Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Microscopisch onderzoek Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2012-11-12 - 14:11:40 send message to P.Rooth

Komt me microscoop weer van pas .

Had ding aangeschaft omdat er iemand vertelde dat het sexen ook kon met handpennetjes van de vogels die ik houd en die man gaf er een sexbewijs bij !!

Klopte lang niet altijd dus in de kast en NU eruit .
Kosste destijds een 300Euro en bij de Lidl zag ik laatst enkelen staan die nogal meer mogelijkheden hadden zoals aansluiting met Usb poort direct op de comp ( als ik het goed onthouden heb )

Paul


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2012-11-12 - 14:14:25 send message to Rogert

Dank jullie voor de lovende woorden.

Bij "mijn voliere" had ik aanvullende uitleg gegeven, maar had er geen rekening mee gehouden dat dit niet in het topic geplaatst zou worden. Dus bij deze:

Foto 1: midden over de foto zie je een worm achtige vorm (doorzichtig). Dit is een spoelworm, nog niet uitgegroeid.

Foto 2 t/m 6: zijn de kop en staart van een spoelworm. Sommige zijn doorzichtig. Heeft met de belichting te maken. De foto met de witte structuur is de huid van een spoelworm.

Foto 7: in het midden een bijna verteerd insect. Mogelijk iets van een oorworm of duizendpoot. Het lijkt op een inwendig geraamte, maar het is het uitwendige geraamte dat nog niet geheel verteerd is. Dit kan een verklaring zijn waarom te veel insecten voeren een verstopping kan veroorzaken, omdat het gewoonweg niet geheel verteerd. Maar dit is een aanname!
Tevens zie je aan de linker kant en rechts onder eieren van wormen. In dit geval hoogstwaarschijnlijk de spoelworm.

Foto 8: duidelijk zichtbaar een wormen-ei over de hele foto.


chassy
Website Member
Posts :118

Website Member
2012-11-12 - 17:19:00 send message to chassy

gevonden op het net, zou dit een goeie microschoop zijn voor dergelijk onderzoek?

http://www.microscoop-expert.be/bresser-lcd-microscoop-40x-1600x


vogeltje1000
Website Member
Posts :309

Website Member
2012-11-12 - 18:27:55 send message to vogeltje1000

De lidl microscopen komen ook bij Bresser vandaan.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2012-11-12 - 19:33:15 send message to Ruben31

Rogier,

Door jou zat ik er toendertijd al aan te denken om een microscoop aan te schaffen.
Denk dat ik dat nu ook maar ga doen.

Altijd handig om te zien of je vogels iets hebben opgelopen.
Gewoon 2x per jaar zelf mest onderzoek doen.


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2012-11-13 - 13:19:34 send message to P.Rooth

Mestonderzoek mag gerust vaker dan 2 maal per jaar en dan met name de soorten die veel op de grond omscharrelen in buitenvolieres

Paul


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2012-11-13 - 16:44:29 send message to rajar

Verwijderd
"Aanbieden van vogelbenodigdheden kan middels een advertentie en mag dus niet via het forum. Let daarbij overigens op dat het aanbieden van illegale zaken, zoals kopieën van boeken, niet op de advertentiepagina worden toegestaan!"


Dit bericht is door moderator Karel aangepast

Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2012-11-13 - 20:10:08 send message to Rogert

Met bovengenoemde microscoop heb ik deze opname gemaakt. Prima apparaatje!

Ik zou graag, want ik ben geen expert, ook tips van jullie willen ontvangen hoe je bv het beste mestmonsters kan prepareren. Momenteel zit ik met te dikke klodders stront onder de microscoop.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2012-11-13 - 20:15:14 send message to mijnkaketoes.nl

Hans

Een verwijzing naar het originele boek zou toch wel mogen blijven staan?... Nu weet ik de titel niet .

Henk


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-11-13 - 20:22:37 send message to Karel

Daar zit wat in, Henk. Als Rajar die alsnog vermeldt, is dat geen probleem.


mearn
Website Member
Posts :45

Website Member
2012-11-13 - 21:40:36 send message to mearn

ik denk dat rajar het boek "Diagnose van verminose door koprologisch onderzoek" bedoeld.
Heb dit ooit bij de Slegte gekocht.
Hierin wordt uitgebreid mestonderzoke besproken.

Groetjes
Jos


Antony
Website Member
Posts :71

Website Member
2012-11-13 - 23:01:07 send message to Antony

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Je kunt ook heel mooi kroponderzoek naar flagellaten (trichomonas) doen. Je hebt wel een geoefend oog nodig want de meeste zullen ze over het hoofd zien. Bij lichte infecties moet je lang zoeken en met de microschroef spelen. Dan nog kun je ze over het hoofd zien. Een uitstrijkje maak je door met een nat wattenstokje de krop in te gaan en daarna zachtjes langs de kropwand bewegen. Breng een druppel water op je objectglaasje en wrijf met lichte druk het watje er door heen, daarna (uiteraard) het dekglaasje er op Bekijk het snel want flagellaten leven niet lang. Eenmaal dood zijn ze (bijna) niet meer te zien. Candida kun kun je ook opsporen (evt eerst een kleuring maar dan heb je wat spulletjes nodig). Geef je bv gist in je voer dan is het lastig want candida is een gistcel en lijkt dus op (bier)gist.
Let wel op dat je van alles tegen kunt komen wat NIET belangrijk is zoals epitheelcellen etc
Bij een lichte wormbesmetting vind je niet altijd de eitjes; je kunt ook kiezen voor een ouderwetse verzamelmethode zoals met zinksulfaat (zinksulfaat met ontlasting, laten draaien en dan komen de eitjes boven drijven) maar dan heb je iemand nodig die een (kleine) centrifuge heeft. Kom je nog wel eens tegen van die afgeschreven dingen.
Postduivenliefhebbers hebben nog al eens ervaring met microscooponderzoek.

Geen wormeitjes of coccidiën gevonden? Geen trichomonas gevonden? Dus dan niet kuren want ze zijn negatief? Helaas, helaas. Soms is het zoeken naar een naald in een hooiberg en zijn de vogels toch (licht) besmet. Dat is zeker bij trichomonas het geval maar ook andere besmettingen sluit je met mestonderzoek niet helemaal uit.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2012-11-14 - 06:54:40 send message to mijnkaketoes.nl

Lijkt me voor amateurs ook weer niet zo handig om zover te gaan. Velen denken al zowat dierenarts te zijn zometeen ook nog laborant.


hoebaer
Website Member
Posts :1

Website Member
2012-11-14 - 16:59:42 send message to hoebaer

Zeer interessant topic.
Het boek under the microscope van Dr Danny Brown geeft ook veel info over vogelmest onder zoek. Hier in staan ook afbeeldingen van coccidiose,megabacterien en ook van verschillende wormeieren.



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 208 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede