Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Verwarming Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Verwarming
Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2010-08-23 - 14:21:37 send message to Ubernoob

Ik ben op zoek naar een bepaald type verwarming. Ik ben namelijk een buitenverblijf aan het maken voor mijn dwergmangoesten en daar hoort een stevig verwarmd binnenverblijf bij.

Het binnenverblijf is ongeveer 2m2 groot en 1 meter hoog. 2m3 inhoud dus. Nu zoek ik een verwarming die dit een jaar rond op minimaal 23 graden kan houden. Deze zou dan een externe thermostaat moeten hebben om te garanderen dat het hele hok op temperatuur blijft.

Heeft iemand een tip welk type verwarming in het beste kan gebruiken? En bestaan er verwarmingen met een externe thermostaat?

Ps. Dit is geen verkapte gezocht advertentie. Ik ben alleen op zoek naar een type of fabrikant. Verwarmingen aanbieden heeft geen zin. (ik heb al eens eerder hiervoor op m'n kop gehad)


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2010-08-23 - 21:10:33 send message to Ubernoob

Niemand met ervaring met verwarmingen die mij een tip wil geven?


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2010-08-23 - 21:36:46 send message to Ton Koek

Met zo'n ruimte zou ik aan CV denken. Kun je een radiator extra aansluiten?

Electrisch wordt erg kostbaar anders denk ik.


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2010-08-23 - 22:07:01 send message to Ubernoob

Aansluiten op de CV gaat niet lukken. Het hok staat in de tuin een meter of 12 bij het huis vandaan. Ik kreeg al de tip om een warmtemat te gebruiken met een thermostaat op het stopcontact. Iemand hier die daar ervaring mee heeft?


mearn
Website Member
Posts :45

Website Member
2010-08-23 - 22:17:31 send message to mearn

Ik zou het zoeken in electrische vloerverwarming voor badkamers. Deze kan je verwerken in een tegelvloer of betonvloertje. Thermostaat kan je inbouwen in de vloer met de regeling buiten de kooi.Ze zijn in diverse wattages afhankelijk van de grote.

Groetjes
Jos


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2010-08-24 - 00:11:16 send message to Karel

Het lijkt me vrijwel ondoenlijk om deze ruimte op een eenvoudige manier overal op zo'n hoge temperatuur te krijgen en te houden.
Ik zou het met 2 rode biggenlampen proberen. Direct onder de lamp is de temp. dan wel wat hoog maar de dieren zoeken zelf wel de plaatsen op waar de temp. hen het best bevalt. Deze methode heb ik gezien bij iemand die stokstaartjes hield.


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2010-08-24 - 09:37:00 send message to Ubernoob

Waarom zou dat ondoenlijk zijn Karel. Het hok heeft een inhoud van slecht 2 kuub en het word goed geďsoleerd. Ik zat de denken aan een oliegevulde (of ander type) radiator en dan met een externe thermostaat op het stopcontact.

Een warmtelamp komt er bij mij ook maar dan in het buitenverblijf en niet 24/7.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-08-24 - 10:27:08 send message to Rogert

Hoi,

Een hondenhok is voor dwergmangoesten al voldoende. Je kan de inloopschuif voor de helft sluiten om warmteverlies tegen te gaan en als je bij de inloop een tussenwand plaatst met op- en afloop dan blijft de warmte goed in je hok.

Voor mangoesten zou je het beste je wanden kunnen isoleren en met warmtematten kunnen werken. De dieren kunnen tegen deze matten aanliggen als ze het koud hebben en er vanaf liggen als ze het warm hebben. Niet op de bodem plaatsen aangezien de mest dan aankoekt en de dieren helemaal niet voor de warmte weg kunnen.

Door middel van een externe thermostaat kun je het hok op de juiste temperatuur houden.

Er zijn verschillende bedrijven die dergelijke dingen verkopen en de prijs valt erg mee.

Ik zou je wel adviseren om in het buitenverblijf ook warmtematten te plaatsen of donkerstralers. Mijn voorkeur gaat uit naar de donkerstralers omdat deze dieren graven en dan komt je mat bloot te liggen. Zo kunnen ze in de winter ook gebruik maken van het buitenverblijf.


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2010-08-24 - 10:45:18 send message to Ubernoob

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hoe ik het hok ga maken staat al vast. De dwergmangoesten gaan via een buis naar buiten. Deze buis zal iets naar beneden lopen om de warme lucht binnen te houden.

Mangoesten mest koekt niet aan hoor. Dat zijn zulke droge drolletjes die kan je met je blote handen oprapen bij wijze van spreken.

Ik heb ze nu (in huis) ook een donkerstraler gegeven en die gaat mee naar buiten.
Een externe thermostaat zal het beste werken denk ik ja. Ik ga eerst maar eens een radiotor zoeken denk ik en een warmtelamp als backup.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-08-24 - 18:29:24 send message to Rogert

Ik denk dat je eigenlijk al in je hoofd had hoe je het wilde hebben.

Een radiator raad ik je af. Deze wordt warmer dan een warmtemat en kan verbranding van de dieren veroorzaken. Een warmtemat is veel veiliger en neemt minder ruimte in beslag.

Als alternatief zou je twee donkerstralers in je hok kunnen monteren voor de warmte, afhankelijk hoe groot je het maakt. Maar de matten hebben toch mijn voorkeur.

Wat betreft het aankoeken van de mest kun je je nog flink vergissen. We praten niet alleen over keutels maar ook over urine in combinatie met bodemmateriaal en nestmateriaal. Maar ondanks dat heb je er waarschijnlijk geen last van omdat je geen bodemverwarming plaatst.

Het isoleren van de vloer- dak- en zijwanden is wel een must aangezien je je anders kapot stookt.


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2010-08-24 - 21:48:58 send message to Ubernoob

Nee ik ben nog niet zeker over hoe ik het ga verwarmen. Wel over de rest van het verblijf.

Ik twijfel tussen een radiator of warmtemat met thermostaat of een warmtelamp die continu brand.

Uiteraard zullen alle warmteelementen (wat het dan ook word) zo worden geinstalleerd dat de dieren zich er niet aan kunnen branden. Dat betekend waarschijnlijk dat ik er een frame met gaas omheen zet of hang.

Mag ik je vragen waar jouw ervaringen met dwergmangoesten vandaan komen?



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 185 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede