Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kweken in groepsverband Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : kweken in groepsverband
GS87
Website Member
Posts :103

Website Member
2010-03-11 - 21:56:23 send message to GS87

wie heeft er ervaring met kweken in groepsverband van onder andere grijze roodstaarten en edelpapegaaien (wel los per soort dus of grijze roodstaarten of edelpapegaaien) en wat zijn dan de juiste verhoudingen dus net zoveel mannen als poppen of anders? en vanaf welke maat voliere kun je daar aan gaan denken

als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik het graag want ik kan er niet echt een goed stuk over vinden op internet


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2010-03-12 - 04:59:55 send message to bert1974

hallo
dit is vragen om problemen.
of je moet al een hele grote vlieg kooi hebben waar ze als koppel hun eigen teritorium kunnen hebben.
maar in een gewone voliere gaat dit geheid mis.
als de koppels eenmaal in broedstemming komen dan zal het koppel het nest gaan verdedigen.
dit zorgt in de eerste plaats voor vogels zonder nagels en tenen en in de tweede plaats is het koppel meer bezig met het nest verdedigen dan met broeden.
dus de kans op jongen is ook een stuk kleiner.

er zijn vast wel weer mensen met een andere mening maar ik zou het zelf niet doen.


groet bert


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2010-03-12 - 07:13:25 send message to oli4

Hoi,

Mijn oom heeft dit gedaan met edels in een vlucht van 20 op 15, ging perfect, jongen en al, 2 koppels new guinea en een koppel halmahera. Is het nu ook aan het doen met zonparkieten, gaat ook heel goed. Je moet wel de vogels van jongs af aan bij elkaar steken, eens de groep is gevormd geen nieuwe meer bij steken, als er een wegvalt zou ik die partner ook wegnemen, die gaat dan een nieuwe partner zoeken en verstoort de andere koppels.

grtn
OLivier


AlmeerseParkiet
Website Member
Posts :238

Website Member
2010-03-13 - 15:37:07 send message to AlmeerseParkiet

Hallo,

Gaat prima bij mij!

Groetjes Chantal


v.dijck
Website Member
Posts :298

Website Member
2010-03-13 - 15:39:04 send message to v.dijck

hoe groot zijn jou vluchten dan wel niet en hoeveel koppels zitten er bij elkaar? ben wel benieuwd zijn er ook foto's van te zien? groetjes gerd


GS87
Website Member
Posts :103

Website Member
2010-03-14 - 07:52:45 send message to GS87

hey chantal

ik lees bij jouw voliere ook dat je het over parkieten hebt
wij hebben het over edelpapegaaien en grijze roodstaarten dat is niet te vergelijken

groetjes,


Kilian
Website Member
Posts :151

Website Member
2010-03-14 - 14:00:03 send message to Kilian

Toevalligerwijs ben ik laatst door mijn vader bij een persoon terecht gekomen die een kooi had staan van ong 12x12 met een nachthok van ong 5x7.

Deze persoon had een tal van wildvang grijze zitten. Een koppel of 14 en nog wat losse poppen. Deze had hij een jaar of 4 zitten en afgelopen jaar heeft hij voor het eerst bij een aantal koppels jongen gehad. Dit terwijl deze gewoon in de vlucht zaten.

Het kan dus wel maar niet elke groep is het zelfde.


AlmeerseParkiet
Website Member
Posts :238

Website Member
2010-03-14 - 14:51:04 send message to AlmeerseParkiet

Jah GS87,

Je hebt gelijk, ik las het te snel.


davy
Website Member
Posts :11

Website Member
2011-02-19 - 12:54:02 send message to davy

zijn er papegaaien die je in groepsverband kan kweken?kan het bijv met jardine?of wie het ervaring met andere soorten in groepsverband?


davy
Website Member
Posts :11

Website Member
2011-02-19 - 12:54:04 send message to davy

zijn er papegaaien die je in groepsverband kan kweken?kan het bijv met jardine?of wie het ervaring met andere soorten in groepsverband?


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-02-20 - 09:55:02 send message to Rogert

Vaak is het zo dat territoriale dieren moeizaam in groepsverband te houden zijn. Maar wat je ziet als je een grote groep van deze dieren gaat huisvesten dat de territoriumdrift zich beperkt tot rondom het nest. Ik praat dan niet over twee of drie koppels, maar rustig over acht koppels of meer. Doordat er zoveel te verdedigen valt beperken de dieren zich tot hun nest.

Ethisch gezien weet ik niet of het gezond voor de dieren is. Omdat je wel veel stress veroorzaakt en ook potentiële underdogs hebt die niet tot broeden komen. Maar stress is niet altijd verkeerd en hoeft niet altijd vermeden te worden. En zo komen de betere koppels tot voortplanting t.o.v de mindere.

Ik ga niet beweren dat het met bovenstaande vogels gaat werken maar ik heb dit gedrag geconstateerd bij krokodillen, agamen, ara's en kaketoes.

Als je eens grote groepen papegaaien wilt observeren zou je eens naar NOP kunnen gaan. Hier worden deze dieren in groepsverband gehuisvest in grote vluchten. Ik weet wel dat ze er niet mee kweken maar er hangen wel degelijk nestblokken in de vluchten voor slaapplaatsen en ik weet dat er ook eieren gelegd worden. De vergelijking gaat niet helemaal op met wat jij wilt doen maar ik denk wel dat je kan zien hoe de vogels onderling met elkaar om gaan.


fibo
Website Member
Posts :31

Website Member
2011-02-22 - 20:47:21 send message to fibo

hallo
ikzelf heb n 10tal jaren terug 3 koppels grijze roodstaarten samengeplaatst. dit waren importen.
prachtig ! binnenkooi 3x2m en buiten 6x2m.
dit ging zeer goed en ik heb zelfs jongen gehad.
ik heb deze wel weggehaalt op 6weken. n aanrader.
bij n collega kweker hadden we jonge edelpapegaaien samengeplaatst. 2poppen en 3mannen
dit voor de dominantie van de poppen. ruimte ongeveer idem als bij mij . ook dit ging goed en denk dat er zelfs eieren geweest zijn maar is stopgezet door verandering collectie.
het is dus goed mogelijk maar je hebt plaats nodig .
mvg


ferry1
Website Member
Posts :196

Website Member
2011-02-23 - 19:30:05 send message to ferry1

ik heb inmiddels ook een aantal kwekers bezocht die aan kolonie broed deden.

de koppels die gehouden werden varieerden.
grijze,kaapsen en rose kaketoes.
in vogelparken zoals walsrode zitten ook aras bij elkaar.

bij alle kolonie houders waren het inderdaad relatief grote hokken. en ook alles jong bij elkaar gezet. ik was bij deze kwekers toen de koppels ook jong waren dus resultaat kan ik helaas niet vertellen.

groeten ferry



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 158 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede