Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Free flight! Word het gedaan? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2010-01-22 - 16:14:21 send message to Ubernoob

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hoi Erika,

Leuk zo'n serieuze reactie.

Ik heb heel veel informatie gevonden over free flight.

Het belangrijkste is dat je je vogel traint door positiv reinforcment (positieve bekrachtiging als je het vertaalt). Dit houd (heel kort gezegd) in dat de vogel beloont word voor goed gedrag waardoor deze dit gedrag vaker (en op commando) laat zien.

Als ik zover ben om er aan te beginnen wil ik beginnen met een jonge handopfokvogel die nog op 2 of misschien 1 voeding zit. Het is belangrijk dat de vogel zich bind aan de trainer en dat hij weet dat daar voedsel te halen is.
De jonge vogel zal zoveel mogelijk vrijheid worden gegeven zodat zijn vleugels zich goed kunnen ontwikkelen. Hij zal worden uitgelokt om te gaan vliegen.
Een handig hulpmiddel hierbij is targettraining. De vogel leert dan naar een bepaalt voorwerp (de target) toe te gaan of dit aan te raken en word beloont als hij dit doet.
Zodra de vogel gaat vliegen ga je binnen trainen. Je leert de vogel kleine stukjes vliegen vanaf zijn standaard naar jouw en op commando terug naar zijn standaard. De hoogte van jezelf en de standaard varieer je om de vogel te leren klimmen en dalen.
De afstand bouw je langzaam op net zoals het hoogte verschil.
In de tussentijd laat je de vogel zoveel mogelijk wennen aan zoveel mogelijk verschillende omstandigheden. Hij gaat dus veel mee naar buiten (in een tuigje) en went aan wind, regen, drukte, autorijden, aandacht van vreemden enz enz....
Dit is noodzakelijk omdat de vogel zich buiten op zijn gemak moet voelen.
Zodra de vogel binnen goed komt en luistert op commando ga je op zoek naar grote ruimtes. Een binnenbak van een manege of een grote hal of iets dergelijks. Hier leer de je vogel vrij vliegen en op commando weer terug komen. Uiteraard blijf je de vogel belonen voor gewenst gedrag.
Voordat je de vogel laat vliegen laat je hem eerst rustig wennen aan de situatie. Dit kan je doen door de vogel een kwartiertje te laten zitten in een (reis)kooi zodat hij gezien heeft waar hij is.
Zodra je buiten gaat vliegen begin je weer helemaal overnieuw. Dus eerst kleine stukjes en stijgen en dalen enz enz....

Ook is het belangrijk je vogel jouw te leren vinden als je uit het zicht bent. Dit kan je in huis oefenen. Zet de vogel ergens in huis en ga ergens naar toe waar de vogel je niet kan zien. Roep de vogel en laat hem je vinden. Hierdoor leert de vogel dat je ergens bent en dat je te vinden bent door op het gehoor af te gaan.

Dit hele proces kan heel snel gaan.

Hier een filmpje van een ara die al buiten vliegt als hij 15 weken oud is!! Deze mensen zijn daar wel heel ervaren in...
Het voordeel is dat in het wild een jonge ara ook een periode met zijn ouders mee vliegt. Door zo jong met je vogel te gaan vliegen maak je dus gebruik van het instinct van de vogel om bij je te blijven.http://www.youtube.com/watch?v=ze6AXtxe4Zk

Op deze site staat heel veel informatie:
http://www.wingsatliberty.com/articlesflight.html

Zowiezo als het bij mij ooit zover komt ben ik wel van plan om een gpstracker te gebruiken waarmee de vogel terug te vinden is.

Zoals je ziet ik heb er al veel over gelezen maar ik wil erg graag ook eens meekijken. Misschien dat er een valkenier is die mij eens mee wil laten kijken.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-01-22 - 23:15:25 send message to whitebulldog



Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-01-23 - 07:55:52 send message to Rogert

Vraag eens aan Grace en Roelant van Araproject (ledenlijst)

Zij hebben veel kennis op het gebied van gedrag van papegaaien in steden en kennen ook veel mensen in het buitenland die los vliegen met papegaaien. Misschien kunnen zij je verder helpen.


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2010-01-23 - 12:05:17 send message to Ubernoob

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

@Whitebulldog

Toch is dat makkelijker aan te leren als het lijkt.

Het heet backchaining. Deze vogel heeft dus eerst geleerd de studio in te vliegen, daarna het hoekje om en de studio in. daarna het steegje door, hoekje om studio in, enz enz.

Als een vogel eenmaal goed vliegt op commando dan denk ik dat die truc binnen een paar dagen of nog minder zelfs is aan te leren.

Hier nog een mooi voorbeeld van dezelfde trainingsmethode gebruikt bij een muis.
http://www.youtube.com/watch?v=txq_BogA1NM

@Rogert,
Bedankt voor de tip ik ga eens kijken.


Araproject
Website Member
Posts :106

Website Member
2010-01-28 - 00:18:19 send message to Araproject

Het is een hele gemeenschap in de USA. Zie links beneden.

Je moet vogelgedrag zeer goed begrijpen om veilig te kunnen vrij-vliegen met papegaaien. Alleen al daarom is het interessant om de beweging eens te bekijken.

Voor kwekers is het ook interessant voor goede vliegers is het 't beste dat de vogels al jong leren vliegen. Kortwieken voordat ze hun vliegkunsten goed hebben ontwikkeld maakt het op latere leeftijd veel moeilijker om te leren. Er zijn kwekers die zich toeleggen op het goed trainen van de vogels voordat deze naar de nieuwe eigenaars gaan. Zij hebben vaak een wachtlijst van enkele jaren.

http://pets.groups.yahoo.com/group/Freeflight/
http://pets.groups.yahoo.com/group/freeflyingoutdoors/
http://pets.groups.yahoo.com/group/Flightphoto/
http://pets.groups.yahoo.com/group/activeflyers/


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2010-01-28 - 10:19:01 send message to arjandaf

mooie en leuke filmpjes maar je zal die lijp naast je hebben wonen heel de dag lulu en fifi met een fluit in zijn bek .. kijken of hij ook goed vrij kan vliegen ... voor de rest succes met je plannen


Calamariz
Website Member
Posts :30

Website Member
2010-01-28 - 16:24:43 send message to Calamariz

Hallo, Zoals je ziet kom ik uit de buurt.Momenteel heb ik nog 2 molukken kaketoe's.deze vogels vliegen buiten,of in een park of langs de zee.heb ook blauw gele ara's,goffini,reuze alexanders,en witkuiven gehad die allen vrij hebben gevlogen.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-01-28 - 21:14:21 send message to whitebulldog

heb je daar misschien ook foto's van, misschien leuk om een paar te plaatsen hier


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2010-01-28 - 21:23:04 send message to mijnkaketoes.nl

Tuurlijk heeft die daar foto's van . Ben ook zeer nieuwsgierig

Henk


Calamariz
Website Member
Posts :30

Website Member
2010-01-28 - 22:36:28 send message to Calamariz

Heb geen digitale foto's.Kan ik als het wat warmer word wel maken.Omdat mensen uit mijn omgeving er ook vaak naar vragen was ik van plan een filmpje op you tube te plaatsen.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2010-01-29 - 09:48:12 send message to mijnkaketoes.nl

happy :)


Calamariz
Website Member
Posts :30

Website Member
2010-01-29 - 11:46:26 send message to Calamariz

Heb een oud filmpje gevonden van mn molukker tijdens het buiten los vliegen.Dit filmpje heeft mn meisje gemaakt met haar telefoon,maar ik weet niet hoe ik dat op deze site krijg.


Calamariz
Website Member
Posts :30

Website Member
2010-01-29 - 12:05:38 send message to Calamariz

http://www.youtube.com/watch?v=63tIRivmRyA hier heb ik een linkje in ieder geval van mij en kip de kaketoe


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2010-01-29 - 15:53:21 send message to mijnkaketoes.nl

Mooi hoor


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2010-01-29 - 18:14:12 send message to Ubernoob

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

@araproject

Ik ken die Yahoolist. Lees al een tijdje stiekem mee daar..... Heb me er alleen nog niet voor ingeschreven omdat ik zelf nog geen vogel heb om te gaan trainen. Ben zeker wel van plan om contact te zoeken met die mensen als het bij mij ooit zover komt dat ik het serieus ga proberen. Het lijkt mij een van de mooiste manieren van vogels houden.

@Calamariz
Gaaf die vliegende kakatoes! Ik zou graag eens met je meekijken als je ze weer eens laat vliegen. Zou dat te regelen zijn?

@arjandaf
Lekker ongenuanceerde reactie. Niemand staat heel de dag in zijn tuin zijn huisdieren te roepen toch??? Het gaat hier om een trainingsmethode om vogels uit vrije wil terug te laten komen. Hetzelfde eigenlijk als met honden.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 119 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede