Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Dominikaner wida’s vraagje. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Dominikaner wida’s vraagje.
R. Bijlemeer
Website Member
Posts :78

Website Member
2004-09-09 - 16:35:39 send message to R. Bijlemeer

Ik een koppel Dominikaner wida’s
in mijn voliere zitten (zins zaterdag) mijn vraag is wat voor nestje maken ze en wat ik voor ze neer hangen cq zetten?

Was dit vergeten te vragen bij aanschaf.


Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2004-09-09 - 17:32:39 send message to Tenzi

Dominicaner wida's maken (meestal) geen eigen nest. Het zijn z.g. broedparasieten. Dat wil zeggen dat ze hun eieren in nesten van andere vogels leggen. Dit zijn voornamelijk het St. Helenafazantje en waarschijnlijk ook andere Estrilda (zoals het Napoleonnetje).
Hun ngen groeien samen met de jongen van de pleegouders op. Het is dus niet zoals bij Koekoeken dat de jongen de andere jongen of eieren uit het nest verwijderd.

Dit soort informatie is ook in boeken (bibliotheek) te vinden. Mijn advies is: ga lezen!

Groeten,
Tenzi.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-09-09 - 18:12:35 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Klopt helemaal!

Wel een uitdaging om daar dus jongen van te krijgen. Een probleem is alleen dat Helenafazantje en Napoleonnetjes nou ook niet bepaald makkelijke broeders zijnwink ;)

Toch het proberen waard! Succes!

PS Wist je al dat het mannetje in de winter zijn staart en heldere kleuren kwijtraakt? Hij lijkt dan precies op het popje, behalve zijn snavel, die blijft rood.


harteman
Website Member
Posts :32

Website Member
2005-08-30 - 00:20:12 send message to harteman

Juistem - goed lezen voordat je een vogel koopt!
Omdat wida's broedparasieten zijn worden tot dusver ze (voor zover ik weet) niet in Nederland gekweekt omdat de juiste eigenschappen moeilijk /niet zijn te creeëren. Daarbij moet je meerdere koppels samen houden omdat de vrouwtjes een mannetje uitzoeken tijdens de paringsdans van de mannen (ze hebben dus veel vliegruimte nodig). Deze en andere dingen zijn lastig na te bootsen.
De vogels die te koop worden aangeboden zijn dus allemaal wildvang/import!

Ik heb mij vorig jaar ook laten verleiden om Smalstaart Paradijswida's te kopen, het leek mij namelijk een grote uitdaging...maarja, de kweek is er nog steeds niet van gekomen.
Sterker nog; na de rui deze zomer bleek dat ik niet met 2 koppels, maar met 3 mannen en 1 vrouw te maken had. 1 mannetje was bij aanschaf nog zo jong dat hij nog de kleuren van een popje droeg en is pas deze zomer op kleur gekomen.


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-08-30 - 00:26:22 send message to golemm

.shocked 8O shocked 8O shocked 8O


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-08-30 - 12:20:57 send message to Niltava



vlindervogel
Website Member
Posts :178

Website Member
2005-09-01 - 14:46:14 send message to vlindervogel

quote
PS Wist je al dat het mannetje in de winter zijn staart en heldere kleuren kwijtraakt? Hij lijkt dan precies op het popje, behalve zijn snavel, die blijft rood.



ik heb ook een koppel dominicanerwida's, maar mijn pop heeft ook een rode snavel! In de winter is er dus geen verschil te zien aan de snavel, volgens mij.

Groetjes Carrie


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2005-09-01 - 14:59:53 send message to Daniel

Weet je zeker dat het geen jonge man is?


vlindervogel
Website Member
Posts :178

Website Member
2005-09-01 - 19:50:35 send message to vlindervogel

Daniel, ik heb zeker geen jong mannetje,dat hoor ik duidelijk aan de zang. Ik heb het koppel bij Borgstein gekocht, die hadden een hele voliere vol met Dominicaner wida's, alle vrouwtjes hadden rode snavels.


wida
Website Member
Posts :5

Website Member
2007-11-09 - 09:06:05 send message to wida

alle poppen hebben een oranje snavel of zwartglans over het oranje-rode snaveltje vlindertje happy :)ik heb de mijne uit Duitsland gehaald daar mag de import nog gedeeldte lijk en die had 3 voliere van 5x5x2 helemaal bom vol zitten met dominicaners en de poppen die ik daar kreeg waren ook poppen de mannen zowel jong als nog niet in klederdracht had een allemaal rode snavels ook zijn de poppen bruiner op de kop en zijn de streepjes op de kop dunner en donker bruin.wink ;)maar helaas zijn er toch nog 2 poppen gesneuveldsad :(sad :( en toen ik er terug ging had hij nog alleen maar mannen want ik had dus alle vogels voor een redelijk prijsje gekocht omdat er nog 5 vogels bij zaten die op poppen leken maar het waren gewoon jonge mannen dominicaners komen pas vol op kleur als ze 2a3 jaar oud zijn en krijgen dan ook pas hun verlengde staart veren alle 4 in het 2e jaar is deze niet geheel op lengte en het kan zijn dat het er maar 2of3 zijn daarna komen ze geheel en alle 4 door dan begint ook de agressie toe te nemen.en prberen ze de baas te zijn van alles wat in de voliere zit zelf kwartels moeten zich weg maken als meneer dominicaan aankomt.maar het zijn ontzettende boeiende vogels.hoop er nog eens kwek resultaten meete behalen heb 1x een pop gekweekt maar dat is al 8 jaar geleden toen had ik 6 poppen bij 1 man en 5 koppels napoleontjes en 5 paren st helenas en die kweekte er goed tot dat er na het kweek seizoen een jong dominicanertje tussen de jonge napoleonen en helenas zat.en hij was gering want ringen doe ik als ze net uitvliegen dan gaat het nog goed daarna is het afgelopen.en lukt het echt niet meer


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-11-09 - 13:16:58 send message to tonnl

quote
ik heb de mijne uit Duitsland gehaald daar mag de import nog gedeeldte lijk
Wil je dat eens uitleggen?
Het importverbod is een Europees besluit...


wida
Website Member
Posts :5

Website Member
2007-11-09 - 18:35:18 send message to wida

Helaas mag ik daar geen antwoord opgeven.sad :(ivm privecy rechten van de handelaar maar er zijn genoeg manieren om toch vogels in Nederland cq Duitsland te krijgen vanuit afrika verder zeg ik niks wink ;)wink ;)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 193 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede