Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Zonparkieten in kweekkooi??? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Zonparkieten in kweekkooi???
Tompie
Website Member
Posts :8

Website Member
2010-09-12 - 20:38:54 send message to Tompie

Hallo

Ik heb hier een kweekkooi in alluminium met afmetingen 1meter hoog 1 meter breed en 60 diep en ik zou er graag zonparkieten inzetten. Maar is de kooi niet te klein? Zo ja wat denken jullie dat beter is? En wat is de beste voeding ervoor dan?
Ik kan de kooi eventueel 2 keer zo breed maken.
Als je nog zaken wilt weten over de kweekkooi, vraag gerust
Groetjes Tom


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2010-09-12 - 20:55:14 send message to Antonia

Eigenlijk is geen kooi groot genoeg, dus zo groot mogelijk graag, zodat ze ook kunnen vliegen.


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2010-09-13 - 05:39:50 send message to bert1974

daar straf je deze vliegers enorm mee.
deze afmetingen daar doe ik persoonlijk helemaal geen vogels in maar dat is een keuze die men zelf maakt.

groet bert


Bons
Website Member
Posts :24

Website Member
2010-09-13 - 17:06:10 send message to Bons

Dat is veel te klein, een zonparkiet moet kunnen vliegen. Eerlijk gezegd zou ik in een kooi met dergelijke afmetingen nog niet eens een koppel valkparkieten huisvesten


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-09-13 - 21:27:17 send message to whitebulldog

klinkt mischien afwijzend, maar de mening van bovenstaande personen onderschrijf ook ik.
Deze ruimte zou mooi zijn voor een koppeltje grasparkieten, maar wees eerlijk als je de ruimte ruimte goed bekijkt, en je bekijkt dan de vogels ( ga desnoods een kijken in avifauna o.id) dan zie je al snel dat je eigenlijk de vogels er geen plezier mee zal doen.
Ik denk dat je er echt zelf van overtuigd moet wezen, je moet het echt zelf inzien, anders is je eigen wil toch sterker, hoeveel wij ook zullen zeggen hierover ( met alle goede bedoelingen)slaap er nou eens rustig een paar nachtjes over, en probeer vooral realistisch te wezen : kunnen de vogels hun vleugels uitslaan, hebben ze ruimte om te klimmen etc etc , nogmaals jij moet er van overtuigd raken of je wel of niet goed bezig bent voor je vogels.
Ik ben van mening dat als je ziet dat je vogels het echt naar hun zin hebben dit al de helft van je geluk en plezier is wat je aan onze moie hobby kan beleven.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2010-09-14 - 11:34:44 send message to Ton Koek

quote
Ik ben van mening dat als je ziet dat je vogels het echt naar hun zin hebben dit al de helft van je geluk en plezier is wat je aan onze moie hobby kan beleven.
Hier ben ik het helemaal mee eens!


Tompie
Website Member
Posts :8

Website Member
2010-09-16 - 14:33:35 send message to Tompie

Zonparkieten worden het dus niet!
Maar welke papegaaiachtige of grote parkietachtige kan er zo een kooi?
Geen bonte boeren want die heb ik al. Zwartkopcaiques vind ik echt prachtig.
Welke soort zouden jullie houden?


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2010-09-16 - 16:15:25 send message to arjandaf

tot aan de grootte van een A.roseicollis en daar onder natuurlijk, wil je groter zou ik toch aan grotere verblijven gaan denken . vraag me wel af hoe je je Bonte boeren gehuisvest hebt .


gr arjan


Tompie
Website Member
Posts :8

Website Member
2010-09-16 - 17:26:42 send message to Tompie

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

hoe zien jullie dan een kweekkooi voor een bonte boer of caique?
In principe kan men toch elke vogel in een kweekkooi kweken.

en nog eens iets ik denk als je testen uitvoert in bijvoorbeeld een voliere van 5*5*3meter. In de ene voliere zet je een koppel grasparkieten of rossei colli's en de andere een koppel bonte boeren. en je zou een week de afstand kunnen meten wat ze vliegen. Dan kan het goed zijn dat de bonte boer het minste vliegt van de twee.
ik kan verkeerd zijn maar overal al gehoord dat bonte boeren niet zo'n grote vliegers zijn maar meer kruipers.


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2010-09-16 - 17:54:36 send message to arjandaf

duidelijk



Galah46
Website Member
Posts :188

Website Member
2010-09-16 - 18:37:45 send message to Galah46

Voor mij ook duidelijk, duidelijk verkeerde opvatting.
Wat is een vogel, wat doet een vogel => vliegen toch. Als in jouw ogen nu bvb bonte boeren of caiques kruipers zijn, dan zijn bvb ara's dan dat ook.
Ik stel me daar toch grote vragen bij.sad :( Al eens nagedacht wat die soorten in de natuur doen om aan voer te geraken.
mvg


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2010-09-16 - 18:50:14 send message to oli4

jammer toch??
Heb beide soorten zitten,
en kan je zeggen dat het heel beweegelijke soorten zijn, die de ruimte echt wel apprecieren!!! Een van men koppels kwam trouwens uit een donkere kooi waar ze niet goe tot hun recht kwamen, steriotiep gerdrag vertoonden en zich plukten, nu ze in een ruime voliere zitten zie je ze dus echt genieten, en hebben ze zelf zin om een nestje groot te brengen. waarom altijd van die domme kleine kooien gaan? Als je geen ruimte hebt voor groter soorten, dan moet je er volgens mij niet aan beginnen in het welzijn voor de beestjes zelf.

En als liefhebber is het toch vele malen leuker om je vogels te zien genieten, dan dat ze ergens in een klein donker hoekje zitten als ik het zo mag noemensad :(

met jouw afmetingen zou ik voor sperlingen, dwergpapegaaien of catharina's gaanwink ;)


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-09-16 - 21:30:44 send message to whitebulldog

quote

en nog eens iets ik denk als je testen uitvoert in bijvoorbeeld een voliere van 5*5*3meter. In de ene voliere zet je een koppel grasparkieten of rossei colli's en de andere een koppel bonte boeren. en je zou een week de afstand kunnen meten wat ze vliegen. Dan kan het goed zijn dat de bonte boer het minste vliegt van de twee.
ik kan verkeerd zijn maar overal al gehoord dat bonte boeren niet zo'n grote vliegers zijn maar meer kruipers.




met alle respect je kan ook tegen beter weten inpraten, ik heb het vermoeden dat je zelf al in gedachten hebt dit is de kooi, en daar moeten grote parkietachtigen/papegaaiachtigen in, en daarom zei ik al in eerdere reaktie, je moet er zelf van overtuigd raken!
waar zou een koppeltje bonte boeren zich gelukkiger in voelen in de volliere die je beschrijft, of in de kweekkooi die je beschrijft?
ongeacht of het vliegers zijn of niet.
Sowieso heeft IEDERE SOORT behoefte van tijd tot tijd zijn vleugels uit te slaan, daar kan je lang of kort over praten, die vleugels heeft hij niet voor niets!!!!
Maar nogmaals je kan ook 10 redenen bedenken om een (te) klein verblijf goed te praten.
Ieder heeft zijn eigen geweten, maar helaas zijn en blijven de dieren in gevangenschap nog altijd afhankelijk van ons, en zul je m.i je vogels het beste moeten geven wat in je vermogen ligt.
En je hebt nu eenmaal deze kooi, en geen volliere, dus zul je dan wat kleinere soorten moeten zoeken. Even een heeeeel krom voorbeeld, je stopt een bejaarde toch ook niet heel de dag in een kamertje ter groote van een toiletruimte omdat deze toch minder loopt als een jonger persoon?
Met de vogels net zo, omdat de bonteboer in jou ogen minder vliegt, heeft ie automatisch maar minder ruite nodig? er valt denk ik ook zelfs weing te klimmen in deze ruimte.
maar het is en blijft je eiegen geweten, en ik denk dat we met z'n allen jou niet gaan overtuigen, dat kan je alleen zelf gaan doen als je het in gaat zien.sad :(


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2010-09-17 - 11:22:46 send message to mreyder

Tom,
ik wil je hier zeker niet aanvallen, maar gewoon m'n eigen ervaringen met je delen. Ik heb (op de Ruppel na) alle Poicephalussen in kooien gekweekt. Ik vind het fantastische vogels!!! En daarom heb ik ze gwegedaan. Klinkt vreemd, ik zal het uitleggen. Ze kweekten goed, maar ik vond dat ze niet goed gehuisvest waren in de kooien.Te klein. Was er niet tevreden mee en heb ze weggedaan. Ik wil heel graag een stel Bonte Boeren weer aanschaffen, ik heb nu een blok volieres waar ik ze in kan houden: alles van metaal. Dit had ik nog niet toen ik de Poicephalussen kweekte, toe waren al mn nachthokken nog van hout, dit was me te gevaarlijk. Ik ben zelf in afrika geweest, heb de Bonte Boeren daar in het wild zien vliegen. En geloof me: iedereen die zegt dat Bonte Boeren geen vliegers maar Kruipers zijn heeft het mis!! Ik heb 1 koppel Jardines in een vlucht van 7 meter lengte: ze vliegen net zo als grote parkieten.Hebben veel schik in deze vlucht! Een kennis heeft een stel Amazones in een vlucht van zo'n 10 meter lang en 2 meter breed: hij zegt altijd:"de mensen die zeggen dat Amazones niet vliegen en alleen maar klimmen moeten hun Amazones eens uit die konijnehokken halen en in een vlucht huisvesten". Let op: dit is hoe ik dit vraagstuk beleef, het is geen poging om je een mening op te dringen!


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-09-17 - 19:36:18 send message to whitebulldog

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
.Hebben veel schik in deze vlucht! Een kennis heeft een stel Amazones in een vlucht van zo'n 10 meter lang en 2 meter breed: hij zegt altijd:"de mensen die zeggen dat Amazones niet vliegen en alleen maar klimmen moeten hun Amazones eens uit die konijnehokken halen en in een vlucht huisvesten". Let op: dit is hoe ik dit vraagstuk beleef, het is geen poging om je een mening op te dringen!



helemaal mee eens, want als je dieren het fijn hebben geeft jou dat ook een fijn gevoel.
En inderdaad zullen vogels hun vleugels gebruiken als ze de ruimte hebben.
Mensen zullen hun eigen situatie altijd goed proberen te praten.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2010-09-17 - 23:18:05 send message to denegon

quote
hoe zien jullie dan een kweekkooi voor een bonte boer of caique?
In principe kan men toch elke vogel in een kweekkooi kweken


Ik heb zowel bonte boertjes als caiques in kweekkooien zitten grote 150 breed 70 hoog 60 diep. ook heb ik bonte boertjes en caiques in kleine vluchtjes zitten.1oo breed 100 diep en 200 hoog en ik heb ze in vluchtjes zitten van 200 breed 100 diep 200hoog. de broedkooien ben ik mee begonnen en ik had er zoon 14. ik ben nu terug bij 6 en de vluchtjes gemaakt. ik ben van mening dat de caique het beste accadeert in de grootste vlucht die ik heb. mijn advies is dus als je caiques wilt hebben maak er een leuk vluchtje van 200 bij 100 bij 200 voor dan heb je echt mega plezier.

uiteindelijk zullen bij mij de 6 kweekkooien plaats maken voor 2 vluchtjes van 150 breed 70 diep en 200 hoog.

dit alles uit eigen ervaring. als je de caique wilt houden in de kooi die jij aan geeft kan dit en ja ze zullen er in kweken.

na 3 jaar ben ik er achter gekomen dat voor de vogel een leuk vluchtje mij meer plezier geeft.

hopelijk heb je er wat aan groetjes egon



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 142 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede