Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > uitbroeden amazones Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : uitbroeden amazones
meyersam
Website Member
Posts :215

Website Member
2011-04-22 - 22:49:58 send message to meyersam

mijn amazones hebben vandaag hun 2e ei gelegd, en net zoals vorig jaar zullen ze waarschijnlijk niet zlf uitbroeden. vorig jaar na het 4de ei, in de broedkast gelegd, tot en met het 6e ei. van de 4 bevrucht eieren waren er 3 afgestorven in het ei. ik heb uitgebroed met een r com op 37,3gr en 43% vocht. hopelijk gaan ze toch nog zelf broeden, anders ben ik terug genoodzaakt de r com te gebruiken. op welke temp en vocht broeden andere kwekers hun amazones uit in de broedmachine? zijn mijn instelwaarden te hoog of te laag, mss daardoor het afsterven van de embryos?


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2011-04-23 - 08:25:15 send message to Antonia

Je moet de vogels de kans geven het te gaan leren, als je telkens de eieren weghaalt nog voor het broeden moet beginnen leren ze het niet. En niks is beter om de eieren gezond uit te laten komen dan met zelfbroed. En al zullen er een paar eieren niet uitkomen, nou en ..... leren de vogels ook van wink ;)


parkietje1
Website Member
Posts :87

Website Member
2011-04-23 - 10:04:48 send message to parkietje1

Meyersam, met de waarden die je opgeeft voor de broedmachine zit het wel goed, verhoog de luchtvochtigheid als de eieren zijn aangepikt naar 62%. Ik zou wel proberen de vogels tijdens het broedproces door te laten broeden op stenen eieren. Tegen de tijd dat er een ei aangepikt is kan je het ei terug leggen onder het broedkoppel. Hopenlijk pakt het koppel dat op en kan je het hele legsel misschien wel terugleggen. Succes


meyersam
Website Member
Posts :215

Website Member
2011-04-23 - 16:02:15 send message to meyersam

toen de pop niet begon met broeden, heb ik na het 4de ei de eieren weggenomen. De pop gaat enkel in het nest om te leggen, en toen er al een eitje gekneust was, heb ik deze dus vervangen door kalk eieren, de pop heeft doorgelegd tot 6. Had ik ze niet weggenomen, waren ze waarschijnlijk allemaal stukgeweest. Ik zou niets liever willen dan natuurbroed, was van plan de eieren terug leggen als ze vast ging beginnen broeden, maar dit is niet gebeurd. De vogels zijn ook totaal niet aggresief tijdens de broed, en omdat ik dit koppel als bewezen gekocht heb, zonder sexpapieren dacht ik zelfs dat ik mogelijk met 2 poppen zat. waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar de vogels weggedaan omdat deze niet zelf broeden. handopfok uit het ei is zeer tijdrovend, en met de vogels kun je niet verder kweken, maar als beginner was het voor mij toch een leerrijke ervaring.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-04-23 - 18:52:56 send message to Rogert

Ik ben het helemaal met parkietje eens. Probeer de eieren rond de laatste dag weer terug te leggen.

Maar als aanvullende tips wil ik je meegeven dat je het beste de eieren direct voor kunsteieren moet vervangen ipv dat je het in één keer doet. De reden hiervoor is dat de geur van de eieren veranderd waardoor de pop mogelijk niet gaat broeden. Een tweede reden is dat de pop tijdens het leggen van het tweede, derde en daarop volgende eieren, de kiemen al activeert maar dat ze ook weer afkoelen. Jij denkt dan dat ze onbevrucht zijn terwijl ze gewoon in een zeer vroeg stadia afgestorven zijn.

Nog een tip: als de vogels niet gaan broeden op stenen eieren probeer er dan eens kunststof eieren onder te leggen, of andersom. Het kan net het gevoel zijn waarom ze niet gaan broeden.

Ik heb ook wel eens gehoord dat veel kromsnavels en andere vogels kunnen voelen als eieren niet bevrucht zijn. En hier kan ik mij zeker wel in vinden. Het zou ook nutteloos zijn om onbevruchte eieren uit te broeden. Het risico ligt rond de 10e dag. Als ze dan het idee hebben dat de eieren onbevrucht zijn dan kunnen ze mogelijk stoppen met broeden.

Heel veel succes en ik hoop dat je met wat kunstgrepen en hulpmiddelen toch tot natuurbroed gaat komen!


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2011-04-23 - 18:53:10 send message to wiechmann

quote
en met de vogels kun je niet verder kweken


waar heb je deze onzin vandaan?
geruststelling voor je met deze jonge kan je gewoon verder kweken ook natuurbroed .heb hier genoeg bewijs zitten in mijn collectie


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-04-23 - 19:29:45 send message to Karel

Misschien een tip: ik heb ooit de kunsteieren een paar uur in de broedmachine gelegd om op te warmen, voordat ik ze verwisselde met de echte eieren. De pop ging er zonder problemen op broeden.

Misschien was dit niet nodig geweest, maar het leek me dat de pop warme eieren eerder zou accepteren dan koude. Het heeft gewerkt, dus wat is wijsheid?


ginoheeren
Website Member
Posts :190

Website Member
2011-04-24 - 10:56:31 send message to ginoheeren

of je haal de man er af kan de man ook niet veel aandacht vragen ik moet het ook bij mij rose doen maar heb wel 2 jong nu liggen de meeste vogels gaan toch pas na het 3a4 ei broeden
proberen kan altijd

ps mijn koppel is ook tam


meyersam
Website Member
Posts :215

Website Member
2011-04-24 - 12:15:01 send message to meyersam

de pop ging enkel in het nest om te leggen, als ze na et 4de ei nog niet begint te broeden, zouden de meeste mensen wel alles in de broedkast plaatsen. liever proberen zelf uit te broeden dan het nest laten verloren gaan. met de handopfok uit het ei heb ikveel ervaring opgedaan,en het is me toch gelukt om deze groot te brengen, ondanks dat het de 1ste keer was.


ginoheeren
Website Member
Posts :190

Website Member
2011-04-25 - 10:57:16 send message to ginoheeren

dan moet je het zo doen is toch ook niet erg zijn genoeg mensen die met tamme vogels kweken
mijn rose zijn ook tam



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 194 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede