Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > rubino roodruggen man split pop oranje Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : rubino roodruggen man split pop oranje
kornelis
Website Member
Posts :32

Website Member
2011-05-01 - 11:06:52 send message to kornelis

Heb een koppel rubino roodruggen waarvan de man split oranje is en de pop oranje nu hebben ze 5 jongen waarvan 1 lutino is geen enkel rood veertje te bekenen moet toch absoluut niet mogelijk zijn met opaline ouders?????


freddy321
Website Member
Posts :377

Website Member
2011-05-01 - 11:27:36 send message to freddy321

hoi Kornelis,
rubino is opaline ino.
rubino Xrubino krijg je rubino jongen maar misschien ook opalines en ino s,weet dit niet zeker.


kornelis
Website Member
Posts :32

Website Member
2011-05-01 - 12:25:52 send message to kornelis

Dat zou kunnen maar de ouders hebben alle 2 de opaline en ino factor dus zouden er alleen maar ino opalines uit moeten vallen.
ik heb al vele ino opalines gekweekt en dit is nog nooit gebeurt daarom vind ik het zo vreemd.


snoopie
Website Member
Posts :50

Website Member
2011-05-04 - 21:15:38 send message to snoopie

is de pop oranjelutino of oranjerubino?
zoniet zul je alleen rubino of rubinooranje poppen kweken.
is de pop wel 1 van beide moeten alle jongen mannen lutino of rubino zijn al dan niet in combi met oranje en de jonge poppen rubino of rubinooranje zijn.

als je bij jouw koppel van de 5 maar 1 ino kweekt heb je 4 mannen en 1 rubino pop met weinig rood zo te horen.
en is jouw pop geen ino.

soms kweek je rubino poppen met minimaal of geen rood , of het komt pas een beetje door na de 1ste rui.



snoopie
Website Member
Posts :50

Website Member
2011-05-04 - 21:17:50 send message to snoopie

sorry verkeerd gelezen , beide zijn rubino.

dan kan het 2 dingen zijn :

crossover of een rubino met heel weinig rood.
tijd zal het leren , denk een crossover omdat her er maar 1 is.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-05-04 - 22:52:45 send message to Karel

@Snoopie
Kun je dat uitleggen, wat de crossover betreft?


bozzee1976
Website Member
Posts :5

Website Member
2011-05-09 - 23:26:59 send message to bozzee1976

Ik denk ook eerder aan een crossover. wink ;)
Of inderdaad een rubino zonder rood. Nakweek hierbij zal meer duidelijkheid geven.

Wat een crossover is vind ik moeilijk om uit te leggen, maar 2 verschillende mutaties die samen in een vogel tot uiting komen. Hiervoor moet er een crossover plaats vinden. Zo als deze ontstaan kunnen ze ook weer los van elkaar komen te staan. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.razz :p

vr.gr. Edwin


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2011-05-10 - 11:24:12 send message to Daniel

Rubino is een combinatie van de Ino mutatie en de Opaline mutatie. Bij roodruggen is er sprake van Sex-Linked Ino. Wat betekend dat deze mutatie net als opaline zich op het geslachtschromosoom Z bevindt.

In principe zou dus de uitkomst van rubino x rubino enkel en alleen rubino jongen moeten opleveren. Nu is er het fenomeen crossing over. Bij de celdeling kan het voorkomen dat twee chromosomen over elkaar heen liggen en dat de chromosomen beschadigd raken. Tijdens de reperatie worden dan de dichtsbijzijnde stukken opnieuw vastgezet aan het chromosoom. Het kan voorkomen dat niet het orginele stuk maar het stuk van het andere chromosoom van het paar wordt vastgezet. Daardoor kan het gebeuren dat het jong enkel lutino is en split voor opaline (de vogel is dan wel een man want een pop kan niet split zijn voor opaline), want enkel 1 van de 2 Z chromosomen heeft nu het gen voor opaline en niet zoals voorheen 2. De kans op een crossing over wordt vergroot naarmate de genen voor bepaalde mutaties verder uit elkaar liggen op een chromosoom.

Er werd eerst veronderstelt dat crossing over een fout was in het delingsproces maar nu wordt aangenomen dat (door het vele voorkomen van crossing-overs) het een onderdeel is van het proces om de genetische diversiteit in een populatie te vergroten.



freddy321
Website Member
Posts :377

Website Member
2011-05-10 - 12:05:00 send message to freddy321

De kans op een crossing over wordt vergroot naarmate de genen voor bepaalde mutaties verder uit elkaar liggen op een chromosoom.

hallo Daniel,bedoel je hier mee dat je meer kans op een cross over hebt.met een split vogel bvb split opaline X lutino?


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2011-05-10 - 12:30:24 send message to Daniel

nee de kans wordt bepaald door de locatie op het chromosoom. Dus of het nu een split vogel is of niet maakt niks uit. Indien de locatie van de gemuteerde genen dicht bij elkaar ligt is de kans op een breuk op een lokatie tussen de genen een stuk kleiner dan als beide gemuteerde genen op de uiteindes van een chromosoom liggen.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-05-10 - 13:29:41 send message to Karel

Duidelijk uitgelegd Daniel.
Snoopy heeft wat dat betreft gelijk. Crossing-over is de meest waarschijnlijke verklaring voor het lutino-jong.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2011-05-10 - 15:14:04 send message to Daniel

Is inderdaad de meest logische verklaring. De enige zekerheid heb je indien het lutino jong een man blijkt te zijn die split is voor opaline.


kornelis
Website Member
Posts :32

Website Member
2011-05-10 - 16:39:09 send message to kornelis

Hallo
Bedankt voor de heldere uitleg van iedereen met name van daniel dus zoals ik het nu begrijp is de lutino een man??
gr kornelis


bozzee1976
Website Member
Posts :5

Website Member
2011-05-10 - 18:29:30 send message to bozzee1976

Zeer duidelijk uitgelegd!

Het jong is een man, als het inderdaad een crossover is geweest.

Als het dus een pop is dan is het genetisch een Ino-Opaline met weinig tot geen rood.razz :p

Correct me if I'm wrong.laugh :D

gr.Edwin


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2011-07-28 - 08:01:26 send message to eric 008

heb het gelezen daniel maar toch mis ik ,linking, in je verhaal van crossing over dit hele verhaal uitleg is misschien nog zeldzamer dat het gebeurt dan een nieuwe mutatie of het terug kweken van een mutatie uit split vogels .daar bij komt dat ik met twee verschilende poppen wel zusters van elkaar de nest uitslagen mannen en poppen opaline ino waren ook in meerdere neste dus mijn gedachten in je uit leg is dat als er twee chromesone overelkaar liggen tijdens het proces je hier te maken heb met linking of mischien is dit wel de NSL



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 251 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede