Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > vliegen en wespen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : vliegen en wespen
reijnenfr
Website Member
Posts :40

Website Member
2004-07-28 - 22:54:36 send message to reijnenfr

hallo allemaal

wie weet of kan mij vertellen wat te doen aan vliegen en wespen overlast
het volgende is er aan de hand.
als ik mijn lories voer jullie weten dit is vloeibaar voer[ik gebruik geen pallets en ga dit ook niet doen] dan zit er in een mum van tijd allemaal vliegen en wespen op het voer en tegen de avond ook nog eens muggen
ik voer ze nu elke keer wat minder ,maar dan wel vaker per dag geef ik ze nieuw voer
maar het is niet te doen die vieze beesten zitten er zo weer in
zijn er meer mensen die zoveel last van insecten hebben en wat doen jullie eraan
mijn lories zitten gewoon buiten in de voliere
dus de voer bakjes ook.
laat eens horen jullie tips alvast kei bedankt


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-07-28 - 23:47:15 send message to Hawkeye_NL

Ik begrijp je probleem en probeer daarom met je mee te denken. Wat ik nu ga schrijven is mijn eigen gedachte hierover met een mogelijke oplossing. Dit heb ik echter nog niet in praktijk kunnen testen. Misschien kan jij dat wel en als je dat gaat doen ben ik heel benieuwd naar het resultaat.

Je kan de dieren heel erg makkelijk leren om water te drinken uit een fles of leiding met een drinktuit. Zoals bijv. dit zit op een waterfles van een konijn. Het water gaat pas lopen op het moment dat de vogel er met de snavel het balletje aan de kant heeft geduwd. Je kan deze fles ook vullen met het lorrievoer (pap) Als dit althans dun genoeg is? De lorrie duwt de kogel met de tong aan de kant en krijgt zodoende de pap aangeboden. Als de vogel klaar is met drinken valt de kogel terug op zijn plaats en stopt de toevoer van het voer. Door het voer op deze manier aan te bieden heb je geen open voer meer waardoor na mijn mening de vliegen en wespen op afstand zullen blijven of op zijn minst zou moeten afnemen in aantal.

Respect,
Erwin


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2004-07-28 - 23:50:36 send message to Swaas

je zou aan de buitenkant van je voliere waar je voederbakjes hangen, planten of spullen bespoten met insecticide kunnen hangen, zorg dan wel dat de vogels er niet aan kunnen, maar de planten of bespoten objecten zoals een vod zullen de insecten wel op afstand houden door de geur, vooral voor muggen is dit niet moeilijk, hang er een citronella plant, voor de wespen en vliegen zou ik nog eens moeten kijken, er bestaan planten ervoor, maar het meest doeltreffende is wel een spray, maar zorg er vooraal voor dat de vogels er niet aan kunnen, en liefst niet in de volle zon ( voor de dampen)


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-07-29 - 00:13:10 send message to natasja

ik denk Hawk , dat dat niet zal werken , die drinknippels raken heel snel verstopt .

wat ik zelf zou proberen zijn wespenvallen ophangen , die zijn in ieder geval niet schadelijk voor je vogels , je kan gewoon een lege fles gebruiken met een scheut limonade deze ophangen terhoogte van je voerbakjes , ik denk dat je dit het beste ca. een uur voor het voederen kan doen dan heb je de meeste boosdoenders al gevangen anders even uittesten hoe lang je dit ongeveer van te voren moet ophangen wellicht is permanent ophangen ook een goeie oplossing.

voor vliegen zou ik strips gebruiken , deze bevatten een stof die vliegen aantrekken en je kan de strips in vele maten en soorten aanschaffen , bij www.paardendrogist.nl kan je online extra brede strips bestellen die een heel jaar meegaan ( zijn ca. 15 bij 30 cm groot en werken erg goed )


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-07-29 - 01:19:02 send message to Karel

Wij hadden ook erg veel last van vliegen. Op aanraden van Natasja zijn we de vliegenstrips gaan gebruiken en ze werken fantastisch!!
Verder bespuiten we nu de bodem (Lantrox korrels) om de dag met "Vlieg op", een natuurproduct op basis van Eucaliptus (ook verkrijgbaar bij de Paardendrogist).
We hebben nog steeds wel vliegen maar hooguit 1% van wat we eerst hadden.

Verder zijn we later op dag gaan voeren, als er sowieso al minder vliegen zijn.

Toen we nog lorries hadden waren de wespen overigens niet zo'n probleem. De lorries joegen ze op en knipten ze gewoon doormidden als ze er een te pakken haddenhappy :) Een paar wespenvallen met Rosevice buiten de voliere werkt trouwens prima.

Het idee van Hawk met de hamsterflesjes gaat denk ik niet goed werken. Daarvoor is de pap niet vloeibaar genoeg en zal het balletje al heel snel vast zitten door aankoeking van ingedroogde pap.




kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2004-07-29 - 07:26:23 send message to kakatoe

Als je zoveel vliegen hebt moet je haast tussen de boeren wonen althans ik wel en heb ook last van vliegen.
Om later te gaan voeren heeft geen zin want bij mij zijn ze ook later op de dan nog in grote getallen aanwezig.
Kijk eens hoeveel ontlasting je op de vloer hebt liggen perdag als het veel is maak dan de voliere eens wat vaker schoon als je het nu om de 3 dagen doet doe je het nu om de 2 dagen misschien dat je dan minder vliegen krijgt.
Anders zou ik het ook niet weten ik ben ook geen deskundige maar met van die strips zou je het kunnen proberen of vraag het eens bij diverse vogelparken of bij vogelartsen bv in Utrecht misschien dat die mensen raad weten.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2004-07-29 - 09:11:03 send message to dooren

Hoi Frans,
Zoals je weet voer ik mijn loris binnen, in het voer zit stuifmeel en druivesuiker dit heeft een aantrekkingskracht op insekten. Ik weet niet of je een binnenhok heb met een kleine vliegopening naar buiten, (dit is ook erg handig in de winter als het voer bevriest). In mijn binnenvolieres heb ik (vreemgenoeg) nog geen wesp gezien, terwijl hier ook een plaag heerst. S'morgens om 8 uur mogen de vogels naar buiten en s'avonds om 10 uur worden de vlieggaten weer gedicht. Ik voer s'avonds, overigens ik ben van menig dat de vogels niet direct last zullen hebben van insekten, ik heb sind ik lori's heb, (17 jaar) geen incidenten lori/insekt meegemaakt. Je zou als je niet binnen kunt voeren kunnen overwegen dit te doen: pretty lory sellect korrels malen, dit droge goedje trekt minder insekten. Dit droge voer verstrekken met ruim drinkwater liefst uitelkaar anders mengen ze het zelf. Anders vraag Jan Pouwels om advies hij, heeft goede ervaringen met drinkfonteinen en loripap. Maar zoals ik zei voer binnen zetten reduceerd de overlast van insekten, tenminste bij mij wel.
Groet Gert


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-07-29 - 10:02:38 send message to Hawkeye_NL

Ok dan. Dus die fles was geen goed idee! razz :p

Ga ik ook weer terug naar de ontwerptafel! shocked 8O

Respect,
Erwin


Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2004-07-29 - 18:18:05 send message to Mario

Zijn er geen vogelsoorten die vliegen en wespen eten die je bij de andere vogels kan houden.


Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2004-08-06 - 23:45:00 send message to Mario

Naar het schijnt is peren of appelsiroop gemengd met afwasmiddel zeer doeltreffend daar ze door de zoete geur en smaak van de siroop ervan eten of drinken en kort daarna sterven door het afwasmiddel erin.


A. Stok
Oud Lid
Posts :1

Oud Lid
2004-08-07 - 09:40:34 send message to A. Stok

Een oude maar simpele manier (en vogelvriendelijk) is, een paar kruidnagels op een schoteltje met een borrelglaasje lauw water overgieten en in de buurt van(buiten bereik van de vogels)de voerplaats zetten.


zwier01
Website Member
Posts :48

Website Member
2004-08-07 - 09:41:51 send message to zwier01

Wespen kun je verjagen door of een rauwe ui( door midden gesneden) op plaatsen neer te leggen.
Verder houdt een halve citroen met daarin kruidnagels gestoken de wespen ook op een afstand.
Je zou kunnen overwegen om een vliegenlamp te hangen in je binnenhok, deze dient dan wel van goede kwaliteit te zijn zodat ook idd de vliegen en muggen eropaf komen!


mariannenl
Website Member
Posts :197

Website Member
2004-08-11 - 23:15:23 send message to mariannenl

hebben jullie die man gisteren niet op de tv gezien die de wespen eerst vangt, ze dan in de diepvries doet zodat ze sterven en ze dan ... frituurt om ze zelf op te eten, moet er niet aan denken maar het is wel een oplossing lol

Zelf gebruik ik limonadeflessen daar haal ik ong. de helft vanaf en doe dan zoetigheid b.v. siroop onderin de fles en zet de afgehaalde helft er weer andersom in. de wespen kunnen erin maar niet meer eruit, heel milieuvriendelijk !

MARIANNE



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 230 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede