Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Top broedjaar Chinese dwergkwartels? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Top broedjaar Chinese dwergkwartels?
chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2010-08-03 - 18:53:13 send message to chrislaevers

Dit jaar valt het me op dat mijn Chinese dwergkwartels (twee koppels) het bijzonder goed doen. Ik heb tot nu toe drie nesten gehad met 5-2-6 kuikens.
Deze morgen weer 7 of 8 kuikens, heb ze nog niet kunnen tellen en het andere koppel zit ook al weer een tijdje te broeden.

Daarom vraag ik me af of dit nu toeval is en alleen bij mij, of dat andere kwekers van natuurbroed Chinese kwartels het zelfde ervaren?

't Is leuk maar ik raak de jongen niet meer kwijt. In de winkel waar ik mijn zaad koop zitten nog steeds een haan en drie hennen van me.
De winkelier vertelde me dat hij andere aanbiedingen had gekregen.

Overvloed van Chinese dwergkwartels?

Hoe moet ik daar mee omgaan? De kwarteltjes doorhouden tot volgende lente?

De hen die vorige keer 6 kuikens had en nu, deze morgen zeven of acht, is een hen ek van december 2009!

Ik begin bang te worden van die broeddrift!

Zal ik met kerstmis kwarteleitjes op het menu zetten?


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2010-08-03 - 21:03:56 send message to P.Rooth

Hallo Christine

Een ' goed ' restaurant heeft kwarteleitjes en kwartels op het menu staan .

Schijnt lekker te zijn ( BRRRRRRRRRR)

Had toevallig vanmiddag een liefhebber van tropen e.d die ook kwartels heeft alleen kreeg hij ze dit jaar niet zover dat ze eieren gingen uitbroeden waren na enkele dagen broeden niet van plan om de eieren uit te gaan broeden .sad :(

Zodat er meerdere liefhebbers eerder geen kwartels gekweekt hebben dan zo goed als bij u .

Paul


Asura
Website Member
Posts :282

Website Member
2010-08-03 - 23:34:32 send message to Asura

Hier gaat het redelijk, maar vorig jaar ging het beter (toen 3 nestjes: 3 + 7 + 7. Dit jaar ook 3 nestjes: 1 + 5 + 3). Maar het lijkt dit jaar inderdaad moeilijker te zijn om de kuikens te verkopen. We hebben op zich wel plaats om de kuikens een tijd te houden, maar ik laat ze verder niet meer broeden dit jaar.

Kwarteleitjes eten we vaak (onbebroed uiteraard), zijn erg lekker hoor wink ;)


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2010-08-04 - 14:38:22 send message to medaar

kwartel eitjes zijn zeer lekker. als aperitief hapje of in een kom hete soep. das smullen ze. en nog zeer goedkoop ook. want koop eens kwartel eitjes in een winkel ..ik kweekte vroeger de japanse kwartel. om op te eten. lekker met portosausje. gr en smakelijk..


casehulsebosch
Website Member
Posts :152

Website Member
2010-08-05 - 03:38:02 send message to casehulsebosch

Hallo Christine. Hier in Nieuw Zeeland kun je ze aan de straatstenen niet kwijt, zoveel wordt er mee gebroed. Om ze nou op het menu te zetten heb ik nooit overwogen en daar vind ik ze ook veel te mooi en lief voor.Califonische Kuifkwartels leven hier in het wild en staan wel op het menu in verschillende restaurants. Geef mij maar een kip. Heb je tenminste een goede maaltijd aan. Laat die kwartels be. Groet, Kees Nieuw Zeeland.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2010-08-05 - 11:43:33 send message to chrislaevers

Dank allen voor de reactie.

Wt het menu betreft, had ik het alleen over de eitjes, niet over de diertjes zelf.

Ik heb ook gekeken naar Kapaza en ja, hoor, talloze advertenties met Chinese kwartels, en zelfs gratis.

Ik krijg dus meer en meer aanwijzingen dat er sprake is van een zeer groot aanbod in vergelijking met de vorige jaren.

Ik ervaar Chinese kwartels als vrij solitaire dieren koppelsgewijs. Na zes maanden zijn ze geslachtsrijp en dan valt de knusse familie uiteen. De hanen zoeken een hen en vragen om een territorium.
De volgende broed zal dus niet meer plaats vinden en ik zal de jongen zoveel als mogelijk over de zes volières verdelen.

Maar wat doen jullie als je teveel kuikens hebt en ze niet kwijt raakt?

Breng je ze naar iemand die roofvogels houdt? Dat lijkt me ook nog een optie. Uiteindelijk zou dat een operatie zijn die aansluit bij de natuur. Daar zouden nesten van zeven of acht kuikens nooit intact blijven.

Of zijn er andere opties?

Wat ik wil voorkomen is dat ze elkaar beginnen te plukken. Ik heb nog nooit een geplukte vogel in mijn volières gehad en zal het niet toelaten.



Ruben89
Website Member
Posts :300

Website Member
2010-08-05 - 11:48:35 send message to Ruben89

hallo,

hanen is wel wat moeilijker. maar koppels en hennen ben ik altijd nog kwijt geraakt.
eigenlijke alle jaren +/- 50 jongen en nog nooit ergens mee blijven zitten. dit gaat zowel over japanse als chinese kwartels.

let op: nu is het vakantie en is er 0,0 vraag

mvg, ruben


freddy321
Website Member
Posts :377

Website Member
2010-08-05 - 12:47:10 send message to freddy321

je kan ze ook altijd wel naar een handelaar brengen of een dierenwinkel die ook vogels heeft.
ps hier is het niet gelukt met de kwartels ,heb 1 koppel maar de pop is na drie dagen broeden gestopt en heeft het ook niet weer geprobeerd.
het is het eerste jaar dat ik kwartels heb,en had het graag willen zien die kuikentjes.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2010-08-05 - 15:10:21 send message to chrislaevers

Dank je, Ruben.

Het is indd vakantie. De vogels zitten hier goed en ik kan als het moet nog een winter wachten.Ik had er wel niet op gerekend dat het er zoveel zouden worden.

Freddie, het is normaal dat ze tussennesten hebben die geen resultaat opleveren. Ik laat altijd de eieren lang liggen. Zo krijgen ze het gevoel, denk ik, dat de plaats om te broeden veilig is (geen roofdieren en zo...).

Bij die laatste nest drie dagen geleden, had ik me vergist in tellen. Drie kuikens waren al in een andere volière verzeild, één zat vast in de draad. Me gehaast om de plastic boorden aan te brengen (ongeveer twintig cm hoog), de drinkbakken te vervangen door jamdeksels.
Wanneer een hen broedt en meestal in een afgeschermd hoekje, plaats ik er na twee dagen broed of zo rechtopstaande snoeitakken rond. Ze zitten graag afgeschermd. Ze hebben ook graag struiken waar ze onder kunnen en zo, pollen gras waar ze tussen kunnen lopen. Ja, nu ben ik tips aan het geven, terwijl er al zoveel zijn... zo is het dan maar.happy :)

Mijn zaadhandelaar heeft er al genoeg. Ik zal ze een tijdje moeten doorhouden, denk ik.


freddy321
Website Member
Posts :377

Website Member
2010-08-06 - 12:23:26 send message to freddy321

ik heb er vanmorgen weer wat nestmateriaal in gegooit en wat groote takken gelegt bij zijn eerste "broedplaats" nu afwachten of zij het nog een keer probeerd.
ps wat voor voer geven jullie in de broedtijd?
ze krijgen hier neophema voer en soms eivoer en meelwormen en ze eten wel wat groenvoer wat op de grond ligt voor mijn andere vogels.
of zou ik ze dagelijks eivoer moeten geven?


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2010-08-08 - 14:02:56 send message to chrislaevers

Ze krijgen van mij kafvrij zaad van de vogels (een mix van exotenzaad, kanariezaadà, soms met onkruidzaad er in.
En verder elke dag eivoer voor wildzang en kanarieëivoer gemengd met diepvriespinky's en kiemzaad. Ook krijgen ze de resten van buffalo's die hoger staan voor de vogels.
Momenteel staat er in bijna elke volière een bak met fruitresten voor de fruitvliegen.

Als er kuikens zijn zet ik ook nog een schaaltje met kuikenmeel.
Komkommer lusten ze ook, en gewoon onkruidzaden geplukt in de tuin. Ook pisbloemen en goudsbloemen... naargelang het aanbod.
Een schep compost waarderen ze ook en regenwormen.

Jouw vogels kunnen best nog broeden. Vorig jaar had ik een nest in december! Maar dit jaar ga ik dat niet meer toelaten. Morgen of overmorgen komt er nog een nest uit en dat zal de laatste zijn.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 193 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede