Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Vogel eet lekkernij niet! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Vogel eet lekkernij niet!
Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-04-24 - 11:28:53 send message to Rogert

Ik heb een koppel blauwe bisschoppen waarvan de pop wildvang is. Ze komt uit Frankrijk bij een kweker vandaan die haar enkele jaren ongekoppeld in een volière had zitten. Hij haalde haar s'winters zelfs naar binnen en ik heb het vermoeden dat ze alleen maar zaad heeft gekregen.

Elke keer als ik vers voer plaats zie ik de man de dierlijke bestanddelen tot zich nemen als ei-voer, universeel-B en dagelijks een wasmot maar ook fruit en groen, maar de pop zie ik alleen maar zaad eten.

Komt ze zo wel voldoende in de broedstemming en in broedconditie? Zou dit een probleem kunnen vormen als ze jongen krijgen en hoe kan ik dit gedrag doorbreken zonder haar apart te hoeven zetten? Ik heb namelijk een gemengde volière en wil haar nu niet verstoren in de aanloop naar het broedseizoen.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2010-04-24 - 12:20:59 send message to Karel

Bij wildvangvogels zie je vaak meer dan bij nakweek, dat ze direct nadat je nieuw voer hebt geplaatst, zoveel mogelijk eten van het voer dat ze gewend zijn. Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat dit in de natuur ook zo werkt: snel veel eten ivm mogelijk gevaar.

Omdat ik mijn vogels per paar heb gehuisvest, zie ik dat het overige voer gedurende de dag uiteindelijk toch ook wordt gegeten.
In jouw geval is dat, doordat je een gezelschapsvoliere hebt, veel lastiger te controleren omdat de andere vogels juist wel de rust hebben om het goede voedsel direct te eten.

Je zou eens kunnen proberen om het verschillende voer gedurende de dag gedoseerd te voeren. Bijvoorbeeld 's-ochtends alleen zaad/eivoer, rond 4 uur universeel/levend en 's-avonds rond 7 uur alleen fruit. Een beetje experimenteren denk ik.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-04-24 - 12:59:24 send message to Rogert

Dank je Karel, daar ga ik eens mee experimenteren. En als de kweek niet lukt kan ik haar eventueel een periode afzonderen en dwingen dierlijk te gaan eten.

Maar ben jij dan wel van mening dat wanneer ze jongen heeft ze wel dierlijke producten tot zich neemt om haar jongen te voeden?
Ik voer uit drie voerbakken en de zaadbak verdedigd ze met alle velheid en dat is ook de bak waar ze als eerste naar toe vliegt. Ik zie haar nooit op een andere voerbak zitten ook al zitten er geen andere vogels op.

Haar conditie is overigens goed voor wat ik aan de buitenkant kan zien. Maar mocht ze eieren leggen zijn deze dan wel van een dusdanige kwaliteit dat ze ook uit kunnen komen? En dan suggereer ik dat omdat ik dus vermoed dat ze alleen zaad eet waardoor er mogelijk een gebrek ontstaat in de eieren.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2010-04-24 - 20:59:15 send message to Karel

Alles is mogelijk. Ik heb meegemaakt dat vogels tijdens de broedtijd van de ene op de andere dag levend voer gingen eten en totaal geen fruit meer aten, gedurende de eerste week dat er jongen waren.
Uiteindelijk wordt dit toch hormonaal gestuurd. Zorg er daarom in ieder geval in die periode voor, dat er allerlei soorten voedsel ter beschikking zijn.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-04-25 - 07:02:37 send message to Rogert

Karel, dank je voor je advies. Uitgebreid en gevarieerd voeren is voor mij wel weg gelegd. Ben nu wat gerust gesteld dat het allemaal wel goed kan komen.

Groetjes Rogier



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 147 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede