Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > bonte boeren Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2010-04-04 - 13:57:45 send message to kakatoe

Als ik vogels ruil die met die ringnummer die in het begin staan en ik neem andere vogels weer mee en laat die testen en die vogels hebben pbfd.
Die bonte boeren zitten nu na die ruil bij die persoon waar de circovirus heerst.
snap je het of niet happy :)


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2010-04-04 - 14:55:42 send message to wiechmann

jan
ik snapte dit al van het begin af.
en ik ben geen ster in lezen en schrijven.razz :p


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2010-04-04 - 15:48:13 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb het weer 3 keer gelezen,en snap het nu wel,maar begrijp het nietlaugh :Dhappy :)

Groeten Rene


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2010-04-04 - 16:47:25 send message to mijnkaketoes.nl

Jan

Ik ken deze man. Helaas heeft hij al vaker zieke vogels verkocht aan diverse mensen. Het is een schande dat ze hem nog op die markt toe laten.
Hij zit al jaren op die markten helaas.
Je zou eens je verhaal naar het bestuur van die markt kunnen sturen , zeker als je het bewijs hebt.

Henk


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2010-04-04 - 19:28:26 send message to Picolet

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Zijn de vogels nu besmet in de verkoopruimte of bij de kweker?

Worden de vogels ziek bij de verkoper of worden er besmette vogels bij hem gedumpt?

Ruud


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2010-04-04 - 19:48:52 send message to kakatoe

Ruud bij mij zijn alle vogels getest op chlamydia polyoma en circovirus (pbfd)
Daar jij het nog niet snapt ik heb de bonte boeren naar die persoon gebracht en heb ze geruild voor andere vogels.
Die vogels die ik mee terug genomen heb zit het circovirus.



Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2010-04-04 - 20:23:36 send message to Picolet

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dat snap ik wel, maar zijn de vogels besmet bij de handelaar of waren ze al besmet bij inkoop?

Als je alles getest hebt is het wel vreemd om het risico te nemen bij een handelaar, eigenlijk een soort russisch roulette, met een hoge kans om op je bek te gaan.

Bovendien kun je afspraken maken bij aankoop dat de vogels getest worden en bij positieven de vogels retour gaan.

Overigens zijn geteste vogels geen garantie op virusvrije nakweek, dragers kunnen besmette jongen voortbrengen zonder dat ze zelf ziektesymptonen laten zien.

Ruud


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2010-04-04 - 20:29:14 send message to kakatoe

Ruud voor de zoveelste keer die vogels die ik terug nam waren al besmet.
Bij mij komen eerst de vogels in qarantaine en worden getest


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2010-04-04 - 20:36:36 send message to Picolet

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Eigenlijk weer een zorgelijke zaak om de bestanden te behouden, ik zie het steeds somberder in om de hobby leuk te houden.

Ruud


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2010-04-05 - 10:10:47 send message to mijnkaketoes.nl

Ach Ruud wanhoop niet is het ooit anders geweest.


avo
Website Member
Posts :47

Website Member
2010-04-05 - 19:30:19 send message to avo

sorry als ik weet dat iemand zieke vogels verkoopt op beurzen of weet ik veel waar,dan zou ik ook geen vogels ruilen cq verkopen dus je doet er zelf ook aan mee!!
Gr André


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2010-04-05 - 20:05:09 send message to Picolet

In een andere topic werd geschreven dat men niet snapt waarom liefhebbers niet op een breder vlak samen werken en vogels samen brengen om de bloedlijnem zo breed mogelijk neer te zetten.

Nu blijkt maar weer eens hoe moeilijk het is om iets te ruilen in vertrouwen, en belangrijker gezond te ruilen of aan te kopen.

Wat mij ook verbaasd is onderstaande advertentie op deze site:

Heeft u problemen met uw broedkoppels?
Heeft u koppels zitten die eieren kapotmaken of hun jongen niet grootbrengen of andere redenen?

Dan heb ik belangstelling voor de eieren of jongen.

Wilt u toch graag uw eigen jongen op stok hebben.
Dan wil ik ze tegen een vergoeding wel voor u grootbrengen totdat ze zelfstandig kunnen eten.

Ruime ervaring met het grootbrengen van jonge papagaaien


Hoe verspreid ik virus in collecties bij meerdere liefhebbers?

Gewoon alles bij elkaar plaatsen van meerdere liefhebbers, de eieren van eventueel besmette ouders van PFBD, polyoma, KDS in een broedmachine stoppen en later de jongen bij elkaar voegen in een ruimte en wanneer er een besmet jong bijzit alles laten infecteren.

Na zes weken of later deze vogels laten ophalen en dan verkopen of in de eigen collectie plaatsen om de rest van de collectie te laten besmetten.

Soms vraag ik me echt af hoe serieus sommige met hun hobby bezig zijn, of intereseert het enkele kwekers geen ene moer en denkt men als ik maar jongen op stok krijg en mijn centen vang, voor virussen komt wel entstof en lost men de door deze manier van vogels kweken de ontstane problemen dan wel op.

Vandaar mijn eerdere reactie, helaas is men al enkele decenia bezig met het ontwikkelen van entstof voor PFBD, maar er is nog steeds geen oplossing gevonden om dit virus uit de besmette collecties te krijgen of besmetting tegen te gaan.

Dus gezonde collecties worden steeds meer onder druk gezet wanneer men bloedverversing zoekt en blijft het een risico iets aan te kopen.

Een lange quarantaine en meerdere malen testen geven een mindere kans om besmette vogela in de collectie te krijgen, helaas is de PCR test niet waterdicht door de dragerstatus van de virussen.

Tevens op papier afspraken maken dat de vogels getest worden en bij positieve uitslag het geld en vogels terug.

Ruud


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-04-06 - 22:43:13 send message to whitebulldog

ik ben van mening dat ook bestuurders van zo'n beurs boter op hun hoofd hebben als ze weten dat er mensen een stand bezetten die willens en wetens zieke vogels meenemen naar een beurs.
Wellicht een idee om in de toekomst op een beurs alleen nog getsete vogels toe te laten?
Bijkomend voordeel is dat je dan ook direct weet wat je koopt, en dus het risico ( wat overigens altijd nog wel aanwezig blijft) weer met een deel verminderd.Want als jij gezonde vogels hebt, en er staat een ziekte verspreider naast je, neem jij ook weer ziekte verwekkers mee retour. Beurs is toch altijd weer stress voor de vogels, stress+ veel vogels op kleine ruimte= kansverhogend?


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2010-04-07 - 09:00:16 send message to kakatoe

Die handelaren weten het niet eens of willen het niet eens weten wat ze bij zich hebben voor ziekten.
Zij denken alleen maar aan geld.
Testen van de vogels is voor hun teduur maar blijkt dat ze een ziekte bij zich hebben verschuilen ze zich achter het is levende have.
En alle vogelverenigingen maakt het ook niet uit of de dieren ziek zijn of niet geld komt hiet ook op de eerste plaats.
Zou je nu tegen Zwolle zeggen er mogen alleen geteste vogels op de markt komen zeggen doen we niet want meppel doet het ook niet.
Zou je nu tegen Meppel zeggen er mogen alleen geteste vogels op de markt komen zeggen doen we niet want Zwolle doet het ook niet.
Deze verenigingen kijken te veel naar elkaar en willen toch niet samen werken.
Eerder liep Jan Hooimeyer te controleren op zulke markten die qua commentaar op huisvesting en uitelijk zieke vogels toch de waarheid zei maar door de organisatoren in de wind werd geslagen.
De vogels of pesonen die door hem van de markt werden verwijderd kwamen altijd weer binnen als hij weg was en wel met de zelfde vogels.
Zo ging het namelijk wel toen ik nog in de marktcommissie zat en als je er wat van zei dan deug je niet.
Want zo werd er toedertijd gezegt weet je wel wat het kost als we die mensen de markt ontzeggen.
Want stel je voor dat wij dit invoeren en een andere vereniging niet dan verliezen wij inkomsten daar er geen handelaar meer wil staan en er geen bezoeker meer komt
Deels is dit een oftopic
Daarom is het ook wel verstandig om een blacklist temaken maar alleen dat je bewijs kunt overleggen
Dat dennis met naam en toenaam genoemt mag worden en een andere dubieuze handelaar niet is wel vreemd niet dat ik het voor hem opneem maar toch


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2010-04-07 - 09:25:30 send message to ParkietenPeter

Ik kan me de frustratie wel voorstellen. Het is echter de administrator die besloten heeft dat hier geen black-list bijgehouden wordt.
In het geval van Dennis, en nog een enkele andere, is het zo dat er zo'n overtuigend en overvloedig door meerdere aangeleverd bewijs was, plus de nationale bekendheid, plus nog een persoonlijke ervaring met hem alhier, dat de administrator dit goed gedacht heeft.

Hier zijn verder wel voorwaarden aan verbonden geweest dat o.a. de tegenpartij zich hier moet kunnen en willen verdedigen. Dit blijkt in 9 van de 10 gevallen niet gewenst en dus niet uitvoerbaar.

De verdere reden dat er geen black-list bijgehouden wordt is dat er dan al snel namen aan toegevoegd worden waar deze of gene ooit eens een keer niet geholpen werd zoals hij/zij het graag zou willen, of dit redelijk was of niet. Het controleren hierop zou een halve dagtaak zijn. Want als jij bijvoorbeeld zelf eens een keertje een grasparkietje verkocht hebt en dat stierf, ook al is het door slechte verzorging van de koper, en hij zou jouw naam hier publiceren, hoe moet dat dan? En elke ervaring, en ik geloof heel graag ook jouw ervaring in deze, is erg voor de betrokkene.

Het heeft echter geen zin om hierover met mij te communiceren omdat dit, zoals ik als schreef, de beslissing van de administrator is.

Het kan niet genoeg benadrukt worden dat je bij de aankoop op een vogelmarkt altijd veel risico loopt! Ongeacht wie de vogels aanbiedt. Vraag voor gezondheidsverklaringen en als je ook maar enigszins een spoortje twijfel hebt, koop dan niet! Hetzelfde geldt echter natuurlijk ook voor de aankoop bij een kweker!
Want ergens moet de vogel besmet worden. Dit hoeft zeer zeker niet altijd op het verzamelpunt te zijn.

ParkietenPeter
Moderator VA




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 190 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede