Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > vreemd gedrag roodkopamadines Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : vreemd gedrag roodkopamadines
petergr
Website Member
Posts :74

Website Member
2010-05-10 - 20:41:30 send message to petergr

Hallo,

Ik heb een koppel roodkopamadines met een vreemd gedrag vind ik dan
Ze willen nesten hebben ze al een keer gedaan maar zijn de jongen van dood gegaan (gewoon in de steek gelaten)
Tot dan maar ze gaan in elk nest waar andere vogels in zitten te broeden en verstoren dit
Ze zijn ook zo aggresief als ik weet niet wat
Vechten gebeurt echt vaak

Wie weet wat dit is Zeg het alstublieft

Mvg Peter


estrilde
Website Member
Posts :21

Website Member
2010-05-12 - 17:50:56 send message to estrilde

hey peter,
Herken dit gedrag. Bij mij hebben ze al 4 nesten jongen gehad, maar altijd in de steek gelaten. Het zijn ook vogels die constant een nest aan het zoeken en ook proberen, ook als het nest al in beslag genomen is door andere vogels, maar de meeste laten zich bij mij niet zomaar doen (zeker de cuba's niet). Bij mij leggen ze dan ook in ieder nest nog eens een ei. Ik ga zelf een nieuw koppel samenstellen, mss dat het aan slecht partners ligt of geen natuurbroed. Anders doe ik ze wegsad :(
mvg
jochen


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-05-12 - 20:12:52 send message to Rogert

Misschien is het niet zo'n geschikte soort om in een gezelschapsvolière te houden en zijn deze dieren dusdanig fanatiek met broeden en verdedigen dat het mis loopt.

Is het eens het proberen waard om deze soort apart te zetten en maar één nestgelegenheid te geven?

Het voeren van insecten kan ook een oorzaak hebben. De mannen worden hier vrij agressief en fanatiek van en daardoor verstoren ze alle nesten inclusief die van hun zelf.

Als dit de laatste soort is die gaat broeden en de andere vogels hebben al jongen dan moet je dus wel insecten voeren. Hierdoor wordt de soort agressief en zijn ze dus eigenlijk niet geschikt om er bij te houden.
Als deze soort als een van de eerste jongen heeft dan zijn de mannen druk genoeg met de jongen waardoor ze geen tijd hebben om andere nesten te verstoren.

Het voeren van ei-voer en universeelvoer kan dan een uitkomst zijn.


estrilde
Website Member
Posts :21

Website Member
2010-05-13 - 22:34:02 send message to estrilde

hey rogert,
Ze zijn niet agressief hoor, maar ze kruipen herhaaldelijk in alle nestkasten, ook al liggen er eieren van een ander soort in, maar worden wel direct weggejaagd door die ouders. Eerst kruipt de man erin en maakt een lokgeluid en dan kruipt de pop er mee in, dat gedurende de hele dag. Het is gewoon storend. En wanneer ze dan jongen hebben laten ze die oftewel in de steek of gooien ze ze eruit(4 keer al gebeurd).
mvg


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-05-14 - 08:41:05 send message to Rogert

Dan adviseer ik je wel om deze soort apart te zetten. Ze verstoren andermans nesten en brengen hun eigen jongen niet groot. Het kan afwijkend gedrag zijn door onervarenheid.

Door deze vogels apart te zetten met maar één nest kun je dit gedrag mogelijk doorbreken. Pas als ze door hebben hoe ze jongen groot moeten brengen zou ik ze weer in de groep plaatsen.

Het uitbroeden en opvoeden van jongen is voor dieren ook een leerproces. Hoe ervaren de ouders hoe beter ze jongen groot brengen.


estrilde
Website Member
Posts :21

Website Member
2010-05-16 - 12:53:24 send message to estrilde

Ga ik zeker doen.
bedankt.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 186 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede