Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Hoodeds Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Hoodeds
psephotus
Website Member
Posts :2

Website Member
2011-02-15 - 14:13:15 send message to psephotus

* Ik wil graag weten hoe ze zijn qua geluid en aggresiviteit? En hebben ze echt een speciaal broedblok nodig?


Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast

perushke012
Website Member
Posts :104

Website Member
2011-02-15 - 15:53:19 send message to perushke012

Hoodedparkieten kunt u het best gescheiden van soortgenoten houden, zo dat ze elkaar niet kunnen zien. Net als de andere Psephotus soorten zijn ze over het algemeen behoorlijk onverdraagzaam naar andere vogels (niet uitsluitend soortgenoten). Ze dienen dus per koppel te worden gehuisvest.Hoodedparkieten hebben een kleine nestkast nodig (ook weer om de warmte vast te houden) een blok van ongeveer 15 in doorsnede met een hoogte van 25 cm voldoet. Op de bodem dient een lekkere dikke vochtige laag vermolmd hout of potaarde vermeng met houtkrullen te liggen.


perushke012
Website Member
Posts :104

Website Member
2011-02-15 - 15:54:03 send message to perushke012

De pop bebroed de 3 to 6 eiren gedurende ongeveer 23 dagen alleen. Beide ouders dragen voeren de jongen. De jongen moeten tussen de 7de en 8ste dag worden geringd met ringen van 4,5 mm. Wanneer de jongen na ongeveer 4 weken uitvliegen, worden ze nog zo'n 2 weken gevoerd door beide ouders. Zodra de jongen zelfstandig zijn, zal de man agressief gedrag naar zijn jongen vertonen, zeker als er een tweede legsel is. Het is dan ook zaak de jongen bij de ouders vandaan te halen zodra ze zelfstanig zijn.


psephotus
Website Member
Posts :2

Website Member
2011-02-15 - 16:56:43 send message to psephotus

Bedankt perushke, maar heb je zelf ervaring met hoodeds want dit klinkt als informatie die ik op diverse websites ben tegen gekomen. Ik zoek dus ervaringen van mensen zelf.


perushke012
Website Member
Posts :104

Website Member
2011-02-15 - 17:06:12 send message to perushke012

het is de ervaring van een vriend van mij.

deze heeft al enkele jaren hoodeds.

mvg perushke012


tigra
Website Member
Posts :195

Website Member
2011-02-15 - 18:01:39 send message to tigra

ik kweek al jaren hoodeds en het klopt wat er hier boven staat.als je meerdere koppels hebt mogen ze mekaar niet zien,ook geen jongen ernaast.
kijk maar even bij de voliere van mij
als je nog vragen hebt hoor ik het wel..
gr richard


tigra
Website Member
Posts :195

Website Member
2011-02-15 - 18:03:04 send message to tigra

oja heb ergens nog een foto van het broedblok


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2011-02-15 - 20:07:17 send message to parrotmaniak

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

over de grootte kun je van mening verschillen ,maar ik heb div.jongen verloren omdat de pop in het vroege voorjaar of het koude najaar te snel van de jongen ging.ik heb dus een warmhoudplaatje [kun je kopen op de vogelmarkten voor 12 euro] achter een dubbele wand gemaakt ,scheelt ong. 10 graden in het blok, en bevalt mij perfect .alleen pas aanzetten als de jongen uitgekomen zijn. dubbele wand in de zijkant niet de onderkant.ook al is het blok dik, of een laag krullen ,als de pop wel van het nest gaat zijn je jongen dood
succes


silver
Website Member
Posts :33

Website Member
2011-02-15 - 20:44:36 send message to silver

Verschillende kwekers, verschillende manieren van kweken. Ik heb jaren met Hoodeds en ook de goudschouder gekweekt in het verleden en ben nu terug met goudschouders begonnen.
Enkele tips. Ik heb altijd mijn koppels zelf laten kiezen, niet overeenkomen is het grootste probleem met Hoodeds en Goudschouders en ze kunnen dan wel erg agressief zijn tegenover elkaar. Als ze zelf kiezen heb ik dit probleem nooit gehad. Al mijn koppels kunnen elkaar zien en dat geeft geen enkel probleem. Als 1 koppel broeds wordt volgen de andere. Elk jaar legde al de koppels binnen 10 dagen van elkaar, soms zelfs binnen een week. Broedduur was bij mij wel slechts 20 dagen en de jongen blijven korter bij de vijf weken in het blok dan de vier weken zoals voordien vermeld. Nu iets heel belangrijks!!!! Als je de jongen gaat wegzetten na twee weken uitvliegen verhoog je de sterfte na een paar maanden. Ikzelf zette NOOIT jongen weg voor drie weken en indien mogelijk bleven de jongen vijf weken bij de ouders. Je krijgt veel sterkere jongen die niet van de stok gaan vallen tijdens of zelfs voor de eerste rui. Ik heb het meerdere malen gezien met jongen die te vroeg van de ouders gezet zijn en later problemen hebben(meestal gebeurt het niet bij de kweker zelf maar bij de nieuwe eigenaar).
Verwarming van het broedblok is juist. Aan de zijkant en slechts opzetten als er jongen zijn.
Zoals ik al zei, verschillende kwekers, verschillende methodes. Maar ik heb wel jaren gehad dat ik meer dan 20 jongen kweekte van 3 paren. En nog even een aardigheidje, de oudste man die ik heb gehad, was 19 jaar oud en kweekte tot zijn laatste jaar. Dus je ziet ze kunnen behoorlijk oud worden voor zo'n klein vogeltje.
Ik hoop dat dit helpt. Een van de mooiste Australise volgens mij.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 249 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede