Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > voeding grijze roodstaarten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : voeding grijze roodstaarten
jp57
Website Member
Posts :277

Website Member
2010-12-30 - 22:36:28 send message to jp57

ik had hier graag even vermeld wat ik mijn grijze zoal geef, mischien met collega's die het anders doen even van idee wisselen.

S'morgens verse groenten en fruit vermengd met 7 granen, kiemzaad,gemalen pellets, eivoer,en 2x per week omnivit en calcilux.
S'avonds krijgen ze een zaadmengeling van versele african aangevuld met af en toe een palmnoot, hazelnoot, walnoot.
NB ik heb 4 koppels waarvan 1 op regelmatige basis een nestje heeft. 1 koppel is de man bijna 3 jaar de 2 andere koppels nog geen jongen.
ben nu toch al 7 tal jaren met grijze bezig.

dus ik hoop hiermee wat met ideeen te kunnen wisselen met mensen.
had ook gedacht om de african zaadmengeling te mengen met vadigran zaadmengeling heeft hiermee ervaring mee.
gr, johan


jp57
Website Member
Posts :277

Website Member
2011-01-01 - 13:24:19 send message to jp57

Hallo,
Is er niemand die hier iets op aan te merken heeft of een opmerking heeftsad :(
Ik lees hier steeds dat alles staat of valt met de voeding.
kiemzaad geef ik in de rustperiode 2 lepels eivoer,2 lepels 7granen voor babys,2 lepels pellets (pretty-bird african) gemalen, 2 lepels havervlokken, hierbij doe ik dan een beetje rosvicee aangelengd met honing 50% dit om het geheel wat rul te maken en dat de gemalen pellets goed aan de appels en wortel kleven, soms wordt er ook een stuk rode paprika gegeven, kiemvoer is 6 lepels dit al wordt verdeeld over de 4 koppels die dit iedere ochtend krijgen.
hopend op wat sugesties nu.
gr, johan


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2011-01-01 - 13:46:47 send message to jaap van de pol

Hallo,

Ik kweek ook met enkel grijzen en de mijne krijgen het volgende:

Elke dag wat zaad, niet teveel.
Daarnaast elke dag:
- appel
- peer
- banaan
- paprika
- wortel
- bloemkool
- prei
- druif
- kiemzaad

Twee keer in de week gaat daar gistocal overheen + eivoer. Als er jongen zijn elke dag!

Geregeld krijgen ze walnoten en hazelnoten.

Iedereen heeft zo'n beetje z'n eigen methode.

Groeten


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2011-01-01 - 16:31:05 send message to arjandaf

wel 1 vraag : waarom gemalen pellets ?? aangezien het al een gemalen en weer geperst product is ?!


gr arjan


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-01-01 - 17:25:14 send message to Ruben31

Pellets is de beste voeding voor onze vogels.
Ik zou het groenvoer en zaad weg laten en alleen pellets geven.

Superspul!!


Wilhelmus69
Oud Lid
Posts :38

Oud Lid
2011-01-01 - 18:17:23 send message to Wilhelmus69

Ik heb al enkele jaren een prachtig koppel grijze roodstaarten. Voer ze dagelijks 1 eierdopje met nutribird P19 Tropical, 1 eierdopje met grof zaad van versel-laga premiun voor papegaaien. Ieder dag hebben ze een beetje orlux gold pate voor grote parkieten en papegaaien tot hun beschikking. 2 x in de week een hardgekookt ei met schil en al in stukjes.
Verder met regelmaat stukjes fruit. Hierover geef ik dan een calciumtablet die ik tussen twee lepels tot poeder wrijf.
En vorig jaar voor het eerst 2 prachtige jongen groot gebracht.


frehen
Website Member
Posts :169

Website Member
2011-01-01 - 19:04:55 send message to frehen

waar bazeer jij dat op ruben dat pallets het beste is voor onze vogels.Ben benieuwd naar je verklaring.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-01-01 - 19:05:48 send message to whitebulldog

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Twee keer in de week gaat daar gistocal overheen + eivoer. Als er jongen zijn elke dag!


ik geef ze elke dag eivoer,denk dat het in het rustseizoen ook rustig mag en kan, temeer omdat mijn vogels onverwarmd zitten, tevens iedere dag een walnoot, of hazelnoot erbij. maar ben benieuwd wat de mening van andere is omtrent het iedere dag eivoer verstrekken.


quote
Hierover geef ik dan een calciumtablet die ik tussen twee lepels tot poeder wrijf.
En vorig jaar voor het eerst 2 prachtige jongen groot gebracht.


betreft het hier speciale diervoeding, of betreft het hier een calciumtablet voor menselijk gebruik?


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2011-01-01 - 20:06:24 send message to jaap van de pol

Hallo,

Elke dag eivoer, althans teveel eiwitten kan een schade aan de lever opleveren. Daarom heb ik ervoor gekozen om twee keer per week eivoer te geven en twee keer een gekookt ei. Niet elke dag eivoer.

Ik zei al: iedereen heeft z'n eigen methode, maar ik denk dat teveel eiwitten echt schadelijk is. Zo heeft Hetwich van de Horst me ook een keer verteld.

Groeten


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-01-01 - 20:24:51 send message to Ruben31

Frehen.

Het was een sarcastiche opmerking van mij.
Ik ben antipellet en mag het woord pellet eigenlijk niet meer horen of lezen.



jp57
Website Member
Posts :277

Website Member
2011-01-01 - 21:03:55 send message to jp57

ik maal de pellets omdat ze het anders toch links laten liggen.
en omdat hier dan alle nodige vit.,mineralen, kalk in zit voor grijze, en hier blijft echt niets meer van over dit wordt zeer goed opgenomen.
de zaadmengeling deze wordt ook maar gegeven wat er wordt opgegeten, het ene koppel krijgt al wat meer dan het andere, al is er geen goot verschil.
ik denk nu wel dat 2 soeplepels eivoer (quiko) voor 4 koppels niet te veel is.
gr, johan


jp57
Website Member
Posts :277

Website Member
2011-01-01 - 21:29:55 send message to jp57

in het lorro park in tenerife voeren ze toch ook de zaadmengeling van Versele hier zitten ook pellets in vermengd (african parrots) al moet ik zeggen dat mijn grijze hier haast niet van eten.
Dat is ook een van de redenen dat ik graag zou overgaan op een andere zaadmengeling, ik denk deze van Vadigran te proberen.

Of als er iemand is die zijn eigen mengeling maakt en deze wil delen, hoor ik het graag.

alvast bedankt voor de reacties.

gr, johan


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2011-01-01 - 23:41:29 send message to henkdelaat

Omdat ik hier lees dat er wat misverstanden zijn met voeding,(te veel fruit,groenten,in een bepaald jaargetijde).

Dit is geschreven door één pionier op gebied van voeding voor papegaaien en kaketoes.
Op sommige plaatsen wat aangepast i.v.m. reclame.

In de tweede helft van de jaren '80 is de interesse voor het houden en kweken met papegaaien en kaketoes sterk toegenomen.
In de literatuur worden vaak zeer verschillende adviezen betreffende de voeding van deze vogelsoorten gegeven.
"Hoe is het dagrantsoen van papegaaien en kaketoes samengesteld?'
Op de eerste plaats een vocht rijke voeding (groenvoer, fruit etc), Hierdoor neemt de papegaai te veel "verplicht" water op en te weinig eiwit (groeistof) en koolhydraat/vet (energie stof).
Wordt de vogel dagelijks in hoofdzaak of uitsluitend zo gevoerd, dan leeft de vogel aan de rand van een bestaan minimum.
"Dik zitten", een waterige ontlasting en vermagering door verbruik van de lichaam reserves kunnen uiteindelijk de dood tot gevolg hebben.
Op de tweede plaats een eenzijdige vetrijke voeding met zonnepitten en andere vetrijke voeder middelen.
Als gevolg hiervan bouwen de papegaaien in de loop van de tijd een eetgewoonte op.
Nu nemen de vogels niet alleen een eenzijdig eiwit op, maar ook een veel te hoog vetgehalte.
Daar de papegaai de zonne pit eerst van de schil ontdoet, zien we het werkelijke vetgehalte; een dagrantsoen met ruim 45% vet.
Wanneer de vogel in een warme omgeving is gehuisvest, wordt met deze voeding een te grote onderhuidse vetlaag gevormd, welke voor een verenkleed hinderlijk kan worden.
De papegaai wordt minder actief en uiteraard als kweek vogel minder geschikt.
Zonnepitten zijn een zeer geliefd voedsel voor papegaaien.
Een zaad mengeling voor papegaaien en kaketoes moet echter niet in hoofdzaak uit deze vetrijke zaden bestaan.
De zaad mengeling voor papegaaien en kaketoes bevat geen mais, gerst, milocorn of pinda's.
Ze bestaat uit zaden, die door papegaaien worden opgenomen, ene goede voedingswaarde hebben en het risico van mogelijke schimmel toxinen, zoals in pinda's uitsluit.
Deze zaad mengeling moet dagelijks in gecontroleerde hoeveelheid worden verstrekt. Het voeren in gecontroleerde hoeveelheden betekent zeker niet "honger lijden".
Er wordt elke dag zoveel zaad verstrekt, zodat bij de volgende voeder beurt het bakje nagenoeg leeg is.
Voeder proeven bij verschillende soorten papegaaien en kaketoes hebben aangetoond, dat op deze wijze meer dan 90% van de zaad mengeling wordt opgenomen.
Vetrijke zaden, zoals zonnepitten, ceder noten en hennep hebben de voorkeur. D.w.z. wanneer niet in gecontroleerde hoeveelheid voer wordt verstrekt, de vogels alleen deze zaad soorten opnemen en dus toch eenzijdig gevoed zijn.
Om een verantwoorde voedselopname te verkrijgen, moeten de papegaaien de zaad mengeling opnemen zoals hij is samengesteld zonder toevoeging van andere zaden.
Tijdens kweek- en ruitijd moet éénvierde deel van het dagrantsoen bestaan uit zacht voer. In de rusttijd is het 2 a 3 maal per week verstrekken van zacht voer voldoende.
Hierin moeten alle noodzakelijke vitaminen, massa- en sporenelementen en voldoende hoogwaardig dierlijk eiwit aanwezig zijn.
Ofschoon papegaaien en kaketoes naar verhouding relatief weinig drinken, moet elke dag vers drinkwater worden verstrekt.
Het gedurende langere tijd verstrekken van te grote hoeveelheden vocht rijke voeder middelen (groenvoer, fruit, kiem zaad etc.) heeft tot gevolg dat onvoldoende voedingsstoffen worden opgenomen.
Daarom mag de liefhebber slechts in beperkte mate vocht rijke voeder middelen aan zaad etende papegaaien en kaketoes verstrekken. Edel papegaaien (en in mindere mate ook amazone papegaaien) vormen hierop een uitzondering en mogen naast de zaad mengeling dagelijks wat meer fruit opnemen.
Tijdens koude perioden (bij vorst) en onverwarmde huisvesting (binnen/buiten) zeker niet te veel vocht rijke voeder middelen verstrekken.
Teveel "verplichte" vocht opname kost de vogel extra energie en gaat ten koste van de conditie!

Dit alles en nog veel meer is te lezen op www.vanhimbergen.nl bij producten code 8.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-01-02 - 09:10:34 send message to Ruben31

dat is toch wel weer interesant.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2011-01-02 - 10:56:06 send message to mijnkaketoes.nl

Deze vogelarts denk hier weer geheel anders over en ach zo heeft ieder zijn mening he. Vindt het wel mooi om te lezen waarom men voor of tegen is (als zaadman) . Alleen neerzetten in ben anti pellet of anti voer zonder argumenten daar kunnen we niks mee lijkt me.

Henk


Stukje van zijn site:

VOEDING



De meest voorkomende ziekten bij huiskamerpapegaaien zijn nog altijd verbonden aan een eenzijdige voeding, meestal bestaande uit een zaadmengeling. Vooral grijze roodstaartpapegaaien worden bestempeld als ‘seed junkies’ die soms niet anders willen eten.

Deze vogels halen daarenboven meestal de zonnepitten en pinda’s uit deze mengels waardoor de negatieve effecten op termijn nog erger worden. Het nu en dan toevoegen van wat fruit of

toevoegen van niet geregistreerde vitamines op onregelmatige basis zullen daar nauwelijks iets aan veranderen op lange termijn.



Belangrijkste negatieve effecten op termijn



- tekort aan vitamine A : bevordert onsteking van slijmvliezen (oog, neus, darm)

Verstopte neus en sinussen door verhoogde schilfervorming

Verhoogde kans op schimmelinfectie van neus, longen en

luchtzakken

Veralgemeende verminderde weerstand tegen ziekten



- tekort aan calcium : osteoporose

Kans op epilepsie aanvallen

Bij kweekvogels : windeieren (te dunne schalen), kromme poten bij

nestjongen

grit of kiezel is geen kalk !



- tekort aan dierlijke eiwitten : pluimen bestaan vooral uit eiwitten, tekorten aan dierlijke

eiwitten zullen zich weerspiegelen in slechte veren en

eventueel vederpikken.



- te vet : zaden (vooral zonnepitten en pinda’s) bevatten over het algemeen

een te hoog vetgehalte voor

vogels die eerder een passief leven leiden, gevolg : levervetting,

atherosclerose (dichtslippen van de aderen)



Tegenwoordig brengen een paar firma’s pellets (korrels) op de markt die alle voedingsstoffen in de juiste verhouding bevatten. De bedoeling is dat die pelletvoeding minstens 80% van

de totale voeding uitmaakt.
Op de foto zie je een klassieke zaadmengeling naast pelletvoeding.


Overschakeling naar deze pellets verloopt niet altijd even soepel, maar daar bestaan wel trukjes voor (én de motivatie van de eigenaar is uiteraard ook heel belangrijk).



Hieronder enkele gevallen die dit illustreren.

http://www.bloggen.be/dierenarts_erwin_louagie/


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2011-01-02 - 11:05:39 send message to johanblok

Interessant, ik vraag me wel af of het beschreven probleem zich ook daadwerkelijk voordoet: zijn er papegaaien die al het aangeboden fruit opeten en het aangeboden zaadmengsel laten staan?

Overigens, bedenk wel dat de gekopieerde tekst afkomstig is van een (goede) zaadmengselleverancier.



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 238 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede