Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > vogels vangen in gezelschapsvoliere Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : vogels vangen in gezelschapsvoliere
hovenier
Website Member
Posts :96

Website Member
2010-02-15 - 16:48:25 send message to hovenier

ik ben van plan om binnenkort een gezelschapsvoliere met beplanting op te zetten.
maar als je dan eens vogels moet uitvangen, hoe kan je dat dan het beste doen zonder de rest te verstoren?


kommie78
Website Member
Posts :65

Website Member
2010-02-15 - 16:59:22 send message to kommie78

Dat zal niet echt heel makkelijk gaan, gewoon vangen met een netje lijkt mewink ;)

wat je wel kan doen is een binnen en buitenhok maken(met luikje ertussen zodat je hem kan afsluiten), dan kun je de meeste vogels die je niet wilt vangen naar buiten jagen. En als er dan nog een stuk of 3 a 4 zitten dan gewoon de vogel vangen met een net.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2010-02-15 - 17:12:29 send message to roodmus

Inderdaat zoals kommie schrijft in een nachthok,heb ik zelf ook gedaan,of in de sluis.

Ben eens bij een kweker geweest die gebruikte een zgn klapkooi,moet je wel geduld hebben.

suc6


hovenier
Website Member
Posts :96

Website Member
2010-02-15 - 17:15:30 send message to hovenier

en als je het in het donker zou proberen? of loop je dan het risico dat ze zich te pletter vliegen.
het was eigenlijk niet mijn bedoeling om een nachthok te maken.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2010-02-15 - 18:02:04 send message to Niltava

Een nachthok is altijd handig. Je kunt vogels afscheiden, apart voeren, binnen voeren ivm weer en ongedierte, beter vangen, bescherming tegen gure elementen.

In het donker vangen zou ik niet doen, veel onrust en daarmee gaan de rest de nacht in.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2010-02-15 - 20:41:30 send message to denegon

quote
Ben eens bij een kweker geweest die gebruikte een zgn klapkooi,moet je wel geduld hebben.



gedult valt wel mee hoor gewoon de klapkooi altijd open lten staan en er elke dag in voeren dan weten de vogels niet dat het gevaar is.
en als je dan voert als je ze wilt vangen heb je ze zo.
groetjes egon


kommie78
Website Member
Posts :65

Website Member
2010-02-15 - 20:56:10 send message to kommie78

is er dan geen risico dat je de verkeerde vogels vangt? en de onnodig gevangen vogels dus alsnog stress bezorgd?


kommie78
Website Member
Posts :65

Website Member
2010-02-15 - 21:04:51 send message to kommie78

quote
In het donker vangen zou ik niet doen, veel onrust en daarmee gaan de rest de nacht in.



dit is ook mijn ervaring met in het donker vangen, ik zou het niet doen.

maar.. hoevaak vang je je vogels? met de kweek 1 keer om ze in de broekooi te zetten en als er iets mis is(dan zijn ze al wat zwak dus meestal gemakkelijk te pakken) dus dit lijkt me eigenlijk helemaal niet zo'n groot probleem(het vangen), een beetje stress zullen ze wel (even) hebben maar hier komen ze snel overheen lijkt me.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2010-02-15 - 22:59:03 send message to roodmus

Ja Egon met geduld bedoel ik dat je wel even de tijd moet nemen om de juiste vogel in de klap kooi te krijgen.

En inderdaat in het donker vangen is zeler af teraden met kans op dode vogels.

heb je een sluis gebruik die dan,verder hoe groot is de kooi eigenlijk,in een kleine voliere kun je makkelijk vangen.

ik zelf heb een open nachthok,zie mijn voliere en met een simpel klepje en touwtje kan ik alles heel simpel uitvangen.

grt


hovenier
Website Member
Posts :96

Website Member
2010-02-16 - 12:01:28 send message to hovenier

de voliere zal ongeveer 10 x 4 meter worden, ik denk dat ik een 6 meter aan 3 kanten dicht maak en de rest open laat voor de beplanting en zodat de vogels zich ook in de regen kunnen wassen. misschien dat ik anders met een paar panelen inderdaad een soort sluisje in de voliere maak waar ik in voer.


kommie78
Website Member
Posts :65

Website Member
2010-02-16 - 16:00:43 send message to kommie78

da's een flinke volierelaugh :D
in een voliere met deze afmetingen zullen kleine vogels altijd moeilijk te vangen blijven.

groot net kopen dus, en inderdaad een sluis of nachthok.

veel succes
Kommie78


Honsbeek
Website Member
Posts :88

Website Member
2010-02-16 - 19:34:33 send message to Honsbeek

Hallo Hovenier,

Als je de ruimte hebt om een voliere van 10 x 6 meter te maken, is het verstandig om daar ook een binnenhok met een sluis te maken.
Je kan over het algemeen veilig naar binnen, in het binnenhok kan je dan kleine broedkooien plaatsen met een doorgang naar de grote voliere.
Zo kan je ook vogels soms apart zetten wanneer dat nodig is,
Ook kan je het binnenhok gebruiken voor je opslag van voer en toebehoren.
Zo heb ik ook gedaan om na de broedperiode de poppen apart te kunnen zetten om ze niet meer dan 1 of 2 broedsels te kunnen verzorgen.
Ook heb ik apart een grote broedkooi voor de vogels die ik voor de verkoop apart wil zetten.

Dus met zo'n grote voliere, eerst meer informatie inwinnen wat het beste is voor de vogels en wat voor vogels je wil plaatsen.

Succes

Peter


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2010-02-16 - 21:35:35 send message to chrislaevers

Wat je ook kan doen in een grote volière is oude lakens hangen die tot op de grond komen. Je maakt ze vast met wasknijpers langs zijdraad en dakdraad. Die knijpers passen net in de gaatjes van de volièredraad. Op die manier breng je de vogels in een veel kleinere ruimte en kunnen ze gemakkelijker en vlugger gevangen worden. De lakens kan je tussen de beplanting in schikken. Vlaggenstof of een lichte bash of een oud tafellaken kunnen ook zeer goed dienst doen.

Ik jaag mijn vogels ook in de sluisdeur. Sommige vogels kennen dat al en vliegen daar niet in maar dat zijn meestal die vogels die moeten blijven.

Ik zou niet meer zonder wasknijpers en lakens kunnen.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2010-02-16 - 21:40:50 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Goeie tiphappy :)happy :)

Nooit eerder gehoord,maar ga de eerst volgende keer dat ik mijn nachtegalen moet vangen(met mijn gebroken pootjesad :() dit zeer zeker gebruiken.

Groeten Rene

P.S wat is een lichte bash?


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2010-02-17 - 07:57:58 send message to ParkietenPeter

quote
(met mijn gebroken pootje)

Ik wist niet dat een nachtegaal kon skieen? laugh :D

wink ;) Succes.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2010-02-17 - 15:10:18 send message to Karel

quote
Ik wist niet dat een nachtegaal kon skieen?


Ik kreeg deze foto vanmorgen uit Vancouver:




Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 229 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede