Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > wilde halbanden rukken verder op Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
<<< vorige


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-07-15 - 11:59:56

quote
Je spijkert een heleboel nestholtes dicht in een stuk bos en een jaar later blijkt dat er minder boomklevers zitten. Concluisie: dat is de schuld van de halsbandparkiet.




uiteindelijk is en blijft het de schuld van de mens.
De mens heeft de vogels ooit hierheen geimporteerd. de mens heeft ze laten ontsnappen ( om welke reden ook)
de mens heeft ze moedwillig uitgezet.
de mens voert ze bij etc etc.
het is te kort door de bocht de vogels als zondebok aan te wijzen, zij volgen enkel hun insinct.
Desalniettemin toch een goede zaak dat de boel gecontroleerd wordt, en er geken wordt naar eventuele oplossingen.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-07-17 - 22:26:02

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

wat ik ook opmerkelijk vond in het stuk op pagina 31 is dat men schrijft: Met name in het wild gevangen exemplaren zijn in staat zich te vestigen in nieuwe gebieden. In gevangenschap opgegroeide vogels zouden deze eigenschap om zich aan te passen verloren hebben. Gebrek aan conditie kennis van beschikbaar voedsel en predatoren zullen hierbij een belangrijke rol spelen. Hard bewijs hiervoor ontbreekt echter.


Wat ik hier vreemd aan vind is: Men suggereerd dan dat een Wildvangexemplaar welke een tijd in kooi/volliere gehouden is, met hetzelfde dieet als een gekweekt exemplaar per defintie over een betere conditie zou beschikken dan een in gevangenschap gekweekt exemplaar.
Dus beider vogels zitten onder dezelfde condites en verzorging , maar toch zou het wildvangexemplaar over een betere conditie beschikken. Dat is net zoiets als een profvoetballer die een tijd met een ander in de gevangenis zit met evenveel ruimte, beweging, en hetzelfde dieet vergelijken. Ik denk dat de conditie van die prof na een poos niet veel beter meer zal zijn zonder zijn dagelijkse training.
Het zou wat anders zijn als het geimporteerde exemplaar direct na aankomst al zou ontsnappen.

Dan kennis van beschikbaar voedsel; Het voedsel hier is niet te vergelijken met het voedsel dat ze in hun natuurlijke omgeving hebben.De meeste halsbanden moeten het hier van bijvoeding hebben.

Predatoren: ook hier in Nederland zullen andere predatoren zijn dan in hun natuurlijke omgeving, en menig in gevangschap gehouden vogel is toch wel erg oplettend als er bijv roofvogels boven de vollieres vliegen.

al met al zegt men het al hard bewijs is hiervoor niet, want dat zou inhouden dat de meeste (hier gekweekte) exemplaren ten dode zouden zijn opgeschreven.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-07-17 - 22:29:55

Daarnaast is het toch al aardig lang geleden dat dergelijke vogels massaal ingevoerd werden.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2011-07-17 - 22:45:56

Zoals Hans al aangaf gaan ze op bepaalde punten heel kort door de bocht en dit is een van die punten. Er is onderzoek gedaan naar de overlevingskansen van vogels bij uitzetting en dan met name het verschil bij een hard of soft release maar ik heb nog geen onderzoeken gezien waarbij de overlevingskansen van wildvang met nakweek wordt vergeleken.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-07-17 - 23:16:31

Precies, en juist omdat er zoals Ton aangeeft, in onze volieres nog nauwelijks wildvang zal voorkomen + de opmerking dat nakweek exemplaren minder overlevingskansen zouden hebben, maakt de 'voorzichtige' conclusie, dat vogels die in de toekomst gaan ontsnappen grotendeels verantwoordelijk zullen zijn voor de toename van het "wildbestand", niet erg voor de hand liggen.

Een andere reden dat deze conclusie niet erg voor de hand ligt is het feit dat het wildbestand voornamelijk in het stedelijk gebied te vinden is, terwijl dit soort vogels voornamelijk in volieres wordt gehouden in een meer landelijke omgeving. Dit laatste feit mis ik in het onderzoek overigens volledig.


Araproject
Website Member
Posts :106

Website Member
2011-07-18 - 17:08:19



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-07-18 - 17:31:30

Nuttige link.
Dit bevestigt mijn idee dat een eventuele aanwas van de Nederlandse parkietenpopulatie niet in de hoek van de onsnapte hier gekweekte exemplaren moet worden gezocht.

Meer voor de hand ligt nmm een uitbreiding agv goede kweekresultaten in de natuur.


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2011-07-18 - 19:37:15

Enige weken geleden de eerste (een pop ) bij mij op de volieres.
Vorige week was ze terug met een man dus ik ben benieuwd wat er volgt.
De nest gelegenheid in de buurt is goed door het voorkomen van erg veel groene en bonte spechten.
Dus we wachten af.happy :)


grasparkiet03
Website Member
Posts :151

Website Member
2011-07-18 - 19:46:38

heb in de winter een grote nestkast buiten opgehangen hier in de boom achter mijn voliere.

en heb er een koppeltje op gezien nu weet ik niet of er jongen inzaten of inzitten.
Is de eerste keer dat er wilde vogels in mijn zelfgemaakte nestkasten zitten.

mvg


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-07-18 - 23:47:28

quote
Is de eerste keer dat er wilde vogels in mijn zelfgemaakte nestkasten zitten.
Dat is altijd leuk, hopelijk mag je binnenkort ook nog van jonge vogels genieten.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-07-23 - 20:23:04

en komen de vogels nog steeds terug op je zelfgemaakte nestkast?
Zie je nog leven op/ rondom de kast?


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2013-02-13 - 13:23:12

Afgelopen weekend ben ik in Barcelona geweest, waar ik ontzettend veel muisparkieten heb gespot. Je ziet ze werkelijk waar door de gehele stad, ook nesten gezien in de palmbomen. Alsook enkele Halsbandparkieten gezien.

In de omgeving van Parc de la Ciutadella zag ik ook meerdere muisparkieten die waren voorzien van een tag, zoals deze:



Deze manier van taggen heb ik nog nooit eerder gezien, misschien kan iemand daar meer over vertellen? Omdat ik deze alleen maar zag in Parc de la Ciutadella is dit misschien een initiatief van de Barcelona Zoo (welke aan dit park ligt)?


Araproject
Website Member
Posts :106

Website Member
2013-02-14 - 14:21:25

Numbered neck collars for long-distance identification of
Parakeets

Juan Carlos Senar,1 Jos´e Carrillo-Ortiz, and Llu¨ısa Arroyo
Evolutionary and Behavioural Ecology Associate Research Unit, CSIC, Museu de Ci`encies Naturals de Barcelona, 08003

Barcelona, Spain

ABSTRACT. Most parakeets, parrots, and cockatoos are difficult to mark because of their strong beaks and
ability tomanipulate items with their feet.We developed amarking method that consists of a numbered tag hung on
a neck collar.We used this method to successfully monitorMonk Parakeets (Myiopsitta monachus) and Ring-necked
Parakeets (Psittacula krameri) in Barcelona, Spain, from 2003 to 2009. We marked 881 Monk Parakeets and 88
Ring-necked Parakeets with collars. Fifteen tags placed on adultMonk Parakeets in 2003 (N =57) lasted until 2008
and nine until 2009. Three of 12 Ring-necked Parakeets marked in 2003 were resighted in 2008. We estimated
that 4.5% of Monk Parakeets and 5.8% of Ring-necked Parakeets lost their tags, with median intervals between
attachment and tag loss of 347 and 370 d, respectively. Behavioral observations revealed no differences in the time
budgets of marked and unmarkedMonk Parakeets. In addition, the mass of markedMonk Parakeets did not change
between successive recaptures. These results suggest that neck collars had no adverse effects on the birds. Neck
collars may also be a suitable marking method for other psittacines, with stronger, more durable components likely
needed for larger species.


bva118
Website Member
Posts :290

Website Member
2013-02-14 - 15:53:59

De bevedering lijdt er wel onder.


Araproject
Website Member
Posts :106

Website Member
2013-02-14 - 18:29:29

Ja het principe is goed maar de bevestiging kan beter. Iemand suggesties? Nu is het een ty-rap met daaromheen een stukje aquariumpompslang.



Pagina : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 151 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede