Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kweek gelukt? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Kweek gelukt?
Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-09-09 - 13:04:46 send message to Karel

Nu het seizoen er voor de meesten weer zo'n beetje opzit, is het misschien aardig eens te horen hoe het gegaan is.
Hoewel er aan het begin van het jaar veel geklaagd werd over onbevruchte eieren e.d., lijkt het erop dat 2004 toch een aardig jaar is geworden.

Om het makkelijk te maken gewoon een paar vraagjes:

1. Heb je dit jaar de aantallen gekweekt waar je op hoopte?

2. Heb je iets gekweekt wat je nog nooit eerder kweekte?

3. Heb je iets "bijzonders" gekweekt, een "moeilijke" soort?

4. Als je aan tentoonstellingen meedoet: zit die 92+ er dit jaar bij?

Laat eens wat horen..........happy :)



rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2004-09-09 - 13:14:45 send message to rupicola

Ben al jaren zeer tevreden met het houden en de kweek van Pyrrhura's.
Ik denk nooit in kweek aantallen maar ik wacht altijd rustig af wat er gebeurt.
Je kunt toch niet meer doen dan je best,
en het ene seizoen verschilt wel eens met de ander.
TT doe ik niet (meer) aan mee.



IGGINO
Website Member
Posts :206

Website Member
2004-09-09 - 13:37:07 send message to IGGINO

Voor mij is het een geslaagd kweekjaar. Dit is het eerste jaar dat ik met lori's kweek. Ik heb nog niet veel gekweekt maar al wel een speciale. Waarvan ik de eerste ben in België namelijk een arfaklori. Ik heb ook al stella's gekweekt en hebben terug eieren.En groenstuitlori's heb ik gekweekt. mijn pulchella's zitten ook op eieren dus mischien ga ik dit jaar nog een zeldzame soort kweken.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2004-09-09 - 15:30:51 send message to tonnl

Buiten 10 jonge kanaries en 4 jonge chinese groenlingen. De goudbuikjes en blauwfazantjes slaan een jaartje over helaas, maar de koppels waren ook wat laat gevormd. De goudmusjes slepen en baltsen, paren ook, maar komen niet tot echte nestbouw helaas. De man bouwt een prachtnest en haalt de volgende dag alles weer leeg en begint ergens anders.

Binnen zit nu een van de bergastrildes op het nest. Inmiddels haast 2 weken dus ik ben reuze benieuwd. Ik laat ze volledig met rust, want ze zijn nogal schuw. Ze eten wel extreem veel, dus ik heb stiekum goede hoop. happy :)

Al met al reuze tevreden, ik heb ze niet voor de kweek maar vind elk kweekresultaat leuk.
Groeten, Ton.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-09-09 - 15:50:15 send message to Jacqueline

happy :)

In aantallen denken we niet, alles wat het wil doen krijgt volop de gelegenheid om het te kunnen doen.
En beslissen ze om over te slaan dan is het ons ook goed.
Denk als je op een dergelijke manier je hobby benaderd, je geen teleurstelligen voor je kiezen krijgt.

Wel heel belangrijk is bij ons, vinden we voor al onze baby's een geschikt en warm plekje, en ook daarin, zijn we weer voor dit jaar geslaagd.

Helemaal ten einde is het kweekseizoen nog niet, er zitten nog Blauwgele ara's te broeden en verschillende koppels Grijzeroodstaarten.
Maar dat is bij ons altijd, die houden je bezig tot in de winter, zodat we eigenlijk het gehele jaar door wel baby's hebben liggen.
Dus inplaats van een broedseizoen, kun je bij ons wel spreken over een broedjaar.

Bijzonder in de zin van zeldzaam of een 100 punten vogel, mmmmmmmmm, ja we vinden ze allemaal 100 punten waard en zeldzaam, hoe gewoon een Grijzeroodstaart, Maracana of Groenvleugel enz.. ook kunnen zijn.

Maar dat zal iedere kweker wel van zijn of haar vogels vinden.

happy :)



R. Bijlemeer
Website Member
Posts :78

Website Member
2004-09-09 - 16:33:23 send message to R. Bijlemeer

Dit is het eerste jaar dat ik een voliere heb happy :). Deze is begin lente gebouwd. Dus ik had helemaal geen verwachtingen maar,

Het is me tot nu toe alleen gelukt om met een kolonie broed 2 nestjes Japanse meeuwtjes te krijgen. De eerste keer hadden ze 9 eieren gelegt waar er 4 van uitwaren gekomen. Echter is er 1 uit het nest gevallen sad :( en 1 verdronken in de vijvertje sad :( (die heb ik gelijk verwijdert.)

In het 2de nest hadden ze 4 eieren waar er nu 3 van uitgekomen zijn. Ze zijn begin deze week uitgekomen happy :)

Ik zag van de week nog wel dat van mijn rijstvogel het mannetje het vrouwtje vlink aan het paaien was en hij ging ook achter op haar zitten. Ze stond dit nog niet echt toe.

De rest zit er eigenlijk te kort in om nu nog een nest van te krijgen. Misschien volgend jaar.


Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2004-09-09 - 17:04:10 send message to Mario

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Mijn kweekseizoen is na een brake start toch zeer goed afgelopen.
Ik heb meer jongen gekweekt dan gedacht en ook de kwaliteit is ok.(vooral die zebravinken hebben zich laten gaan, 1 koppel geeft maar liefst 26 jongen geproduceert op 4 broedsels)
Verder heb ik ook gekweekt met soorten die ik voor het eerst had:

- gouldamandines
- goudbuikjes
- blauwfazantjes
- rode druppels(al gehad maar 1ste natuurkweek in buitenvoliere)
- oranjekaakjes

En dit alles natuur-en buitenkweek alles samen in dezelfde voliere.

Mijn binsen hadden jammer genoeg steeds onbevruchte eitjes(nog te jong???)
enkel mijn napoleonnetjes hebben niets gedaan.

TT zit er voor dit jaar niet in omdat mijn vogels in de rui gevallen zijn maar dit is niet zo erg daar ik toch meestal splitvogels zitten heb waar volgend jaar dan de uiteindelijke TT-vogels zouden moeten uitkomen.


Asura
Website Member
Posts :282

Website Member
2004-09-09 - 17:18:54 send message to Asura

quote
1. Heb je dit jaar de aantallen gekweekt waar je op hoopte?
Meer dan ik had verwacht happy :)
Van 2 popjes heb ik 14 jongen gekweekt en dat terwijl ik wegens vakantie later was begonnen dan gepland (in mei) en dit pas m'n eerste echte kweekjaar met m'n grasparkietjes was! Ik ben dus zeer tevreden!

quote
2. Heb je iets gekweekt wat je nog nooit eerder kweekte?
Ja laugh :D
Een albino en een lutino terwijl ik helemaal niet wist dat 1 van de mannetjes daar split voor was, dus vooral dat was een grote verrassing! De lutino ga ik houden happy :)

quote
3. Heb je iets "bijzonders" gekweekt, een "moeilijke" soort?
Nee, gewone normale grasparkietjes, maar voor mij zelf was het zoiezo wel bijzonder omdat het m'n eerste jaar was. Ik kende hiervoor alleen maar baby-kanarietjes, maar grasparkietjes zijn toch wel heel anders happy :)

quote
4. Als je aan tentoonstellingen meedoet: zit die 92+ er dit jaar bij?
Ik doe (nog) niet mee aan tentoonstellingen.. maar ze waren wel supermooi (al zeg ik het zelf) *kijkt trots*


Het enige wat een beetje "mis" is gegaan bij de kweek is dat 1 van m'n popjes de jongen plukte, maar dat bleek achteraf gelukkig toch enorm mee te vallen.
En 1 vogeltje uit een nest van 6 (7 eitjes) is gestorven (toen ie 6 daagjes oud was) doordat die teveel achter kwam liggen.
Van alle gelegde eitjes zijn er maar 2 niet uitgekomen (bij ieder popje eentje niet) dus ik ben erg tevreden over ze! happy :)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-09-09 - 19:31:15 send message to Niltava

Ik denk ook niet in aantallen, maar het hadden er wat meer mogen geweest(je hoopt toch altijd weer op meer)Aangezien ik vnl in een gemengde voliere(s) kweek zijn de verwachtingen niet zo hoog natuurlijk.

Ik probeer ook altijd wat te kweken wat niet eerder lukte. Dit jaar zijn er jonge vuurvinken groot geworden, de aurora's hebben de eerste keer de jongen naar de voerbak gebracht toen ik een keer niet op tijd levend voer kon brengen(heb nu een aquariumvoederautomaat en ze leven nu nog(bijna 2 weken)), verder mozambiquesijzen, jacarinivinken, goulds, rode kroonvinken, binsen. De verwachtingen zijn voor nu: zwartbuikvuurvinken, zwartmaskeramaranten die nu op eieren zitten. De muskaatvinken hebben nu een paar keer eieren gehad, maar schijn niet goed opgelet te hebben bij de les over broeden, of een ei is onbevrucht of wordt verkeerd bebroed. Moeten maar eens in de broedkooi misschien dan minder storing oid.

Of ik moeilijke soorten heb gekweekt?, als je iets eenmaal met een beetje succes hebt gekweekt vind je het soms niet moeilijk meer.
Wel moeilijk vind ik een succesvolle manier te vinden om elk jaar mozambiquesijzen te kweken. Soms doen ze het jaren niet en dan ineens weer drie keer achter elkaar. Ook de jongen doen het precies hetzelfde.

Dit jaar ook voor het eerst europese gehad, een grote teleurstelling. putter 3 x onbevrucht. Sijzen weten niet wat broeden is, zwartkop midden in de zomer in de rui, goudvink, eerst niet en als ze dan jongen hebben (eind zomer) gaan ze in de rui.

Blij ben ik met de jacarini's vooral vanwege de vertrouwdheid van man en pop.

Tentoonstellingen doe ik niet aan mee, wat meestal in de standaards staat vind ik meestal niet mooi.
Ik houd de vogels dan ook vnl om hun (kweek)gedrag en de uitdaging van het tot kweken brengen.

Oh ja de grijze roodstaarten heb ik een half jaar en lijken te willen broeden.

Niltava






Anjolo
Website Member
Posts :81

Website Member
2004-09-09 - 21:08:32 send message to Anjolo

Heb dit jaar voor het eerst Ruppelpapegaaien. In november een koppel gekocht waarvan de leeftijd niet helemaal duidelijk is (2 a 3 jaar) en die (tijdelijk) gehuisvest in een jockkooi in de huiskamer. Ze waren heel schuw en kregen een uitgeholde boomstam als schuilgelegenheid. In mei aan mijn nieuwe voliere begonnen en omdat ze paringen vertoonde de boomstam weggehaald in de hoop dat ze in de voliere verder gingen, maar de natuur kun je niet dwingen de volgende ochtend het eerste ei in de kooi op de bodem. Snel de stam teruggehangen: eindresultaat 5 eieren, 5 bevrucht, helaas heeft de kleinste van het stel het niet overleeft maar de overige vier zijn afgelopen week samen met de ouders naar hun nieuwe buitenverblijf verhuist. Had nog helemaal niet op nakomelingen gerekend dus ben hier zeeeeeeer blij mee.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-09-09 - 22:06:37 send message to Niltava

En jij Karel???


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2004-09-09 - 22:44:34 send message to goffini

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik had dit jaar, met de verhuizing en de bouw van de nieuwe volieres ,helemaal nergens op gerekend.
Toch heb ik twee jongen van de goudvoorhoofdjes en de severa's zijn net begonnen. Dus het seizoen is voor mij nog niet voorbij.
Ik doe niet aan TT's. Ze hebben voor mij allemaal even veel waarde, ongeacht de aanschafprijs.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-09-09 - 23:26:49 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik ben zelf op alle fronten tevredenhappy :)

2003 was mijn eerste kweekjaar met roofvogels. Het ging toen best aardig, maar kon beter.
In het najaar van 2003 ben ik begonnen met uitbreiding van het dieet en vooral een hogere kwaliteit van voedsel.

Het resultaat was dat alle vogels waar ik vorig jaar jongen van had, dit jaar meer jongen hebben gegeven:Torenvalken, Amerikaanse torenvalkjes (mijn favorietjes),Steenuiltjes en Kerkuilen. Niet dat het aantal belangrijk is, maar het bevestigt het belang van goede voeding.

De overige vogels zijn nog te jong om te broeden, maar zijn dit jaar mooi doorgeruid en zien er goed uit (in mijn ogen). Volgend jaar zijn er meer vogels geslachtsrijp dus wie weet.

Alle jongen zijn inmiddels verkocht en voor zover ik weet, goed terecht gekomen happy :).








Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 223 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede