Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > poicephalus kweken en verzorgen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : poicephalus kweken en verzorgen
ej roelofs
Website Member
Posts :261

Website Member
2010-06-17 - 21:47:24 send message to ej roelofs

hallo,
ik heb 2 koppels poicephalussen (ruppel en roodbuikjes)
nu was ik benieuwd of ik het wel goed doe qua voeding en verzorging enz
mijn menu die ik ze dagelijks voor schotel is ong 50 gram papegaaien zaad 25%/grootparkietenzaad 50% en 25% pellets
hierbij krijgen ze nog eivoer met universeel en dagelijks een klein portie groenvoer of fruit met aanvulling van topet ovo sublement
ik heb ze in een voliere binnen van 175 x 80 x 220
alle tips zijn welkom over de verzorging en kweek van ruppels en roodbuik papegaaien
mvg erwin


ej roelofs
Website Member
Posts :261

Website Member
2010-06-18 - 15:08:38 send message to ej roelofs

niemand tips?


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2010-06-18 - 15:30:32 send message to Rik

Volgens mij heb je gewoon mooie vogels in een mooie ruimte zitten. Goed gedaan!

Nu gewoon verder met rust laten en afwachten wat er gaat gebeuren. Volgens mij zijn Roodbuiken niet écht makkelijk te kweken.

Persoonlijk: Ik zou niet erg scheutig zijn met supplementen (en kiemzaden). Mijn ervaring is dat je daar vogels mee naar de knoppen helpt.


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2010-06-18 - 16:55:00 send message to swanny

Ik zou de supplementen niet doen in combinatie met de pellets als bijvoeder. Waarom "twijfel" je eigenlijk, wat geeft de kweker of heeft de kweker aanbevolen?


ej roelofs
Website Member
Posts :261

Website Member
2010-06-18 - 22:39:04 send message to ej roelofs

ik doe het wel goed denk ik,maar ik was ook wel benieuwd hoe anderen het doen,
ben ook benieuwd naar de huisvesting,waar ze het beste in kunnen,qua kweek ed
hebben ze ook invloed op andere papegaaien(caiques rose's ed ) in de zelfde ruimte,of is het verstandig om alleen poicephalussen in 1 ruimte te houden
alle tips zijn welkom


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2010-06-19 - 08:46:06 send message to swanny

Ze maken geen lawaai, dus beinvloeden ze andere papegaaien niet.
Hoe had de kweker waar je ze gehaald had zitten en wat gaf hij aan voeding?


ej roelofs
Website Member
Posts :261

Website Member
2010-06-19 - 10:40:01 send message to ej roelofs

maar beinvloed andere papegaaien de poicephalussen wel dan?zijn ze daar gevoelig voor?
de kweker waar ik ze gekocht heb gaf een zaadmengeling die niet te vet is met aangevuld pellets van nutribird
hij had allemaal poicephalussen bij elkaar in 1 ruimte,en als hij klaar was met kweken gingen ze allemaal naar de buitenvoliere
en in september kooide hij ze weer op,
mvg erwin


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2010-06-19 - 12:10:24 send message to swanny

vreemd om ze steeds te verhuizen na de kweek. Zeker omdat ze geen vaste broedperiode hebben. als je de ruimte hebt om ze in volieres te huisvesten zou ik ze daarin laten zitten, ook voor de kweek. of andere papegaaien hun verstoren weet ik niet, omdat ik nooit andere soorten erbij heb gehad.


ej roelofs
Website Member
Posts :261

Website Member
2010-06-19 - 20:41:59 send message to ej roelofs

volgens die kweker beginnen de roodbuiken ong in oktober,en de ruppels ong april/mei,waar heb jij (swany)de roodbuiken en de ruppels in gehuisvest,en wat is jou voer methode?
wanneer beginnen ze bij jou met kweken?
heb je de volieres nog verduisterd,dit hoor ik ook vaak van kwekers van afrikanen
mvg erwin


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2010-06-19 - 23:52:10 send message to oli4

mijn poicephalussen(bonte boeren) doen elk jaar een nestje rond december. Dit jaar vorig jaar enkele koppeltjes caiques en zonnen bijgezet, helemaal geen probleem en mooi op tijd hun nestje zoals anders. Bonte boeren zitten trouwens tussen twee koppels caique's, en kunnen elkaar zien, helamaal geen probleem. Maar dat zijn mijn ervaringen, weet niet of het bij jou ook zo zal zijn.


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2010-06-20 - 08:32:12 send message to swanny

Ik heb geen ruppels meer, maar buiten dat voer ik eigenlijk hetzelfde als jij, alleen geen supplementen. Ik heb ze in allerlei kooien gehad en gekweekt, van voliere tot kubkooi, tot kooien van 180x60x70. Ze hebben geen vaste kweekperiode, je ziet wel dat koppels rond dezelfde tijd altijd een nest doen. Dat is echter bij alle koppels verschillend, dus het hele jaar door, sommige doen altijd 2 nesten per jaar.


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2010-06-20 - 08:45:11 send message to swanny

Was ik vergeten. Mijn vogels zitten gewoon vol in het licht en niet verduisterd. Zo zie je ze ook veel beter en komen de vogels mooier uit. Hoe oud zijn de vogels die je gekocht hebt en zaten die verduisterd?


ej roelofs
Website Member
Posts :261

Website Member
2010-06-20 - 10:51:12 send message to ej roelofs

ruppels zijn van 2009 en de roodbuiken man 2002 pop 2003
zaten niet verduisterd,en bij mij ook niet,wel wil ik 1/3 van de voliere(vluchtje)dichtmaken zodat ze zich wat kunnen terug trekken als ze dat willen


ej roelofs
Website Member
Posts :261

Website Member
2010-06-20 - 13:37:23 send message to ej roelofs

ik ben ook wel benieuwd naar de samenstelling zaad die jullie voeren en de hoeveelheid zaad/per koppel poicephalussen,misschien dat ik me daar nog wat in kan verbeteren


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2010-06-20 - 14:58:29 send message to swanny

De papegaaienmengeling die ik geef bestaat uit 20 kg premium van Witte Molen gemengd met 4 kg boekweit, 2 kg kempzaad, 2 kg hele gepelde haver, 3 kg witzaad en 4 kg witte millet. Ik geef elke dag 2 scheppen, ik weet niet hoeveel gram het is, maar er blijft altijd wat over. Ik kiem elke dag zaad, dat bestaat uit de verhouding 2 kg gestreepte zonnepitten, 1 kg katjang, 2 kg tarwe, 1 kg safloor. Ik meng dat met 6 scheppen eivoer. Door het kiemzaad meng ik groente en fruit. Ik geef 1 x per week calci lux door het water, met een druppletje vitamine D door het water. Een koppel krijgt per dag ongeveer 10 pellets Harrison HPC per dag.


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2010-06-20 - 15:59:06 send message to kvhooff

Ik heb alleen roodbuiken. Om hiermee te kweken moet het broedblok donker hangen. Er mag geen zonlicht in de opening vallen. Daarom heb ik mijn broedblokken in het binnenhok hangen. In het binnenhok zijn de zijwanden dicht.
Mijn roodbuiken zijn winter broeders. Vanaf oktober beginnen ze broeds te worden en in december heb ik jongen. Sommige koppels doen het een tweede keer. Vanaf oktober tot na het uitvliegen krijgen de vogels alleen Harissons High Potency. De rest van het jaar krijgen ze drie keer per week zaad (witte molen en van Himsbergen).
Wat me ook opvalt is dat als je de vogels laat vliegen, dat ze dan mooie brede borsten krijgen en de vleugels mooi sluiten. Dus niet kruisen.
Onder invloed van direct zonlicht krijgen de vogels mooie zwarte oogringen.

Ik heb ook bonte boertjes gehad. Hier geldt het zelfde voor.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groeten

Kees



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 148 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede