Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Hoe zit het nu met die meyers??? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Hoe zit het nu met die meyers???
oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2011-01-10 - 07:02:15 send message to oli4

Nu vroeg ik me toch al even af...
Hoe zit het nu eigenlijk met de ondersoorten van de meyers in onze volieres?

Klopt het dat het erg moeilijk is om nog aan zuivere ondersoorten te komen? M.a.w. heeft het nog zin om te proberen om de ondersoort raszuiver proberen aan te kopen? Is er niet al te veel onderling gekruist?

Ben al een tijd op zoek naar mooie zuivere vogels van deze soort, maar telkens heb ik men bedenkingen tussen de ondersoort! Kruisingen tussen meyeri en saturatus, of een koppel te koop waarbij de een meyeri is, en de ander saturatus.

Ik denk wel dat er voldoende kwekers zijn die proberen te kweken met "zogezegde" zuivere vogels,.... maar dikwijls zijn dat dan enkel meyeri's of saturatussen. Worden de andere soorten dan nog gehouden naar ondersoort? Of is dat al hopeloos geworden en is er in het verleden te veel gekruist?

Graag de mening van de kenners om mij het wat duidelijker te makenwink ;)


alvast bedankt,
Oli


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2011-01-10 - 09:35:26 send message to Daniel

Hoi Olivier,



ik ben eens bij een kweker de matschiei en de damarensis tegengekomen maar ik durf niet te zeggen in hoeverre deze nog raszuiver voorkomen in onze volieres. Misschien kan het Poicephalus stamboek je verder helpen?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-01-10 - 14:11:11 send message to Karel

quote
M.a.w. heeft het nog zin om te proberen om de ondersoort raszuiver proberen aan te kopen?


Ja, dat heeft altijd zin Olivier. Probeer altijd raszuiver te kopen. Er zijn namelijk altijd wel ergens liefhebbers die nog raszuiver kweken, al moet je ze met lantaarntje zoeken in binnen- of buitenland.
Succes!


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2011-01-10 - 17:19:15 send message to dun grijzeroodstaart

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

inderdaad zorgen dat de vogels zuiver blijven .

heb zelf een jaartje terug een raszuivere dammarensis in mijn bezit gehad , was een man en het viel niet mee om aan een popje te komen , heb hem toen verkocht aan iemand die ik ken en die had er een popje voor maar die wilde hij niet verkopen.

heb zelf nu jardine nog vrij jonge vogels maar zoals het nu er naar uit ziet zijn het de fantiensis , maar heb bij de man een kleine twijfel omdat hij vrij donker is .
hopelijk heb ik het fout want het klikt super tussen deze 2 ..
deze vogels heb ik in het noorden van het land gekocht en waren import ....

soortenn kruisen word al genoeg gedaan ..


Tim


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2011-01-10 - 19:13:08 send message to oli4

De vogels die ik heb, zouden dus meyeri's moeten zijn! UIt een koppels wildvangvogels van de bij de laatste importen. Maar de twijfel zit er nog altijd in,... of het nu wel zeker meyeri's zijn! Heb het gevoel dat als je rondkijkt op de verkoopsites en dergelijke, dat je amper nog meyeri's tegenkomt, maar vooral de saturatus!

Zijn deze twee soorten dan al zodanig gekruist dat onwetende liefhebbers ze dus ook al saturatussen noemen?? Denk dat het geen makkelijk onderwerp is!!!

Maar ga eens foto's plaatsen, kunnen jullie je mening geven


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2011-01-10 - 20:06:33 send message to dun grijzeroodstaart

inderdaad oli plaats eens een foto en dan kunnen de liefhebbers hun mening geven over wat ze denken !

wel denk ik inderdaad dat er al veel gekruiste meyers rond vliegen ..

hier de meyer die ik had een prachtvogel !





oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2011-01-12 - 17:34:46 send message to oli4

inderdaad, hele mooie vogel!!
Maar zoek er maar eens een pop bij!

Hier een fotootje,
wat denken jullie... heb er lang over getwijfeld om te kopen, alles goed bekeken, en leken me inderdaad meyeri's zoals de man het zei, en zoals op de sexpapieren staan.

er zit wel vershil tussen de man en pop,...
maar graag de mening van de kenners, want het is niet makkelijk! Heb op de site van peter(welke ik echt fantastisch vind wink ;) chapeau)al dikwijls gaan vergelijken, de soorten wat van buiten geleerd,... maar het blijft moeilijk!


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2011-01-13 - 15:42:46 send message to Max.Weijers

kijk eens op http://www.poicephalus.nl/ daar is een kweker. Ik heb hem eens gemail en hij zij dat er nog 5 ondersoorten raszuiver te kreigen waren:
Poicephalus meyeri meyeri
Poicephalus meyeri saturatus
Poicephalus meyeri matschiei
Poicephalus meyeri transvaalensis
Poicephalus meyeri damarensis


Max


Papegaaienboer
Website Member
Posts :190

Website Member
2011-01-13 - 18:28:39 send message to Papegaaienboer

Bij mijn weten zijn er nooit of heel zelden vogels van de nominaatvorm (p.m.meyeri) en reichenowi in Europa geweest. Zoiets heb ik wel eens gehoord of gelezen van iemand van het PSN. De meeste die hier worden gehouden zijn matschiei en saturatus. Soms nog een damarensis en van transvaalensis zullen misschien nog enkelingen zijn al zijn die volgens het geweldige boek Langflugelpapgeien van Dieter Hoppe in het Oostblok iets talrijker. Maar als ik er naast zit dan hoor ik dat graag.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 151 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede