Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > appelazijn aan vogels Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : appelazijn aan vogels
michiel_1992
Website Member
Posts :326

Website Member
2010-01-13 - 13:10:35 send message to michiel_1992

is appel cider azijn het zelfde als appelazijn en mogen boomkwartels en wildzang het en in welke hoeveelheid moet u het geven

met dank


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2010-01-13 - 14:40:43 send message to Rik

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb onlangs een flese gekocht in de supermarkt. Op het schap stond 'appelazijn' en op het flesje: 'vinaigre de cidre', apfelessig' en 'ciderazijn'.

Op 50ml water geef ik 1ml appelazijn. Dat gaat goed.

Ik heb het aan een vogel gegeven omdat hij zwarte ontlasting had. Ontwormen had ook geen resultaat maar de appelazijn wel.

De vogel is nu vier dagen aan de appelazijn maar ik vraag me af wat ik nu verder moet. De ontlasting is weer 100% in orde. Appelazijn afbouwen? Aslnog ESB3 geven? Binnenkort weer een kuur?


michiel_1992
Website Member
Posts :326

Website Member
2010-01-13 - 16:30:56 send message to michiel_1992

de meeste kwekers geven 1 maal per week appelazijn in het drinkwater


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-01-13 - 21:39:50 send message to whitebulldog

ik doe af en toe wat citroensap door het water, en ook af en toe eens wat youghurt door het eivoer heen.


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2010-01-13 - 21:42:43 send message to digipeet58

ik heb appelazijn gebruikt: 1 x in de week,
heb totaal geen verbetering gezien of gemerkt.
geef nu af en toe wat citroensap door het water en ben daar, tot nu toe, tevreden mee.happy :)


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-01-13 - 21:57:25 send message to whitebulldog

je gaat me toch niet stiekem na doen he ?
hahahahahhalaugh :Dlaugh :Dlaugh :Dlaugh :Dlaugh :D


Frans R
Website Member
Posts :90

Website Member
2010-01-13 - 22:12:31 send message to Frans R

ik gebruik het altijd veel vaker, zeker 4x in de week. en bevalt me goed


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-01-13 - 22:17:18 send message to whitebulldog

appelazijn, of citroensap???
let er wel op dat te veel verzuring juist averechts gaat werken bij vogels, althans dat heb ik gelezen.


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2010-01-14 - 07:28:10 send message to digipeet58

iemand na doen, kan soms best goed zijn i.v.m. de vogels, alleen heb ik dit h e l e m a a l zelfbedacht, goed he van mij? laugh :Dlaugh :Dlaugh :Dlaugh :D
verzuring zal wel mee vallen; gebruik het meestal maar 2 x in de week
en ik zie de vogels (vooral de kwartels en de duiven) vaak uit het badwater drinken. daar doe ik het niet in.wink ;)wink ;)wink ;)


Frans R
Website Member
Posts :90

Website Member
2010-01-14 - 20:40:55 send message to Frans R

ik gebruik appelazijn met honing en/of knoflook
dit gebruiken duivenmelkers ook


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-01-14 - 21:14:41 send message to whitebulldog

quote
en ik zie de vogels (vooral de kwartels en de duiven) vaak uit het badwater drinken. daar doe ik het niet in.



Wat ik vaak doe in het badwater is of azijn ( normale) met zout erin (citroen met zout kan ook).
Dit doe ik om 2 redenen, de eerste is, om er een "anti drink "van te maken want het is niet lekker voor ze om te drinken, ze nemen dan graag het gewone drinkwater wat er voor ze staat, zodat ze het badwater waar uitwerpselen en andere verontreinigingen in komen zo min mogelijk binnen krijgen.
de tweede reden is, dat het goed is tegen ongedierte /parasieten, en het verenpak ook mooi schijnt te houden.
Ik heb dit nog uit de tijd dat ik duivenmelker was.


Zebbie
Website Member
Posts :28

Website Member
2010-01-15 - 09:52:30 send message to Zebbie

Appelazijn heb ik nooit positieve resultaten van gezien het probleem is dat je moet doseren naargelang de zuurtegraad van het drinkwater dat varieert van streek tot streek en dan nog eens van merk tot merk appelazijn en ja,zelfs per batch appelazijn.
Ik gebruik nu al een tijdje oregano van Blubke en ben daar wel heel tevreden over.


Frans R
Website Member
Posts :90

Website Member
2010-01-15 - 10:40:28 send message to Frans R

oregano van Blubke

wat is dat?


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-01-15 - 23:57:10 send message to whitebulldog

ook nog nooit van gehoord.
Maar er zijn uiteraard meerdere wegen die naar Rome leiden, en het ligt er maar net aan om welke reden je wat verstrekt, en in welke hoeveelheid.


Zebbie
Website Member
Posts :28

Website Member
2010-01-16 - 00:31:37 send message to Zebbie

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb in het verleden al een aantal middeltjes geprobeerd zoals appelazijn maar dit gaf nooit het effect dat ik wilde.Bij infectie moet je dan je toevlucht zoeken naar geneesmiddelen die wel werken maar helaas maar van korte duur.Tot ik bij een kweker langs ging van allerlei vogelsoorten en ik zag dat zijn vogels allemaal in topconditie zaten.Toen ik vroeg wat hij ze gaf zei hij : kruidenthee...nu ja hij heeft verschillende soorten maar zijn hoofdthee is oregano die hij elke weekdag door het drinkwater doet gans het jaar door...ik doe het nu z'on 2 maanden en ik moet zeggen dat mijn vogels erop vooruit gegaan zijn,zelfs enkele waarbij ik al alles geprobeerd had en nog weinig hoop voor was worden steeds beter.Hoe langer je het verstrekt hoe sterker je bestand wordt...voorwaarde is wel dat je stopt met antibiotica en andere geneesmiddelen.

Eigenschappen van oregano : bestrijdt vele bacteriën zoals salmonella, E-coli, Campylobacterie, pasteurellastammen en streptokokken. Veel vormen van schimmels, coccidiën en parasieten zoals trichomonaden ('t geel) zijn niet bestand tegen de snelle en zuiverende werking van dit product. Resistentie van bacteriën is niet mogelijk.

Het wordt tegenwoordig ook al met succes toegepast in de pluimveesector en de werking(op salmonella en e-coli) is effectief bewezen met wetenschappelijke proeven.Of het ook werkt tegen schimmels ed...durft ik me niet over uit te spreken daar er tot nu toe geen wetenschappelijke testen op gedaan zijn.

Er zijn nog vele natuurlijke kruiden maar daarmee moet je voorzichtig mee omgaan en is niet zo op 1,2,3 uit te leggen.

Ik gebruik de oreganothee van Blubke maar een ander merk zal ook wel voldoen...de dosering is 15ml/l water.(als startdosering moet je wel eerst 14 dagen continu verstrekken)


kamaroe
Website Member
Posts :4

Website Member
2010-01-16 - 08:14:25 send message to kamaroe

Zebbie,

Leuke tip.
Je maakt dus thee gebaseerd op oregano. Is deze ook met zwarte thee bij of enkel en alleen oregano ?
Ikzelf heb oregano in de tuin - kweekt gemakkelijk- en ik vraag me af of je ook verse blaadjes mag verstrekken, thee kan zetten van verse blaadjes of dient dit van gedroogde blaadjes te zijn en hoe lang laat je dit trekken? De thee in het water ? Bewaartijd ? Iedere dag vers of om de hoeveel dagen ?

Nogmaals dank voor de tip, zou ik zeker op de juiste manier eens willen toepassen.




Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 182 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede