Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > herfstrui? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : herfstrui?
agem
Website Member
Posts :48

Website Member
2010-10-01 - 14:48:22 send message to agem

Sinds een paar dagen ziet m'n goudmusman er niet meer uit; nogal verfrommeld en met kale plekken in zijn hals en op zijn borst.
Op zijn vaste slaapplaats liggen allemaal kleine veertjes.
Ik neem dus aan dat hij in de rui is..

Vorig jaar is me dit niet zo opgevallen. De pop is in haar vertrouwde doen en ik heb bij haar ook eerder geen echte rui opgemerkt.
Er was wel wat stress voor de vogels doordat de gevel van ons huis werd bezet, met plaatsen en afbreken van een stelling niet ver van de voliėre, maar dat is inmiddels achter de rug.

Moet ik me zorgen maken? Hij zit droog en beschut maar onverwarmd. Zijn er voedingssupplementen of ndere maatregelen aan te bevelen?


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-10-01 - 18:04:27 send message to Rogert

Een goede rui zie je niet! Als een vogel in de rui gaat zie je dat alleen aan de veren in je hok, en niet aan de vogel zelf.

Echter in dit geval zie je het dus wel aan de vogel en kun je concluderen dat het beestje niet helemaal gezond is. Dit hoeft niet direct levensbedreigend te zijn maar observatie is wel van belang.

Het kunnen vele oorzaken hebben en het is moeilijk te kunnen zeggen wat het is. Het kan inderdaad de stress zijn, maar een voedingsgebrek is niet uit te sluiten. Maar het kunnen ook schimmels zijn of andere micro-organisme. Vanaf het forum is dit moeilijk in te schatten.

Het toevoegen van vitamine (poeder) is een mogelijkheid, maar het beste is om eens goed te kijken naar je voedselvariatie. Met een goede voeding heb je geen last van zichtbare rui!


agem
Website Member
Posts :48

Website Member
2010-10-01 - 21:35:26 send message to agem

dankjewel voor de reactie Rogert.
Ik heb ondertussen uit deze voliėre een koppel diamantvinken apart gezet, die de baas over de voerbakken spelen. Zij zitten nu in een aparte kleine voliėre, waardoor de hevig ruļende goudmus meer rust heeft en hij alles kan eten wat hij wil. Nu kan hij ook wat eivoer, universeelvoer en meelwormen eten waar hij nauwelijks aan toe kwam (Ik gaf dit omwille van de broeddrift van de diamantvinken weinig en wąt ik gaf aten zij als eerste op). Hij eet vooral tropenmengeling,wat onkruidzaad,vogelmuur en kiemzaad en weinig appel, wortel en trosgierst. Mineralengrit,scherpe kiezel en sepia is er altijd en daar maakt hij zeker gebruik van.
Hij is nog wel levendig en ik hoop dat hij snel weer in de veren komt en het ondertussen niet te koud krijgt. Heeft iemand nog een suggestie voor voeding want misschien zie ik toch iets over het hoofd?


zeswegenterror
Website Member
Posts :12

Website Member
2010-10-06 - 20:38:24 send message to zeswegenterror

was net je berichtje t lezen over de herfstrui...
want heb t zelfde probleem denk ik..
mr heb t ook mr bij een van 40 dwergpapegaaitjes dat is t rare..
is ook op de buik en bij de poten kaal en merkt vr de rest ook niks aan hem..
was ook t denken vr extra vitamine mr wist ook niet wat..


agem
Website Member
Posts :48

Website Member
2010-10-06 - 23:07:02 send message to agem

Op een ander forum wordt toch aan pikken gedacht ipv de rui...
Aan de voeding zou niets ontbreken. De goudmussen zitten nu iig rustiger zonder de diamantvinken.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2010-10-07 - 01:15:45 send message to Ton Koek

Mijn goudmussen aten ook erg veel dierlijk voedsel, krekels, buffalo's en meelwormen. Misschien kun je dat nog als extra geven.


agem
Website Member
Posts :48

Website Member
2010-10-07 - 10:23:04 send message to agem

Vanmorgen hebben ze als extra een 'salade' gekegen van meelwormen en brandneteltoppen met fijngewreven spirulina (soort zeewier) erover, maar ik zal vanmiddag ook wat buffalo's halen, al is het maar omdat de merels in de tuin die ook zo graag lusten ;^)
Het is wat dat betreft handig de diamantvinken apart te hebben zitten want die zouden zich in de voliėre nu moddervet eten en nooit meer stoppen met de balts en de leg..



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 230 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede