Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > maagkiezel. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : maagkiezel.
Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2010-10-24 - 14:39:20 send message to Ruben31

Dag dag.

Zoals jullie mischien weten heb ik een koppel pyrrhura rupicola.

Kan ik gewoon maagkiezel geven zodat ze dit vrij kunnen opnemen en krijgen ze als ze dit vrij opnemen dan niet teveel binnen of regelen ze dit zelf en weten ze wat goed voor ze is?

mvg


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-10-24 - 15:10:59 send message to Rogert

Hallo Ruben,

Voor een uitleg wil ik je eerst even bekend maken met het verschil tussen maagkiezel en grit.

Maagkiezel is een steentje met scherpe kanten en bedoeld om zaden te malen in de spiermaag.

Grit bestaat uit gemalen schelpen en dit dient voor de kalk / fosfor om botten en eischalen te produceren.

Sommige gritsoorten bestaan nog uit andere producten als roodsteen, maagkiezel en koolstof.

De maagkiezel is boven al uitgewerkt. De roodsteen is als het ware gemalen bakstenen. Bakstenen zijn gemaakt van klei en hebben de eigenschappen om schadelijke stoffen te absorberen. De koolstof is verbrand hout vergelijkbaar met BBQ kooltjes. Ook deze neemt schadelijke stoffen op. Het nadeel van koolstof is dat bij een overmatig gebruik dit kanker kan veroorzaken. Vandaar dat men ook altijd adviseert om geen verbrand eten te eten.

Met deze dingen in je achterhoofd kun je misschien zelf al een conclusie trekken. Maar ik zal ze ook nog even uitleggen:

Maagkiezel is ten alle tijde nodig voor een vogel. Het maalt de zaden waardoor je voeding optimaal opgenomen kan worden. Je vogel heeft minder voer nodig omdat er meer voedingsstoffen vrij komen. Het bespaart dus geld.

Losse grit in de vorm van schelpen is nodig voor de opbouw van botten en eieren en moet dus ook ten alle tijden aanwezig zijn. Je vogel zal in de winter minder grit nodig hebben dan in de zomer. En poppen verbruiken sowieso meer dan mannen.

De overige toevoegingen als roodsteen en koolstof kun je wel verstrekken maar is minder noodzakelijk. Via de voeding krijgt je dier altijd wel wat giftige stoffen binnen maar dit is niet gelijk dodelijk.

Al met al kun je het beste alles preventief verstrekken en kan de vogel zelf bepalen of hij het tot zich wil nemen.
Als je vogels onbekend zijn met deze hulpmiddelen dan zou ik het eerst gedwongen door het voer geven (en los er bij verstrekken) maar later moeten ze het echt zelf tot zich gaan nemen.
Een overmaat aan kalk kan verkalking veroorzaken of dikke ei-schalen. De koolstof kan kanker veroorzaken. En bij gedwongen opname voer je altijd meer dan noodzakelijk en gooi je dus ook meer dan noodzakelijk weg. Dat zou weer zonde zijn van je geld.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2010-10-24 - 16:42:19 send message to Ruben31

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hoi rogert

Bedankt voor je uitleg.
Het verschil tussen maagkiezel en grit is mij bekend,grit heb ik al een tijd hangen(waar ze overigens weinig mee doen)Maagkiezel heb ik vandaag in een apart bakje in de voliere gehangen.1 vogel zat er direct bij en ik heb gezien dat hij kiezels nuttigde.

Aan je uitleg gezien laat ik dat bakje scherpe maagkiezel gewoon hangen.Enigste waar ik bang voor ben is dat ze teveel binnen krijgen waardoor hun maag helemaal vol kiezels zitten en dus weinig plek voor voeding met alle gevolgen van dien.Maar als je zegt dat dit niet aan de orde is zal ik je raad opvolgen.

Mvg


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2010-10-24 - 17:31:41 send message to Ton Koek

Zodra de steentjes afgesleten zijn en dus niet meer functioneel zijn, verlaten ze het lichaam via de ontlasting.
Ofwel, ze poepen ze uit. happy :)


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-10-24 - 18:27:27 send message to whitebulldog

let er wel op niet teveel tegelijk te geven, want mij is gebleken ( in mijn duiventijd & ook nu) dat zodra er (teveel) stof op komt ( en ik verstrek in het nachthok, en door het zand op de bodem) ze geen grit en maagkiezel meer opnemen , dus je kan het dan spoelen , of regelmatig vers verstrekken.

Ikzelf geef een mix van maagkiezel, grit, en roodsteen, en kalk.

Ook de bak van teurlings is geen compleet en goed alternatief.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2010-10-24 - 19:28:44 send message to Ruben31

Dank voor je uitleg whitebulldoghappy :)


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-10-25 - 20:11:58 send message to whitebulldog

oeps , mijn vorige bericht moest wezen dat de bak van teurlings wel een goed alternatief is, er moest dus staan de bak van teurlings is een goed alternatief.
deze is echt goed ,en compleet.


goudparkiet
Website Member
Posts :100

Website Member
2010-10-26 - 12:03:09 send message to goudparkiet

Iedere dag een klein beetje door het voer werkt bij mij erg goed.
Het voordeel is dat het niet vervuilt en dat je aan hetgeen wat blijft liggen ongeveer kan zien wat ze er van opnemen.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-10-26 - 12:47:12 send message to whitebulldog

Dit bericht is 1 keer gewijzigd






De bak van Teurlings
Deze mengeling is de ideale aanvulling op het duivenvoer. De samenstelling maakt extra toediening van verschillende gritsoorten, mineralen, kalk en dergelijke overbodig. De bak van Teurlings zorgt voor een goede spijsvertering en gaat veldvliegen tegen.
Samenstelling
Grit, schelpengrit, fosfor, roodsteen, krijt, onkruidzaden, groenwier, stuifmeelpollen, mineralen, oestergrit, kalk, leem, maagkiezel, fijn gebrokkeld piksteen, vanille-olie, houtskool, vitaminen, sporenelementen.
Gebruiksaanwijzing
* In de kweek- en ruitijd: dagelijks vers verstrekken
* Tijdens het vliegseizoen: 3 dagen per week
* Jonge duiven: vanaf het spenen 3 dagen per week
* In de winterperiode: 3 à 4 dagen per week
Hoeveelheid om toe te dienen: 5 gram per duif



dit is ook goed voor je vogels, ik ken het ook uit mijn duivenperiode.
je hebt trouwens ook de fles van teurlings.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2010-10-26 - 19:17:38 send message to Ruben31

Heb je zo een link van die produkten whitebulldog?

kon zo niks vinden.

mvg


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-10-26 - 21:23:05 send message to whitebulldog



Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2010-10-27 - 08:20:36 send message to Ruben31

Denk dat ik mij de fles van teurlings maar eens bestel.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-10-27 - 10:07:18 send message to whitebulldog

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

houdt ons op de hoogte.
In de duivensport zijn ze best al ver op het gebied van bijproducten kan ik je vertellen, en teurlings is een speler op de markt die al jaren bestaat, en op zich een naam heeft hoog te houden. Welke fles ikzelf altijd gaf aan mijn duiven was naturaline van de fabrikant natural.

http://duivenvaria.nl/nieuws/1128-natural-naturaline-

http://www.duivenshop.nl/artikel/61/natural-naturaline/ 3,35 euro voor een liter, en puur natuurlijk!!!!! zelf lange periode gebruikt, en nimmer problemen mee gehad, en of het geholpen heeft??? ook dat kan ik niet zeggen, maar ze dronken het goed, en als de ingredienten kloppen hebben ze alle groeneten en fruit, kruiden etc binnengekregen, dus ook hier weer : baat het niet dan schaad het niet. Iets wat niet altijd van bijproducten kan worden gezegd.
Daarom let ik altijd goed op wat er in zit.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-10-27 - 10:15:00 send message to whitebulldog

Ruben:
quote
Denk dat ik mij de fles van teurlings maar eens bestel.

zou alleen even kijken hoe hoog het percentage ijzergehalte is, want bijv beo's kunnen al snel de bekende ijzerstapelingsziekte krijgen.
Je kan er ook een mailtje reichting teurlings op loslaten natuurlijk. Denk zelf dat het gehalte geheel zal zijn afgestemd op de vogel, maartoch altijd check check , en dubbelcheck toch?wink ;)


freddy321
Website Member
Posts :377

Website Member
2010-10-27 - 10:38:02 send message to freddy321

heeft teurlings ook een site van voliere vogels, bijproducten?


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2010-10-27 - 11:10:04 send message to Ruben31

Zal een mail sturen naar teurlings,heb tijd zat ben namelijk strontziek en zit dus nu thuis.razz :p



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 199 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede