Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > goulds Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : goulds
Puttertje
Oud Lid
Posts :7

Oud Lid
2004-07-13 - 20:49:01

heb pas goulds gekocht van binnenkweker
zou ze graag in buitenvoliere plaatsen wie kan mij een en ander kunnen vertellen over hun hardheid t.a.v temp etc . zit onverwarmd nachthok bij [ met mogelijkheid tot verwarmen
verder gedeeltelijk overdekt veel planten ligt redelijk beschut maar verder aan alle kanten open. bij voorbaat dank voor antwoord
puttertje


DenisdeV
Oud Lid
Posts :153

Oud Lid
2004-07-13 - 21:27:53

Puttertje (leuke naam voor een gouldkweker,maar dat terzijde..wink ;))
Goulds zijn in principe wel af te harden,mits je ze maar voor de warmste periode buiten hebt. Ik ken meerdere kwekers die dit doen/hebben gedaan.
Men zegt (lekker zeker maar vogels houden is vaak nog weinig wetenschappelijk) dat er iets meer uitval is,maar na enkele seizoenen zou het geen enkel probleem meer moeten zijn voor de kolonie die je dan hebt opgebouwd.
Bij de Gouldamadine Website (www.voliere.info/dgw/) staat wel een aardig verhaal van een koudkweker.
Ik heb het zelf vorig seizoen met een 10-tal vogels gedaan,daarvan hebben het er 7 de winter door gehaald.
Beschutting is van belang,vochtigheid en wind zijn geen vrienden van de goulds,maar dat is van de meeste tropen niet.

Succes er mee


Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2004-07-13 - 22:44:16

Mijn ervaring is dat je vogels die binnen geboren zijn nooit onverwarmd kan laten overwinteren(als er dan enkele het toch halen is dit niet overwinteren maar met veel moeite overleven)wat je wel kan doen en dat heb ik ook gedaan is de binnenvogels vanaf mei of juni buiten plaatsen en kijken welke geen problemen hebben met temperatuursdalingen of vochtigheid(degenen die dus lustig blijven fladeren en zingen degene die bol gaan zitten bij slechter weer zijn van een zwakkere stam dus weg of terug naar binnen)de sterke laat je dan kweken in de buitenvoliere en die jongen die buiten geboren zijn zouden sterk genoeg moeten zijn om de winter vorst-en tochtvrij!!! door te komen(dus toch nog iets verwarmen of je nachthok zeer goed isoleren)de oudervogels haal je dan in oktober terug binnen of doe je weg om verder te gaan met je jonge stam(de jongen uit de volgende generaties zullen uiteindelijk ook wel enkele graadjes vorst kunnen verdagen).

Oja niet te vergeten naast vorst en tochtvrij moet je ook zorgen voor min. 14 uur licht in het nachthok(beter 15 tot 16 uur)zodat de vogels voldoende lang voedsel kunnen opnemen en zo hun hogere verbranding bij koud weer op peil kunnen houden want anders gaan hun reserves er snel door en verzwakken ze met alle gevolgen van dien.

Succes.


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-07-14 - 01:25:37

Ik ben het bijna helemaan eens met hetgeen Mario heeft aangegeven op het laatste stuk na betreffende het extra aantal lichturen.

Ik geef zelf geen exctra lichturen i.v.m. mijn andere vogels, mijn Goulds zitten onverwarmd en gaan broeden vanaf de maand november en ik krijg ook nog jongen op stok.
Dit lukt natuurlijk alleen met vogels welke ook echt winter hard en natuurbroed vogels zijn.


BZB
Website Member
Posts :266

Website Member
2006-01-24 - 22:58:22

Puttertje ik ben benieuwd hoe het je vergaat met je goulds buiten. Ik wil zelf ook graag gouldamadines in de buitenvoliere hebben maar durf dat nog niet goed aan. Ben eigelijk naar een buitenkweker op zoek om daar vogeltjes te kopen. Wanneer is het broedseizoen buiten trouwens? binnenkweek is jan tot april (austr. zomer) heb ik al begrepen. buiten zal dat toch wel niet lukken? PS ik praat over buiten maar wel met een vorstvrij binnenhok natuurlijk.
Hoe doe jij dat puttertje?
groetjes Nico


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2006-01-25 - 17:23:53

Bzb of nico de binnenkweek begint in nov tot april.
Als je je vogels vanaf de ijsheiligen buitenplaatst en daar laat worden ze vanzelf winterhard,bedenk dat het in Australie s'nachts ook vriest ook al is het overdag dikwijls 40 graden.
Zelf heb ik goulds die hartje winter buiten broeden,en 14 of meer uur licht is wel een echte aanrader.En op de 10 vogels heb je altijd uitvallers maar de sterkste overleven .

Een verwarmd nachthok is altijd mooi meegenomen maar ze kunnen ook zonder,als het verblijf maar wind ,tocht en watervrij is.


BZB
Website Member
Posts :266

Website Member
2006-01-25 - 17:35:51

goulds, bedankt voor je tip
Dus ook buitenkweek is van november tot april?!

Kan ik dus het beste komende zomer een paar koppeltjes (jonge) goulds aanschaffen en die worden dan vanzelf winterhard als ik ze buitenhoud.
En dan gaan ze vanaf november 'vanzelf' aan het kweken. Lijkt me een goed plan! bedanktrazz :p


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-01-25 - 19:35:14

Hmm, de goulds komen uit het noorden van Australie daar vriest het trouwens niet hoor, Goulds.

Maar ze kunnen wel koud gehouden worden mits goed geklimatiseerd.

Het broedseizoen in Australie valt in de natte regentijd, januari en februari, waar ze broedden in holle bomen.
Gert


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2006-01-26 - 19:00:50

Tja ik heb anders gelezen wat betreft nachttemperatuur maar doet verder niet terzaken.

Ja je hebt kans(geen garantie) dat ze in november buiten gaan broeden,bij ons is okt/nov "regenseizoen" regengeluid bevorderd de broeddrift dit samen met aantal lichturen.

Tocht vrij en droog verblijf is het sleutelwoord houd deze in acht!!!
Dit geldt trouwens voor meeste austr. prachtvinken, enkel ceres amadines niet dat heb ik al vaak genoeg geprobeerd.
Maar spitsstaart,gordelgras,gould,bichanow,masker,binsen,zijn alle winterhard met broedresultaat uit eigen ervaring.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-01-26 - 19:17:16

=============
Tja ik heb anders gelezen wat betreft nachttemperatuur maar doet verder niet terzaken.
=============

Klopt, Australië is erg groot, maar waar je op doelt is de woestijn, daar kan het aardig varieren.
(maar daar zitten ze nietwink ;))
Gert


Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2006-01-26 - 19:33:42

Ik heb sinds mei 2005 mijn goulds in buitenvoliere. Dit zijn ouderparen die in de winter 2004-2005 binnen jongen hebben grootgebracht bij temperaturen tussen de 10 en 15 graden.
Opvallend is nu dat deze vogels en hun jongen voornamelijk buiten zitten (ook bij vorst), terwijl een stelletje dat ik later heb aangeschaft, voornamelijk in het verwarmde (10 graden) nachthok zitten.
Ik vind toch over het algemeen dat ook de andere vogels weinig in het nachthok zitten. Bij de wat langere en koudere periode (vorst) zitten op een geven moment de goudmussen, maskeramadines, bourkeparkieten, diamantduiven, driekleurpapagaaiamadines en kwartels toch wel binnen. De zwartbuikwevers, blauwkopblauwfazantjes en binsenastrildes heb ik deze winter nog niet in het nachthok gezien en doen het nog prima. De eerste vogels beginnen alweer te zingen.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 196 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede