Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > witte kraai? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : witte kraai?
shadey
Website Member
Posts :11

Website Member
2010-06-10 - 22:08:15 send message to shadey

Hallo,
Ik ben shady, heb verder geen vogels, nooit gehad ook, mijn vriend heeft wel n keer n tam kauwtje gehad.
Maar gister kwam ie thuis met n witte kraai (denken wij, en iedereen die em gezien heeft!) Hij is helemaal wit, met n soort beige gloed.
Hij kon nog niet goed vliegen, viel steeds naar beneden, mn vriend vond het zo bijzonder dat ie naar em toe liep, en pakte em op, heeft em mee naar huis genomen.
Hij komt op je hand zitten als je je hand ervoor houdt, klimt op je schouder/hoofd.
En je kan em voeren.
Nu vragen we ons af, n witte kraai? Komt dat vaker voor? Hoe kan dat gebeuren? En wat kunnen we het beste als voer geven?
Ik zal morgen foto's maken hij ligt te slapen, dus wil em niet wakker maken.
Groetjes


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2010-06-10 - 23:07:53 send message to blg

Dit bericht is 2 keer gewijzigd



Glansspreeuw
Website Member
Posts :199

Website Member
2010-06-10 - 23:18:44 send message to Glansspreeuw

Ik heb net twee zilver kraaien gekweekt.


Als ik het zo lees gaat het hier om een net uitgevlogen jonge vogel.


Glansspreeuw
Website Member
Posts :199

Website Member
2010-06-10 - 23:20:40 send message to Glansspreeuw

En inderdaad verder opkweken met geweekte kattenbrokjes (lam en rijst), kippenhartjes en handopfokpoeder. Veel succes en hopelijk kan je de vogel opkweken.


shadey
Website Member
Posts :11

Website Member
2010-06-10 - 23:25:54 send message to shadey

Ja wat grappig, die link die je stuurde, lijkt precies op die we hebben.
En die zilveren is ook mooi!
Ik wist nooit dat er witte kraaien bestonden.
Heb er dan ook niet veel verstand van, dus alle tips en info is welkom happy :)


Glansspreeuw
Website Member
Posts :199

Website Member
2010-06-10 - 23:31:03 send message to Glansspreeuw

Het belangrijkste is nu om de vogels zo sne mogelijk te laten eten. Momenteel geeft ik enkel nog gesneden kippenhart en licht geweekte kattenkorrel. De kippenhartjes kan je zo in de supermarkt aankopen. Voor de kattebrokjes neem je best de variatie van lam en rijst (bv eukanuba). Lam en rijst hebben het minste ijzergehalte wat goed is tegen de ijzeropstapeling in het vogellichaam. Zet de vogel ook ruim genoeg zodat hij verder kan leren vliegen. Omwille van de rode ogen is het niet aangewezen om de vogel later terug in de vrije natuur los te laten. Vogels met rode ogen zien meestal zeer slecht.


shadey
Website Member
Posts :11

Website Member
2010-06-10 - 23:39:24 send message to shadey

Ok dan zal ik dat morgen meteen voor em halen.
We hebben vandaag universeel vogelvoer gehaald en n beetje geweekt daar maken we kleine balletjes van en dat voeren we em.
Hoe een grote ruimte hebben we voor em nodig zodat ie kan leren vliegen?
We hebben n kennel in de tuin van ong 2 hoog anderhalve meter diep en 3 meter breed, daar hebben we gaas tegen gespannen waar die nu tijdelijk in kan.


Glansspreeuw
Website Member
Posts :199

Website Member
2010-06-10 - 23:45:03 send message to Glansspreeuw

De kooi is voldoende. Probeer wel een deel van het dak te overkappen. Kraaiachtigen zijn heel gevoelg voor wormen die meekomen met de mest van de wilde vogels die op de volière komen zitten. Hopelijk zal je er nog veel plezier aan beleven en misschien moet je er maar eens proberen mee te kweken.


shadey
Website Member
Posts :11

Website Member
2010-06-10 - 23:54:05 send message to shadey

Het hele dak is dicht. Dus dat zit dan wel goed, gaan n leuk hok voor em maken happy :)
Kweken is niet echt onze bedoeling,
Me vriend heeft n x n kauwtje gehad wat ie erg leuk vond, en wou er altijd nog een,
Deze vond ie zo apart en kon die zo optillen dat ie em heeft mee genomen.
Van kweken enz hebben we ook totaal geen verstand.


Kieba
Website Member
Posts :67

Website Member
2010-06-11 - 00:12:34 send message to Kieba

En ja daar ben ik weer !!

Deze jonge kraai of kauw valt helaas nog steeds onder de beschermde vogels en wij staan al jaren niet echt te springen om al die lieve mensen die een jonge vogel zelf gaan grootbrengen !!!

Het wit in zijn verenpak houdt in dat deze vogel niet echt van een goede kwaliteit is, dus veel zwakker is dan de rest, en hij bij ons extra aandacht krijgt.

Alle jonge vogels die bij ons binnenkomen, en dat zijn er nu dagelijks heel veel, gaan allemaal op runder tartaar vermengd met universeel voer en dat maken we bij ieder hap ook nog wat vochtig.
Alle kraaiachtigen voeren wij ook met vis en een mengsel van kattenvoer.

Mijn vraag is als volgt, wat zijn uw plannen met deze vogel, wilt u hem groot brengen en hem dan zijn vrijheid teruggeven, of wilt u deze beschermde vogel houden ???

Een kraaiachtige die je jong in je handen krijgt en gaat voeren is binnen een korte tijd handtam, en dan ???
Wij hebben er dagelijks mee te maken en dat zijn heel vervelende dingen want al die tamme kraaiachtigen vogels zijn onmogelijk meer terug in de natuur te zetten, ze zijn door iedereen weer te pakken en laten zich door iedereen aaien en blijven ook vaak héél lang bedelen om voer.

Mijn advies is dan ook voor u, sluit deze vrije vogel op in een kooi of breng hem zo snel mogelijk naar een vogelhospitaal zodat wij hem tussen alle andere jonge kraaiachtigen kunnen zetten zodat hij misschien nog de kans krijgt om zijn leven in vrijheid te kunnen doorbrengen.

Vrijwilligster van het vogelhospitaal en opvang van alle vogels


shadey
Website Member
Posts :11

Website Member
2010-06-11 - 00:23:39 send message to shadey

Nou nou,
Dat kan ook op n vriendelijkere toon vermeld worden volgens mij.
Ten eerste heb ik al gehoord dat ze slecht kunnen zien, en het daardoor niet aan te raden is om ze in de natuur te laten leven
Ten tweede, heb ik gelezen dat doordat ie n andere kleur heeft snel verstoten kan worden door andere kraaien.
En ten slot ten derde! Net als wat jezelf al aan geeft, ze zijn zwakker, en zouden bij jullie daardoor extra aandacht krijgen, als ze zo zwak zijn? Waarom dan naar de natuur terug?
Zodat ie t niet overleeft?
Staan jullie daar wel om te springen dan?
Wat n reactie zeg!


Kieba
Website Member
Posts :67

Website Member
2010-06-11 - 00:41:23 send message to Kieba

Shadey, SORRY !!

Maar wij vechten voor iedere vogel en zeker in deze tijd waarin alle jonge vogels proberen te overleven tussen het stadsgeweld de honden en katten en het verkeer.


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2010-06-11 - 05:37:09 send message to bert1974

je mag deze vogel volgens mij zelf niet eens in gevangen schap houden.
elke inheemse vogel dient toch een vaste voet ring te dragen in gevangenschap?
of heb ik dit mis.
ik weet wel dat er hele hoge boetes op staan als je putters en dat soort vogels ongeringt hebt zitten.
en dan staat de kraai ook nog eens op de beschermde lijst al snap ik niet waarom dat zo is want je ziet ze overal.

groet bert


shadey
Website Member
Posts :11

Website Member
2010-06-11 - 07:28:00 send message to shadey

Ik begrijp wel dat jullie niet uit kunnen staan, dat n hoop mensen zomaar volges mee naar huis nemen,
En daardoor liever hebben dat ze bij jullie zitten.
De punten die u opnoemt, waardoor jullie de vogels opvingen, zijn n paar punten waardoor hij de vogel mee genomen heeft,
Hij zat midden in amsterdam, op n plek waar n stikt van de loslopende honden, en hij kon niet goed vliegen,hij viel steeds uit de lucht, ook had hij n plekje bij zn vleugel.
Het is n wilde vogel, maar zonder weinig moeite kon die em op pakken, en hij springt gewoon op je hand en neemt eten van je aan,
Daardoor dachten we dat ie miss al een beetje tam was.
Er waren geen andere kraaien in de buurt, waardoor hij dacht dat ie miss wel verstoten was.

Het kauwtje dat mijn vriend eerder heeft gehad heeft 2 jaar bij em gezeten,daar heeft het kauwtje leren vliegen ook. elke dag gingen ze samen naar buiten n stuk lopen, vogel los op zn schouder vloog dan n stukje en kwam weer terug op zn schouder,
Er zaten andere kauwtjes in de buurt waar die wel is naartoe vloog, en waar die naar 2 jaar bij bleef.

Hoe het toen ging was ie ook met deze vogel van plan, zodra hij zelfstandig kan eten en vliegen.
We wisten eerder ook niet dat het beschermde vogels zijn, al wisten we wel dat n witte natuurlijk wel heel apart is. Maar dat alle kraaien beschermd zijn hadden we geen idee van.


Glansspreeuw
Website Member
Posts :199

Website Member
2010-06-11 - 08:03:56 send message to Glansspreeuw

De wetgeving inzake ringenplicht is niet van toepassing op vogels die volledig afwijken van de wildkleur!


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2010-06-11 - 10:35:16 send message to Karel

Deze regel ken ik niet Marc. Geldt dat ook voor Nederland?
Bovendien, in hoeverre moet/kan een vogel in kleur afwijken voordat hij is vrijgesteld?

PS Mooi kweekresultaat met de zilveren kraaien!



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 136 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede