Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > KDS en het voortbestaan van de hobby. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>


Auteur Onderwerp : KDS en het voortbestaan van de hobby.
Hubert
Website Member
Posts :63

Website Member
2010-06-12 - 14:23:51 send message to Hubert

Om maar gelijk somber te starten voor wat betreft de toekomst van onze hobby als papegaaien en parkietenliefhebbers.
Er zal veel moeten veranderen bij de individuele liefhebbers willen we over 5 jaar nog gezonde vogels in onze volières houden en hebben.
Nu er sinds dit jaar de mogelijkheid bestaat om levende vogels te laten testen dmv bloed op de aanwezigheid van het KDS virus, slaat bij veel mensen de schrik toe.
Er blijken veel bestanden besmet te zijn zonder dat de liefhebbers er erg in hadden.
De sterfte waar men mee te maken kreeg werd als incident afgedaan. Men was immers vrij van de tot nu toe bekende en te testen ziektes.
Willen we over enkele jaren ook nog onze hobby kunnen uitoefenen zullen we ons vogelbestand eerst eens kritisch onder de loep moeten nemen en laten testen op KDS om verspreiding tegen te gaan van deze nog steeds dodelijke ziekte, die steeds verder om zich geen grijpt.
Om mezelf maar als voorbeeld te noemen, ik ben sinds 1986 bezig met deze prachtige hobby.
Mijn vogelbestand is vrij van PBFD, Polyoma en Chlamydia hierop zijn en waren de vogels getest.
Tot vorig jaar tijdens het broedseizoen 3 kweekpoppen binnen 1 week stierven(edelpapegaai,kaketoe,maracana). De uitslag wees op KDS, er gingen verder geen vogels meer dood dat jaar. Na alles goed ontsmet te hebben met Virkon-S dacht ik vrij te zijn van deze ziekte.
Helaas, nu er getest kan worden op levende vogels blijken van deze vogels waaronder caiques
diverse zeg maar gerust meer als de helft besmet te zijn. De jonge kuikens van dit jaar gingen allemaal dood tussen de 2e en 3e week met de zelfde verschijnselen.
Ik heb besloten om alle nog levende papegaaien af te staan aan het NOP voor verder onderzoek.
En wellicht volgend jaar opnieuw te beginnen met vogels die ook op KDS getest zijn.


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2010-06-12 - 16:05:08 send message to wiechmann

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

je zou ook de rest van je bestand kunnen laten testen op kds en de positieve vogels in laten slapen en de negatieve vogels na 6 weken nog een keer laten testen zijn ze dan ook negatief dan kan je er van uit gaan dat de rest ok is .overleg even met gerry dorrestein in dit geval .

heel veel sterkte.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2010-06-13 - 20:39:15 send message to molineti

Ontzettend vervelend voor jesad :(

Wat ik begrepen heb is er nog veel geld nodig voor onderzoek naar deze vervelende ziekte.

Mag ik wel al de conclusie trekken dat de testen(ondanks dat er nog zoveel onderzoek moet plaatsvinden)al 99,99 % betrouwbaar zijn?

Of zitten deze testen nog in de ontwikkelingsfase?

Groeten Rene


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2010-06-13 - 21:03:21 send message to wiechmann

de testen zijn betrouwbaar.het onderzoek is verder nodig om voor overdracht van de ziekte en verdere dingen .wil je daar meer over weten neem dan contact op met bert smedinga dan kan je ook gelijk je donatie doen


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2010-06-13 - 21:37:03 send message to mijnkaketoes.nl

zover ik weet zijn de onderzoeken betrouwbaar . Het vele geld wat ze nodig hebben is om een remedie hier tegen te vinden. Dus zoals Herman aangaf je kunt gelijk doneren.

Henk


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2010-06-13 - 22:17:55 send message to molineti

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote
de testen zijn betrouwbaar.het onderzoek is verder nodig om voor overdracht van de ziekte en verdere dingen .wil je daar meer over weten neem dan contact op met bert smedinga kan je ook gelijk je donatie doen


Omdat ik mij de laatste tijd toch wat gestoord heb over het donatie gebeuren,en er eigenlijk niet op wilde reageren,dan toch maar een reactie.

papagaaienliefhebber,

Waar was Jij(waren jullie) ,15 jaar geleden toen wij ons zorgen maakte over polyoma,chlamydia en pbfd.
waar was jij(waren jullie) 10 jaar geleden,ja zelfs 5 jaar geleden?

Nergens!!;de meeste hun zakken aan het vullen met eieren rapen,kunstbroed en handopfok om zoveel mogelijk jongen voor zoveel mogelijk geld aan de handel te slijten.

Ook De heer Dorrestein was 10 jaar geleden te veel hoofd van de faculiteit om toe te geven dat HI testen van belang zouden kunnen zijn voor verder onderzoek(ging toen nog over pbfd)

Ik ga zeker geen contact op nemen met lorre en co of andere bestuursleden die zich bezig houden met de (in,en)verkoop van handopfok (jongen)pagaaien.

Ik zie dit(babypapagaaienhandel/verzamelplaatsen/markten) namelijk als de belangrijkste bron van het kwaad.

Over eventuele donaties maak ik mij geen zorgen,wij hebben ons steentje wel bijgedragen wink ;)

Namelijk door 15 jaar geleden al het belang van testen op virussen in te zien,en het belang van een goed quarantaine beleid te onderschrijven,en het schrijven van artikelen over virussen als bedreiging van onze hobby.

Zonder namen te noemen,vonden toen enkele van het huidige KDS bestuur onze manier van vogelmanegement overdreven.

Groeten Rene





wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2010-06-14 - 08:12:01 send message to wiechmann

quote
waar was jij(waren jullie) 10 jaar geleden,ja zelfs 5 jaar geleden?



heel eenvoudig waar ik 10 jaar geleden was nog niet bezig met vogels.ben in 2001 begonnen en eind 2004 mijn eerste nestje blauwgele .

rene
en eitjes rapen doe ik ook. iedere dag zo rond de 5 stuks. brengen als ik ze zou verkopen 15 cent per stuk op .

1 ding weet ik wel. bijna heel de vogelwereld is een .......... bende.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2010-06-14 - 08:17:55 send message to Ton Koek

Als je destijds al het belang van testen doorhad, kun je het nu toch ook positief bekijken dat veel mensen het door beginnen te krijgen?

Stel je kennis wederom beschikbaar en je bereikt nu veel meer dan destijds, lijkt mij.

Van asbest wist destijds ook bijna niemand, moet je nu zien.


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2010-06-14 - 09:34:47 send message to rajar

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Vraagt niemand zich af waarom er ineens een toename is in de kds besmettingen.

Zomaar wat gedachten opgeschreven.

Misschien gerelateerd aan pellets.(Ook op een dieet van hamburgers kan je je voortplanten met alle gevolgen van dien )
Niet het juiste voer kunnen opnemen in de goede tijd van het jaar.
Eenzijdige voeding (pellets).
Chemisch vervuild voer.
Het in elkaar storten van het immuun systeem door slecht voer.(geen energie of slechte energie in het aangeboden voer)
Uitputting van het immuunsysteem door stress.
Waar treden de meeste besmettingen op; in open volieres of in afgesloten ruimtes.
Geen vogels in quarantaine.
De onmogelijkheid voor de vogel om zich te kunnen ontgiften in de voliere. (klei en leem wanden)
Is het borna virus misschien bij alle kromsnavels latent aanwezig en wordt het actief door een van bovenstaande oorzaken.
Is de dierenarts misschien de grootste verspreider door iedere keer dezelfde handschoenen of net te gebruiken om vogels te pakken.
En waarom zou ik doneren als er straks een pharmaceut heel veel geld gaat vragen voor een vaccin of een geneesmiddel.
Laat de pharmaceutische industrie er zelf geld instoppen.

Mvg Rob




johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2010-06-14 - 09:36:17 send message to johanblok

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Verschrikkelijk als je zoiets overkomt met de vogels waar je gehecht aan bent.

Ik ben het grotendeels met Molineti eens, vooral ook als hij schrijft:
quote

Ik zie dit(babypapagaaienhandel/verzamelplaatsen/markten) namelijk als de belangrijkste bron van het kwaad.


Het is het paard achter de wagen spannen om niet eerst dit aan te pakken. Ik zie de huidige focus op testen vooral als een manier om de bron van het kwaad (handel/verzamelplaatsen/markten) in stand te houden en een afzetmarkt voor handopfok in stand te houden. Natuurlijk gaat dit gepaard met goede bedoelingen. Alleen ik ben erg negatief over de wenselijkheid van een dergelijke afzetmarkt. Daarbij functioneren testen nu al als middel om de bron van het kwaad (met al haar desastreuze gevolgen voor het welzijn van de 'handelswaren') in stand te houden.

En inderdaad, de papegaaienwereld is een zeer verknipt wereldje, zoals vaak als dieren en geld samen komen.

Van enige afstand bekeken zou je wensen dat men het imitatievermogen van papegaaien nooit ontdekt had.

Soms bekruipt me de gedachte dat, op grotere schaal gezien, bedreigingen voor de `hobby' wel eens erg positief zouden kunnen uitpakken in termen van welzijn als daarmee de handel en huiskamerafzetmarkt in zouden storten.

Overigens, werkend als universitair onderzoeker, denk ik dat doelen die om een lange adem vragen een continuïteit en intensiteit vereisen die buiten inbedding in een universitair instituut en een grotere onderzoeksgroep onmogelijk is.


N.B. Voor wie dit als een knuppel in het hoenderhok is:
1. beschouw het als een oefening in wat 'vrijheid van meningsuiting' betekent.
2. de weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen.


afican parrot
Website Member
Posts :250

Website Member
2010-06-14 - 12:58:12 send message to afican parrot

Wat ik nog altijd niet begrijp is waarom mensen blijven hopen op een medicijn om kds te genezen? Als het daadwerkelijk om een virus gaat, kan dit volgens wat ik onthouden heb, NIET genezen worden. Er zou hooguit een vaccin kunnen komen. Dan denk ik persoonlijk dat we beter af zouden zijn met de mogelijkheid om alle ziektes te kunnen testen met HI technologie dan dat er een vaccin voor alles en nog wat op de markt komt.

mvg Carl.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2010-06-14 - 14:45:18 send message to Picolet

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik ben het ook grotendeels eens met Molinetti, de handel in eieren en het samenvoegen van baby’s bij een opfok centrale zijn de plaatsen waar het virus PFBD, polyoma en avian bornea virus de kans krijgen zich uit te breiden.

Overigens vraag ik me af wat de verwachtingen zijn van Dorrestein, hij is anatoom pathaloog, zeker deskundig wat betreft onderzoek naar oorzaken van gestorven of zieke vogels.

Laatst op bezoek geweest bij het NOP en het gebouwtje waar dit baanbrekend onderzoek moet plaatsvinden maakt op mij geen indruk, bovendien lijkt mij onderzoek beter bij een viruloog dan bij een pathaloog te passen.

Het virus is ondekt door een amerikaanse onderzoeker, de HI test is ontwikkeld bij onderzoek naar Aids, reeds aangepast bij testen op PFBD door de Murdoch universiteit in Australie.
Studenten in Breda hebben de reeds bestaande HI test aangepast (de primers) voor testen op dragers voor Avian Bornea virus, betrouwbaarheid onbekend. De credits die door diverse forum leden gegeven worden aan Dorrestein zijn voor mij niet duidelijk. Overigens is de Murdoch uinversiteit al decenia bezig met grote middelen om voor het circo virus PFBD een entstof te ontwikkelen, helaas nog steeds met weinig resultaat.

Waarom zou het dan wel lukken in een barak in Veldhoven????


Al met al wordt naar mijn mening teveel eer toegekend aan de heer Dorestein, wat mij het meest irriteerd is de oplossing die deze onderzoeker geeft indien men na testen over dragers blijkt te beschikken. Dankrijgt men het advies deze potentiele besmetters apart op een locatie te huisvesten, sorry wie heeft deze mogelijkheid!!!!!!!

Worden deze vogels in de collectie gehouden dan kunnen ze periodiek virus uitscheiden, b.v. bij ziekte, stress of tijdens het ei leggen en broeden.

Wellicht een optie nij het NOP, waar de ruimte er voor is en erger wellicht een veel voorkomend virus in deze grotendeels ongeteste collectie op virussen.

Op deze site adverteren verschillende mensen met de handel in eieren en het grootbrengen hiervan tegen vergoeding, vogels samen brengen van diverse liefhebbers in dezelfde ruimte is onverantwoord naar mijn mening.


Overigens is het avian bornea virus geen kromsnavel ziekte, lepelaars zijn reeds via onderzoek ook als slachtoffer aangetroffen en ook toekans. Zoals ik reeds eerder heb geschreven zijn zelfs zoogdieren voor deze ziekte vatbaar.

Wellicht voor een aantal forum leden een negatieve kijk op het geheel, maar de toekomst is ongewis en helaas is het uitoefenen van deze mooie hobby steeds minder leuk aan het worden en ongewis.

Ruud




Raimond Wolfert
Website Member
Posts :111

Website Member
2010-06-14 - 18:23:52 send message to Raimond Wolfert

Ten eerste test ik ook alle nieuwe vogels, nadat ze minimaal 2 maanden in een ander verblijf hebben gezeten.

Maar of KDS en andere ziekten het voortbestaan van de hobby in gevaar brengen betwijfel ik.

MIJN IDEE EROVER:

Er is een naam voor, het is te testen, maar veel vogels die het hebben gaan niet aan het virus dood? (ze gaan allemaal dood op den duur)

Er is geen organisme op aarde dat geen functie heeft. Of wij het gewenst vinden is daarbij niet van belang.
Misschien is het gewoon een virus dat de zwakkere broeders eruit gooit. Er zijn sowieso weinig virussen die al hun "gastheren" tot de dood drijven.

Wij mensen willen dan wel boven de natuurlijke selectie staan, maar of dat dat wijs is, is een ander verhaal.
De natuur heeft laten zien dat de formule van selectie werkt. Aan ons de keus om mee te buigen, of ertegen in gaan.






Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2010-06-14 - 19:48:22 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

shocked 8O Zeg Raimond, hoe heet dat plaatsje ook alweer waar ouders hun kinderen niet willen inenten tegen polio? Hmmm, natuurlijke selectie?


Raimond Wolfert
Website Member
Posts :111

Website Member
2010-06-14 - 20:08:06 send message to Raimond Wolfert

Geen idee Karel. Zal wel in de bible belt liggen denk je niet?

Het is een keus van die mensen, respecteer het gewoon. Je hoeft het er niet mee eens te zijn. Maar oordeel niet over anderen, dat is zooo makkelijk.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-06-14 - 21:01:45 send message to whitebulldog

quote
Wij mensen willen dan wel boven de natuurlijke selectie staan, maar of dat dat wijs is, is een ander verhaal.
De natuur heeft laten zien dat de formule van selectie werkt. Aan ons de keus om mee te buigen, of ertegen in gaan.



Dat in de natuur de sterkste overblijven, ben ik volledig met je eens, maar........ is wat wij doen niet tegennatuurlijk, immers de manier waarop wij de vogels houden staat in géén verhouding tot de natuur, ook natuurklijke medcijnen ( zelfs van degene waar wij nog geen weet van hebben!!!) kunnen zij niet zelf opzoeken etc etc.
Dus d3e manier waarop wij vogels houden heeft niets met natuurlijke slectie te maken. Er kan wel een selectie plaatsvinden van de sterkste zoals wij ze houden.
Kijk maar eens naar het vogelgriep virus hoeveel vogels daar niet aan zijn gestorven wij liefhebbers moesten enten, en/of verplicht ophokken



Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 133 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede