Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Oranjekuifkaketoe gekregen, maar een plukker ?? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Oranjekuifkaketoe gekregen, maar een plukker ??
jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2011-01-05 - 18:22:16 send message to jaap van de pol

Hallo mensen,

Vanmiddag heb ik van goede kennissen deze oranjekuifkaketoe gekregen. Hij beet en dus waren de mensen bang voor de kleinkinderen. Er is alleen één nadeel: Hij plukt zich al een aantal jaren. Waarschijnlijk doordat dit geen huiskamervogels zijn en hij dus alleen zat zonder speeltjes, etc, etc.

Mijn vraag aan jullie is: Kunnen jullie mij helpen aan manieren die misschien zouden kunnen helpen om het plukken te minderen / stoppen???

Ik zat zelf te denken aan een kap om de nek ?

Groeten,

Jaap van de Pol





Ruben89
Website Member
Posts :300

Website Member
2011-01-05 - 18:29:58 send message to Ruben89

hallo jaap

plukken is vaak een gedragsstoornis doordat het dier stress ondervind.
door zich te plukken is hij op dat moment afgeleid en heeft hij geen stress meer.
kap om zn nek is symptoombestreiding.
dit levert alleen meer stress
je moet proberen te onderzoeken waar de stress vandaan komt.
denk in richting van sociaal contact, uitdaging, etc etc


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2011-01-05 - 19:31:10 send message to jaap van de pol

Hallo Ruben,

Het is een echte plukker. Vanmiddag heb ik hem gedoucht. Echt goed natgemaakt omdat hij altijd in huis gestaan heeft. Een paar uur later zie je hem zo weer een aantal veren eruit trekken. Hij is het lekker gaan vinden lijkt het wel. Daarom dacht ik aan die kraag. Zodra alles er weer is en de jeuk/pijn weg is houdt het misschien op?

Groeten


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-01-05 - 19:35:49 send message to whitebulldog

zou het ook niet zo kunnen zijn dat er tekorten zijn in zijn /haar dieet?
en dat ie daarom befgonnen is, en daarna het een gewoonte geworden is?
Kan het een combinatie voeding/gewoonte zijn?

Ik weet van een kennis van mij, die een zwartkopcaique ( voormalig huiskamervogel) had ( mannetje) die had ook een kraag om, omdat het een plukker zou zijn.
eenmaal tussen andere vogels om hem heen, en met wat aandacht van de verzorgen nooit geen last meer gehad, hij heeft de kap eraf gehaald , en de vogel heeft niet meer geplukt.

wellicht kan je ook als het niet medisch is, en de voeding is aangpast, dat je de vogel in de gaten houdt, en elke keer als hij een veer wil trekken, dat je hem dan met een harde (koud) waterstraal laat schrikken, en positief gedrag gaat belonen?


Ruben89
Website Member
Posts :300

Website Member
2011-01-05 - 19:58:50 send message to Ruben89

Hallo Jaap

Inderdaad belonen voor goed gedrag.
straffen kan ook andere gevolgen hebben, dus zou ik niet direct mee beginnen.
daarnaast zou een grote buitenvoliere met nachthok en één of meer soortgenoten ook geen overbodige luxe zijn.
is het een jonge vogel? man? pop?



jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2011-01-05 - 20:06:03 send message to jaap van de pol

Het is een vogel van 1998, waarschijnlijk een man. Het beste is lekker naar buiten denk ik. Omdat hij uit huis komt en helemaal kaal is durf ik het nu nog niet aan. Een soortgenoot is ook een goed idee. Wel kan hij het goed vinden met onze grijze hier in huis.




whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-01-05 - 20:08:11 send message to whitebulldog

gaat eerst eens lekker kijken hoe ie het gaat doen met de grijze samen dan.
Denk dat er al een hele wereld voor hem open gaat.
Dan nog een goede voeding erbij , en wie weet is je probleem dan al wel een heel eind opgelost toch?
als ie veel tijd met de grijze bezig is, heeft ie al weing tijd meer voor verveling denk ik zo.


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2011-01-05 - 20:09:24 send message to oli4

denk dat een goede, gevarieerde voeding ook veel kan doen!! En natuurlijk voldoende aandacht!

Maar een oranjekuif,... hebben toch cites nodig he? Staat daar het geslacht niet op??


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2011-01-05 - 20:29:12 send message to jaap van de pol

Ja, klopt inderdaad Olivier, ik heb gekeken, een man. Zie dan maar eens aan een pop te komen. Misschien wordt hij met een grijze best gelukkig.

@whitebuldog: Een goede voeding doet wonderen. Hij heeft weinig tot geen fruit gehad in z'n leven, laat staan eivoer.

Morgen maar eens een goed ontbijt voor hem klaarmaken, met kiemzaad, fruit, noten, groentes, etc. Ik denk dat hij daar goed op zal reageren.

Groeten


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-01-05 - 20:56:52 send message to Rik

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Hoi Jaap,

Hartstikke leuk dat je deze vogel hebt gekregen en de uitdaging aangaat om hem op te knappen.

Inderdaad pas naar buiten doen als het een heel stuk warmer is...anders komt het niet goed ben ik bang.

Een kraag is niks...met eten niet, met slapen niet...alleen maar stress.

Ik heb wel eens gehoord dat er klinieken zijn die de snavel van een vogel op een dusdanige manier kunnen vijlen dat het voor de vogel niet meer mogelijk is om te plukken maar wel om normaal te eten. Is dat geen optie?

(Optie als niets willen lukken bedoel ik dan.)


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2011-01-05 - 20:59:28 send message to jaap van de pol

Dat zou kunnen Rick, ik heb er nog niet eerder van gehoord. Een ding weet ik wel: het is een echte plukker die niet van de veren af kan blijven.

Dus de optie 'kraag' valt eigenlijk al af?

Groeten


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-01-05 - 21:18:34 send message to Rik

Ik heb er geen ervaring mee.

Aan de ene kant is een kraag denk ik niks want als de vogel hem af heeft gaat hij waarschijnlijk gewoon weer verder. Aan de andere kant kun je het natuurlijk altijd proberen...wie niet waagt wie niet wint. Misschien kom je met voeding, afleiding, buitenlucht of een kraag wel zover dat vijlen niet meer noodzakelijk is.

Je kunt de optie 'vijlen' in ieder geval in je achterhoofd houden.


jp57
Website Member
Posts :277

Website Member
2011-01-05 - 21:58:04 send message to jp57

Ik heb een grijze pop die 2 jaar geleden broedrijp werd, de man was nog te jong.
Begon zig ook te plukken toen het te ver ging en ik bang was dat de veren beschadigd gingen worden, heb ik toen in overleg met da een kraag aangedaan.
dit voor +- 7 maanden, en sindsdien heeft ze alle veren terug en zonder kraag dit al een goed jaar verder.
Gr, johan


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2011-01-05 - 22:10:22 send message to jaap van de pol

Ja, ik denk ook dat het een goed resultaat oplevert. Het lijkt me geen stressvogel, al plukt hij. Dus ik denk dat hij van een kraag niet echt terug gaat in gedrag. Het is het proberen waard.

Wat waren ongeveer de kosten van zo'n kraag?

Groeten,

Jaap


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2011-01-05 - 22:10:54 send message to denegon

Mooi bericht JP normaal komt zoon geval niet gauw goed. jammer voor deze mooie soort. en voor degene die dit aan durft een extra duimen omhoog en ik hoop mee dat je over een mnd of 7 weer een topconditie vogel hebt en dat hij niet meer plukt met een mooie pop erbij maar dat lijkt me een volgend probleem.
suc6 ermee en alle respect dat je het aangaat.
groetjes egon


jp57
Website Member
Posts :277

Website Member
2011-01-05 - 22:15:48 send message to jp57

kostprijs van de kraag dit was denk ik +- 20€.
wel aan de schroeven waar de kraag mee aanmekaar geschroefd wordt, vingerplakband rond doen mijn pop kreeg de schroeven los.
gr, johan



Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 205 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede