Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Waarom parkieten of papegaaien?? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Waarom parkieten of papegaaien??
oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2010-12-02 - 22:51:27 send message to oli4

Zit al een tijdje met deze vraag. Als ik hier bij de volieres kijk, of in men kennissenkring valt het me op dat velen parkieten of papegaaien kweken. In mindere mate exootjes en wildzang??

Is dit nu echt zo? of gewoon maar schijn? wat zou hiervoor de reden zijn? Heb zelf ook nog wildzang en exootjes gehad in het begin, maar men voorkeur gaat toch ook uit naar de parkieten en papegaaien.

zou hier een reden voor zijn? Mijn reden was dat ik helemaal niet met wildzang kon kweken, exootjes waren te zwak en stierven, en vond parkieten wel een uitdaging. Maar als ik het nu bekijk, denk dat er in de exoten zeker grotere uitdagingen zijn! en natuurlijk zijn er nog vele andere soorten die een uitdaging zijn. Maar als ik hier bij de volieres kijk vraag ik me telkens af, waarom parkieten of papegaaien, het valt toch op dat het grote deel hier deze kweekt.

wat is jullie mening hierover?


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2010-12-03 - 09:33:48 send message to ParkietenPeter

Ik denk dat dat maar schijn is. Wel overigens een logische schijn.
Je bent kromsnavelhouder en zoekt contact met andere kromsnavelhouders. En daarom zie je natuurlijk het mest kromsnavelhouders.

Hetzelfde zul je geen gesprek over katten voeren op de hondenwei.

Gelukkig zijn er nog genoeg tropen of cultuurhouders.

Peter


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2010-12-03 - 10:01:30 send message to oli4

Ik was eigenlijk juist niet op zoek naar volieres van kromsnavelhouders, maar naar die van excootjes, en toen ik door de volieres bladerde viel het me toch op dat er heel veel kromsnavelhouders zijn. Heb tot pagina 15 gebladerd.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2010-12-03 - 11:22:11 send message to Rik

Ik denk niet dat het schijn is.

Om voor mezelf te spreken. Ik heb niets met exoten, vinken, tropen, wildzang, kanaries etc.

Voor mij 100% kromsnavels! Als ik kromsnavels zie begint mij hart sneller te kloppen. 't Is niet écht uit te leggen denk ik.


Ann*
Website Member
Posts :134

Website Member
2010-12-03 - 13:17:58 send message to Ann*

Misschien heeft het te maken met het feit dat parkieten en papegaaien intelligente dieren zijn zodat er tussen mens en vogel een relatie en een vorm van communicatie ontstaat. We krijgen iets terug van de aandacht en zorg dat we ze geven, in de vorm van een paar woordjes dat ze leren spreken, iets lekkers dat ze uit onze hand komen aannemen, de nieuwsgierigheid die ze voor de dingen die ze ons zien doen, of één of andere grappige acrobatentoer aan een tak of zo. Ik denk dat met exoten de relatie mens-dier ietsje anders is dan met kromsnavels.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2010-12-03 - 13:41:47 send message to ParkietenPeter

Relatie mens-dier zie ik niet zo.
Is denk ik puur een emotionele opmerking. Zeker als je de nieuwsgierigheid en activiteit van cultuurvogels of exoten leert zien, zal je opmerken dat deze zeker ook de nodige humor in hun leven tonen.
Een kanarie fluit(reageert) als ik naar hem fluit. De popjes komen echt kijken wat ik aan het doen ben als ik de stal kom.

Dus het is puur een voorkeur en volgens mij meer niet hoor.

wink ;) Peter


freddy321
Website Member
Posts :377

Website Member
2010-12-03 - 14:05:09 send message to freddy321

het ligt denk ik ook aan de prijs en het idee dat ze nogal zwak zijn. hier door begin je er niet zo snel mee


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2010-12-03 - 14:05:26 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
feit dat parkieten en papegaaien intelligente dieren zijn zodat er tussen mens en vogel een relatie en een vorm van communicatie ontstaat


Volgens mij is dit soort gebondenhappy :)

Ik heb vruchten en insecteneters die mij intelligenter lijken dan sommige papagaaiensoorten.

Ik heb enkele amazone soorten die mijn inziens nog stommer zijn dan het achtereind van een ....laugh :D

Groeten René


Ann*
Website Member
Posts :134

Website Member
2010-12-03 - 14:06:10 send message to Ann*

Ok Peter, kan best, dan heb ik het fout. Ik ben inderdaad wel bevooroordeeld aangaande kromsnavels wink ;)


Valkman
Website Member
Posts :107

Website Member
2010-12-03 - 15:15:17 send message to Valkman

ik denk dat het meest toch kromsnavels want
dat zijn wat sterke vogels en intiligenter
echte aandachtvogels ik denk dat dat in de smaak valt bij de mensen


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2010-12-03 - 15:44:19 send message to oli4

moet zeggen dat toen ik nog exootjes had, men rijstvogel telkens voor me kwam zitte en tegen me begon te baltsen, kanaries kwamen fluiten en kwartels te roepen,

men parkieten daarintegen...
enkel men cruentata pop en halftamme maracana die wat interactie tonen

heb nu door toeval enkel meer kromsnavels, maar zou zo weer beginnen met andere soorten.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2010-12-03 - 18:49:59 send message to Niltava

als je parkieten an papagaaien houdt heb je groter hokken nodig en wordt er over het algemeen meer geluid geproduceerd. Vlat dus meer op.
Veel tropen worden natuurlijk ook binnen gekweekt.
Bovendien is het ook zo dat "soort zoekt soort" hier van toepassing is happy :)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2010-12-03 - 19:13:03 send message to johanblok

Ik heb altijd het idee dat papegaaien, en zeker amazones, wat meer individuele verschillen in karakter en gedrag vertonen. Maar kan ook heel goed dat ik dat mezelf heb wijs gemaakt om te kunnen uitleggen waarom het wel klikt met papegaaien, maar niet met tropen, wildzang etc.
Papegaaien zijn doorgaans fel gekleurd, en audiovisueel opvallend aanwezig, misschien zijn ze daarom geschikter voor 'ordinaire' mensen, en wildzang, tropen e.d. meer voor de fijnproevers wink ;)

Ik ben overigens wel benieuwd naar cijfers, als die er zouden zijn, over het aantal gehouden papegaaien versus het aantal wildzang, tropen etc. Een reden waarom meer mensen met papegaaien bezig zijn is ook omdat ze meer tot de verbeelding spreken door mogelijk praatgedrag en daarmee interessanter voor de huiskamer. Persoonlijk vind ik praatgedrag van papegaaien overigens afschuwelijk.


gebbinkjes
Website Member
Posts :68

Website Member
2010-12-03 - 19:54:13 send message to gebbinkjes

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo,
ik denk dat meer mensen kleine tropen en kanaries houden dan parkieten of papagaaien kijk maar op de nationale tt in Apeldoorn of Zutphen de kleinere vogels hebben de overhand

m.vr.gr Harry


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2010-12-03 - 22:00:41 send message to blg

Hallo,
ik denk dat meer mensen kleine tropen en kanaries houden dan parkieten of papagaaien kijk maar op de nationale tt in Apeldoorn of Zutphen de kleinere vogels hebben de overhand

Veel papegaaien/parkieten houders hebben problemen met het TT kooien reglement, te klein en dat ze niet in een volière mogen.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2010-12-04 - 09:28:46 send message to ParkietenPeter

Nou, fout ann*, wil ik niet zeggen, zo beleef jij het en dan is dat eigenlijk ook zo. wink ;)

Natuurlijk heeft elke papegaai een individueel karakter. Zelf denk ik dat dat bij excultropen (exoten cultuur en tropen) eigenlijk ook zo is, alleen zal dat niet zo snel opgemerkt worden omdat de ruimte waarin zij vliegen in verhouding doorgaans groter is, de vogels zijn sneller, en de kweker zal wellicht niet zo de tijd nemen om te observeren.

Ik heb beide gehad en vind beide prachtige indiviuele vogels.

Mooie consessie? Toch? laugh :D

wink ;) Peter



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 207 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede