Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kiemzaad Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Kiemzaad
Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-08-11 - 20:48:07 send message to Niltava

Voor mijn papegaaien gebruik ik kadjang idjoe, nu zoek ik ook kiemzaad voor mijn kleine tropen. Wie kan me een goed kiemzaad noemen. Ik heb het geprobeert met panicum. Maar dat begint vrij snel te ruiken (zeker vergeleken met de kadjang idjoe).
Een 2e vraag is: kun je het ook invriezen om zodoende ook wat tehebben als je wat minder tijd hebt?

Niltava





leekgloster
Website Member
Posts :249

Website Member
2004-08-11 - 22:43:16 send message to leekgloster

je kunt een mengeling van prestige krijgen welke zonder katjang idjoe is
zelf geef gekiemd raapzaad
dit spoel ik met lauw/warm water en zet vervolgens 12 uur in water laten weken en daarna nog verschillende malen goed spoelen met koud water.
vervolgens als er een kiem van ongeveer 2 m/m aanzit doe ik in een afsluitbaar bakje en zet dit in de koelkast.
meestal heb ik voor 3 a 4 dagen
invriezen heb ik ook eens geprobeerd maar dit bevalt mij niet goed(wordt als het ontdooidt is een soort papje)


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-08-11 - 23:49:31 send message to Jacqueline

happy :)

Met invriezen gaat er teveel aan belangrijke voedingsstoffen verloren, en ja het word een papje, dat er ook nog niet echt lekker fris uitziet.
Beter je koelkast wat hoger zetten om het wat langer te bewaren.

wink ;)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2004-08-12 - 13:47:31 send message to dooren

Met vitamine verlies valt het overigens wel mee: bij het invriezen of koelen, echter licht, zuurstof, warmte en agressieve stoffen hebben een veel grotere invloed. Vergeet niet dat bij lagere temperaturen schimmels, bacteriën en gisten gewoon doorgaan (ook in de koelkast die eventueel wat koeler staat). Vuistregel is dat de chemische reaktie 2-3 maal sneller of langzamer verloop bij elke stijging of daling van 10 graden celcius. Zelf ben ik van mening dat je beter vers kunt geven, en niet moet geven als je geen vers hebt. Een ander voedsel alternatief welke dezelfde voedingswaarde en vitamines heeft zou dan beter zijn.
Groet gert


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2004-08-13 - 12:04:15 send message to rupicola

ik ben ook van mening dat je kiezaden vers moet geven of helemaal niet. Probeer het kiemen in de dagelijkse verzorgingsroutine in te bouwen zodat je altijd verse kiemzaden voorhanden hebt.

sukses!


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-08-14 - 09:08:58 send message to Niltava

Dit snap ik even niet Doornen; er is geen verlies door invriezen maar toch beter niet? ALs we even ervan uitgaan dat er geen probleem is doordat het een papje zou worden, wat zou er dan tegen zijn?
Ook rupicola zegt zoiets. Algemeen is toch aangetoond dat invriezen maar weinig afbreuk doet aan de vitaminen etc? (en dit wordt niet gekookt waardoor de cellen bij het invriezen nog intact zijn.)
Ik denk niet dat je het ineens maar niet kan geven omdat je het niet vers kan geven. Je gebruikt het toch in de opbouw(houden) van de broedconditie??

Verder ben ik benieuwd welke vervanging Doornen heeft Want eigenlijk staan gekiemde of geweekte zaden veel dichter bij het natuurlijk voedsel dan de droge zaden.
En ik blijf het een nadeel vinden dat de kans bestaat dat je besmet voedsel geeft.

Niltava


leekgloster
Website Member
Posts :249

Website Member
2004-08-14 - 09:19:51 send message to leekgloster

zodra het kiemzaad ontdooid dan krijgen de schimmels alle kans om enorm te gaan groeien en zodoende krijg je ook een papje.
Kiemzaad moet je zoveel mogelijk vers geven omdat het kiemzaad verschrikkelijk snel bacterien kan bevatten.
Je kunt kiemzaad gebruiken om je vogels in de broedstemming krijgen dat klopt maar mijn vogels krijgen het elke dag het hele jaar door


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2004-08-14 - 10:12:32 send message to dooren

=====================
Dit snap ik even niet Dooren; er is geen verlies door invriezen maar toch beter niet?
=====================
Kiemzaad is een levend klein plantje, bij invriezen gaat dit dood, en iets wat dood is gaat
rotten en bederven. En bedorven voer is toch het laatste wat we onze vogels willen geven.
Gekoeld in de koelkast of iets dergelijks geeft een schijn veiligheid. Hierin zit het gevaar dat je moet onderkennen.

Kiemen van zaden kan inderdaad van waarde zijn omdat het het een positieve invloed heeft op het voorplantingsgedrag. Geweekte zaden zijn voor jonge en/of zieke vogels sneller te verteren omdat ze meer vocht bevatten. Echter het zetmeel wordt in suikers omgezet, dit geeft de voedingsbodem voor het omstaat voor bacteriën en schimmels met combinatie van vocht. Ook in een koelkast is de luchtvochtigheid altijd hoog dus die schimmels gaan gewoon door. Tijdens het kiemen worden zaden veelvuldig gespoeld met water en omgekeerd, dit om warmte af te voeren, dit gebeurd ook om gisting en schimmelgroei tegen te gaan.
Vervang kan in principe zijn wat dezelfde voedingswaarde heeft of het effect wat men met de vogels wil bereiken. (Broeddrift e.d.)
Groet Gert


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-08-14 - 16:24:25 send message to Niltava

quote
Kiemzaad is een levend klein plantje, bij invriezen gaat dit dood, en iets wat dood is gaat
rotten en bederven. En bedorven voer is toch het laatste wat we onze vogels willen geven.
Gekoeld in de koelkast of iets dergelijks geeft een schijn veiligheid. Hierin zit het gevaar dat je moet onderkennen.
Wat dood is gaat rotten bederven (gelukkig wel!!)
Ik had het over invriezen dat betekent dus dat het onder de 15(meestal -19 graden C wordt.
Bij mij weten zijn de verantwoordelijke schimmels, bacteriën dan inert. (in de koelkast is een ander verhaal.
Bovendien was je ze natuurlijk net voordat je ze invriest.

In mijn zoektocht naar een verantwoord geven van kiemzaad kwam ik een product tegen dat het bederven/verontreinigen van drinkwater en kiemzaadwater tegengaat.
Aviclens heet het, heeft iemand er ervaring mee??


Niltava
Het bezwaar dat de kiemzaden dan zouden gaan rotten is volgens mij niet legitiem, immers de "gewone" kiemzaden starten toch ook meteen nadat je ze hebt gewassen en aan de vogels met bederven??


In feite kun je ze dus direct uit de vriezer geven aan de vogels


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2004-08-14 - 17:28:44 send message to dooren

Vers kiemzaad is levend wat je aan je vogels verstrekt.
Ingevroren kiemzaad is dood, en ontdooid kun je dat ook geven.
Maar de conclusie is dat het "dode keimzaad" een voorsprong heeft mbt bacteriën en schimmelgroei. Een levend organische heeft altijd nog meer weerstand tegen schimmels e.d. Als vogels dit "dode kiemzaad" niet onmiddelijk opeten is het dus de vraag wat verstandig is. Welke voorkeur denk je dan dat je vogels hebben als ze kunnen kiezen?
Groet Gert.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-08-14 - 18:17:17 send message to Jacqueline

happy :)

Vele soorten groenten die je in de winkel koopt zijn bewerkt met kobalt bestraling, dit gaat het verrottings proces tegen.
Maar om nu ook dergelijke hulpmiddelen in te zetten lijkt me toch niet echt goed.
Wij zelf kiemen niet meer dan voor twee dagen voeren, wel bewaren we het in de koelkast, na twee dagen gaat het restant in de biobak.
En dat werkt prima, voor langere tijd bewaren lijkt me ook niet goed, dan heeft Dooren gelijk, teveel risico.
Nu weet ik niet of luchtdicht verpakken iets is, zou de moeite van het proberen waard zijn.
Maar daar hebben we geen ervaring mee hoor, het is een optie die zou kunnen werken.

wink ;)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-08-14 - 18:45:22 send message to Niltava

quote
Maar de conclusie is dat het "dode keimzaad" een voorsprong heeft mbt bacteriën en schimmelgroei.
Als je het hebt ingevroren en dus net ontdooid hebt is het nog koud zeg een graad of 4 tot 10
Aangezien de vogels het in de regel meteen opeten. komt de temperatuur dus niet snel bij de voor bacteriën gunstige temperatuur.
Als je het gewoon geeft is het rond kamertemperatuurlijkt me, zeer dicht bij het gunstige temperatuur voor bacteriën.
Vandaar de conclussie.

quote
Een levend organische heeft altijd nog meer weerstand tegen schimmels e.d.
Als ik het kiemzaad ruik tussen 2 wasbeurten door ben ik niet erg onder de indruk van de weerstand van het "levend" kiemzaad wink ;)

quote
Welke voorkeur denk je dan dat je vogels hebben als ze kunnen kiezen?
happy :) ik denk niet dat vogels het als levend voer zien

quote
Vele soorten groenten die je in de winkel koopt zijn bewerkt met kobalt bestraling, dit gaat het verrottings proces tegen.
Maar om nu ook dergelijke hulpmiddelen in te zetten lijkt me toch niet echt goed.
Zo drastisch wilde ik het niet doen happy :)
Als ik het goed begrijp is het een bacterieremmend goedje.
En voordat iemand daar op reageert dat dat weer onnatuurlijk is, er zijn er in de natuur vele antibacteriéle stoffen.

Niltava


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2004-08-14 - 20:49:55 send message to dooren

Niltava, je mag natuurlijk als je het zelf geen risico vindt ontdooid keimzaad geven. (voor het compleet bevroren is hebben bacteriën zich ontwikkeld en het ontdooien kost ook tijd zodat bacteriën weer groeien). Vers is altijd beter dan ingevroren. Dat is bij alle landbouwproducten en vruchten e.d. en niet anders dan bij keimzaad. Het is net wat rupicola vertelde: pas het in de dagelijkse routine in. Het invriezen, van te voren eruithalen/ontdooien, en vervolgens voeren kost net zoveel tijd. Maar als jij het ingevroren wilt voeren vraag dan niet onze toestemming, als je dat toch wilt doen, dan doe je dat toch.
Groet Gert


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-08-14 - 21:29:49 send message to Karel

quote
Maar als jij het ingevroren wilt voeren vraag dan niet onze toestemming, als je dat toch wilt doen, dan doe je dat toch.

Vind ik eigenlijk niet zo'n gepast slot van deze discussie, Gert.
Niltava gaf met de volgende opmerking al aan dat invriezen eigenlijk sowoeso al geen optie is, a.g.v. de "papvorming".

quote
ALs we even ervan uitgaan dat er geen probleem is doordat het een papje zou worden, wat zou er dan tegen zijn?

Het is nou eenmaal zo dat door de "papvorming" het ingevroren kiemzaad niet bruikbaar is en het hier dus om een non-issue gaat. Niettemin vond ik de discussie tot zover wel boeiend.

Voor de thoeretici nog even de vraag: "waarom papvorming"?
Dit onstaat doordat de buitenste schil zichzelf door de lage temperatuur "opblaast" en dus geen stevigheid meer biedt aan de inhoud.
Cactuskwekers kennen dit verschijnsel wel, doordat de zaden van bepaalde soorten eerst dienen te worden bevroren voordat zij kunnen kiemen.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-08-14 - 22:08:48 send message to Niltava

Inderdaad Karel.
Het ging mij er even om dat er werd gezegd dat de kwaliteit minder was tengevolge van het invriezen(even afgezonderd van het papperig worden).
Ook de laatste bewering dat bij het invriezen de bacterie groei nog doorgaat is maar zeer relatief.
Het zaad wordt immers gereinigd (je mag toch hopen dat dit redelijk goed gebeurd) er zijn dus weinig bacteriën die komen direct in de vriezer waar het -19 is. Misschien dat er nog 1 deling kan plaatsvinden maar dat is natuurlijk nihil.
(tenzij je natuurlijk het in een dikke klont doet en het binnenste gedeelte langzaam afkoelt).
Bij het opwarmen komt de temperatuur van -19 en zul je het waarschijnlijk geven bij een temperatuur van ongeveer 7 graden.
Dit zal ongeveer vergelijkbaar zijn met het net gespoelde kiemzaad (kraan plusminus 7 graden?).
Ik wil graag goed beargumenteerde antwoorden krijgen en eventueel problemen oplossen.
Als ik met mijn kennis iets kan weerleggen mag ik dat niet doen?
Ik vind dergelijk discussies hier van groot belang omdat er in de vogelwereld veel dingen worden beweerd uit gewoonte en "vogellatijn".

Bedankt Karel dat ik nu weet hoe het komt dat het papperig wordt.
Weet je ook of dat met alle zaden zo is?
Als ik het goed begrijp komt het dus omdat de zaden net water hebben opgenomen? Vriezen = uitzetten, inhoud naar buiten.
Misschien een domme vraag maar is dit een probleem?
De voedingswaarde blijft gelijk, of niet

Het reinigen met het product dat ik noemde wordt als negatief beoordeeld.
Ik vraag me echter af wat beter is; het geven van gespoeld zaad met de zeker nog aanwezige bacteriën die explosief gaan groeien met bv dit weer of in een vogelkamer of met een biologisch middel(naar ik meen) die de bacteriën doodt??

Niltava


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-08-14 - 22:37:19 send message to marnic

quote
Het is nou eenmaal zo dat door de "papvorming" het ingevroren kiemzaad niet bruikbaar is en het hier dus om een non-issue gaat.
Ik moet en wil toch wel even opmerken dat ik met kiemzaad voor wildzang en kiemzaad voor kanaries geen last heb van "papvorming"

Of dat komt omdat ik ander kiemzaad gebruik of door een andere wijze van invriezen weet ik niet.

Ik weet wel dat mijn eivoer voorzien van kiemzaad na het ontdooien (in de koelkast) graag en goed door de vogels wordt opgenomen.
Het oogt dan gewoon fris, ruikt niet, is gewoon rul en er is geen enkele wijze van "papvorming"



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 155 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede