Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kiemzaad help Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : kiemzaad help
jochem1
Website Member
Posts :33

Website Member
2011-01-07 - 10:57:55 send message to jochem1

ik heb voor mijn vogels 5 kilo kiemzaad gekocht.

hoelang blijft dit goed.

en hoe kan ik ervoor zorgen dat dit gaat kiemen?
moet ik het koken, of verpreiden op een schaal?

gr


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2011-01-07 - 12:50:24 send message to rajar

Hoeveelheid die je wil laten kiemen 24 uur onder water zetten. Daarna 2 x per dag spoelen


kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2011-01-07 - 14:34:50 send message to kaapsen

24 uur is wel het maximum voor het onder water zetten, in de praktijk kun je voor een goed resultaat beter zo,n plm 16 uur aanhouden,daarna kan je gelijk wat geven of eerst laten kiemen en afhankelijk van de temperatuur in jouw ruimte tot zo,n plm 3 dagen verstrekken.

Voordat je het geeft uiteraard even goed spoelen.

Gr Kees.


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2011-01-07 - 16:40:02 send message to rajar

quote
in de praktijk kun je voor een goed resultaat beter zo,n plm 16 uur


Reden ?


jp57
Website Member
Posts :277

Website Member
2011-01-07 - 17:07:30 send message to jp57

Ik laat mijn kiemzaad ook 24u onder water staan.
Daarna zeer goed spoelen min 2x.
mijn vogels zijn er echt gek op.
wel maar zoveel geven dat de vogels binnen de 2 uur opeten, daarom geef ik dit s'morgens aan mijn vogels hebben dan honger van de nacht.

Hoelang het goed blijft, hangt af hoe je het opslaat, hoe oud is het zaad enz.. een goede indicatie is dat het zaad goed moet kiemen en niet hier of daar een zaadje.

gr, johan


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-01-07 - 18:10:05 send message to whitebulldog

mijn katjang idoe laat ik 2 a 3 dagen onder water staan, en regelmatig spoelen, en water vernieuwen, werkt perfect.
let wel dit is alleen katjang idoe


Jan van Dessel
Website Member
Posts :386

Website Member
2011-01-07 - 19:33:52 send message to Jan van Dessel

Hallo,
Zomaar een tip.
Ik gebruik voor mijn zaden te kiemen een spaghetti-pan, echt handig hoor .
Lekker makkelijk te spoelen door de aanwezighied van de binnenzeef.
Als kiemzaad gebruik ik junior postduivenvoer.
gr Jan.


kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2011-01-07 - 19:43:40 send message to kaapsen

De Reden is voor mij na zo,n ruim 16 jaar dit al te doen heel duidelijk.

Met de mengeling die ik voor mijn papegaaien gebruik, blijkt dit in de praktijk op deze manier het beste door alle vogels te worden opgenomen,(lees erg graag gegeten).

Bovendien,als ik lees wat er af en toe over dit onderwerp geschreven wordt, zakt de broek mij af, ik denk dat er heel veel mensen zijn die dit een blauwe maandag doen, maar je moet wel beaalde richtlijnen volgen.

OPmerkingen als blauwzuur,vergiftigen en noem maar op razen je voorbij, met een goede mengeling bonen en peulen en diverse andere kleinere zaden en granen is dit echt maar dan ook echt te verwaarlozen door de diversiteit die je zodoende geeft

Bulldog, ik gebruik het al jaren en hoef het niet na 2 uur al weg te halen omdat het bv verzuurd of ranzig wordt,ik heb dit en geloof het of niet ook vele jaren op zolder gebruikt,met jongen die ermee gevoerd werden door de ouders, de temperatuur werd daar bij extreme langdurige warmte wel eens ruim 28
graden, ik gaf het s,morgens en s,avonds werd het nog gewoon goed gegeten en bovendien rook het ook dan niet.

Henk Michorius is er vele jaren geleden mee begonnen, ik ben hem daar toen in gevogd,(gelukkig maar),veel later witte molen met hun zogenaamde kookblikjes,(mijn vogels lusten dat overigens niet.

Gr Kees.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-01-07 - 22:56:36 send message to whitebulldog

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote

Bulldog, ik gebruik het al jaren en hoef het niet na 2 uur al weg te halen omdat het bv verzuurd of ranzig wordt,ik heb dit en geloof het of niet ook vele jaren op zolder gebruikt,met jongen die ermee gevoerd werden door de ouders, de temperatuur werd daar bij extreme langdurige warmte wel eens ruim 28
graden, ik gaf het s,morgens en s,avonds werd het nog gewoon goed gegeten en bovendien rook het ook dan niet.



ik denk dat je iemand anders bedoeld? ik heb nergens over 2 uur gehad. Maar zoals jij zegt bij 28 graden zo'n lange tijd is wel het andere uiterste.
Ikzelf laat het bij warmere periode hooguit een ochtendje staan, en dan moet het op zijn, anders gaat het voor de vogeltjes buiten, en dan is het met 5 minuten weg laugh :Dlaugh :Dlaugh :Dlaugh :D
ik heb nu enkele voedingstips ( o.a keimzaad) van Henk de Laat gekregen, en ga ook daar eens mee aan de slag.


barraband
Website Member
Posts :306

Website Member
2011-01-07 - 23:08:39 send message to barraband

ik voer al jaren geen keimzaad meer


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2011-01-07 - 23:35:47 send message to meyer

quote
ik voer al jaren geen keimzaad meer


Dat is het beste dan kan er ook niets fout gaan laugh :Dlaugh :D

Maar of je vogels het daar ook mee eens zijn dat betwijfel ik.

Groeten Meyer wink ;)


kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2011-01-08 - 01:36:48 send message to kaapsen

Ja Bulldog,was jp57,Solly.

Als je jongen hebt liggen kan je je niet permiteren dat de ouders honger hebben, die moeten immers hun jongen van goede voeding vooerzien en kan je ook je voeding niet na al 2 uur weghalen,ik hoop dat ik dit genoeg gecorrigeerd heb vanaf mijn kant.

Gr Kees.


jp57
Website Member
Posts :277

Website Member
2011-01-08 - 21:43:13 send message to jp57

ja ik nam het steeds weg na +- 2 uur.
Heb het nu 5 uur laten staan, een potje ernaast met juist hetzelfde eens geproefd en inderdaad was nog vers.
ga het nu ook langer laten staan.


freddy321
Website Member
Posts :377

Website Member
2011-01-08 - 22:15:42 send message to freddy321

hoe zit het met het morsen,zijn jullie niet bang dat er wat op de grond valt wat ze later opeten.


jp57
Website Member
Posts :277

Website Member
2011-01-08 - 23:17:16 send message to jp57

Iedere avond word wat er gemorst is wel opgekuist,alsook de kak.
Dit gaat goed gebruik schelpenzand in een dikke laag en met een kleine hark opgeruimd.
gr, johanlaugh :D


hary
Website Member
Posts :51

Website Member
2011-01-09 - 18:17:31 send message to hary

ik gebruik het ongeveer 2 jaar zet het 12uur onder water dan ongeveer 3dagen bij kamer temp
spoel 3x per dag met lauw water en maak het aan met honing en eivoer geef het 1 maal in de 10 dagen alleen de kaketoes eten het minder graag
gr harrie



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 137 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede