Member
2004-12-22 - 12:48:53 send message to Chica

Is een leefboom goed voor een papegaai? Ik ken namelijk niemand die een echte "leefboom" heeft..
Wat zijn de pluspunten en minpunten? Als het alleen maar voordeel heeft zou ik best zo iets in elkaar willen zetten, lijkt me prettiger voor een vogel dan een kooi (ook al is ze daar niet veel in behalve in de nacht) Nadeel is mischien dat je de vogel moeilijker wat manieren kan leren\afleren omdat je geen mogelijkheid hebt om haar even een timeout in de kooi te geven? Ook gaat mijn vogel wat vroeger slapen als ons en dan vind ze een doek over de kooi wel prettig.
Iemand met ervaring in leefbomen??
Groetjes, Ron


parkietenpeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-12-22 - 13:02:33 send message to parkietenpeter

Ja, de combinatie van de vrijheid van een speelboom en er dan niet vanaf mogen, snap ik niet helemaal. Als de vogel er niet af mag kan ik toch net zo goed een kooi nemen? Weet ik zeker dat hij nergens komt wat ik niet wil.sad :(

Een speelboom is toch een eigen plekje in huis?
Wat heeft een vogel anders aan een speelboom?

happy :) Peter


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-12-22 - 16:21:34 send message to Hawkeye_nl

Een speelboom kantoch ook voor of naast de kooi staan? zo is er de kans dat ze zich vervelen een stuk kleiner dan alleen op de kooi spelen. Daarnaast zogt een boom er beter voor dat nagels goed worden onderhouden. Kooien hebben nl meestal maar dunnen tralies en verkeerde stokken. 's nachts kan de vogel gewoon terug in zijn of haar kooi. Ik zie het dus meer als uitbreiding van het speel en leefgebied.

Erwin


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2004-12-22 - 17:17:19 send message to goffini

www.villafilou.nl, da's toch van die 2 meiden uit zwolle?


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-12-22 - 18:13:51 send message to Hawkeye_nl

zo te zien wel. Hoezo?


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-12-22 - 19:28:14 send message to natasja

quote
Ja, de combinatie van de vrijheid van een speelboom en er dan niet vanaf mogen, snap ik niet helemaal. Als de vogel er niet af mag kan ik toch net zo goed een kooi nemen? Weet ik zeker dat hij nergens komt wat ik niet wil


de logica erachter was dus dat ik mijn Kicah niet in een kooi hield heb dit ook lange tijd niet gedaan ,vandaar dat ze er niet zomaar vanaf mag kunnen stappen.

ze zit inmiddels wel "in" een kooi , niet vanwege dat ze eraf stapte of dergelijke want het is heel goed van jongsafaan te leren dat haar plekje d'r boom is ,maar vanwege de rotzooi wink ;) en omdat ze zelf een kooi superleuk vind ( precies contra met vogels die normaal een kooi hebben en op een leefboom mogen ravotten )


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-12-23 - 16:04:00 send message to Hawkeye_nl

Ik heb inmiddels meer info over de afgebeelde speelboom. Deze afgebeelde is Euro 375 en met ongeschaaft hout Euro 325.

De grootste kost zoals afgebeeld met blank hout Euro 475 en groen hout Euro 425.

De standaards zoals op de site afgebeeld in rvs uitvoering kosten vanaf de Euro 115.

Er zijn ook hele mooie en goede rvs speeltjes te koop. De goedkoopste is de rvs ketting a Euro 19,95 en de duurste de bel speeltje 1 op de site en die kost Euro 47,50

Natuurlijk heb ik al zelf het een en ander besteld bij deze dames. Het is ook mogelijk om alleen de materialen te bestellen om zelf een boom te maken. Voor ptijzen moet je even bellen of mailen. Het bedrijf gaat officieel pas in februari 2005 beginnen.

Erwin


parkietenpeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-12-23 - 17:47:06 send message to parkietenpeter

Erwin,

Is dat niet goedkoper zelf te maken als je het materiaal aanschaft bij een doehetzelf zaak?

Ik heb het niet uitgerekend, maar weet jij het toevallig?

wink ;) Peter


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-12-23 - 18:07:45 send message to Hawkeye_nl

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Gezien het materiaal dat ze hierin verwerken denk ik dat je het wel goedkoper kunt maken maar dan wel met mindere materialen. Materialen die ze gebruiken zijn sisaltouw, RVS (voedingsbranche) betontriplex enz. Niet direct het goedkoopste materiaal dus. Natuurlijk zitten er ook ontwerp en bouw kosten in verwerkt. Het materiaal is echter wel voor lange levensduur bedoeld en is 100% schadeloos voor de dieren.

Kortom, het kan goedkoper op twee manieren.
A: bij hen (of als je kunt vinden bij een concurent) het materiaal kopen en zelf gaan bouwen
B: bij een ander materiaal halen en met lagere kwaliteit genoegen nemen.

De speeltjes en het touw vind ik bij hen echter echt niet duur. Zekers niet als ik dit vergelijk met het speelgoed uit de dierenspeciaal zaken dat binnen een paar dagen volledig gesloopt kan worden. Daarnaast betaal ik bij hen voor 2 meter sisaltouw net zo veel als aan 1 flostouwtje van een 60 centimeter in de winkel.

Erwin


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2004-12-23 - 23:49:52 send message to tonnl

Veel watersportwinkels verkopen touw, ook onbehandeld.
Voor een touw als trapleuning betaal je in een bouwzaak 40 euro of zo, bij een watersportzaak nog geen 20.
Misschien ook iets voor de vogels?
Ton.



Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 80 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede