Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kiemzaad Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Kiemzaad
Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-03-05 - 17:25:28 send message to Ruben31

Ik maak regelmatig kiemzaad.
Ik spoel dit regerlmatig en zet het net wat boven de kachel radiator.Als ik smorgens beneden kom ruikt het wat zuur.
Als ik het daarna weer spoel ruikt het niet echt meer zuur,kan ik dit gewoon geven of is mijn bereidingswijze niet goed?


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2011-03-05 - 17:31:51 send message to mijnkaketoes.nl

niet boven de kachel zetten


jp57
Website Member
Posts :277

Website Member
2011-03-05 - 17:58:40 send message to jp57

ik zet mijn kiemzaad 1 nacht onder water, dag 2 goed spoelen en in een bakje zetten met een deksel met wat verluchting, min 2 x per dag spoelen dag 3 wordt dit aan de vogels gegeven.
staat gewoon op kamertemperatuur.

gr, johanhappy :)


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-03-05 - 20:20:06 send message to whitebulldog

om te laten ontkiemen zijn licht en warmte nodig. Maar je hoeft het niet speciaal boven de kachel te zetten.
Ikzelf heb ( katjang idoe) veelal na 24-48uur weken in een schaaltje gedaan met daaroverheen een boterhamzakje, en wel een stukje open voor de lucht, en dit in de vensterbank gezet, dit ging prima.
Ook heb ik katjang iedoe ook gewoon 48 te weken gezet, en ook dit ging vanzelf de eerste keimpuntjes geven.
Beiden werkte dus goed, en voor beide geld, regelmatig even afspoelen onder stromend water.
Hoe verser je zaad, hoe beter het kiemt, hieraan kan je ook gelijk zien of je zaad "vers / van goede kwaliteit "is .
succes.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2011-03-05 - 20:59:02 send message to henkdelaat

DAGELIJKS VERS KIEMZAAD MAKEN:
Dag één 16:00 uur.
6 koffie bekers vol.
Even goed uitspoelen en dan 24 uur onder water.
Dag twee 16:00 uur.
Daarna goed afspoelen.
Uitlekken in een zeef,(+/_ 2 uur)wel regelmatig omschudden.
Daarna in de zeef 2á3 uur op de radiator plaatsen om wat te drogen,en alvast op temperatuur te laten komen regelmatig omschudden (gebruik je meer kiemzaad dan langer laten drogen).
Dan tot de volgende dag in een gesloten diepvries zak op kamer temperatuur laten kiemen en niet meer afspoelen.
Mijn kiemzaad ruikt altijd fris en ze eten het goed.
Je kan ook een grote hoeveelheid kiemzaad maken en dit dan in porties invriezen.
Dit doe ik als ik jongen heb liggen en dagelijks een grote hoeveelheid nodig heb.
Ik doe dit al jaren zo en nog nooit problemen van verzuring,schimmel of i.d. gehad.
Ik zal er foto's van maken als er interesse voor is en iemand die deze voor mij op het forum wil zetten dan hoor ik dat wel???

Henk.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-03-06 - 07:50:33 send message to Ruben31

Henk.

Zet die foto maar eens in dit topic.
De rest bedankt voor de tips.


Roelf26
Website Member
Posts :24

Website Member
2011-03-06 - 08:54:06 send message to Roelf26

Henk,

Ik zie graag de foto's verschijnen.

Gebruik je gewoon het kiemzaad wat als de naam kiemzaad aan geboden / verkocht wordt?



Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-03-06 - 09:50:48 send message to Ruben31

ik gebruik de zaadmengeling voor mijn pyrrhura's en laat dit kiemen.
Binnen 24 uur kiemt het,mits ik het warm weg zet.


Jan van Dessel
Website Member
Posts :386

Website Member
2011-03-06 - 10:02:00 send message to Jan van Dessel

Zo maar een tip.
Ik laat het zaad kiemen in een spaghetti-pan.
Handig hoor met de bijbehorende zeef.
gr Jan.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-03-06 - 10:27:38 send message to Rik

Er zijn ook nog kiemautomaten op de markt verkrijgbaar. Die kosten tussen de €10,-- en €15,--


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-03-06 - 11:20:21 send message to Ruben31

Ik heb een kiemglas.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2011-03-06 - 13:13:43 send message to henkdelaat

Ruben31,
Lukt niet om ze er op te krijgen.

Roelf26,
Eigen samenstelling,is voor papegaaien.

Rik,
Kiem automaat,heb ik geprobeerd niet tevreden.

Als iemand zijn E-mail adres stuurt die dit wel kan????

Henk.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-03-06 - 17:47:19 send message to Ruben31









Hierbij de foto's van Henk.


lorikwekerij
Website Member
Posts :240

Website Member
2011-03-06 - 19:04:20 send message to lorikwekerij

ik gebruik postduivenvoer die ik 12 uur onder water zet en daarna 24 uur laat kiemen in een zeef ik heb nooit geen verzuring,schimels enz ik zet het weg in een hulzarensaladebakje waar gaten in de deksel zit en ik zet het in de keuken boven op een kast die boven de aanrecht hangt
en de vogels vinden het lekker want ze eten de kiemvoer als eerst op

mvg willem


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2011-03-06 - 20:22:44 send message to henkdelaat

Ruben31,
Bedankt voor het plaatsen van de foto's.

KIEMZAAD invriezen,

Na enkele PB ontvangen te hebben over kiemzaad invriezen het volgende.

Zorg wel dat je kiemzaad goed droog is dan vriest het niet aan elkaar,en is het bij gebruik niet te nat.

Laat het ingevroren kiemzaad altijd ontdooien in de koelkast, zo voorkom je schimmels en is het toch op redelijke temperatuur om het aan je vogels te geven,koud voer kan geen kwaad want als het buiten 10* vriest krijgen de vogels die buiten zitten ook koud zaad om te eten en in de koelkast is het meestal 7* boven nul.

Als je kiemzaad te nat is gaat het snel schimmelen of zuur ruiken.

Ei voer maak ik altijd een tijdje van te voren rul met roosvice,dan kan het beter in het eivoer trekken en plakt het beter aan het kiemzaad.

Nadat het kiemzaad ontdooit is dan pas eivoer,kalk,fruit,rozenbottels,groenten e.d. toevoegen.

Ik maak eivoer nooit met water aan want dan is het risico groter dat het schimmelt zeker in de warme zomer maanden.

Laat het kiemzaad niet te lang kiemen,2á3 m/m is genoeg anders verliest het zijn vitamine.

Geweekt zaad,

Bedenk wel dat geweekt zaad zeker zo goed is als gekiemd zaad.

Week het bv 12 uur in lauw warm water in een thermos fles ,spoel het goed uit en 12 uur goed drogen als het kan regelmatig even omschudden,dan kan je het gewoon aan je vogels geven,en de kans op schimmel is zeer klein,en het is dagelijks vers.

Als je thuiskomt van school of werk doe je het in de thermos fles,s’morgens uitspoelen en drogen laten,en als je de vogels gaat voeren is het bruikbaar.

Is minder werk en de vitamine in het zaad worden optimaal benut.

Henk.


birdcenternop
Website Member
Posts :21

Website Member
2011-03-07 - 21:05:47 send message to birdcenternop

ik heb een oude magnetron gesloopt[het mech gedeelte eruit gehaald] en vol pur gespoten ,zodat het een goed geissoleerde kast is geworden alleen het lampje zit er nog in ,15 of 25 watt voor de temperatuur[ong.25 graden in een koude berging]
hierin zet ik mijn kiemzaad 24 uur te kiemen .
eerst heb ik het 12 uur onder water gezet,daarna goed gespoeld en in een PLASTIC zeef in een kom met een deksel erop [zodat het juist niet opdroogt]is na 24 uur mooi gekiemt.goed spoelen d.m.v. de zeef en een scheut calsivit erover [plakt goed en geeft extra ca.],omroeren en een schepje vismeel erover en een mengsel van tovo en eivoer ,en ik heb een heerlijk opfokvoer waar mijn vogels smorgens op zitten te wachten .
je kan het eivoer ook vervangen door aves poeder



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 188 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede