Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > worminfectie. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : worminfectie.
Willemse
Website Member
Posts :19

Website Member
2010-02-08 - 08:47:56 send message to Willemse

kan er iemand vertellen hoe lang het duurt voordat een worminfectie zijn volwassen stadium heeft bereikt en dan weer eitjes kan produceren.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-02-08 - 09:59:33 send message to Rogert

Dat is afhankelijk van het type worm.

Ik weet niet of ik een link mag plaatsen naar een ander forum, maar anders moet je even de zoekterm: wormen cyclus vogel, intypen op google en dan kijken bij Senna-papegaaien

http://forum.sennapapegaaien.nl/viewtopic.php?t=1228&sid=df72b79c715b366a5fe404294bd071e6


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2010-02-08 - 12:32:06 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik hoop dat deze link mag blijven staan, want het is een erg goed en duidelijk artikel.

Ik mis echter nog een factor, die ik ooit in een wetenschappelijk artikel heb gelezen. Samengevat komt het neer op het volgende:

De wormeneitjes worden door de besmette vogel uitgescheiden, maar vormen niet direct een gevaar voor herbesmetting of besmetting van andere vogels. De eitjes (van spoelwormen) hebben namelijk een ontwikkeltijd van ca. 8 dagen. Eitjes die vóór die tijd door vogels worden opgenomen, verteren gewoon en ontwikkelen zich niet tot wormen. Pas vanaf dag 8, als er al een klein wormpje in het ei is ontwikkeld, zorgt een opgenomen eitje voor besmetting.
Kortom, als je wekelijks je kooien goed schoonmaakt en de grondbedekking vervangt wordt het risico van besmetting een flink stuk kleiner.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2010-02-08 - 22:57:04 send message to Ton Koek

Vooral de uitleg over het nut of beter gezegd geen nut van preventief kuren tegen wormen vind ik netjes uitgelegd.
Daar zouden veel mensen eens over kunnen nadenken.


krombekje
Website Member
Posts :72

Website Member
2010-02-09 - 22:40:11 send message to krombekje

Hallo daar ik ben het ook volledig met Ton eens ,het is een goed en duidelijkverhaal maar ook heel leerzaam.
Ik zat zelf ook al met de gedachten om te ontwormen,maar nu ik dit heb gelezen doe ik het niet.
Ik hou het gewoon bij met wat ik altijd al doe, de boel netjes schoonhouden.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2010-02-10 - 07:49:15 send message to mijnkaketoes.nl

Ik neem aan dat je dan wel een mestonderzoek doet?

Henk
(wink ;))


Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast

Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2010-02-10 - 11:13:06 send message to Ton Koek

Ik heb nog nooit mestonderzoek laten doen.

Andere vraag, neem je zelf af en toe 4 paracetamol om te voorkomen dat je koorts krijgt?


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2010-02-10 - 14:00:51 send message to mijnkaketoes.nl

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ton

Lees het artikel eerst eens even goed

Vogels hebben wormen of ze hebben ze niet. Om hier achter te komen is er maar één manier en dat is regelmatig de ontlasting van verschillende vogels uit je bestand na te laten kijken. Drs. Bastiaansen



Henk


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-02-10 - 16:33:28 send message to Rogert

Maar waarom zelf geen microscoop aanschaffen en onderzoeken?

http://www.microscoop-expert.nl/bresser-lcd-microscoop.html?session=4fb6cc98aa991b2f0c7d2c44efa39a31

Lijkt me best een goed idee en na 20 keer heb je de kosten er al uit!


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2010-02-10 - 16:47:13 send message to Karel

Mooi apparaat Rogert. Heb je deze zelf....en bevalt hij?
De prijs is niet onredelijk hoewel het wat jammer is dat de "catalogusprijs" en "onze prijs" gelijk zijn.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2010-02-10 - 17:04:04 send message to mijnkaketoes.nl

Dat is mooi als je weet waar je naar moet kijken en hoe zaken er uit zie. Staat namelijk geen bordje bij ik ben een worm of een ander vreemd dingwink ;)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2010-02-10 - 17:26:53 send message to ParkietenPeter

Henk, Als je kijkt op de pagina link hierboven zie je ook foto's van de verschillende wormen.
Is inderdaad wel makkelijker.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2010-02-10 - 18:22:37 send message to mijnkaketoes.nl

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Nog even een tip . Leg het niet zo onder de microscoop maar gebruik een geconcentreerde zoutoplossing (NaCL) verdunnen met water kan ook maar is minder betrouwbaar. Zoek een goed boek met duidelijke plaatjes. Denk niet dat alle (zwarte) bolletjes wormen zijn want dat kunnen ook luchtbelletjes zijn. En dan maar hopen dat je alles herkend waar labmensen toch wel enige scholing in krijgen hoorhappy :) Maar alles is te leren he. Verder is er nog zoiets als Gamma kleuring maar goed dat is voor de volgende keer.

Henk


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2010-02-11 - 10:43:41 send message to Ton Koek

Op vaste momenten kuren is dus gewoon niet nuttig, bovendien is het spul niet echt gezond voor de darmen van een vogel.

Maar de discussie tussen de "medicijnmannen" en de andere liefhebbers ga ik niet aan, dat wordt toch maar een eindeloze herhaling van zetten.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2010-02-11 - 12:23:54 send message to Karel

quote
En dan maar hopen dat je alles herkend waar labmensen toch wel enige scholing in krijgen


Mee eens Henk, als je dergelijk apparatuur aanschaft zul je idd hier en daar de nodige kennis moeten opdoen, anders heeft het weinig nut.
Om te beginnen maar eens een dierenarts te eten vragen.happy :)wink ;)


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2010-02-11 - 13:58:45 send message to mijnkaketoes.nl

Helemaal mee eens Hans




Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 83 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede