Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > wevers Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2010-02-03 - 20:35:55 send message to Daniel

welke soort wever is het dan, want het is geen soort die ik ken en het lijkt me nog steeds een staalvink. En ik geloof ook nog steeds dat je 2 mannen hebt. Mijn advies zoek zelf op internet foto's van staalvinken en vergelijk ze met jouw vogels en misschien is het handig als jouw handelaar zeker weet dat het wevers zijn om te vragen wat voor wevers en dan idealiter ook nog met wetenschappelijke naam.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2010-02-03 - 21:16:59 send message to Niltava

Ben het niet helemaal eens met je Daniel. Hoewel ik je wel begrijp en dat er ook bij de handelaar gevraagd moet worden welke soort(wet. naam)

Waarom mijn twijfels? hebben staalvinken geen rode(roodachtige) pootjes? en een witte snavel anders dan deze wevers?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2010-02-03 - 21:28:23 send message to Karel

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Ik ben het ook niet helemaal met Daniel eens. Zowel Vidua chalybeata als V. funerea hebben idd roze-rode pootjes.
Opvallender vind ik echter de langere typische weversnavel; deze lijkt geenszins op de meer kegelvormige snavel van de staalvink en indigoblauwe familiegenoot.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2010-02-03 - 21:31:13 send message to Niltava

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

klopt, dat was ook mijn idee. Verder de vleugels, alhowel moeilijk te zien, lijken mij ook anders. Alleen wat is het wel??
Mocht je leverancier niet de goede naam weten vraag dan naar de herkomst(gebied) als men dat tegenwoordig weet.

(kevelsnavel hans?? lol)


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2010-02-03 - 21:42:07 send message to Daniel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ben het met jullie eens maar ik kan de vogel niet in een weverfamilieplaatsen (is geen ploceus, geen quelea, geen euplectes en ook geen malimbe of een van de andere geslachten).

Daarom de keuze voor de staalvink, want ook de andere vidua vogels komen in mijn ogen niet in aanmerking. Het kan een melanistische vorm zijn, maar dan zitten we nog steeds met de poot en snavel kleur.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2010-02-03 - 21:47:08 send message to Niltava

Misschien worden we verward om dat men spreekt van een wever??
Is het gewoon geen andere soort?


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2010-02-03 - 21:52:40 send message to Daniel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dat zou natuurlijk ook nog kunnen, maar dan is de vraag waar komt de vogel vandaan happy :).

Ik heb ook de oprichter van de ploceidae werkgroep zijn mening gevraagd dus misschien dat we na zijn reactie meer duidelijkheid hebben.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2010-02-03 - 21:55:35 send message to Daniel

Wat me wel opvalt. Ton doet enorm zijn best om het ons in een ander topic moeilijk te maken en wij struikelen over een klein zwart vogeltje dat we volledig kunnen zien. laugh :Dlaugh :Dlaugh :Dlaugh :D


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2010-02-03 - 21:58:51 send message to Niltava

Lol je bedoeld dat Ton slecht raadsels kan maken laugh :Dlaugh :D


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2010-02-03 - 22:42:45 send message to Karel

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

In de Grzimek staat een tekeningetje van een vogel die precies lijkt op de foto (witte snavel en witte poten). Volgens de index zou het gaan om een man van de Angolese atlasvink, Hypochera nigerrima.
Tegenwoordig zou de naam luiden: Vidua funera nigerrima.

Dan zit Daniel toch redelijk in de buurt met de staalvink, zij het dat de verschillende leden van deze familie (aldus Grzimek) vooral van elkaar verschillen op het punt van snavel- en pootkleur.

Eenzelfde opmerking is te vinden op:
http://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/2027.42/56406/1/MP162.pdf

waarin o.a. te lezen is:

"it is impossible to identify indigobirds to species in this
region without foot color data (orange or red in V. chalybeata,
whitish in V. f. nigerrima, Payne, 1973)."

Mogelijk is de "zwarte wever" dus een
Zwarte Atlasvink (Vidua funerea nigerrima)


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2010-02-03 - 23:06:54 send message to Daniel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Heb de Helm fieldguide erbij kunnen pakken, de nigerrima heeft pinkish-white feet. Beste identificatie is de roep: pit pit, welke de roep van vuurvinken moet imiteren.

Herkomst: Tanzania, Kenya.

En de snavel is ook een stuk groter op de foto dan op de tekeningen in mijn gids. Ik vermoed dat we het alleen zeker kunnen weten als we weten waar deze partij vandaan is gekomen.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2010-02-03 - 23:13:20 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Daniel, heb jij iets kunnen vinden over een witte buik bij de poppen?
Naar wat ik heb gelezen, zijn de poppen van deze familie alle gekleurd zoals het staalvinkpopje (m.u.v. snavel- en pootkleur uiteraard)


quote
Ik vermoed dat we het alleen zeker kunnen weten als we weten waar deze partij vandaan is gekomen


Ik vermoed Polen wink ;) M.a.w.: we zullen daar wel niet achter kunnen komen.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2010-02-03 - 23:43:37 send message to Daniel

geen witte buik bij deze soort, poppen zijn inderdaad bruin gestreept.
Ik zou graag een foto zien van de witte buik, want bij geen van de indigofinches wordt een witte buik beschreven (was ook de enige uit de hele partij als ik het goed gelezen heb).


En Polen zou inderdaad een logische herkomst zijn wink ;) of anders misschien Tsjechie happy :)


Frankies
Website Member
Posts :162

Website Member
2010-02-04 - 19:09:26 send message to Frankies

Zoals ik eerder al meldde, heb ik deze vogels ook al in levende lijve gezien bij enkele handelaars.
Vandaar dat ik zo zeker ben dat het geen staalvink (of ondersoort) is.
Als je de vogel ziet, is hij van lichaamsbouw, grootte, snavel, ... exact hetzelfde als de napoleonwever, enkel de kleur is anders.
Aangezien deze "zwarte" vogel ook met de napoleonwevers in dezelfde kooi zaten, ben ik overtuigd dat het wevers zijn. Welke soort is dan idd de vraag ? Maar zou het iets te maken kunnen hebben met een mutatie of een ondersoort van de napoleonwever ?
Mogelijk komen de wevers die nu op de markt te vinden zijn wel van een heel andere streek dan vroegere exportlanden (via Polen/Tsechie) en is de napoleonwever daar gemuteerd in een zwarte vorm.
Ik ken niet zoveel van mutaties, etc.
Maar heb wel erg veel ervaring met vogels en ben dus overtuigd dat we het echt wel in de euplectes moeten gaan zoeken.


estrilde
Website Member
Posts :21

Website Member
2010-02-04 - 19:19:51 send message to estrilde

Hier is een foto van de witte buik.
Ze zaten ook idd samen met napoleonwevers.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 225 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede