Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > bastaard of zuiver ?
Dit onderwerp is gesloten
Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2010-02-19 - 12:32:39 send message to Picolet

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Je vraagt waarom er gekruisd wordt, de reden en motieven.

Voor de zang wildzang x kanarie, al talloze jaren gebeurt dit.

De import is gestopt, bepaalde bloedlijnen van soorten raken opgedroogd. Dus ondersoorten worden op een hoop gegooid om iets te behouden wat er op lijkt.

De weg die ingeslagen is is onomkeer, om dan te roepen dat het allemaal zonde is om de wildkleur van bepaalde vogels niet of in beperkte mate te behouden is inderdaad jammer.

Zoals ik al eerder geschreven heb, de liefhebbers maken die keuze, de manier waarop je reageerd lijkt mij van o wat zijn we toch dom bezig geweest. Klopt maar, in veel gevallen is bastadering een bewuste keuze geweest gewoon om iets nieuws en interresant op de markt te zetten.

Wat wil je dan horen op dit forum?

Ruud


barraband
Website Member
Posts :306

Website Member
2010-02-19 - 13:32:07 send message to barraband


De import is gestopt, bepaalde bloedlijnen van soorten raken opgedroogd. Dus ondersoorten worden op een hoop gegooid om iets te behouden wat er op lijkt.


dan is het toch zeker nu een zaak
dat wat er nu nog is aan zuivere vogels
die zuiver te blijven houden
anders is er straks niks meer zuivere vogels te krijgen
dan heb je straks een hoop kleurrijke vogels
wat met van alles is gemixt waar je dan niks meer mee kunt onvruchtbare vogels


maar goed dat is mijn mening

hou alle soorten zuiver nu het nog kan


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2010-02-19 - 14:09:57 send message to arjandaf

Ruud
het gaat er NIET om wat Ik wil horen ... nou eigenlijk wel en dat is toch de mening van een ieder ander ook die van jou alleen jij reageerd elke keer alsof dit topic geopend is om jou te pleasen hoef je niet op te hopen . ik vind de menig van een ander intressant zeker over dit onderwerp wat best eens goed aan de orde mag komen
en zoals barraband al zij: nu zeker zaak om te behouden wat nog enigzins zuiver is . spijtig voor de soorten die al grondig verneukt zijn . ik vind een nationale of zelfs een internationale databank met kwekers en de bijpassende info ook een aardig idee om inteelt verbastering en de bijkomende problemen aan te pakken .

gr arjan


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2010-02-19 - 15:50:46 send message to Ubernoob

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Jouw reacties lopen anders ook niet over van nuance Arjan.

Als je slechts geďnteresseerd bent in de mening van anderen dan hoef je niet zo je best te doen om jouw mening te verkondigen.
Daarnaast vind ik je woordkeuze een beetje gefrustreerd over komen.

Maar on topic.
Volgens mij zijn de meningen te verdelen in:

1
Alle vormen van bastaardkweek zijn verderfelijk en de mensen die zich ermee bezig houden zijn zeer fout bezig.

2
Voor veel soorten kan bastaardkweek slecht uitpakken en daarom moeten vogelhouders zich erin beperken en moet er geinvesteerd worden in zuivere lijnen. Echter bastaardkweek heeft ook hele mooie vogels opgeleverd en is bij bepaalde soorten dusdanig gemeengoed geworden dat het geaccepteerd is en blijft.

3.
Een ieder moet zelf weten wat hij met zijn vogels doet. We leven in een vrij land en als ik bastaarden wil kweken omdat ik dat mooi of leuk vind houd niemand me tegen.

Persoonlijk ben ik mening 2 toegedaan. Voor bepaalde (veel) vogelsoorten zeer ongewenst maar bij sommige soorten wat mij betreft acceptabel.


Een stamboom bijhouden van bepaalde soorten zou zeker een goed idee zijn. Een beetje zoals dit bij honden word gedaan bijvoorbeeld. Maar zet dit maar eens op poten!!!

vriendelijke groet,
Arian


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2010-02-19 - 16:39:13 send message to arjandaf

mischien wel een tikje gefrustreerd, dit om het feit hoe er door sommige gereageerd word, en of het nu echt moeilijk is om een databank te starten ?
laten we daar dan niet te lang en te breed over praten maar gewoon een begin mee maken
al was het alleen maar om langer onverwand door te kunnen gaan

gr arjan


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2010-02-19 - 17:42:46 send message to mijnkaketoes.nl

Leuk initiatief. Ben benieuwd hoe jullie dit gaan aanpakken.

Succes

Henk


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2010-02-19 - 19:16:04 send message to Picolet

Begin er maar vast mee, succes.

Ruud


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2010-02-19 - 19:17:24 send message to arjandaf

nou henk niet meteen het deksel dicht gooien hahahaha . ik denk zelf dat we info moeten verzamelen van de kwekers met toegang tot stamboomboek(en) van de te kweken vogels dit koppelen aan persoons info ( enkel via Enail opvraagbaar)

gr arjan


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2010-02-19 - 19:19:00 send message to arjandaf

ruud

eerst ben je aan het zeiken van dit en zus en zo WORD er iets geopperd brand je het weer af zegt dit iets over jou of over de rest die wel iets ondernemen


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2010-02-19 - 19:26:49 send message to Picolet

Dit plan is gewoon onuitvoerbaar<

dacht je nou echt dat het al niet eerder geprobeerd is.

Destijds in mijn lori tijd door gert van Dooren, mislukt.

Bij de speciaal club van vruchten etendvogels, waar ik met tangara's en spechten kweekte, geen of weinig respons van de leden om een aantal soorten in een kweek administratie onder te brengen.

Het laatste project wat door een forum lid Dennis Franz was opgezet is ook een stille dood gestorven.

Je denkt het ultieme idee te hebben uitgevonden maar dergelijke initiatieven werken niet omdat veel liefhebbers geen gegevens willen verstrekken.

Maar van mij mag je,

Ruud


barraband
Website Member
Posts :306

Website Member
2010-02-19 - 19:28:36 send message to barraband

lekker positief bezig zo zeg


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2010-02-19 - 19:36:25 send message to arjandaf

ruud

als je het niet blijft proberen komt er nooit iets van de grond in duitsland bestaat er WEL een databank waarom dan niet hier ? / en ik denk hier echt niet het wiel opnieuw mee uit te vinden , alleen jou hopeloos negatief gezaag komt wel mijn strot uit eerst is het JEEE arjan zegt iets TE GROF of niet netjes voor de meesten , dan doe ik netjes een topic plaatsen dan staat de volgende JANKERD JIJ weer op kortom conclusie ruud neem een sexleven en reageer gerust niet want typ(jes) zoals jij zullen altijd iets te janken hebben

gegroet : arjan


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2010-02-19 - 19:55:48 send message to Daniel

Arjan moet dat nu zo? Ruud geeft aan dat het geprobeert is en mislukt (tot nu toe) dus in plaats van deze reactie had je ook de info kunnen aannemen en er een oplossing voor bedenken. Ik doe een aantal voorstellen:

- je kan het wettelijk verplicht maken (al zal dit op veel weerstand wekken en in mijn ogen moeten de datmabanken bottom up ontstaan en hoeven we hier geen regelgeving in)

- financieel stimuleren (dit te bekostigen lijkt me lastig)bijv als je je inschrijft in de databank bij de bond minder lidmaatschapsgeld (maar wat voor de ongeorganiseerden)

- Keurmerk of alleen toegang toegang tot speciaal clubs (loribreeders, ploceidae wg, bva) indien je je inschrijft in de databank.

Zomaar wat schoten voor de boeg. Al moet je je wel indenken dat zo'n databank onderhouden moet worden en wie krijgt er toegang en wie beheert het en waar sla je deze op?


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2010-02-19 - 20:05:12 send message to Picolet

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

als je niet tegen kritiek kunt, jammer.

Voor iemand die nooit iets te maken heeft met zeldzame of iets moeilijk te kweken vogels heb je wel veel onzin te melden.

Volgens ben je net zo groen als je roseicollis wat betreft kwekers ervaring, keep on dreaming en veel plezier met je aktie.

Ruud


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2010-02-19 - 20:15:20 send message to mijnkaketoes.nl

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Wilde wat zeggen maar soms is het maar verstandiger om te zwijgen.




Onderwerp gesloten



Er zijn in totaal 220 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede